Věra  Vojtová,  Karel  Červenka,  2011 Karel  Červenka,  2012 Změna   možná   je,  ale   nestojí   za  to Změna   stojí  za   to  a  je   možná Změna   není   možná   a  nestojí   za  to Změna   stojí  za   to,  ale   možná   není Pohledy na strategie 3P a resilienci ve výzkumech “Bludný kruh poruchy chování” Rodina Vrstevníci Škola -­‐  Informovanost  rodiny   -­‐  SebekriCka  dítěte   -­‐  Dobrovolnost,  spolupráce   -­‐  Změna  dítěte  x  nezměněné  rodinné   prostředí   -­‐  Rodina  jako  akCvní  prvek   -­‐  Novela  zákona   Petra Segeťová,  2012-­‐2014   Sociální  opora  percipovaná  z  dílčích   podpůrných  síR   -­‐  49%  vrstevníci   -­‐  37%  rodina   -­‐  12%  profesionální  opora   -­‐  2%  jiné  zdroje   Jarmila  Matochová,  2014   -­‐  Škola  jako  prostředek  k  uplatnění   na  trhu  práce  a  v  životě     -­‐  Významný  zdroj  vrstevnické  opory   -­‐  Škola  spojena  s  negaCvním   prožíváním   -­‐  Bludný  kruh  neúspěchu   -­‐  Nedůvěra  k  učitelům   Věra Vojtová, 2010; Jana  Presová,  2014   Resilience Dítě Intervence Porucha Problém Riziko Včasnáintervence Potenciáldítěte Otevřený kajícník Otevřený zarputilec Uzavřený zarputilec Uzavřený kajícník Strategie adaptace x změny v životě 3P Posilování   •Aktualizace  potecialit  osobnosC Podpora   •V  plánování,  rozhodování,  nabídka Provázení   Krize Negativní projevy v chování / porucha chování Nedostatečná sociální opora Obranné mechanismy Neefektivní vyrovnávací strategie Kateřina  Štrausová,  2014 Bludný kruh krize Strategie 3P Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Katedra Speciální pedagogiky Poříčí 9, 602 00 Brno