Rozvoj sociálních dovedností u dětí s poruchou chování prostřednictvím artefiletiky
Development of social skills in children with behavioral disorders through artefiletion
Mgr. Michaela Matějková
Abstrakt
Děti v rezidenčních zařízeních mají snížené sociální kompetence, což způsobuje špatnou orientaci
v sociálních, morálních a právních normách společnosti. Cílem je proto aktivně pracovat na jejich
resocializaci nejen ve škole, ale i v jejich volném čase. Výtvarné techniky mohou být nenásilným
prostředkem k rozvoji sociálních dovedností a mohou tak kompenzovat patologické návyky dětí.
Klíčová slova: Rezidenční zařízení, škola, volný čas, artefiletika, sociální kompetence
Abstract
Children in residential institutions have reduced social skills, causing poor orientation in
social, moral and legal norms of society. The aim is actively work on their resocialization, not
only at school, but also in their free time. Art techniques may be nonviolent means to develop
social skills and can compensate for the pathological habits of children.
Key words: Residential facilities, school, free time, artephiletics, social skills
1 Rozvoj sociálních kompetencí u dětí s Poruchou CHování
V rámci svého výzkumu jsem se zaměřila na jedince z rezidenčních zařízení, kteří dle Zákona č.
561/2004 spadají pod školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a pro preventivně
výchovnou péči.^^[1] Svým charakterem se tento typ instituce stará o rozvoj sociálních kompetencí
dětí jak ve škole, tak i ve volném čase, kdy je potřeba dětem jejich náplň zorganizovat. Děti
v ústavní péči nemají v sobě zavedený řád, což způsobuje jejich vnitřní napětí a duševní nepohodu
v momentě, kdy nejsou ztotožněny s pravidly školy či s dalšími mimoškolními institucemi. Pokud
pedagogický personál nastaví prostředí, ve kterém se děti za určitou dobu zorientují, půjde o první
důležitý krok na cestě k jejich úspěšné resocializaci.
Nejvíce návyků, které si děti do života přinesou, se tvoří v dětství. (Opatřilová,
2011) Děti je potřeba již od nízkého věku vést k produktivnímu trávení volného času, který by
rozvíjel jednotlivé složky osobnosti. Děti s poruchou či problémovým chováním trpí na nedostatek
sociálních kompetencí: mají snížené komunikační dovednosti, schopnost empatie, pocit zodpovědnosti
nebo pocit skupinové sounáležitosti.
V České republice existuje více druhů resocializačních zařízení, jejich vnitřní struktura se odvíjí
od toho, zda se specializují na děti s nařízenou ústavní výchovou^^[2] nebo na děti s uloženou
ochrannou péčí^^[3], podle toho musí být uzpůsobeny i výtvarné aktivity.
V rámci školy je čas dětí s poruchou chování poměrně průhledně naplánovaný, obtížnější situace
nastávají ve školských zařízeních, kde nejsou volnočasové aktivity zcela jasně dané a jedinci se
musí postupně sami rozhodovat, co budou v ústavním zařízení dělat.
1.1 Rozvoj sociálních kompetencí ve škole
Škola nejenže dětem naplňuje většinu času dne, zároveň zasahuje do volného času a to tím, že ho
zaplňuje povinnostmi, které musí dítě do dalšího dne splnit. Oproti tomu školská zařízení a
neziskové organizace chtějí děti naučit i jiným aktivitám, které s povinnostmi na druhý den nemají
nic společného.^^[4]
I škola se však podílí na tom, aby aktivity, které jsou náplní školní docházky, děti bavily. Jde
především o realizaci dětí a potažmo rozvoj jejich schopností či dovedností. Školní výuka, tedy i
výtvarná výchova se ve škole řídí RVP^^[5], jeho cílem je seznamovat žáka s výtvarnými technikami,
nástroji a prostředky tvůrčího procesu, a současně rozvíjet a formovat jeho estetické a citové
vnímání. V rámci jednotlivých lekcí dochází i k rozvoji jednotlivých kognitivních vlastností
osobnosti, neboť se podporuje kritické myšlení, tvořivý přístup při řešení zadaných úkolů,
pozitivní přístup při práci a mnohé další.
