Diskurzivní analýza a vizuální metodologie Markéta Sedláková Sociálně pedagogický výzkum TecreticJío-fiÍBsafkltó vychodisim ' poidrw moderní paradigma ved/ - endůgenri perspektiva ' hurrijnitni Mt; J/pjjU 'd"y J Jíry „rH^aus^xn ii^rtaUre nciľainŕŕíŕ" IFouľjľIi. IDOT.í 26*) - sociálni loaniLrultEe reality, "praaL" Leoric ' skrpie-li vnimáni pravdy paloo nemenne auLnriEy ' je-Ivúrcem rp.nlily ■ lidshň mlubiD - jfrjnäfii interTiIrcc druhými tcmslrukceiealíty ■ -r* DtSIOJPZI^NI prístupy ■ vizuálni metodologie írnctŕlfory) i vrthrtllmwnř ŕdŕnl tlprŕ|f uHlŕno fK^K^ - zu±>a jjiykrivénD jeiÉTani uvnil -rai iljvy JSt^ snjdL^i^r^aLieTemnipnéi^eKcirefjpgni^^BL vrjTŕlípŕfrtirWvi tríitfvni ^^~*r> ' juytavé p rurrluvy, klére pou tarrgrjušiy p\avicly jičujidmico.Hr. ibfe n |bt arninie/nesTime nd v i^mc mcHeho ktinw*nj i vrlah mrcu vedeni - prmdn je-[jrylfcvůL tmitiu(c -mocendrý bqj ' (Jrtítír přísun •ftffíT flVfiaffii-Cfiltrtpiirťc* ■ r^n^r"Vfiiiiim-^l^vrTt^mjjcrJ|tiKT> dú piDCKd |i jfnvhéri.-KhDfťiKrJ .1 < i^v-HJ-tlibhiiluluy.i JW ľjilŕir.Trl kiluudciiipjali JVHdlH |« l-^iyli i ■ fiS^'홾ííwii* rnitotaCt Íř>V->f AuYitfc, H |Jiiní.l ihŕWnYfv.-.Mŕf. Prnti .....oí/VárV, n//ro// herec má klíč ke smyslu lidských záležitostí" (Arendtová, 1977, s. 96) Diskurzivní analýza a vizuální metodologie Markéta Sedláková Sociálně pedagogický výzkum TecreticJío-fiÍBsafkltó vychodisim ' poidrw moderní paradigma ved/ - endůgenri perspektiva ' hurrijnitni Mt; J/pjjU 'd"y J Jíry „rH^aus^xn ii^rtaUre nciľainŕŕíŕ" IFouľjľIi. IDOT.í 26*) - sociálni loaniLrultEe reality, "praaL" Leoric ' skrpie-li vnimáni pravdy paloo nemenne auLnriEy ' je-Ivúrcem rp.nlily ■ lidshň mlubiD - jfrjnäfii interTiIrcc druhými tcmslrukceiealíty ■ -r* DtSIOJPZI^NI prístupy ■ vizuálni metodologie írnctŕlfory) i vrthrtllmwnř ŕdŕnl tlprŕ|f uHlŕno fK^K^ - zu±>a jjiykrivénD jeiÉTani uvnil -rai iljvy JSt^ snjdL^i^r^aLieTemnipnéi^eKcirefjpgni^^BL vrjTŕlípŕfrtirWvi tríitfvni ^^~*r> ' juytavé p rurrluvy, klére pou tarrgrjušiy pnzMtiy jičujidmico.Hr. ibfe n |bt arninie/nesTime nd v i^mc mcHeho ktinw*nj i vrlah mrcu vedeni - prmdn je-[jrylfcvůL tmitiu(c -mocendrý bqj ' (Jrtítír přísun •ftffíT flVfiaffii-Cfiltrtpiirťc* ■ r^n^r"Vfiiiiim-^l^vrTt^mjjcrJ|tiKT> dú piDCKd |i jfnvhéri.-KhDfťiKrJ .1 < i^v-HJ-tlibhiiluluy.i JW ľjilŕir.Trl kiluudciiipjali JVHdlH |« l-^iyli i ■ fiS^'홾ííwii* rnitotaCt Íř>V->f AuYitfc, H |Jiiní.l ihi-wnYfv.-.Mŕf. Prnti .....oí/VárV, n//ro// herec má klíč ke smyslu lidských záležitostí" (Arendtová, 1977, s. 96) Sociálně pedagogický výzkum Teoreticko-filosofická východiska pozdně moderní paradigma vědy - endogenní perspektiva humanitní vědy jsou vydány „napospas bytostné nestabilitě" (Foucault, 2007, s. 266) sociální konstrukce reality, "post" teorie skepse k vnímání pravdy jako neměnné autority jazyk je tvůrcem reality lidská mluva = sociální jednání, interakce s druhými konstrukce reality ^> DISKURZIVNÍ PŘÍSTUPY vizuální metodologie (metafory) Diskurz verbalizované vědění, které je sdíleno is^^ soubor jazykového jednání uvnitř promluvy, ĚĚF^"-produkované aktérem pro nějakého recipientÄBť v rámci specifického kontextu jazykové promluvy, které jsou korigovány pravidly určujícími co, kdy, kde a jak smíme/nesmíme říci v rámci určitého kontextu vztah moci a vědění - pravda je jazykovou konstrukcí -mocenský boj f™1" Vybranň klíové pojmy srcTijmitdnrjst n*mli opírandi 1. legílľnlIaĽP - lAtlrjrdtiZKl. iinlv ■ interfnlr lačni HfjEr[ail-y-,.mftxri ^fitvniri":ndííi m^baidč frávici ralný ras': ..noychc^cyii 'sprcici' ■ Vybrané klíčové pojmy DA - srozumitelnost • modi operandi • 1. legitimizace - racionalizaci, univerzalizaci, narativizaci ♦ 