Přehled předmětů DSP Specializace v pedagogice, obor Didaktika geografie (4letý) a dalších povinností doktorandů · Předmět Příprava disertační práce (1-8) je koncipován jako kontinuálně semestrální, jeho konkrétní obsahovou náplň stanovuje školitel. Prostřednictvím tohoto předmětu školitel monitoruje a hodnotí zpřesňování projektu disertační práce a posuny v rozpracování disertační práce, a to zejména v návaznosti na předměty Metodologie vědecké práce v pedagogice a Metodologie výzkumu v didaktice geografie 1 a 2. Studium v doktorském studijním programu směřuje k vytvoření disertační práce, jež podle §47 vysokoškolského zákona „prokazuje schopnost a připravenost k samostatné činnosti v oblasti výzkumu nebo vývoje nebo k samostatné teoretické a tvůrčí umělecké činnosti“. Jako disertační jsou akceptovány originální vědecké teoretické, metodologické a empirické práce, případně práce, které vhodným způsobem tato pojetí kombinují. (a) teoretické práce zpracovávají různé teoretické přístupy k problémům z předmětné oblasti, přičemž vyžadují vysoký stupeň abstraktního a analytického myšlení a vhledu; (b) metodologické práce analyzují (nové) výzkumné přístupy, metody, techniky nástroje a hodnotí jejich přednosti a nedostatky; (c) empirické práce přinášejí konkrétní zjištění získaná specifickými výzkumnými metodami, přičemž prezentovaná zjištění vždy vyplývají z realizovaného empirického šetření. · Předmět Odborná orientace v oboru (1–8) je koncipován jako kontinuálně semestrální, jeho konkrétní obsahovou náplň stanovuje školitel. Studium v doktorském studijním programu má vedle samostatného bádání v daném oboru směřovat k začlenění začínajícího výzkumníka do odborné komunity. V rámci tohoto předmětu probíhá úzká spolupráce doktoranda se školitelem, popř. konzultantem na výzkumných úkolech, jsou připravovány (společné) publikační výstupy, realizují se (společná) vystoupení na domácích i zahraničních konferencích apod. · Předměty Metodologie vědecké práce v pedagogice a Metodologie výzkumu v didaktice geografie 1 a 2 plní mimo jiné kontrolní funkci s ohledem na adekvátnost metodologického nastavení disertačního výzkumu. Uvedené předměty na sebe navazují – předmět Metodologie vědecké práce v pedagogice si studenti povinně zapisují v druhém semestru studia, předmět Metodologie výzkumu v didaktice geografie 1 a 2 ve třetím, resp. čtvrtém semestru studia. · Požadovaný počet kreditů za celkovou dobu studia (standardně 4 roky) je stanoven na 240, toho min. 120 za předměty Příprava disertační práce. · Optimálně na konci šestého semestru studia, má-li student absolvovány předměty uvedené níže v tabulce v semestrech 1–6 a má-li min. 180 kreditů, podává přihlášku ke státní závěrečné zkoušce spojené s obhajobou tezí disertační práce[1]. · Optimálně v průběhu osmého semestru studia, má-li student absolvovány předměty uvedené níže v tabulce v semestrech 1–8 a má-li min. 240 kreditů, podává přihlášku k obhajobě disertační práce. Semestr Kód a název předmětu Vyučující Forma Počet kr. Zakonč. 1. Příprava disertační práce 1 školitelé p 10 k Odborná orientace v oboru 1 (např. první konference) školitelé p 2 k Komplexní geografie doc. Kolejka p 10 zk Školní pedagogika prof. Švec, doc. Janík p 3 z Pedagogická psychologie dr. Mareš p 7 k 2. Příprava disertační práce 2 školitelé p 10 k Odborná orientace v oboru 2 (např. první publikace) školitelé p 3 k Metodologie vědecké práce v pedagogice doc. Janík p 10 zk Aplikovaná geografie doc. Kolejka, dr. Lněnička, dr. Svobodová p 7 zk 3. Příprava disertační práce 3 školitelé p 10 k Odborná orientace v oboru 3 (např. druhá konference/stáž) školitelé p 2 k Metodologie výzkumu v didaktice geografie 1 doc. Knecht p 3 z Cizí jazyk 1 pro akademické účely dr. Vacek, Mgr. Herout, doc. Koryčánková, dr. Poučová p 10 zk 4. Příprava disertační práce 4 školitelé p 10 k Odborná orientace v oboru 4 (např. druhá publikace) školitelé p 3 k Metodologie výzkumu v didaktice geografie 2 doc. Knecht p 10 zk Alespoň jeden ze tří rozšiřujících předmětů: Výzkumné praktikum Kurikulární studia Mezinárodní dimenze geografického vzdělávání dr. Najvar doc. Knecht doc. Hofmann v v v 3 3 7 z z k 5. Příprava disertační práce 5 školitelé p 15 k Odborná orientace v oboru 5 (např. třetí konference/stáž) školitelé p 2 k Cizí jazyk 2 pro akademické účely doc. Hanušová, dr. Janík, doc. Koryčánková, dr. Poučová p 7 k Alespoň dva ze tří rozšiřujících předmětů: Pedeutologie Problémové vyučování a učení ve výuce geografie