RVP vymezuje jednotlivé školní stupně a na základě věku dítěte rozšiřuje techniky a metody, které
by dále rozvíjely vlastnosti a dovednosti účastníků. V prvním stupni ZŠ je žák seznámen se
základními obrazotvornými prvky^^[6], učí se opírat i o své vlastní životní zkušenosti a vnímat
realitu všemi svými smysly. Na prvním stupni se směřuje k tomu, aby dítě od pouhého pozorování
postupně přešlo k vlastní tvůrčí činnosti a rozvoji fantazijních představ. Děti se v rámci výtvarné
činnosti učí samostatnosti a současně naplňují své sebepojetí. Už v prvním stupni se dítě učí i
tomu, aby umělo svůj výtvor vysvětlit před spolužáky. V druhém stupni se volí takové techniky,
které rozvíjejí širší kontext vnímaní. Nejdříve jde o pochopení různých vizuálních prvku, vlastních
představ či zkušeností. Následně dochází k hledání vztahu mezi jednotlivými prvky a jejich
propojování do jednoho celku. Na druhém stupni se využívají multimediální technologie^^[7], které
učí děti propojovat blízké disciplíny. A na závěr každé činnosti by mělo docházet k reflexi, která
dětem poskytne zpětnou vazbu na svůj výtvarný počin.
1.2 Rozvoj sociálních kompetencí ve volném čase
Volnočasové aktivity mohou rozvíjet nejrůznější kognitivní funkce (myšlení, pozornost), fantazii,
dovednosti a zájmy. U dětí se sklonem k poruše chování je však vysoké riziko, že ve svém osobním
volnu inklinují k patologickým jevům, při kterých porušují sociální, morální a právní normy.
V rámci této problematiky narůstá potřeba rozvoje volnočasové pedagogiky. (Hofbauer, 2004) Velký
důraz je kladen na pedagogický personál, který by měl dokázat volný čas svých svěřenců dostatečně
poutavě naplnit. V rámci volného času by mělo docházet k naplňování funkce výchovně-vzdělávací,
sociální, zdravotní a preventivní. (Hájek, 2008) U dětí s diagnostikovanou poruchou chování je
současně zapotřebí zapojit do volnočasových aktivit i funkci resocializační, rehabilitační a
kompenzační.
Ve volném čase by mělo docházet k naplnění potřeb a přání člověka, které není možné uskutečnit
v době povinností, proto zde dochází k naplnění zájmových aktivit, k relaxaci a vybraných činností
dítětem. (Bláha, 1990) Při výběru těchto aktivit postupuje každý člověk tak, aby mu přinášely co
nejvíce pozitivních prožitku. ^^[8] Cílem školy, rodiny a společnosti by měl být zájem, aby děti
v rámci svého volného času získali pocit sebeuspokojení, rozvíjeli přitom své dovednosti, naučili
se relaxovat a trávit svůj čas aktivně se správnými stravovacími a sportovními návyky, prohlubovali
své sociální kontakty a směřovali k samostatnosti. V rámci preventivní funkce zejména u dětí s
poruchou chování musí existovat jistá forma kontroly, která by zabránila patologickým jevům mládeži
ve volném čase.
Pokud se dítě naučí správným návykům ve svém volném čase, bude mít větší předpoklad k
zdravému životnímu stylu i v budoucnu. Stále se však společnost setkává s tím, že ačkoliv je dítě
ve škole perfektně organizované a naprosto přesně chápe pravidla této instituce, jakmile opustí
budovu školy, přestane dodržovat jakákoliv zavedená společenská pravidla.^^[9] Na druhou stranu
nelze dětem zabránit a plně je kontrolovat v době, kdy mají prostor naplno projevit svou osobnost,
věnovat se činnostem, které preferují, stýkat se s lidmi, ke kterým mají vztah a naplňovat tak
smysl svého života. (Mužík, 1997)
2 Rozvoj osobnosti pomocí artefiletiky
Pozitivní charakter na děti v rezidenčních zařízeních mohou mít artefiletické činnosti díky své
intervenční, integrační a preventivní funkci. V rámci výtvarných aktivit lze rozvíjet pozitivní
myšlení, podporovat sebeúctu a sebevědomí, snižovat kulturní a sociální odlišnosti, rozvíjet
schopnosti osobnosti či podporovat tvorbu mezilidských vztahů. (Slavík, 1997)
U dětí s poruchou chování je potřeba upevňovat sebepojetí. Dle Satirové (1994) je nutné na oblast
sebehodnocení pohlížet ze dvou úhlů. Každý jedinec vnímá svou osobnost z určité perspektivy,
zároveň má však v sobě ukryté i nevědomé postoje. Pokud by pracovníci rezidenčních zařízení
přehlíželi tuto skutečnost, nikdy by nedošlo k zpracování nevědomých konceptů a těžko by u svých
svěřenců dosáhli zvnitřnění sociálních norem, podle kterých je nutné ve společnosti fungovat.
