hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Výsledky předvýzkumného šetření k identifikaci mylných představ o genetice Mgr. Jana Vlčková, DiS. hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Osnova prezentace •Úvod •Teoretická východiska •Současný stav řešené problematiky •Metodologie •Výsledky •Literatura • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Úvod •Genetika • •Obtížné a abstraktní téma •Vznik mylných představ • •Rozmach ve vědě a výzkumu • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Teoretická východiska •28 různých termínů Doulík (2005) •Naivní teorie dítěte, prekoncept (Průcha, Walterová a Mareš 2008) •Miskoncepce (Průcha 2005) •Mylná představa (Čáp a Mareš, 2007) hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Současný stav výzkumů mylných představ v genetice •Základní školy • Driessnack a Gallo 2013 • •Střední školy • Lewise, Learcha, a Wood-Robinsona 2000; • Mills-Shaw, Horne, Zhang a Boughman 2013 • •Vysoké školy • Marbach-Ad a Stavy 2000; Smith a Knight 2012 hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Metodologie •Předvýzkum: 102 respondentů • •Výzkumný nástroj •Nezávislé proměnné •Didaktický test (4 dimenze) • •Výzkumné metody •ANOVA • • • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Ověřování výzkumného nástroje •Reliabilita (Cronbachovo α= 0,68) •Normalita (d = 0,10; p > 0,20) •Obtížnost •Citlivost (41%) • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Výsledky •Relativní výsledky •Průměrná relativní úspěšnost 43% • •Gender (ženy = 44%, muži = 40%) •Víra (věřící = 43%, nevěřící = 43%) •Úspěšnost v biologii (1 = 54%, 2 = 44%, 3 = 38%, 4 = 25%) • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Výsledky •Vliv nezávislých proměnných •Gender •Víra •Úspěšnost v biologii • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Výsledky •Vyhodnocení dle dimenzí •1. DNA •2. Alela •3. Gen •4. Chromozom • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Literatura •Čáp, J. & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. •Doulík, P. (2005). Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Acta Universitatis Purkynianae 107. Studia paedagogica. Ústí nad Labem: UJEP. •Driessnack, M. & Gallo, A. M. (2013) Children´s „Draw-and-Tell“ Their Knowledge of Genetics. Pediatric Nursing, 39(4), 173-180. •Lewis, J., Leach, J. & Wood-Robinson, C. (2000b). Chromosomes: the missing link — young people's understanding of mitosis, meiosis, and fertilisation, Journal of Biological Education, 34(4), 189-199. •Marbach-Ad, G. & Stavy, R. (2000). Student's cellular and molecular explanations of genetic phenomena, Journal of Biological Education, 34(4), 200-205. • • • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Literatura •Mills-Shaw, K. R., VanHorne, K., Zhang, H. & Boughman, J. (2008). Essay Contest Reveals Misconceptions og High School Students in Genetics Content. Genetics. 178(3), 1157-1168. •Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2008). Pedagogický slovník, Praha: Portál. •Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika. Praha: Portál. •Rosa, V. (2007) Metodika tvorby didaktických testov, Bratislava: Státní pedagogický ústav. •Smith, M. K., Knight, J. K. (2012). Using the Genetics Concept Assessment to Document Persistent Conceptual Difficulties in Undergraduate Genetics Courses. Genetic, 191(1), 21-32. • • • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Děkuji za pozornost