Masarykova univerzita Žerotínovo nám. 617/9, 601 77 Brno, Česká republika www.muni.cz Sebehodnoticí zpráva studijního programu Kosmetické prostředky Vznik nového bakalářského studijního programu 1 Základní informace Co je sebehodnoticí zpráva? Sebehodnotící zpráva je ústředním nástrojem vnitřního hodnocení studijního programu a součástí systému zajišťování kvality činností MU. Uplatňuje se ve fázi návrhu studijního programu ještě před jeho vznikem a poté v průběhu jeho uskutečňování pravidelně alespoň každých pět let. Cílem sebehodnoticí zprávy je zhodnotit naplnění standardů kvality studijních programů MU, které jsou přílohou vnitřního předpisu Schvalování, řízení a hodnocení kvality studijních programů MU. Kdo sebehodnoticí zprávu zpracovává? Za zpracování sebehodnotící zprávy je odpovědný garant studijního programu, který je klíčovou osobou pro uskutečňování, hodnocení a rozvoj studijního programu. Na přípravě a zpracování sebehodnoticí zprávy se mohou podílet další akademičtí pracovníci zapojení do uskutečňování studijního programu (garanti předmětů, vyučující) a vedoucí pracovišť, na kterých se studijní program uskutečňuje. Co je obsahem sebehodnoticí zprávy? Sebehodnoticí zpráva popisuje a reflektuje klíčové oblasti uskutečňování studijního programu. Sebehodnoticí zpráva a další zdroje se vzájemně prolínají, doplňují a na sebe odkazují; společně tak tvoří kompletní dokument obsahující kvantitativní údaje i jejich kvalitativní posouzení a interpretaci. Ke každé hodnocené sekci mohou tvůrci zprávy dodat další údaje, které považují za relevantní. Jak ke zpracování sebehodnoticí zprávy přistoupit? Sebehodnotící zpráva by jako celek měla být otevřená a reflexivní. Předpokladem formativního výsledku hodnocení a účelných doporučení pro další rozvoj studijního programu jsou otevřené a na konstruktivní kritice založené evaluační texty. Sebehodnoticí zpráva je posuzována i s ohledem na: a) Charakteristiku studijního programu b) Personální listy akademických pracovníků podílejících se na zajišťování studijního programu c) Studijní plány a doporučený průchod studiem d) Charakteristiky studijních předmětů Kde lze najít více informací? • Kontaktuje koordinátora pro kvalitu na příslušné fakultě • Navštivte webové stránky Rady pro vnitřní hodnocení 2 Identifikace navrhovaného studijního programu Název: Kosmetické prostředky Typ: bakalářský Profil: profesně orientovaný Forma: prezenční Jazyk: čeština Fakulta (budoucí nositel oprávnění uskutečňovat studijní program): Farmaceutická fakulta Část I Vymezení studijního programu Studijní program má jasně a srozumitelně vymezenou charakteristiku studijního programu a je v souladu se strategickým záměrem MU. Podklady/Data: Charakteristika studijního programu, Dlouhodobý záměr MU, Dlouhodobý záměr fakulty 1.1. Doložte soulad navrženého studijního programu s Dlouhodobým záměrem Masarykovy univerzity a s dlouhodobým záměrem příslušné fakulty, resp. se záměrem dalšího rozvoje vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání. Uveďte, jaké strategické priority zamýšlený studijní program sleduje. Návrh nového bakalářského studijního programu (dále jen BSP) Kosmetické prostředky je plně v souladu se Strategickým záměrem Masarykovy univerzity (dále jen MU) a Farmaceutické fakulty (dále jen FaF), zejména s dílčími cíli: • Rozšíření studijní nabídky MU o profesně orientované studijní programy • Rozšíření studijní nabídky FaF MU o nové studijní programy související s oblastí vzdělávání Farmacie • Vznik nových studijních programů ve spolupráci více fakult MU • Vznik nových studijních programů s potenciálem zesílení internacionalizace a mezinárodní spolupráce MU a FaF • Posílení a rozšíření spolupráce MU a FaF s aplikační sférou • Rozvoj naplnění třetí role MU a FaF ve společensky potřebných a prospěšných oblastech Strategický záměr MU 2021-2028: https://www.muni.cz/media/3322127/strategicky_zamer_mu_2021_2028.pdf Strategický záměr FaF MU 2021-2028: https://www.muni.cz/media/3313065/strategicky_zamer_faf_2021-2028.pdf 3 Výstupy z učení studijního programu jsou v souladu s typem, profilem a cíli studijního programu a vycházejí ze soudobého vývoje v dané oblasti vzdělávání. Podklady/Data: Charakteristika studijního programu; 2. 