2.1 Techniky artefileticky vedených lekcí
Aby bylo možné přesněji cílit při rozvoji jednotlivých sociálních kompetencí, je nutné přizpůsobit
i volbu výtvarné techniky. V rámci svého výzkumu jsem si vymezila tyto techniky: introspektivní,
projektivní, relaxační, prediktivní a skupinové.
Projektivní techniky dokážou nejlépe pracovat s nevědomými problémy dětí. Jsou velmi náročné jak
pro děti, tak i pro pedagogického pracovníka, jehož znalosti musí být velmi rozsáhlé, měly by
přesahovat do různých interdisciplinárních oblastí. Zároveň je užitečné mít povědomí o osobnosti
dítěte a jeho nejbližším prostředí, protože se v těchto tematických hodinách řeší hluboké vnitřní
prekoncepty a osobní trápení. Nejčastěji se pracuje s imaginacemi, které bývají postavené
na existenčním příběhu. Dítě se dokáže lépe otevřít, pokud mu je oporou fiktivní příběh. Vhodným
námětem může být téma: rodina, matka, ruce nebo stín mého „já“. Nejvhodnějšími technikami při takto
náročných tématech jsou koláže, asambláže^^[10], instalace^^[11] či inscenace^^[12].
Introspektivní techniky učí děti naslouchat, a to jak příběhy cizích autorů, tak i své
vlastní „hlasy“. Děti se jinými slovy učí vést vnitřní dialog. Jednodušší je, aby se dítě naučilo
nejprve vnímat výstupy ostatních a postupně se docházelo k analýze vlastních emocí. Lze zde
pracovat s technikami galerijní animace či tvořit pomocí symbolů. Silný zážitek, který je
zprostředkován při galerijní akci, má podnítit dítě k vlastní aktivitě. V rámci samotné výrazové
hry se pracuje s technikami froasáže, koláže či dekalku^^[13].
U prediktivních aktivit se techniky volí na základě věku dítěte, u mladších dětí se může pracovat s
bdělým sněním a zaměřit se na přání, zatímco u starších už by se měla rozvíjet schopnost plánovat a
zaměřit pozornost na profesní cíle. Nižší ročníky jsou proto podporovány ve fantazijních
imaginacích, zatímco dospívající jsou směřováni k otázkám profesního zaměření a k ujasnění si svých
osobnostních předpokladů, které mohou pomoci tyto cíle naplnit. U dětí z rezidenčních zařízení je
potřeba upevňovat názor, že za svou budoucnost mají zodpovědnost ony samy. Zejména některé etnické
skupiny^^[14] přemýšlí a plánují v krátkodobých časových horizontech. U malých dětí poslouží
techniky muchláže, enkaustiky^^[15] či prstomalby. U starších dětí lze využít techniku kouzelného
zrcadla či ostrova přání.
Skupinové techniky jsou ve výtvarné činnosti velmi potřebné, učí děti sociálním kompetencím:
spolupráci, toleranci, trpělivost a zejména mezilidské komunikaci. Dokážou vybudovat nová
přátelství ve skupině a celkovou přátelskou atmosféru ve střídě, zároveň si tuto pozitivní
zkušenost dítě přenáší i do svého prostředí mimo instituci
Relaxační techniky lze použít v jakkoliv složené skupině dětí, v rámci sociální pedagogiky se
používá při práci s agresivními jedinci i u dětí úzkostných. Velmi potřebné jsou v období zvýšené
únavy^^[16]. Relaxační techniky je dobré řadit i mezi existenční témata, slouží zde k tomu, aby
děti získaly potřebný čas ke zpracování sociokognitivního konfliktu a uvolnily silné emocionální
napětí.
3 Výsledky výtvarného projektu
V rezidenčních zařízeních je velmi obtížné realizovat souvislý výtvarný projekt, pokud v takovémto
zařízení není člověk, který by se výtvarnými aktivitami zabýval. Současně záleží na skladbě
svěřených dětí, kteří ve svém volném čase nejsou vždy nakloněny k tomu aktivně pracovat.
Při výtvarných aktivitách se pracuje s předem vytvořenými šablonami, do kterých je
v průběhu a po výtvarné aktivitě veden záznam činnosti. Tento výsledný materiál má neuvěřitelnou
hodnotu, protože pomáhá pedagogickému pracovníkovi důkladněji poznat své svěřence a vidět
dlouhodobý vývoj u jednotlivých dětí a změn v jejich osobnosti a reakcích.
Použitá literatura
1. BLÁHA, Václav a Vlasta NAVAROVÁ. Výchova mimo vyučování: Učební text pro 4. roč.
středních pedag. škol, stud. obor vychovatelství. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-042-4419-X.
2. HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného
času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-807-3674-731.
3. HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN
80-7178-927-5.
