Sdílení tacitních znalostí mezi studentem učitelství a cvičným učitelem Mgr. Kateřina Cásková Katedra pedagogiky ČAPV 16. 9. 2015 Osnova prezentace: •Teoretické pozadí •Metodologie •Zjištění Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště Tacitní znalosti •Tacitní a explicitní znalosti jsou dva póly jednoho kontinua •Tacitní znalosti jsou definované ve vztahu k explicitním •Tacitní znalosti jsou odlišeny od explicitních: Mírou artikulace mírou uvědomění •Zpřeměna tacitních znalostí v znalosti explicitní model SECI •Definice: tacitní znalost je vývoje schopný, zprvu neuvědomovaný předpoklad ke strukturaci zkušenosti jedince, k jeho rozhodování v situacích, usuzování a soudům (rovina myšlení), projevovaný v jednání (např. gesta, mimika, spontánní projev) a vyložitelný při reflexi. • Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště Model učňovství * Osvojování tacitních znalostí je realizováno v modelu učňovství * Učňovství je založeno na kooperativním učňovství * Princip učňovství: * Nejdřív student učitelství pozoruje svého cvičného učitele * Potom student přebírá roli učitele a společně s cvičným učitelem připravují a reflektují vyučovací hodinu. * Na počátku student do určité míry napodobuje vyučovací postupy svého cvičného učitele, i když nezná pozadí těchto vyučovacích postupů, na kterých jsou vystavěny, protože má málo pedagogických zkušeností, kterých ale postupně nabývá a reflektuje je v procesu sdílení se cvičným učitelem, tak rozvíjí svoje tacitní znalosti. Subjektivní pojetí výuky •Tacitní znalosti se utváří v neočekávaných situacích •Neočekávané situace umožní nahlédnout do studentova subjektivního pojetí výuky •Subjektivní pojetí výuky je základ pedagogického myšlení o pedagogické situaci a jednání v pedagogické situaci •Subjektivní pojetí výuky je inspirováno pojetím výuky (Mareš, 2013), které je složeno ze šesti částí: pojetí žáka, pojetí učitelské role, pojetí učiva, pojetí edukačních cílů, pojetí výukových metod a pojetí okolních vlivů (tyto vlivy nejsou bezprostřední součástí školy např. rodiče, sociální prostředí rodiny atd. ). Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Metodologie Cílem výzkumného šetření je detekovat tacitní znalosti a to zodpovězením výzkumné otázky: Co za tacitní znalosti sdílejí student učitelství s cvičným učitelem? •Případová studie - intenzivní studium jednoho případu. •Uskutečněno 10 hloubkových rozhovorů v průběhu 1,5 roku. Rozhovory byly zaměřeny na: •Subjektivní pojetí výuky, nečekané situace a vzájemnou diskusi. •Z analýzy těchto rozhovorů vzešel podklad pro závěrečný rozhovor. Schéma výzkumného šetření Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště Sběr dat Hloubkové rozhovory byly facilitovány metodou čistého jazyka (Lawley a Tompkins, 2002). Je založena na třech principech: 1)doslovné zopakování respondentovi odpovědi (verbální a neverbální), 2)užití tzv. „čistých otázek“, které neobsahují žádné výzkumníkovi předpoklady ani jazyk 3)výzkumník směřuje otázky na základě odpovědí tak, aby byly v souladu s výzkumnou otázkou Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště Část rozhovoru s ukázkou „ čistého jazyka“ R: přiblížit tak aby to učivo, které budu učit // V: Uhm.// R: bylo zábavné, // V: Uhm.// R: aby to bylo stručné, jasné výstižné. V: Uhm. Ehm, když teda takhle přemýšlíš V:, aby to učivo bylo, ehm, zábavné, stručné, jasné, tak, ehm, jak to děláš? R: Tak napřed si musím představit s jakýma - s jakou třídou …. // Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Analýza dat •Data jsou analyzována otevřeným kódováním (Švaříček, Šeďová, 2007), ze kterého vzešly kategorie tacitních znalostí, které byly sdíleny cvičnou učitelkou a studentkou učitelství. •Dále bylo zjišťováno, které tacitní znalosti byly pouze sděleny (cvičnou učitelkou) a které byly nejenom sděleny, ale i sdíleny, tedy osvojeny studentkou učitelství. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště Zjištění: Výzkumné šetření odhalilo tři druhy tacitních znalostí v souvislosti s výzkumnou otázkou a tématem studie to znamená tacitní znalosti, které byly nejenom sděleny, ale i sdíleny: •Tacitní znalosti, které si Milada nově osvojila, tzn. jsou pozorovatelné během jejího vyučování. Toto jsou tacitní znalosti, které jsou součástí nejen jejího myšlení, ale i jednání. •Tacitní znalosti, které jsou součástí studentčina myšlení, ale nejsou součástí jejího jednání, přesto o jejich využití uvažuje, ale prozatím nejsou vhodné podmínky k jejich realizaci. •Tacitní znalosti, které jsou součástí jejího myšlení, ale nejsou součástí jejího jednání a k nimž se staví negativně Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště Způsob sdílení tacitních znalostí: •Cvičná učitelka pozoruje svého studenta při výuce a na základě svých předchozích zkušeností dokáže odhadnout jeho pozici na praxi. Pokud se vyskytne problémová situace, spustí se modelování myšlenkových procesů. •Modelováním studentovi cvičný učitel přibližuje svoje pozadí a student si je osvojuje už na základě svých tacitních znalostí. