L International Trends) Mgr. Petra Odehnalovd Masaryk University Faculty of Education Department of Special Education Field of study • Doctoral Degree Program (special needs education) Supervisor: prof. Marie Vitkovd Master Degree Program (education of children with behavioral difficulties) m Attß m MQDKS »©««so • Interesting information • Finnished master degree at Faculty of education in 2014 (education of pupils with intellectual disability) • Studied one semester in Sweden (Erasmus) • External pedagogue at Lipka (educational institution for environmental training) ^^^^^^^^^^ • What I like= summer camps, theatre, reading, geocaching, running, traveling s I know about tw*j research... • Part of the Interdisciplinary research project (1RP)= • Inclusion in Schools as an Interdisciplinary Issue. Bases, Conditions and Strategies for Implementation in 2013 - 2015 • Cooperation of three faculties: Faculty of Education, Faculty of Arts, Faculty of Medicine • Aim: comprehensive analysis of the process of inclusion in schools (theoretical background, conditions for implementation, support at the level of educational policy) • In the centre of attention- Analysis of forms and methods used by teachers in mixed ability class • Research tooh 5 moduls - Individual! Accompaniment of Development and Learning (ILEB) • Mixed methods research: • Quantitative and qualitative part 5 basic modules-, individual! accompaniment of development and learning ULEW Practically oriented documentation The basis for cooperative planning of educational processes The competency profile of the pupil Individual educational offer J- Strengthening the competencies of the student (~B Barriers "I've torn up the questionnaire, but I'm using the tovelu, pen you sent me" s I know about research... • Part of the Interdisciplinary research project (IRP)- • Inclusion in Schools as an Interdisciplinary Issue. Bases, Conditions and Strategies for Implementation in 2013 - 2015 • Cooperation of three faculties- Faculty of Education, Faculty of Arts, Faculty of Medicine • Aim- comprehensive analysis of the process of inclusion in schools (theoretical background, conditions for implementation, support at the level of educational policy) • In the centre of attention* Analysis of forms and methods used by teachers in mixed ability • Research tooh 5 moduls - Individuall Accompaniment of Development and Learning (ILEB) class • Mixed methods research • Quantitative and qualitative part Main aim: Analysis of methods and forms used by teachers in mixed ability class Planning a lesson: Setting goals for individual pupils, diagnostics of the support needed Realization of a lesson: Specific methods, pupils1 participation Evaluation of a lesson Mixed methods research: Quantitative part: Questionnaire for teachers working in mixed ability classes in Sout Moravian Region Identification of key topics for qualitative research Qualitative part: Focus on pupils with intellectual disabilities integrated in mainstream classes Interviews, observations, document analysis A sight autism BOOMS: learning epilepsy SDeech Inventář kompetencí v procesu kariérního plánování Účast mladých lidi s postižením na otevřeném trhu práce Modul Učení Jméno iáka/žákyné: Datum: škola: Arch vyplnil: 1. Funkční omezení: snížená inteligence, snížené nadání - mentální postižení (v souladu ICF) 1.1 Lékařská diagnóza (pokud je potřeba) 1.2 Jiné zdravotní omezení (pokud je potřeba) i.