2. zatajování, skrývání (tropy a figury) • 3. unifikování • 4. fragmentace • 5. zhmotnění • interpretační repertoáry - „mladí delikventi"; „děti nevhodně trávící volný čas"; „nevychovaní spratci" • diskurzivní X nediskurzivní praktiky Pole diskursu v sociální pedagogice kterou sdílejí členové jiné skupiny), stereotypu - analýza konstruktů významu mediální či politický diskurs (Vašát - Janov), analýza internetových diskuzí kritický přístup (kompetence) k běžně rozšířenému „vědění" interpersonální rovina diskursu - vztahy mezi mluvčími I (př. učitel - žák), lokalizace sebe v daném diskursu I porušení společenských norem - důsledek odlišnosti diskursivních kontextů I porozumění tomu, jak text (reklama, politická řeč...) dosáhne efektu jazyková kompetence - dosažená úroveň diskurzivní způsobilosti I (viz. Bourdieu - Kulturní kapitál) I vnímání subjektivních konstrukcí světa skrze vlastní interpretace I a kontext - empatie; multikulturní vzdělávání I Metodologický rámec popsat výchozí kontext imigrantů v České republice analyzovat každodenní vedení imigrantů a jejich sociální realitu ve spojitosti s českým edukačním a kulturně společenským prostredím participativní výzkum - subjekt výzkumu je přizván do procesu (i jeho vědění, schopnosti...) partcipativní fotografie - zachycení každodennosti vizuální zkušenost (viz. sociologie) Definování výzkumného problému prostřednictvím formulace otázek: • jaké kulturní vzorce vytvářejí sociální realitu každodenností u vybraných imigrantů (muslimové) v České republice? ■ jakě hodnoty produkuji kulturně-spolecenskě diskurzy v kontextu reality imigrantů? • jak se subjektívni významy pojmů / zkušenosti imigrantů promítají do školní - mimoškolní edukační reality imigrantů? • Které zdroje konstruují jejich vědění? ■ jakě diskurzivni praktiky ovlivňuji interkulturní soužití v v České republice? • jakě nediskurzivni praktiky ovlivňuji interkulturní soužití v v České republice? • jak náboženské vyznáni zasahuje do každodennosti vědění? ■ jaké vizuální obrazy přináší každodennost? Definování výzkumného problému prostřednictvím formulace otázek: • Jaké kulturní vzorce vytvářejí sociální realitu každodennosti u vybraných imigrantů (muslimové) v České republice? • Jaké hodnoty produkují kulturně-společenské diskurzy v kontextu reality imigrantů? • Jak se subjektivní významy pojmů / zkušenosti imigrantů promítají do školní - mimoškolní edukační reality imigrantů? • Které zdroje konstruují jejich vědění? • Jaké diskurzivní praktiky ovlivňují interkulturní soužití v v České republice? • Jaké nediskurzivní praktiky ovlivňují interkulturní soužití v v České republice? • lak náboženské vyznání zasahuje do každodennosti vědění? • Jaké vizuální obrazy přináší každodennost? -.VltflAiliM"! .Jíl V ifl 'li kokubutfii ■■■yLs j' Mi ty q m O hniklnmil v Lni r irpubJiw' □pí-racnriJjľiĽt ' killuni Yzraos ■ sodáln nrjlita - kaicbdennccL - rnpnrYlifmuilininvčl • Jaké kulturní vzorce vytvářejí sociální realitu každodennosti u vybraných imigrantů (muslimové) v České republice? operacionalizace • kulturní vz roce • sociální realita • každodennost • imigranti (muslimové) kulturní vzorce náboženství ne/diksurzivní praktiky zdroje konstrukce; subjektivní významy Každodennost vědění Metodologie zdroje výpovědí (argumenty) polostrukturované, participativní rozhovory Zdroje Rodiče Migrant Učitelé ředitel/instituce Internetová diskuze Příklad analýzy "Tak já fakt nevím, co jsme komu udělali, ale děcka už chodí do třetí školy. Furt jim dělaj problémy no. A přitom oni nic nedělaj, ostatním." "Oni ho tam šikanují, protože ví, že já nosím šátek, ale to je tak nefér." "My jsme tady teprv rok a půl, ale on musí dělat maturitu z češtiny ale mu to třeba ještě tak nejde." "Na škole v přírodě na něj učitelka řvala, že dokud to maso nesní, tak se nebude účastnit programu." "Když se chci jít modlit, tak musím na záchody, musím to skrývat." Příklad na 8. A 1. Jak mediální reprezentace konstruuje sociální realitu romského žáka? 2. Jaké argumentační strategie použili mluvčí? 