Geoinformační a kartografické nástroje v geografickém vzdělávání 1 prof. Švec, doc. Horká doc. Knecht doc. Svatoňová, doc. Talhöfer, dr. Mísařová v v v 3 3 3 z z z 6. Příprava disertační práce 6 školitelé p 15 k Odborná orientace v oboru 6 (např. třetí publikace) školitelé p 3 k Didaktika geografie a aktuální trendy v geografickém vzdělávání doc. Hofmann p 10 zk Alespoň jeden ze tří rozšiřujících předmětů: Hodnocení učebnic geografie Případová geografická studie Geoinformační a kartografické nástroje v geografickém vzdělávání 2 doc. Knecht dr. Svobodová, doc. Kolejka, dr. Lněnička doc. Svatoňová, doc. Šikl, dr. Mísařová v v v 3 3 10 z z zk Podání přihlášky ke státní závěrečné zkoušce (včetně předložení tezí disertační práce) 7. Příprava disertační práce 7 školitelé p 25 k Odborná orientace v oboru 7 (např. čtvrtá konference/stáž) školitelé p 2 k Konání státní závěrečné zkoušky včetně obhajoby tezí disertační práce 8. Příprava disertační práce 8 školitelé p 25 k Odborná orientace v oboru 8 (např. čtvrtá publikace) školitelé p 3 k Podání přihlášky k obhajobě disertační práce Konání obhajoby disertační práce Další povinnosti doktoranda Během standardní doby studia je vyžadováno (a prostřednictvím studijní agendy v Informačním systému MU kontrolováno – viz předmět Odborná orientace v oboru, aby student absolvoval níže uvedené aktivity směřující k rozvoji jeho akademických dovedností. · Účast na povinných seminářích a přednáškách pro doktorské studium, stejně jako na seminářích povinně volitelných, které si ve svých individuálních studijních plánech zvolil/a dle konkrétního zaměření tématu disertační práce. · Publikační činnost: 4 příspěvky, u nichž je doktorand hlavním autorem, z toho minimálně 1 recenzovaná studie v časopise zařazeném v databázích WOS ISI nebo SCOPUS a minimálně 3 studie v časopisu zařazeném do databáze ERIH PLUS (ve výjimečných případech a po dohodě se školitelem mohou být vybrané studie publikovány v časopisu zařazeném na Seznam recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v ČR. Publikované práce by měly respektovat Postoj MU k tzv. predátorským vydavatelům a odborným časopisům.[2] · Aktivní účast na domácích konferencích (2x), dále aktivní účast na zahraniční konferenci (1x). · Studijní pobyt na zahraničním výzkumném pracovišti zabývajícím se pedagogickým výzkumem (příp. výzkumem geografického vzdělávání) v rozsahu min. dvou týdnů. · Výuková činnost na základní, střední či vysoké škole (minimálně v rozsahu 1 rok nebo 2 semestry). Požadavky na státní doktorskou zkoušku Státní doktorská zkouška (SDZ) se skládá z ústní zkoušky a obhajoby disertační práce. Doktorand musí prokázat odbornou orientaci a schopnost samostatné tvůrčí práce v oboru. Průběh Státní doktorské zkoušky a obhajoby disertační práce se řídí Studijním a zkušebním řádem MU (hlava V, článek 30–33). Při SDZ se ověřují (1) znalosti a orientace v pedagogice, psychologii a geografii, (2) znalost vědního oboru Didaktika geografie a příslušné metodologie, (3) specializované znalosti z oblastí relevantních pro disertační práci. Tematické okruhy jsou odvozeny z obsahu předmětů: 1. Školní pedagogika, Metodologie vědecké práce v pedagogice, Pedagogická psychologie, Komplexní geografie, Aplikovaná geografie. 2. Didaktika geografie a aktuální trendy v geografickém vzdělávání, Metodologie výzkumu v didaktice geografie. 3. Tematické okruhy jsou odvozeny z obsahu absolvovaných volitelných předmětů. ________________________________ [1] Součástí studia je příprava tezí disertační práce (viz čl. 28, odstavec 4 Studijní a zkušební řád Masarykovy univerzity ve znění účinném od 1. 2. 2012). Teze disertační práce musí obsahovat původní výsledky nebo originální zpracování ucelené části problematiky daného oboru, a to na úrovni, která odpovídá publikačnímu standardu oboru. Mohou mít formu souboru uveřejněných prací uchazeče, nebo prací přijatých k uveřejnění, který student opatří uceleným úvodem do problematiky a komentářem. Typicky teze disertační práce v DSP realizovaných na PdF MU obsahují: (1) uvedení do problematiky vč. vymezení klíčových pojmů práce, (2) zmapování a diskusi stavu poznání zkoumané problematiky, (3) popis a zdůvodnění metodologie vlastního výzkumu, (4) výsledky pilotní studie či předvýzkumu a jejich diskusi. [2] Přílohou přihlášky k obhajobě disertační práce musí být seznam uveřejněných prací nebo potvrzení o přijetí prací k uveřejnění. Bez této přílohy nemůže být přihláška administrativně přijata (čl. 30 SZK MU).