£ ume zurdvuini omezeni ^punuu je puireud; 2. Působení funkčního omezení 2.1 Komunikace Zák mluví přiměřené věku, bez podstatného omezení: Poznámky: □ ano □ částečně □ ne Zák rozumí pokynům a vyjádření: Poznámky: □ ano □ částečně □ ne 2.2. Kompetence v mateřském jazyce Zák umí číst jednoduché texty: Poznámky: □ ano □ částečně □ ne Jméno žáka/žákyně: 2ák umí spočítat objem, plochu, obsah: □ ano Poznámky 1 kompenzační pomůcky: □ částečně □ ne 2.2.3 Odhad Zák umí odhadnout délku: □ ano Poznámky / kompenzační pomůcky: □ částečně □ ne 2ák umí odhadnout vzdálenost: □ ano Poznámky / kompenzační pomůcky: □ částečně □ ne 2ák umí odhadnout časový úsek: □ ano Poznámky / kompenzační pomůcky: □ částečně □ ne 2ák disponuje dalšími kompetencemi v oblasti odhadu: □ ano Poznámky / kompenzační pomůcky: □ částečně □ ne □ ano □ částečně □ ne Poznámky I kompenzační pomůcky: 2.2.4 Orientace v čase 2ák umí přečíst čas na hodinách: Analogové hodiny □ ano □ částečně □ ne Digitální hodiny □ ano □ částečně □ ne Poznámky / kompenzační pomůcky: Zák umí přečíst datum: □ ano □ částečně □ ne Poznámky / kompenzační pomůcky: 2ák umí číst v kalendáři: □ ano □ částečně □ ne Poznámky / kompenzační pomůcky: 2.2.5 Prostorová orientace 2ák se umí jisté pohybovat ve známém prostředí: Jméno žáka/žákyně: 2ák um r čísl delší texty: □ ano □ částečné □ ne Poznámky: 2ák se umf ústné vyjádřit: □ aro □ částečně □ ne Poznámky: 2ák se umí písemné vyjádřit: □ ano □ částečně □ ne Poznámky: 2.2 Kompetence v matematice 2.2.1 Základní způsoby počítání 2ák chápe množství: □ a^o □ částečně □ ne Poznámky/konkretizace např. do kolika žák napočítá / kompenzačních pomůcek: 2ák chápe pojem čísla: □ ano □ částečně □ ne Poznámky y kompenzační pomůcky: 2ák umí odhadnout výsledek: □ aro □ částečně □ ne n ano Poznámky / kompenzační pomůcky: □ částečně □ ne 2ák um f odhadnout výsledek: □ ano Poznámky / kompenzační pomůcky: □ částečně □ ne lák zvládá základní matematické operace: □ ano Poznámky / kompenzační pomůcky: □ částečně □ ne Zák disponuje dalšími matematickými znalostmi: □ ano Poznámky / kompenzační pomůcky: □ částečně □ ne 2.2.2 Měření 2ák um f měřit délku: □ ano □ částečně □ ne Jméno žáka/žákyně: Zák se umí jisté pohybovat v neznámém prostředí: □ ano Poznámky / kompenzační pomůcky: □ částečně □ Zák umí dodržet směrové pokyny: □ ano Poznámky / kompenzační pomůcky: □ částečné □ ne Zák umí udávat směrové pokyny: □ ano Poznámky / kompenzační pomůcky: □ částečně □ Zák se umí v případě potřeby zeptat na radu: □ ano □ částečné □ ne Poznámky: 2.2.6 Používání médií Zák umí používat kalkulačku: I_l ano l_l casiecne l_l ne Poznámky: 2.2.6 Používání médií Zák umí používat kalkulačku: □ ano □ částečně □ ne Poznámky: Zák umí používat PC: □ ano □ částečně □ ne Poznámky: Zák umí používat tablet nebo smartphone: □ ano □ částečně □ ne Poznámky: Zák umí používat další média (navigaci, plán města, mapu...): □ ano □ částečně □ ne Poznámky: 2.3. Životní kompetence, popř. relevantní kompetence všedního dne 2.3.1 Používání telefonu nebo mobilu Zák umí telefonovat: 9 wsm urn <§ September 20H - June 2015 theoretical background January 2015 - June 2015 quantitative part September 2015 - June 20I& internship abroad J_ 1 Internship abroad: Conducting part of the research abroad Y Inspiration and examples of good practice back to Czech Republic Currently writing my second master thesis about education of pupils with behavioural difficulies in England and in Sweden Methodics for teachers: As an attachment Activities, games... ready-to-use materials for teachers (during tuition or leisure time activities) Some activities from abroad (modifications for the Czech environment) Current Czech resourses OŠLEJŠKOVÁ, Hana a Marie VÍTKOVA. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. L vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 310 s. ISBN 178-802-1066-731. BARTOŇOVA, Miroslava a Marie VÍTKOVA. Vzděláváni se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. I. