MASARYKOVA UNIVERZITA MASARYKOVA UNIVERZITA „CISTY JAZYK" JAKO VÝZKUMNÝ NÁSTROJ PRO DETEKCI TACITNÍCH ZNALOSTÍ STUDENTŮ UČITELSTVÍ Svec. Pravdůvá, N&hyba, Svojanovský, Cásková VÝCHODISKA • Projekt Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe (GA Č R 13-20049S) s Hlavni cíl: Zjistit, jak se v průběhu pedagogické praxe . utvářej: tacitní znalosti studentů učitelství? Základní problémy, před kterými stál výzkumný tým: 1) Jak vymezit pojem tacitní znalost, aby byl výzkumné uchopitelný? 2) Jak detekovat taciíní znalost? KATEDRA PEDAGOGIKY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MASARYKOVA UNIVERZITA tacitní znalost je vývoje schopná dispozice pro strukturováni zkušeností a rozhodování v pedagogických situacích, která: □ se projevuje v jednání, □je neuvědomovaná, □ ale uchopitelná prostřednictvím metafora sebereflexe. Definujte zápatí ■ název prEztnlacrj / praco MASARYKOVA UNIVERZITA CISTY JAZYK (CLEAN LANGUAGE) □ metoda dotazování, umožňující objevovat a vyjadřovat přirozeně se vyskytující metafory s cílem hlubokého porozuměnísymbolickému světu člověka (Tosey, Lawley and Meese, 2014, s. 2); □ usiluje o to, být co nejvíce neinterpretativní, nesugestivní a neutrální (Harland, 2012); □ používá tzv. čisté otázky, jež v sobě neobsahují osobní předpoklady a jazyk výzkumníka. MASARYKOVA UNIVERZITA JAK TACITNÍ (SKRYTOU) ZNALOST DETEKOVAT? u TZ lze částečně zexplicitnit skrze sebereflexi. □ Paradox: skryté nelze zkoumat, zexplicitněné přestává být skrytým. □ Cesta ven: uchopení TZ skrze metafory. □ Metafora: pomyslný „most" mezi tacitním a explicitním D-SnnSInSnjInS KATEDRU PEDAGOGIKY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MASARYKOVA UNIVERZITA UKÁZKA Z ROZHOVORU - VZTAH A ATRIBUTY S: ... ta jedna spirálka je ta energie toho ohně a ta druhá je spíš ta klidnější ta co to tak spíš uklidní, hezky naladí [voda], V: Je teda nějaký vztah mezi tou jednou energií a tou druhou energií? S: Jedna bez druhé nemůže být... to je prostě symbióza V: A když je to symbióza tak ... co za symbiózu toje? KATEDRA PEDAGOGIKY PEDAGOGICKÉ FAKULTY 1 MASARYKOVA UNVFRITA METODOLOGICKY POSTUP PŘI DETEKOVÁNÍ TZ SKRZE ČISTÝ JAZYK prípadová studie (říjen 2013 až červen 2014) 5 rozhovorů, 2 zúčastněná pozorování 1. subjektivní pojetí výuky 2. a 3. nečekané situace (po výuce) 4. jádrové metafory 5. celkový obraz pojetí výuky studenta v nečekaných situacích sl» „Top-bottom" přístup Před rámování rozhovoru 2.rD2hovor 3- roinovor / \ Budováni důvěry 1" „Bottom-up" přístup MASARYKOVA UNIVERZITA