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště Tacitní znalost získaná modelováním myšlenkových procesů. Cv. uč: velká skupina už to neviděla a nepracovali, to byl takový slabší okamžik, že ty děcka nebyly jakoby {doprovází se gesty}využití a vtažení do toho, příklady dopředu {podívá se na , jo, v okamžiku kdy () to je dobrý, to už jsme řešily v minulých hodinách, takže, nakonec jsi vždycky měla přichystané ty příklady {ukazuje ve vzduchu}, aby ti rychlejší mohli dělat dál. to by se nám (), anebo - e - to už nevím jestli to bylo v téhle třídě nebo v té druhé, určit si jako ty asistenty, ty seš rychlej pojď, poradíš tomu a tomu, navíc se cítí: důležitý a řeknou si to možná způsobem {krčí rameny, drobná gesta} míň odborným než to říkáme my, ale těm děckám je to třeba někdy bližší a docela se to osvědčilo, navíc ti šikovní mají pocit, že jsou užiteční a je to fajn i jako co se týká vztahů pro ty děcka. Později v diskusi Student: něco si neuvědomuji dokud to paní učitelka neřekne. (vstup do řeči) Cv. Uč.: () promiň {není rozumět, skočí do řeči, omluvné gesto}, ale jsou věci na které jsem taky začla dělat, hm, až pozdějc, až mnohem pozdějc, třeba takové pak využívání těch šikovnejch, mě to před tím nenapadlo a měla jsem pořád pocit že teda budu dávat práci - e - práci navíc a jsem je () a zase jsem se dostávala pořád do té situace a už to bylo neudržitelné, nakonec jsem si s jakou chutí chodí po té třídě a jakoby pomáj a že to má fakt i ten dopad. Tacitní znalost, kterou studentka převzala od cvičné učitelky a osvojila si ji už na základě svého zkušenostního pozadí. Student: Jo. Mě se to líbí když se to vysvětluje jakoby navzájem, mě to přijde takový jakože přirozenější možná ... a myslím že - e - tam se () takový možná ostych s tou učitelkou nebo záleží jako na třídě, ale myslím že jsou některé děti kteří mají takový jakoby třeba problém s učitelem, takže si to raději vysvětlí mezi sebou {sedí klidně, nohy natažené, ruce v klíně, mírně ohnutá záda} Studentovo pozadí je odlišné a je spíše spojeno s žakovým problémem s učitelem, který je navázán na její zkušenost z výuky, oproti cvičné učitelky, která poukazuje na efekt vztahů mezi žáky a dále přibližuje, jakým způsobem k tomu dospěla. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště Projev tacitní znalosti Tato osvojená kategorie je nejen součástí studentova myšlení, ale i jednání. Což je doloženo videozáznamem z hodiny. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště Závěr qVe výzkumném šetření bylo zjištěno, že cvičná učitelka modeluje myšlenkové procesy na základě strukturace prožité zkušenosti vzhledem k pozitivnímu vývoji studentky učitelství. Toto modelování vychází z její bohaté profesní zkušenosti, a můžeme ji považovat za experta podle stupně dovednostního učení (Dreyfus & Dreyfus, 1986). qV rámci tohoto výzkumu byly zjištěny tři kategorie osvojených tacitních znalostí: •Tacitní znalosti, které si Milada nově osvojila, tzn. jsou pozorovatelné během jejího vyučování. Toto jsou tacitní znalosti, které jsou součástí nejen jejího myšlení, ale i jednání. •Tacitní znalosti, které jsou součástí studentčina myšlení, ale nejsou součástí jejího jednání, přesto o jejich využití uvažuje, ale prozatím nejsou vhodné podmínky k jejich realizaci. •Tacitní znalosti, které jsou součástí jejího myšlení, ale nejsou součástí jejího jednání a k nimž se staví negativně. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště Vybraná literatura: •Ambrosini, V., & Bowman, C. (2001). Tacit knowledge: Some suggestions for operationalization. Journal of Management Studies, 38(6), 811–829. •Dreyfus, H. L. & Dreyfus, S. E. (1986). Mind over machine: The power of human intuition and expertise in the era of the computer. Oxford: Basil Bleckwell. •Gibbs, R., Lima, P., & Francuzo, E. (2004). Metaphor is grounded in embodied experience. Journal of Pragmatics, 36(7), 1189-1210, •Glazer, M., E., & Hannafin, J., E. (2006). The apprenticeship model: Situated professional development within school settings. Teaching and Teacher Education, 22, 179–193 •Kinsela, E. A. (2007).Embodied reflection and the epistemology of reflective practice. The journal of Philosophy of Education, 41(3), 395-409 •Korthagen, F. et al. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido. •Lawley, J., Tompkins, P. (2000). Methaphor in Mind: Transformation through Symbolic Modelling. The Developing Company Press. ISBN 0-9538751-0-5 •Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita •Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization Science, 5(1), 14-37. •Polanyi, M. (1966/1983). The tacit dimension. Gloucester: Peter Smith Publisher. •Taylor, H. (2007). Tacit Knowledge: Conceptualization and Operalization. International Journal of Knowledge Management, 3(3), 60-73 •Velzen, C., Volman, M., Brekelmans, M., White, S., (2012). Guided work-based learning: Sharing practical teaching knowledge with student teachers. Teaching and Teacher Education. 28, 229-239. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště Děkuji za pozornost! Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18