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013,271 s. ISBN 178-802-1066-786. SLEPIČKOVA, Lenka a Karel PANČOCHA. Aktéři školní inkluze. I. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013,151 s. ISBN 178-802-1066-885. HAVEL, Jiří. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na I. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 20IH, 255 s. ISBN 178-802H07I-506. KRATOCHVÍLOVA, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. L vyd. Editor Miroslava Bartoňová. Brno: Masarykova univerzita, 20I3, 207 s. ISBN 178-802-1065-277. y A Current English resaurses • ROSE, Richard. Confronting obstacles to inclusion: international responses to developing inclusive education. New York Routledge, 20K), xvi, 306 p. ISBN 02-038-4678-8. • SAHLBERG, Pasi a Andy HAR6REAVES. Finnish lessons: what can the world learn from educational change in Finland?. New York Teachers College Press, c20ll, xxii, 167 p. Series on school reform. ISBN 178-080-7752-571. • RIX, Jonathan. Equality, participation and inclusion 1= diverse perspectives. 2nd ed. New York Routledge, 20», xi, 337 p. ISBN 02-038-3178-1. • HODKINSON, Alan a Philip VICKERMAN. Key issues in special educational needs and inclusion. Thousand Oaks, Calif: SAGE, 2001, x, 188 p. Education studies, key issues. ISBN 178-181-7873-811. • CAPPER, Colleen A a Elise Marie FRATTURA. Meeting the needs of students of all abilities: how leaders go beyond inclusion. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press, c2001, xxiii, I62 p. ISBN 178-111-2166-155. • MAZUR, Amy J a Patricia Rice DORAN. Teaching diverse learners: principles for best practice. Thousand Oaks, Calif: Corwin, c20K), vii, HO p. ISBN IH21-7418-1. International Trends) sie /.st s?.y ^iMiji^s ^iajfvrtv H|rJi1raftjAiiAw fjtuiri, tri £iiii\tn ?^j-^r- *r ;j:m-|]', ■r: . (j. ■> ■:■ tints teqre Pnqran ■; i. E- [lidreti 41h xtf-nrA aii-.ui-rf ■ l----dit9-'-r-":|-j-< FrwcltJ-MLhr iajH Jt Fitihij *l ■t*jcji,Hiifi!£fl l-alial-jr. ' IHrl iT:r-M-i !■ iii-i." - Ep.1[rrd fdiW* il L(H IHmUhiiI mlHulwn fw irrjjwFiMd i'ii-ji] bflur 11*wtfw Hfl, ttwtre. rinMj.lfHMkJ ^Things i Vnow about n^j rcsurck» ■ KrUwr. It. irhrfi m an Intal [Öftrer) ItuB (dsn, CmNM Jlwtepn fer ff IciTtnhi'iOii n ][C - ICC - ;>vj-11 v.Ol IhrrFdLilkE-Fw.u Ii, <-l Hj;jI*. rd;ill j |Fftrtl, FkU Ti d 'Viirr • An cjnpiKnun iniju^f intfarcis if-nsw«* n v.Wu (flwnliHi *KHf9ini. anMvmtmfcmnfahM\ Uqptrr at -hVkrf of t fcutwiil pkojl ' Hi rw «nrt »4 *rrte*tK»v Arttkph- H Iwm r ■ *Tp(-jWI kl hKil JTJ f-lriJti ■ f: :< :". kWil £ in iwiwi,«>qimrfijirrin*ii«iiii: ' SnK.K'l.Htt rrn±rin:K*ruTF7t; fir ftf Ce o o 4 Currtrvt CittL» resours« I ■■j: Err* ud!LfjiL-j jLÄr;.:d i^C - JiPlhW*. Ihm p. I^ri AWftKil . >u !-n MUBifa, IK, til I. raw It" EH*!*. > INFI. «1 MMN Wg M *tnA»ri llOirn ptftkrt M L Sllfh hit) .1- ; lh- -m:i .j.-. KiirfOAin^ j*d i>t*,.i ifj itW Ftr^v «pFpShi Fur HtfftW •FrmrbtK, IT), 1H L UH QHIHU-U Current English rewurs« . v:l (UdI Liilrw.-r^ *ir*±i h hikdm- ntrrri1*n r^*iici b dtvricf^ i-.Lrt^j:.1*' Vktulk^t.lX-.mH^EENE-lil-Vfl-E ■ tMKK M ■ M| ■ m.r Inm ,n' i-lr,«-ilm.li!. c*u1krJ rtojt 11 Iktat. n™ Mi bWt tjtrjt hiH. oh, nJ, U p. Mi wi li>»d rtbm EWJTO-H-JE-m ■ ö). ImM« !t»Hi prlkfrNn m4 mm ' pr-«e:liMI Jnd m h» ^ -yhu i>: ' j:', I < HdHrBCt; Mtn 1 Hr* VDtEDVN Jfj HOKE II SUdÜ tliJtpWj Mf± JÜ H:Lj1 TWiiM Mft irft- !0H H p. EhrMtx Ml, i»i ril*ri KW . üJHF.üifa?,! jEkul***nJU IL*hra-^t^rKdLlNIUdtft14ldUl£ ^liWIirnHt™ ■ MlSf, . d FiHrii its KUH lm-^ im-h Jarre's *t*+s'tr\.*\-vHihx ■ni.a-j.-a-. .1«.tJ*.ti. « f HHtfHfl-WI Om§MWlNňWS9 WHO BAMS HIT f© TMS » g}