19.3.2015 profivi Učitelé sledují videozáznamy výuky: analýza obsahové dimenze profesního vidění r Tamiš JaniV. Eva Mir.ařfcovi. Michaela PSovi, Klára Kostkoví, Miroslav JtnIV 22. výroční konference CAPV, Olomouc, 9. 9. 2014 Cíle prezentace ► Představit projekt GAČR zabývající se profesním viděním učitelů ► Představit vybrané výsledky týkající se obsahové dimenze profesního vidění učitelů AJ profivi Profesní viděni ► Čeho si učitelé všímají? O Obsahová dimenze PV t Jak situaci promýšlejí? D Procesuálni dimenze PV ► Jak o ní mluví? O jazyková dimenze PV Profesní vidění ► Sherin, 2001; Stehlíková, 2010; Minaříková & Janík, 2012; Vondrová & Žalská, 2012; Stürmer et a!., 2013a » > Čeho si učitelé všímají? 3 Sherin & van Es. 2005; Mendel et al.. 2007; Choppin, 201! ;Vondrová S, 2alská. 2012; Gold et al., 2013 > Jak situaci promýšlejí? O van Es & Sherin. 2002; Blomberg et al., 20 II; Stu rmer etal„20l3b;MinaFiková, 2013 ► Jak o ni mluví? 3 Lefsteln & Snell, 201 I; Scherrer * Stein, 2013 1 19.3.2015 Projekt ProfiVi - Profesní vidění učitelů AJ Popsat povahu profesního vidění (všímáni si a uvažování založené na vědění) u učitelů angličtiny jako cizího jazyka. Prozkoumat vliv účasti ve videoklubech na profesní viděni učitelů a prozkoumat, jak účastníci videoklub/ přijímají. Prozkoumat vztah mezi profesním viděním, profesním věděním a profesním jednáním jakožto třemi dimenzemi profesionality učitele. : Řadí sc k obsahově zaměřenému přístupu ke studiu procesů: vyučováni' i učeni (včr profesního), kierý rozpracováváme na iv£v PdF MU (}arii"k et al.. 201 i \ - Vií také další prezentace týmu na teta konferencí profivi ProfiVi - Sběr dat ► l.fáze - online videodotazník ► 2. fáze - setkávání učitelů ve videoklubech £^ I profivi ProfiVi - Videodotazník (1. fáze) > 4 videozáznamy > Výuka na prvním i druhém stupni ZŠ a na gymnáziu ► Vyučující - od studentů učitelství po učitele-experty ► Představení kontextu - zadání - videozáznam -odpovědní okno ■ Proiim podívejte se na následující videoukizku a okomentujte, co jste vidéli. Napište vše, toVás napadne.Videcukáaku můŽLie jhjádriout opak^vajiě. ProfiVi - Videokluby (2. fáze) » společenství praktikujících učitelů * sleduji videozáznamy vlastní výuky ► sdílí zkušenosti, reflektují svou výuku a vzájemně si „nastavují zrcadla" ► 3-4 učitelé ► 5x90 minut ve školním roce ► i videozáznamy hodin každého i učitelů Individuální rozhovory s učiteli nad vlastním a cizím videem Videozáznamy setkání učitelů ve YídeokJuba Videozáznamy výuky učitelů v průběhu roku Zpětná vazba od účastníků profivi Pohled do výzkumu - 1. fáze k Povaha profesního viděni (cíl I) > Obsahová stránka > Data z videodotazníku (I. fáze) Pohled do výzkumu - sběr dat k Videodotazník k Respondent - aprobovaný učitel AJ (případně v současné době si aprobaci dodělávající) k Osloveno 103 náhodně vybraných škoi v Jihomoravském kraji k 23 škol údajně nemá aprobované učitele AJ k Dotazník vyplnilo 34 učitelů £^ | profivi 19.3.2015 Pohled do výzkumu - příklad Následující vídeDseltvence pochálí l hodiny angličtiny ni gymnáziu. Jedni se o skupinu 10 středně pokročilých (Imermedlate) studentů.Téma hodiny je blogging. Jedná se o sekvencí I první třetiny hodiny. Pravě probíhá příprava na poslechové cvičeni ve farme youtube videozáznamu o tom, jak si vytvořit vlastní blag. Studenti dostali sadu instrukcí (vfr níže), které měli seřadit podle očekávaného pořadí ve videozáznamu.Tato videosekvence zachycuje kontrolu tohoto úkolu (kontrola před poslechem). wa-rm anti ttstfn A.Rport nad nvmber lite foliem lín? Iniliur(ion.v 1 A-.tru nud chrek your nnsweľs. view yoitr blog selecí ;,!>'.