Postoje studentů středních škol k vybraným problémům z genetiky Respondenti Zúčastnilo se přibližně 100 studentů (čtyři třídy ze dvou SŠ). Studenti, kteří se předvýzkumu účastnili, měli již absolvovanou výuku genetiky. Výzkumný nástroj Výzkumný nástroj byl tvořen položkami sémantického diferenciálu, tedy ve formě dvojic adjektiv s opačným významem, mezi kterými byla sedmistupňová škála. Položky sémantického diferenciálu byly formulovány pozitivně i negativně. Položky sémantického diferenciálu byly inspirovány Bauerem (2008). Dále byly zařazeny otevřené otázky týkající se etických aspektů genetiky a jejího využití. Úvod Genetika je obtížné abstraktní téma, což nahrává vzniku mylných představ. Na druhou stranu se jedná o obor s obrovským nárůstem informací, poznatky z genetiky lidé využívají v různých oblastech života (zemědělství, lékařství, farmacie, kriminalistika, atd.). Jak ale genetika pomáhá? Co mění, co nám umožňuje? A je to vždy správné nebo etické? Vyhodnocování dat Po získání vyplněných výzkumných nástrojů byla data převedena do číselné podoby. Položky sémantického diferenciálu byly kódovány od 1 do 7 (pozitivní) a od 7 do 1 (negativní). Byla zjišťována reliabilita (α = 0,79). Pro ověření vhodnosti zvolených statistických metod byla zjišťována normalita dat (d = 0,07; p > 0,70). Výsledky Kolmogorovova Smirnovova testu dovolují použití parametrických statistických metod. Položky byly rozděleny do dimenzí pomocí faktorové analýzy. Pro zjištění statisticky významných rozdílů byla použita analýza rozptylu (ANOVA). Literatura Bauer, C. F. (2008), Attitude toward chemistry: a semantic differential instrumentfor assessing curriculum impacts. Journal of Chemical Education, 85(10), 1440-1445. Výsledky Celkový postoj studentů středních škol ke genetice se ukázal jako mírně pozitivní(x = 4,8). Statisticky významný se ukázal vliv genderu na postoje ke genetice ( ). Vliv známky z předmětu biologie se ukázal jako statisticky významný (čím lepší měli žáci známku, tím měli pozitivnější postoje ke genetice). Vyznání se naopak nepotvrdilo jako statisticky významné. Studenti si uvědomují využívání genetiky především v lékařství, v jiných oborech již méně. V otázce zneužití poznatků genetiky studenti uváděli především klonování. Kontaktní údaje: Mgr. Jana Vlčková, Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Poříčí 623/7, 603 00 Brno Dimenze postojů v genetice (průměrné skóre) 1. Užitečnost (x = 5,47) 2. Náročnost (x = 3,71) 3. Bezpečnost (x =4,38) 4. Atraktivita (x = 5,05)