f 8.12.2014 - ] ZPĚTNÁ VAZBA JAKO ESENCIÁLNÍ ELEMENT FORMATIVNÍHO HODNOCENÍ KP a KPP, PdF MU Brno, Skolilelka; doc. PaedOr. Hana Horká, CSc. FORMATIVNÍ VS. SUMATIVNÍ HODNOCENÍ volně potíte Moss o Brourho/f (9.009, s. 7} formatívní hodnocení (hodnocení pro učeni) sumativní hodnocení [hodnoceni učení) Podle funkce rozvíjení učeni □ úspěšnosti Žáka měřeni a kontrola do sazených znalostí Podie zameteni na proces učeni na výsledek učení Podle Cfobyreaířzace V průběhu učení po dokončení etapy učení Podle zařazeni v procesu učení Integrovoná část procesu výuky a učení separovaná aktivita Podle faimy spolupráce interaktivní proces mezi učitelem a žákem, oba přijímají roli vzájemné se učících jednosmerný proces od učitel e (auditora) k žákovi (auditov oné mu) Padle dalšího vyufirV učitel s žákem používají důkazy podle nashromážděných důkazů o učeník jeho dalšímu nastavení učitelé používají výsledky hodnocení k finálnímu verdiktu o úspěchu či pochybení Žáka FH A SEBEHODNOCENÍ je interaktivním zpětnovazebním procesem mezi učitelem a žákem, kdy učitel vede žáka k pochopení vlastního učení. k přebírání odpovědnosti za své učení a k rozvoji sebehodnocení. Sebehodnocení: „mentální reprezentace emočního vztahu k sobě, nebo-li představa sebe z hlediska vlastní hodnoty a kompetence" (Blatný e1 al, 2010, s. 125). ZPĚTNÁ VAZBA V PROCESU FORMATIVNÍHO HODNOCENÍ ZPĚTNÁ VAZBA • pomůcka na cestě k poznání > poskytuje informaci o aktuálním stavu učení • stvrzuje kroky úspěšné, koriguje úkroky a zacházky svými doporučeními • vede k porozumění vlastnímu učení, své úspěšnosti i sobě samému • ideálně by měla podporovat jeho osobnostní, sociální a vědecký rozvoj EFEKTIVNÍ ZPĚTNÁ VAZBA • by měla být záměrná a smysluplná, častá I včasná, logicky návazná 1 předvídavá. ■ by měla vést ke zvýšeni sebevědomí žáka, či k jeho sebeieguľaci - realistickému sebehodnocení. ■ měla by se držet pravidel efektivní komunikace. ■ neměla by se vztahovat ke stabilním vlastnostem žáka, • popisný jazyk bez negativního hodnocení --- emoční naladění --• hodnocení zaměřené na situaci --- na chování žáka — na osobu žáka ICozolino, 2013). 1 8.12.2014 VÝZNAM ZPĚTNÉ VAZBY PRO ROZVOJ SEBEHODNOCENÍ ŽÁKA OPTIKOU UČITELŮ EXPERTŮ | • Cíle práce: 1. zjistit, které momenty své profesní dráhy považují učitele experti za klíčové při vytváření svého pojetí hodnocení, 2. charakterizovat pojetí zpětné vazby u učitelů považovaných v této oblasti za experty, 3. dozvědět se, jakým způsobem reflektují učitelé vlastní zkušenosti při vytváření tohoto pojetí. VÝZKUMNÉ OTÁZKY Které momenty své prolesní dráhy považuje učitelé experti při utváření svého pojetí o hodnocení za klíčové? Jak podle učitele experta vypadá kvalitní zpětná vazba, jež vede k co nejobjektlvnéjiímu sebehodnocení žáka? Jakou zkušenost má učitel expert se zpětnou vazbou jako nástrojem pro rozvoj sebehodnocení žáka? Jak vnímá učitel expert význam své zkušenosti pro kvalitu zpětné vazby, kterou žákům dává? METODOLOGIE VÝZKUMU Vyzkumnáofázka Výzkumná metoda Analýza dat klíčové momenty profesnídráhy učitele narativníroihovor naralivní analýza (holislicko obsahová] učitelovo pojetí ZV a zkušenost se Z V pro rozvoj sebehodnoceni 1. fenomenologický rozhovor IPA reflexe vlastní zkušenosti učitele 2. fenomenologický rozhovor IPA Všechny rozhovory budou doprovázeny průběžnou sebereflexíýzkumníka. Paradigma výzkumu je fenomenologickés filozofii Čistého přístupu. Výzkumný vzorek: ó až 10 učitelů expertů f podle pojetíEricssonaa PEové). Cozofina, L. (2013). The Social NeuroscVence of Education; Optimizing Attachment and teaming in the Classroom. New York: W.W. Norton & Company. ERICSSON, K. A. The Influence o) Experience and Deliberate Practice on the Development of Superior Expert performance. In ERICSSON. K. A.; CHARNESS. N.; FEtfOVICH, P. J.: HOFFMAN. R. R. |ed.|. The Cambridge Handbook at Expertise and Expert Performance. Cambridge: Cambridge University Press. 200Ó. 5.683-704. ISBN 97805316Q0B11, HERITAGE. M. Formafive Assessment : Making It Happen in the Cfdssroom. Thousand Oaki, Calif: Corwin. 2010. ISBN:9?BI412975049. MOSS, C. M.. & BROOKHARTr5. M. {2009). Advancing Formative Assessment in livery Classroom: A Guide for instructional Leadeis. Alexondria, VA. USA: Association for Supervision 4 Curriculum Development (ASCD). ISSN 9781416609117. PÍSOVÁ. M. (2010). Učitel - expert. Přehled výzkumných trendů o jejich výsledku. In Pedagogika.. 60 (3-4). 242-253. ISSN 0031-3815. ROZLOUČENÍ Děkuji Vám za pozornost! © 2