Části výzkumu Výsledky výzkumu využití digitálních technologií v edukaci Teoretická část » Analýza podmínek pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v základním vzdělávání se zřetelem na specifické poruchy učení a využití informačních a komunikačních technologií ► Možnosti využití počítačů ve vyučování žáků s mentálním postižením v Německu Empirická část ' Empirické šetrení ► Návrhy na opatrení pro špeciálne pedagogickou teórii a praxi Hlavní cíl výzkumu ► Analýza využití digitálních technologií (včetně informačních a komunikačních technologií) u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Charakteristika výzkumného souboru ředitelé základních škol učitelé prvního stupně učitelé druhého stupně osloveno 480 škol Jihomoravského kraje, okresy Brno-město. Brno-venkov, Blansko, Břeclav,Vyškov, Hodonín a Znojmo. e-mailovou poštou reagovalo necelých 13 % škol některé školy byly dodatečně osloveny i osobním kontaktem Výběrový soubor tvořilo 60 respondentů (N = 60) » ředitelé Škol - N, = 21. ► učitelé prvního stupně ZS - N3 = 19 učitelé II. stupně ZS vyučující informační a komunikační technologie - Nj = 20. Výběr respondentu měl charakter náhodného a účelového výběru Příklady stanovených hypotéz Příklady stanovených hypotéz H6 Využití výukových programů je na II. stupni častější než na I. stupni základních škol. Hypotéza složená pol. 33,34 H9 Interaktivní tabule je pravidelně využívána pedagogy základních škol. Hypotéza prostá pol. 48 H7 Nejčastěji využívané vzdělávací programy jsou pro výuku trivia než pro předmětově výchovné obory. Hypotéza prostá pol. 38 HI5 Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami používají počítač nejčastěji jako kompenzační pomůcku. Hypotéza prostá pol. 69 Základní rozdělení výzkumného souboru Sociodemograiická část výzkumu H6 Využití výukových programů je na II. stupni častější než na I. stupni základních škol. Struktura respondentů S ředitel 21 35 % i I.St 19 32% m II. sc. 20 33 °/= celkem 60 100% 77 % žen 23 % mužů Struktura respondentů 36% -34% - 35% 33% y ředitel ■1, st. 32% -30% - ■ II. St H. stupeň lil stupeň Stejné oblast! využitfPC na I. a II. stupni jiné—jakr při vyuStf interaktii/rrí tabule využiti v zájmových Dbíastecb využití výukových programů v jedrotlh/ýcri předmětech využiti v samostatném předmět u vzdělávací oblasti IKT P 2% In .1 Hl i Wi7% i i% ■Llz%í_ ■ 2356 / / / hypotéza 0% 5% 10% 15% 20% 25K H7 Nejčastěji využívané vzdělávací programy jsou pro výuku trivia než pro předmětově výchovné obory- Nejčastěji využiv. i m hypotéza prostá byla verifikována | ok , 1 ■ j:: ■foiogramvpra MAT* Terasem M ■> tllil lr. 2, 3. LdlľU +ilhjk.k(ŕlJlijllV . ^ Dicjftramvn™ tJ * Ťeraso-fl CJ *■ pri • sl:!*dt>alvťjl + lJ.atik3f H |-.^.K-.in:vi'ľ) Al ■ T...r..i.I.li AJ + A J ! .■ u ■ ■■! : Hl i -e m so h WJ .. [HfiErftrr>v nm Pň • Tnj.Tjift wliirrtfufi.i + jiřinini + prn aTur UM>fl Bi * Pi milotu ut MTuTJiJJÍl Cl +piuauiTiypiuFY u Di Jutli k HSp#C pf-OC. plolO£úp*dM u rYpísiií1 knurlru 1-5 »j □roe/ a i.lvl'JefttJ prrvpfiro - EtW Vŕí.1 KvVd {iHÉHi 'v'j'.K f mareniati-ka votV; ►"Ŕ'srr silte h u zinrakrjcká H9 Interaktivní tabule je pravidelně využívána pedagogy základních škol. Využití mttriiktiviiícli tabuli Ul 0 využíváte pravidelně využíváte výjimečně ve svém předmětu využíváte jen při průřezových tématech využíváte v ji-"1""1—*****- 16 9 3 41 % 23 % Hypotéza prostá pol. 48 Vyuíltílnteraktlvnfch tabuli y využíváte pravidelné ■ využíváte výjimečné ve svém pfedmĚtu j využíváte jen při průřezových tématech hypotéza prostá byla verifikována ■využíváte v jiných příležitostech -jakých Iprosim vypište) a neizyuílváte j nevlastnite HISŽáci se speciálními vzdělávacími potřebami používají počítač nejčastěji jako kompenzační pomůcku. hypotéza prostá byla fatzifikován K čemu by měl PC žákům se SVP sloužit ■ Ipfiii ui leiiijLii, upavninl, prahlou b s-iif* průrvlřrril. prjchtipi=nl iiíIva ■ iJiuj IiiTlm mhlí ví lil iiiloniiuiídi u ti u mrva'} |*>mn* rrn-rrnrfttr ■ reedukace raedukaif. pomůcka iá kotrujnikace, uínaapéní komunikace li dCpScpi iípíaa. nohríiřenl piocmriŕhO projevu ■ i zmĚna rinncstl ■ iako doolriftk. L.3IIIIJ..II ,i |i .i-,iL..M .j.iĽ i ni d-píijuLL-lriŕjSI, tJuavtu'-iafurttiL. ■ knmmlfl řňrlsn^rh lílrntň II iakp IwkpV* pomůcka pfi pniTicháJch čtení, _l EJIrfLJr1 ^.t ľz>|JI:.