XXIII. ročník konference č AP V FAKULTA PEDAGOGICKÁ ZÁPADOČESKÉ UNIVERZITY V PLZNI Analýza finanční gramotnosti v českém kurikulu a srovnání s koncepcemi vybraných zahraničních států Karel Ševčík cíle Finanční gra motnostobyvatelstva je vsoučasnosti považována za klíčový prvek ekonomické a finanční stability státu. I protojevčeské republice věnována zvyšující se míra pozornosti rozvoji finanční gramotnosti a otázkám její implementace do kurikula. Cílem posteru je vtomto ohledu porovnat podmínky pro rozvoj finanční gramotnosti v českém projektovaném kurikulu pro nižší stupeň sekundárního vzdělávání (ISCED 2) s podmínkami vzahraničí. Konkrétně jsme se zaměřili na srovnání standardůfinanční gramotnosti včeské republice a vybraných zahraničních státech zhled iska zastoupení jejích základních dimenzí a kategorií. teoretická východiska Spíše než jako soubor specifických poznatků, by finanční gramotnost měla být vnímána jako připravenost činit na základě vlastního porozumění, dovedností a postojů rozhodnutí týkající se finančních otázek a konceptů. Z toho důvodu se přikláníme k Národní strategii finančního vzdělávání, která finanční gramotnost definuje jako soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb (Ministerstvofinancí ČR, 2010, s. 11). Pro účely naší analýzy standardů však zároveň zohledňujeme podrobnější pojetí finanční gramotnosti zavedené v rámci mezinárodního šetření PISA 2012. Ve srovnání s předcházejícími výzkumy zde finanční gramotnost byla operacionalizována prostřednictvím tří základních dimenzí (viz Obrázek 1): • dimenze obsahů (vědomostí) odkazující k porozumění základním finančním oblastem, které jsou nezbytné pro úspěšné pro váděnífinančních operací • dimenze procesů (kompetencí) poukazující na činnosti, strategie, či přístupy umožňující hodnotit, zdůvodňovat nebo navrhovat řešenífinančních problémů • dimenze kontextů (situací), jež umožňuje citlivej i zo h led ňovat sociální prostředí (v osobním i globálním měřítku), v němž dochází k uplatňování finančních znalostí a dovedností (OECD, 2012, s. 13). Kontexty - vzdělávání a práce - domov a rodina • osobní sféra • společenská sféra Obsah peníze a transakce plánování a hospodařeni s financemi riziko a výnos finanční prostředí fJTJ IIUC^I I JBJIlsl I Ul U V vyžadují po lidech jejich úroveň ovlivňují Procesy ^ identifikace finančních informací analyzování informací ve finančních souvislostech vyhodnocování finančních záležitostí uplatnění finančních znalostí a porozumění V_y Obrázek 1. Rámcová struktura finanční gramotnosti metodologie Cíl výzkumu je operacionalizován prostřednictvím výzkumné otázky: Jaké charakteristiky vykazují standardy finanční gramotnosti České republiky ve srovnání se standardyjiných států, pokudjdeozastoupenízákladníchdimenzíakategorií? Výzkumnou metodou byla obsahová analýza provedená kvantitativním způsobem. Vycházeli jsmez pozitivistického přístupu kanalýze dokumentů, usilováno tak bylo o racionální a systematický pohled na zkoumaný jev (Cohen, Manion & Morrison, 2011, s. 254). Jednotku analýzy představovaly standardyfinanční gramotnosti České republiky, Austrálie, Japonska a Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, respektive jejich součásti reprezentující očekáváné obsahy a výsledky. Jednotkou kódování pak byly dimenze a kategoriefinanční gramotnosti. Standardyfinanční gramotnosti zvolených států jsme nejdříve porovnali v obecné rovině -z hlediska rozsahu a kompatibility hlavních dimenzí: obsah, procesy a kontexty. Následně jsme se za měřili na jednotky analýzy, které jsme klasifikovali prostřednictvím kategoriálního systému a následně kvantifikovali a statisticky vyhodnotili. zjištěni Výsledky analýzy ukazují, že: • problematika financí je prozatím pojímána spíše jako mezipředmětové téma integrované do výuky souvisejících předmětů (např. matematika či výchova kobčanství) (viz Tabulka 1) • spíše rovnomernejšou kategorie spadající do dimenze obsah zastoupeny ve standardu Spojeného království a České republiky. Ve srovnání s tím se standardy Austrálie a Japonska vyznačují nejčetnějším zastoupením kategorie Finanční prostředí (viz Graf 1) • v rámci českého standardůfinanční gramotnosti jsou zdůrazňovány především kategorie směřující k rozvoji žákovské orientace voblasti finančních vztahů ataké schopnostem využívat relevantníchfinančních informací v praxi (viz Graf 2) • v českém standardu finanční gramotnosti mají největší zastoupení kategorie Osobní sféra, týkající se osobních finančních rozhodnutí a Společenská sféra, jež zdůrazňuje porozumění efektům finančních jevů na vývoj společnosti určitého státu. Tyto kategorie jsou pak významně zastoupeny i ve standardech ostatních států (viz Graf 3). Obsah 20 % 40 % Procesy Austrálie Japonsko 14% 12% 14% Spojené království [20% 23% Česká republika Spojené království ■ Peníze a transakce ■ Riziko a výnos ■ Plánování a hospodaření s finance Finanční prostředí Země Název dokumentu Rok vzniku Charakteristika konceptu Forma konceptu republika Systém budováni finanční gramotnosti v základních kolách 2007 Finanční gramotnost Vazby na vzdělávací oblast Člověk a hova k občanství) Austrálie National Consumer and Financial Literacy Framework 2011 Spotřební a finanční gramotnost Samostatný předmět nazvaný Ekonomika a byznys Japonsko Financial Eductaion Programme 2007 Finanční vzdělanost Vazby k Domáci ekonomika, sociální ická výchova, Japonština Spojené království Financial Education Planning Framework 2013 Finanční způsobilost Vazby lova kobčanství Tabulka 1. Shrnující přehled analyzovaných standardů finanční gramotnosti ■ Identifikace finančních informací ■ Analyzování informací ve finančních souvislostech ■ Vyhodnocování finančních záležitostí Uplatnění finančních znalostí a porozumění Austrálie Japonsko Spojené království Kontexty 20 % 40 % 60% 80% Graf 1. Zastoupení kategorií utvářejících dimenzi Obsah GraŕZ Zastoupení kategorií utvářejících dimenzi Procesy ■ Vzdělání a práce ■ Domov a rodina ■ Osobní sféra Společenská sféra Graf3. Zastoupení kategorií utvářejících dimenzi Kontexty bibliografie Cohen, L, Manion, L, Morrison, K. & Bell, R. (2011). Resesrcftmeřftocfe/nec/i/csř/bn. London: Roulledge, 758 s. Ministerstvo financí ČR (2010). Národní strategie finančního vzdělávání. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni- vzdelavani/narodni-strategie-financniho-vzdelavani-2010. OECD (2012). Koncepční rámec finanční gramotnosti.Dostupnéľ http://www.csicr.cz/getattachment/d91da612-aee8-492a-9304-86bd786a3b85. kontakt Mgr. Karel Ševčík Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Institut výzkumu školního vzdělávání e-mail: 327241@mail.muni.cz