4. MUŽÍK, Vladislav a Milada KREJČÍ. Tělesná výchova a zdraví: zdravotně orientované
pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Olomouc: Hanex, 1997. Tělesná výchova a zdraví. ISBN
80-857-8317-7.
5. SATIROVÁ, Virginie. Kniha o rodině. Přeložil M. ČERNÝ. Praha: Práh, 1994. ISBN
80-901325-0-2.
6. SINEK, Simon. Lídři jedí poslední: Proč některé týmy drží pohromadě a jiné se
rozpadají. Brno: Jan Melvil Publishing, 2015. ISBN 978-80-87270-89-9.
7. SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karolinum, 1997.
ISBN 80-7184-437-3.
8. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2013. 142
s. [cit. 2014-05-02]. Dostupné z WWW:.
9. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném
vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
10. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských
zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů.
Výzkumný záměr, projekt
Disertační výzkum
Kontaktní údaje
Mgr. Michaela Matějková
Katedra výtvarné výchovy PdF MU
Poříčí 7
Brno 603 00
Tel: 605 402 952
email: michaelamatejkova19@gmail.com
________________________________
[1] V rámci Školského zákona je vymezeno sedm typů školských zařízení: školská účelová zařízení,
zařízení školního stravování, výchovná a ubytovací zařízení, školská poradenská zařízení, školská
zařízení pro zájmové a další vzdělávání, zařízení pro další vzdělávání školských pracovníků a
zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči.
[2]Ústavní výchova dle Zákona č. 109/2002 Sb., je nařízené rozhodnutí soudu. Ústavní výchova je
nařízena dětem, u kterých byla výchova určitým způsobem narušena. Mohlo se jednat o situaci, kdy se
rodiče či rodinní příslušníci nemohli o své děti řádně starat a zajistit základní rodinné funkce.
[3]Ochranná výchova dle Zákona č. 109/2002 Sb., je uložené rozhodnutí soudu. Jedná se o opatření,
kdy se dítě chová v rozporu s právními normami státu. Podle závažnosti činů je možné uložit
ochrannou výchovu již dětem od 12 let.
[4] Volný čas slouží jednak k tomu, aby se člověk věnoval činnostem, které pomocí kterých naplňeje
a rozvíjí svou osobnost. Zároveň se však nesmí zapomínat na regeneraci, tedy čas, který je trávený
pasivně. (Hájek, 2008)
[5] Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2013. 142 s. [cit.
2014-05-02]. Dostupné z WWW:.
[6] Mezi obrazotvorné prvky patří bod, tvar, linie barva, světlo (prostor a plocha).
[7] V rámci výtvarné činnosti se pracuje s klasickými výtvarnými technikami (malba, kresba,
grafika) a s novými médii (fotka, video, internet, aj).
[8] Existují čtyři pozitivní hormony, které dokážou přinést člověku dobrou náladu. Jedná se o
dopamin, endorfiny, serotonin a oxytocin. První dva vyjmenované patří mezi hormony přinášející
egoistické formy štěstí, jinými slovy jsou vyplaveny v momentu, kdy člověk naplňuje své
individuální cíle a touhy, oproti tomu druhé dva se vyplaví v momentu, kdy vykonáme společensky
prospěšné aktivity. (Sinek, 2015)
[9] Narůstající trend liberálních domácností, kde rodiče předávají odpovědnost na školu nebo na
samotné dítě a respektují jakákoliv formy jeho chování a kamarády, může způsobovat narůstající
delikvenci u dětí.
[10] Asambláž představuje mezistupeň mezi koláží a prostorovou činností. Jakékoliv prostorové
aktivity přitom u dětí s ofenzívním chováním snižují napětí a pomáhají zrušit rozdíly v uměleckých
dovednostech mezi dětmi.
[11] Instalace vycházející z psychoterapeutických zásad, dokážou velmi přesně vizualizovat vztahy
ve skupině a skupinou dynamiku.
[12] Účinnou inscenační technikou je metoda prázdné židle. Dítě tak dostane prostor sdělit své
fiktivní postavě vše, k čemu zatím nemělo příležitost v reálném světě.
[13] Obtiskování barevných skvrn je v psychologické diagnostice známo zejména z Rorschachových
testů.
[14] U romského etnika se pedagogický personál setkává s krátkodobými cíli, skupinovou identitou a
nízkou motivací dodržovat sociální, morální a právní normy.
[15] Techniku taveného pastelu lze využít u starších dětí, které již dosáhli určitého stupně
motorické zdatnosti.
[16] Děti dokážou udržet pozornost zejména ve druhé vyučovací hodině, zatímco silná únava na ně
přechází v první a poobědových hodinách.