«_Í=tll ll"ll |jrvjljl--l,l"r" u ušná d n! ní orúcc (s íorccni), rycht psi, U Vompenij.are s-periflckých rsrjtiíř u r tu. VO |, rOPŕOl 0*14 OKJbuoili u pteklcninl, m lni no! kote handicapu. SLíDlovinl LHálULrlV ■ rychleji orientace u .jfcTivii c.....ůsi. aktívni uŕ en L dDôMovárat ■JIH-...!. . J ■- ■ ■ ■ Závěr hlavního cíle ► téměř většina pedagogů na I. st. a všichni pedagogové na II st. využívají při vzdělávací činnosti počítač, který patří k nejčastěji využívané digitální technologii ř patrný trend pronikání digitálních technologií do běžné společností, řady odborných odvětví včetně školství ► multimedializace řady podkladů, materiálů, internetových portálů a dalších opor, které mohou pedagogové při své práci využívat. ► trend zavádění interaktivních tabulí a jejich četné využití ve výuce ► nejčastější kategorií v inkluzivním vzdělávání jsou žáci se SPU Závěr hlavního cíle Doporučení pro pedagogickou teorii a praxi ► nejčastější typ práce s PC - práce s výukovými programy pravděpodobně pro jednoduchost ovládání a řadu možností jejich alternativního využití ► specializované vzdělávací programy využívají všichni žáci bez rozdílu ► uvědomění a prezentace pozitiv i negativ využití digitálních technologií i internetu, stejně tak jako jejich výhod a nevýhod. ► počítač za dobrou pomůcku, ale ne pro pravidelnou práci ► zajistit odpovídající vybavení škol (př. počet počítačových jednotek, tiskárny, scannery, fotoaparáty, kamery, interaktivní tabule, atd.) bylo dostupné všem žákům nejen v PC učebnách pro běžnou výuku ICT, pro individuální práci v běžných třídách, projektovou výuku, při naplňování průřezových témat. ► udržovat vybavení školy digitální technikou aktuální ► podporovat zajištění kvalitního proškolení všech pedagogických pracovníků Doporučení pro pedagogickou teorii a praxi ► podporovat trend zavádění IT do škol (do všech tříd), včetně příslušného hardwaru a softwaru zajistit odpovídající školení a časový prostor pro práci s IT t přípravu a tvorbu materiálů, prezentací ► vzhledem k oblibě využití PC (vzdělávacích) programů < rozšiřovat databázi výukových programů pro všechny obory (nejen jazyky, matematiku a informační technologie), i druhy postižení zajistily adekvátní materiálně-technické podmínky pro jejich efektivní využití v edukačním procesu Doporučení pro pedagogickou teorii a praxi ► využívat možnosti praktického užití internetu v edukačním procesu zajistit patřičné webové rozhraní e-learningový portál a další podmínky ► seznamovat žáky s praktickou i teoretickou stránkou internetu nevyužívali internet jen jako nástroj pro zprostředkování zábavy důraz na zkvalitňování webového rozhraní školy včetně prostoru pro prezentace individuálních prací žáků dostatečné informování o obsahu internetu, jeho rizik a jak se jim bránit ► mít na paměti, že digitální technologie nejsou jen počítače Doporučení pro pedagogickou teorii a praxi ► uvědomovat si negativní faktory digitálních technologií ovlivňující individuální osobnost i kolektiv žáků bránit k rozšiřování negativních vlivů např. stoupání agrese mezi žáky, izolovanosti žáků, šikana podpora skupinové kooperace, pohybové aktivity, projektové formy práce se střídáním složení jednotlivých skupin, stejnou měrou jako s on-line informace uplatňovat i standardní zdroje t podporovat využití digitálních technologií při realizaci a naplňování cílů individuálních vzdělávacích plánů vhodné alternativy využití počítačů a další digitální techniky účelné možnosti pro vhodné pravidelné využívání nejen při práci s výukovými programy Děkuji za pozornost