3. K jakým hodnotám, dispozicím a stereotypům data odkazují? Mediální reprezentace romské třídy Mediální reprezentace romské třídy Analýza textu - příklad 1. České školství má problém. 2. Na našem území žije podle odhadů 150 až 300 tisíc Romů. 3. Výhradně romské třídy nejsou povolené. 4. Přesto je Česko opakovaně kritizováno mezinárodními institucemi za nepřímou segregaci. 5. Vlivem mnoha okolností tu vznikají třídy, ve kterých převažují romské děti. 6. Jednou z nich je 8. A ze základní školy na náměstí 28. října v Brně. 7. 95 % tvoří romské děti a rozhodně to nejsou 1 tib Tirc^m.izpuzLiTilTirtti-r sttulni loiiiu icrrďeta I/ŮŮ-' í afj.n-rrt-KPisIr-itepíp' Genius loci - sociálně prostorové vymístění Úryvek č. 6: štáb České televize (1. díl) 1. Škola stojí v blízkosti nechvalně známé oblasti Cejl, 2. kam se mnozí Brňané bojí po soumraku chodit. 3. Často se jí říká „brněnský Bronx". 4. Problémy s drogami, alkoholem, hazardem a prostitucí jsou tu patrné na každém kroku. 5. Není divu, že tu několikrát denně zasahuje policie. 6. A právě odtud pochází většina žáků 8. A. 7. Našli byste i lepší místo pro start do života. Shrnutí Adams (2009) proměna geografických fenoménů (média), prostory tvořené v komunikaci škola je příčinou re-produkce nerovnostní a snížených vzdělávacích příležitostí sociálně znevýhodněných žáků a stává se tak držitelem státní ideologie (Althusser) sociální prostor - vymístění imaginatívni geografie (Said, 2008) menšinový jazykový kód nese rezistentní diskurzivní strategie vůči diskreditujícím praktikám dominantního jazyka, tropy v diskurzu jsou odchylkou od jediného možného významu. Jejich užití způsobuje nové asociace a významové vztahy, čímž se rozšiřuje kontext výpovědi. ■ mediální obf az - tuůrre swiálniho prostoru - stigma - předurčuje vztahy - efekt konforrmizace společnosti - udrženi stanover* hranice ■ kritické nazírání icvá vrstvy významu ■ analýxa ukazuje praktiky - efekty - realita - převzit aktivní dohled nad mnohdy nereflektovaným vTazovánim pojmů do naši SÍtr výinamů ■ Kate^orialna vázané rysy identity „ rnuLtik u Lturali 5ta" • mediální obraz - tvůrce sociálního prostoru • stigma - předurčuje vztahy - efekt konformizace společnosti - udržení stanovené hranice • kritické nazírání - nové vrstvy významů • analýza ukazuje praktiky - efekty - realita • převzít aktivní dohled nad mnohdy nereflektovaným vřazováním pojmů do naší sítě významů • Kategoriálně vázané rysy identity „multikulturalista" • myšlení organizované v binarismech (muž/žena, věnci/nevěřící) - kritická reflexe • diskurzivní strategie a jejich efekty • integrace sociálně znevýhodněných skupin • prostor pro respektující dialog V Použité zdroje poznání "™ Arendt, H. (1977). Life of the Mind I. New York & London. H. B. Jovanovich. Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum. Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London: Routledge. Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia. Foucault, M. (2002). Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové. Foucault, M. (2007). Slova a věci. Brno: Computer Press. Homoláč, J. (2009). Internetové diskuse o cikánech a Romech. Praha: Karolinum. Lakoff, C, & Johnson, M. (2014). Metafory, kterými žijeme. Brno: Host. Děkuji za pozornost i 15 A lZÍa