Mgr. Tereza Češková, Mgr. Karolína Pešková, Ph.D. IVŠV, PdF MU Analýza výukových situací rozvíjejících kompetenci k řešení problémů ve výuce přírodovědy na 1. stupni ZŠ Prezentace vznikla za podpory stipendijního fondu PdF MU a projektu KUME (MUNI/A/0813/2013). Cíl prezentace žPředstavení metodologie výzkumu problémových výukových situací v přírodovědě lIlustrace metodologie na konkrétní vyučovací hodině (1 z 10 IVŠV videostudií 1. stupně natočených v letech 2010/2011) > Běžná učební úloha (neproblémová) Problémová učební úloha Orientovaná na učební cíl Orientovaná na žáka Vychází z probíraného tématu Vychází z reálného života Řeší učivo z konkrétního předmětu Je obvykle mezioborového charakteru Opakuje a procvičuje dříve probrané učivo Staví na předchozích znalostech Obsahuje dobře strukturovaný problém Obsahuje špatně strukturovaný problém Obvykle zařazena do systému na sebe navazujících úloh, z nichž každá má své konkrétní zadání Obvykle zařazena do systému na sebe navazujících úloh, které ale žáci musí sami rozklíčovat (nejsou explicitně zadány a pojmenovány) Obvykle řešena samostatně Obvykle řešena ve skupině Obvykle jedno řešení Obvykle více možných řešení Zaměřuje se na zopakování konkrétní části daného oboru Obsahuje transfer nově získaných poznatků mezi různými kontexty / obory Učitel žáky vede Učitel je pouze zadavatelem učební úlohy Zadány informace, které žáci potřebují k řešení Žáci musí vybrat podstatné informace Rozvíjí samostatnost v řešení Rozvíjí komunikační dovednosti a divergentní náhled Učební úloha: každá otázka či výzva vyvolávající učební činnost > ž konkrétní shoda okolností (viz dále), jež je omezena místem a časem, během níž je jedinec vystaven působení vlivů s určitým výukovým cílem, které mu učitel předkládá (učební úlohy a vnitřní situační okolnosti výukové situace, jejímž jsou jádrem) a na které žák určitým způsobem reaguje (viz výše, srov. Pelikán, 1995, s. 48). Výuková situace > Model výukové situace rozvíjející kompetenci k řešení problémů > Cíle výzkumu Práce je rozdělena do dvou částí. Hlavním cílem první části je analyzovat způsob užití učebních úloh rozvíjejících kompetenci k řešení problémů v přírodovědě na 1. stupni. Dílčí cíle: žIdentifikovat problémové učební úlohy ve videozáznamu. žPopsat výukové situace, v jejichž jádrech se problémové učební úlohy nacházejí. žAnalyzovat vybrané aspekty VS rozvíjejících kompetenci k řešení problémů. žSkrze jednotlivé kazuistiky popsat souhrnné charakteristiky užívání VS rozvíjejících kompetenci k řešení problémů. Hlavním cílem druhé části je navrhnout alterace vybraných VS tak, aby relativně lépe rozvíjely kompetenci k řešení problémů. > 2.Výběr problémových úloh 1.Identifikace učebních úloh Metodologie 4.Popis souhrnných charakteristik užívání VS rozvíjejících kompetenci k řešení problémů v přírodovědě – skrze jednotlivé kazuistiky 3.Popis výukových situací, v jejichž jádrech se dané problémové úlohy nachází (strukturovaná anotace) > (1) Souhrnné charakteristiky problémových výukových situací: oKteré fáze obsahují jednotlivé VS? oJak jsou dlouhé jednotlivé obsažené fáze? oV jaké fázi výuky se problémové situace vyskytují? oJakým způsobem problémové výukové situace navazují na předchozí učební činnosti? (2) Souhrnné charakteristiky fází řešení problémové učební úlohy: oJak jsou jednotlivé fáze zastoupeny v řešení problémových úloh? oJaké jsou jádrové činnosti v jednotlivých fázích? oJaké shodné znaky vykazují jednotlivé fáze řešení problémové úlohy? oJaké shodné znaky (okolnosti) vykazují problémové učební úlohy (organizační formy, didaktické prostředky, způsob zadání (písemně, ústně), zdroj (učebnice, učitelova promluva...)? 4.Popis souhrnných charakteristik užívání VS rozvíjejících kompetenci k řešení problémů v přírodovědě – skrze jednotlivé kazuistiky 3.Popis výukových situací, v jejichž jádrech se dané problémové úlohy nachází (strukturovaná anotace) (a) tématu, resp. obsahu výukové situace (b) výukové fáze, v níž se VS nachází (c) organizační formy užité při VS (d) prostoru v rámci třídy (e) užitých didaktických prostředků (f) návaznosti na předchozí VS (g) fází řešení problémové úlohy (h) jádrové činnosti dané VS (1) Vychází z reálného života (2) Obsahuje špatně strukturovaný problém (3) Je mezioborového charakteru (4) Učitel je pouze zadavatelem úlohy (5) Obsahuje v sobě systém na sebe navazujících kroků, které ale žáci musí sami rozklíčovat (nejsou explicitně zadány a pojmenovány) (6) Je řešena ve skupině (7) Má více řešení 2.Výběr problémových úloh 1.Identifikace učebních úloh Metodologie 70 11/7 [USEMAP] > ad h) fáze řešení problémové úlohy [USEMAP] ad d) prostor v rámci třídy (vlastní KS): 3x v lavicích, 4x na koberci ad e) užité didaktické prostředky (Janík et al., 2007, s. 86): 3x učebnice, 2x bez DP, reálie, obraz, 1x encyklopedie ad c) organizační formy užité při VS (KS převzat od Janíka a Mikové (2006, s. 68—71), upraven podle Václavíka (2002, s. 293): 7x hromadná výuka > Model výukové situace rozvíjející kompetenci k řešení problémů 3x 1x 4x 3x 0x 2x > Výhledy lzpřesnění charakteristik jednotlivých fází lteoretické ukotvení jádrových činností lpilotáž a případná modifikace nástroje lvlastní výzkum (10 IVŠV videostudií 1. stupně) > Děkuji za pozornost.