•.!' inustc seiid your b!op lúiV ta your fn en:k ctente text far y ..Paní učitelka kontroluje práci studentů, chce vědět pouze první a poslední pořadí, což studentům pomůže při následujícím poslechu a zdárnému zvládnutí úlohy, vyvolává je |ménem, nechává vyjádřit souhlas s odpovědí, dává prostor studentům k opravě a určení správných odpovědí, které potvrdí. Rychlé, efektivní. Někteří studenti působí nesměle." Pohled do výzkumu - přiklad ► U22: v „Paní učitelka kontroluje práci studentů, chce vědět pouze první a poslední pořadí, což studentům pomůže při následujícím poslechu a zdárnému zvládnutí úlohy, vyvolává je jménem, nechává vyjádřit souhlas s odpovědí, dává prostor studentům k opravě a určení správných odpovědí, které potvrdí. Rychlé, efektivní. Někteří studenti působí nesměle." profivi 19.3.2015 Pohled do výzkumu - příklad ► U22: ► „Paní učitelka kontroluje práci studentů, chce vědět pouze první a poslední poradí, což studentům pomůže při následujícím poslechu a zdárnému ivládnutí úlohy, vyvolává je jménem, nechává vyjádřit souhlas s odpovědí, dává prostor studentům k opravě a určení správných odpovědí, které potvrdí. Rychlé, efektivní. Někteří studenti působí nesměle." „Paní učitelka kontroluje práci studentů, chce vědět pouze první a poslední pořadí, což studentům pomůže při následujícím poslechu a zdárnému zvládnutí úlohy, vyvolává je jménem, nechává vyjádřit souhlas s odpovědí. dává prostor studentům k opravě a určení správných odpovědí, které potvrdí. Rychlé, efektivní. Někteří studenti působí nesměle." profivi Pohled do výzkumu - příklad > 1)12: > „Paní učitelka kontroluje práci studentů, chce vědět pouze první a poslední pořadí, což studentům pomůže při následujícím poslechu a zdárnému zvládnutí úlohy, vyvolává je jménem, nechává vyjádřit souhlas s odpovědí, dává prostor studentům k opravě a určení správných odpovědí které potvrdí. Rychlé, efektivní. Někteří studenti působí nesměle." ^| profivi Čeho si učitelé všímali? ► Učitelka > Žáci ► Materiální didaktické prostředky > Třída (místo/lidé) > Aktivita ► Classroom management > Práce s chybou > Čeho si učitelé všímali? Hitparáda témat > Kontrola prvního a posledního bodu (17x) > Reakce učitelky na špatné odpovědi (I2x) > Instrukce {11x) y Jak se projevují žáci (11 x) (■ Učitelka mluví AJ (lOx) » Učitelka - úroveň AJ (9x) > Hodnoceni tématu (8x) > Yoytube/mteraktivm tabule (8x) * Vyvoláváni (7x) » Skloňováni Jmen (7x) f AJlerace (7x) ^profivi 19.3.2015 Stejná témata - jiné perspektivy? ► Žáci pasivní nesmělí ■ nekomunikují málo jich reaguje - všich ► Učitelka - tváří se nepříjemně působí roztěkaně ^l^fiyi Shrnutí a diskuse ► Důležitost obsahové stránky profesního viděni ► Obsahová zaměřenost - propojení s oborovou didaktikou nakolik jsou zmiňovaná témata oborově didaktická? ► Variabilita profesního videm'? ■ Inldínace V lématům ■ Hodnocení jednotlivých aspektů ► Důvody? Děkujeme za pozornost. i Shrnutí a diskuse ► Jeden z mnoha dobrých důvodů, proč se zabývat "ostřením" profesního vidění u (budoucích) učitelů, je následující: ► Oser a Baeriswyl (200l,s. 1034 an.) upozornili,že každá edukační situace zahrnuje určitou sekvenci tzv. viditelných struktur - vyučovacích postupů učitele, které se vztahují k určité sekvenci neviditelných kroků Či prvků učebního procesu (tzv. základních modelů). Navazující výzkumy ukázaly, že to, OČ jde, jde-li o kvalitu výuky, nejsou ani tak ony viditelné struktury, jako práve základní modely, V důsledku by nám tedy mělo jít ostření profesního vidění tak, aby umožňovalo alespoň okrajově nahlédnout to, co je zprvu neviditelné, Či sktyté za mlhou hustou tak, ze by se dala krájet... | prof ivi 19.3.2015 Čeho si učitelé všímali? f Úroveň l (3x> Reakce na^\ impuls od U ) Žáci ŕ Jak se \_J \_/ \projevují (11xj/ \^ Nutné předchozí \ inaJoati {4x) J Čeho si učitelé všímali? Tabule <3x) Materiální didaktické prostředky Alprofivi Čeho si učitelé všímali? f(Ne)správnost odpovědi (4x). Potřeba zdůvodnit správnost (6x) reakce učitelky^ .na chyby (12x)y Práce s chybou Oprofívi Čeho si učitelé všímali? Instrukce h _1 '"C Classroom management Komunikace 3 Klatov ani jmen (7x) Vyvoláváni {7*.} Chybí požilivnI iftětnž vazba (2x)_ ^jprofivi,. Čeho si učitelé všímali? ŕ Mluví AJ (10X) >H f-( Jak působí X Učitelka ■_—-/stala na mfstíN f Úroveň AJ V m J V (9x) ( Body language (2x> J