Analýza výukové situace z hlediska potenciálu rozvíjet kompetenci k učení ve výuce zeměpisu s použitím metodiky AAA Veronika Lokajíčková 1. Teoretické uvedení ; Význam kompetence k učení v kontextu kvality výuky - závislá na kvantitě a kvalitě dostupných příležitostí k učení. Příležitosti povaha výzvy, podněcuje žáky k zabýváni se učivem (učeb. úlohami) (Najvar et al., 2011). Náš přístup: výuka * situace a charakteristiky mající potenciál kompetenci k učeni rozvíjet. Z charakteristik zdůrazňujeme: (a) metakognici, (b) získávání nových znalostí a dovedností a (c) používání znalostí a dovedností vrůzných kontextech {Education Council, 2006). Dostupnost příležitostí k učení se ve výuce odvíjí od komplexity učebních úloh. Náročnější učební úlohy = podpora metakognice a vyšších kognitivních procesu |srov. Rhcinberg & Vollmeyer, 2000). Kompetence k učení jako multidimenzionální konstrukt -* překážky v rozvíjení (Black etal., 2006). 1. ANOTACE 2. Metodologie Anaíýza výukové situace z pohledu kompetence k učení kategorie: (a) metakognice, (b) získávání nových znalostí a dovedností a (c) používání znalostí a dovedností v různých kontextech (Tabulka 1). ; Metodika AAA [Obrázek 1.) - metodologický postup: (1) Anotace výuky— poznatky o pozorované výuce a situacích ; (kontext). (2) Analýza výukových situací— rozbor vybraných výukových situací (zde z pohledu kompetence k učeni). ; (3) Atteroce-posouzení kvality situace (kategorizace do 4 typů), návrh alterace a její přezkoumání. I Úrovně míry kvality situace: (1) selhávající, (2) nerozvinutá, (3) podnětná a (4) rozvíjející. Úrovně odlišeny mírou i přínosu pro žáky a potřebou alterací- kvalitativních změn. Nejvyšší úroveň kvality — situace rozvíjející nevyžadují : alterace, čím odhadovaná kvalita výuky nižší, potřeba alterací naléhavější (Tabulka 2). j Vyučovací hodina na 2. stupni základní skoty s tématem výuky „Teplá a studená fronta" pořízena pro účely | videostudieTIMSS 1999 (Roth etal,, 2006). Tabulka 1 Kategorie kompetence k uiení Kategorie kompetence k uíení ľT_Ľ*" Obrátek 1. Schéma AAA modelu (Janík et al., 2011, s. 116117, vytvořeno autorkou) 3. Pohled do výuky 3.1 Anotace Kontext výukové situace cíl a téma výuky a návaznost obsahu Analyzovaná situace vyučovací hodiny 8. ročníku byla pořízena v rámci výše zmíněné videostudie TIMSS 1999. Vyučovací hodina byla pokračováním učiva o podnebí o vzduchových proudech na území ČR. Cílem analyzované situace byl výklad nového učiva „Teplá a studená fronta". Uchopení obsahu činnosti učitele a žáků Učitelka promítá obrázek Vertikální rez teplou a studenou frontou (Obrázek 2. a 3.) a věnuje se výkladu nového učiva. Nejprve slibuje jednodušší snímek z učebnice a pak že ho doplní obrázkem odbornějším - vědoma složitostí tématu učiva. Po zkušenostech z minulých let říká, že musí nejprve zopakovat působeni tlaku na zemský povrch. Žáci naslouchají výkladu učitelky a reagují na otázky. Mají k dispozici učebnici i atlas. Přepis části vyučovací hodiny (U-učitel, Ž-žák,ŽŽ-žáci) 10:55-14:23 U: (...) Jaký je chladný a jaký je teplý vzduch, co se týká působeni tlaku na povrch Země. (...} Co jsme říkali v minulé hodině? ŽŽ:Je těžší. U: Výborně, působí větším tlakem a je těžší. Teplý vzduch, Kuba? Ž: Menším tlakem a je lehčí. U: Dobře. (...) Nad ČR se nachází chladný vzduch, od západu k nám proudí vzduch teplý. Zkuste ? obrázku [{Obrázek 2. ]] usoudit, co se bude dít. (...) Ž: Budou se smichávat ty U: Nebudou, pozor. Ten je těžký, drží se vic při Zemi, teplý je lehčí. 1: To bude ta, že bude na horách tepleji nežli: To je zas něco jiného ještě. Není to vldet těma šípkama? K čemu dojde? Ž: Že studený vzduch jde navrch? U: Když je těžký, půjde studený navrch? ŽŽ: Ne dolů. U: Takže ještě jednou [(ukazuje na obrázku]}. (...) A když se teplý vzduch dostává do vyšších sfér atmosféry, co se bude dít s vodními parami, které obsahuje? 2: Začnou vznikat srážky. U: Výborně. Vzduch se ochladí (...). Postup teplé fronty je poměrně pomalý. (...) Opačně vezmeme chladnou, studený vzduch, studenou frontu {(promítá Obrázek 3.}). (...) Přijde na to někdo, ca se bude dít dál v atmosféře? Ž: Ten studený vzduch se vtlačí pod ten teplý Obrázek 2. Vertikal n i řez teplou frontou (ilustrace) Obrázek 3. Vertikální Fez studenou frontou (ilustrace) 3.2 Analýza Rozbor Naše analýza se zaměřuje na potenciál, který žákům výuková situace riabíziz hlediska kompetence k učení. Učitelka se snažila předat nové znalosti prostřednictvím učiva, které už žáci znají (otázka na tlak v úvodu situace). Přestože šlo o výklad učiva nového, pokoušela se žáky aktivně zapojit. Pracovala s názornou ukázkou (Obrázek 2. a 3.). Učitelka žáky podporovala a snažila se je trpělivě navádět (Není to vidět těma šipkama?). Když viděla, že žáci neporozuměli, snažila sejim znovu pomoci obrázkem a otázky opakovala. OperaeianaUzat kompetente k ui kvality situací výuky i pohledu upraveno autorkou) Mewkognke Získáváni znalosti a dovednosti Pouíin ir;a o,-, a dovednosti V růinýt li kontextech selhávajíc nerozvinutá * podnětná * rozvíjející * * Psin. Symbol .** vvjaďuj* přítomnost iwrho kvalitu projevu v dare kAtrgoril. symbol „•'" oínaíuje nepfr-.omnost imbo niikou úroveň projevu v daně kategorii. Pfl operaoonalizac' •'■ a<