1. Struktura a zaměření navrženého studijního programu reflektují soudobý vývoj v rámci daných oblastí vzdělávání. ☒ Ano, reflektuje, protože: • Kurikulum a doporučená studijní literatura vycházejí ze soudobého stavu poznání a reflektují trendy v dané vědní disciplíně a • akademičtí pracovníci studijního programu uskutečňují relevantní tvůrčí činnost v dané vědní disciplíně (viz část III „Personální zabezpečení a tvůrčí činnost“) Studijní program má s ohledem na svůj typ a profil jasně strukturovaný studijní plán nebo studijní plány umožňující dosáhnout plánovaných výstupů z učení a vytvářející logický celek. Podklady/Data: Charakteristika studijního programu; Charakteristika předmětů 3. 1. Přiřaďte a zhodnoťte v tabulce míru naplnění výstupů z učení studijního programu jednotlivými studijními plány (popř. plánem) na škále: „Zcela – Částečně – Nesouvisí“ (Možné použít pouze počáteční písmena Z – Č - N). Okomentujte případný překryv studijních plánů. V případě, že studijní program obsahuje pouze jeden typ studijního plánu, musí všechny výstupy z učení zcela naplňovat, tzn. tabulka se nevyplňuje. Návaznost studijních plánů na výstupy z učení studijního programu* # Jednooborový Hlavní(maior) Minor (vedlejší) Specializace1 Specializace2 1 uplatnit znalosti základů chemie a materiálů při charakteristice aktivních a pomocných látek a zajišťování jakosti kosmetických surovin a kosmetických prostředků Zcela 2 uplatnit znalosti základů anatomie a fyziologie se zaměřením na oblasti těla, které nejčastěji přicházejí do kontaktu s kosmetickými prostředky, při posuzování vhodnosti aplikace jednotlivých prostředků Z 3 uplatnit znalosti základů botaniky, fytochemie a farmakognozie při posuzování rostlinných kosmetických přípravků Z 4 uplatnit znalosti základních technologických postupů při přípravě a výrobě různých druhů kosmetických přípravků Z 5 aplikovat základní znalosti právních předpisů, marketingu a managementu při zacházení s kosmetickými prostředky Z 4 3. 2. Poměr přímé výuky a samostudia odpovídá typu, formě a profilu navrženého studijního programu ☒ Ano, poměr výuky a samostudia odpovídá typu, formě a profilu navrženého studijního programu, protože: • umožňuje naplnění cílů studia • studentům navrženého studijního programu umožňuje dosáhnout výstupů z učení 3. 3. Vyhodnoťte, jak velký prostor v rámci kurikula je věnován učení se v cizím jazyce (zahrňte výuku v cizím jazyce i cizího jazyka a stejně tak například povinnou cizojazyčnou literaturu aj.). Výuka cizího jazyka/v cizím jazyce je v navrženém BSP zastoupena následovně: • Absolvování povinného předmětu „Angličtina pro akademické účely“ • Doporučená studijní literatura ve většině profilujících předmětu zahrnuje relevantní a recentní literární zdroje publikované v angličtině • Absolvování povinného předmětu „Práce s informačními zdroji“ s cílem zlepšit praktické dovednosti studentů při práci s cizojazyčnými (hlavně anglickými) informačními zdroji, vědeckými databázemi a aplikacemi • Absolvování povinných předmětů „Příprava bakalářské práce I-II“ – v rámci vypracování bakalářské práce se předpokládá, že student si osvojí schopnost pracovat s cizojazyčnou literaturou a informačními zdroji • Povinné předměty „Odborná praxe I-IV“ mohou být absolvovány na relevantním zahraničním odborném pracovišti (např. v rámci mobilitního programu Erasmus) • Možnost absolvování povinně volitelných a volitelných předmětů vyučovaných v angličtině (např. předměty Společného univerzitního základu, stávající nabídka předmětů vyučovaných FaF) 3. 4. V případě, že studijní program obsahuje hlavní (maior) a vedlejší (minor) studijní plán, uveďte vhodné kombinace s hlavními a vedlejšími studijními plány zařazenými do jiných studijních programů. Navrhovaný studijní program obsahuje pouze jeden studijní plán (prezenční, jednooborový). 5 Část II Výuka, učení a hodnocení Standard 4 Cíle, studijní zátěž, metody a hodnocení výuky studijního předmětu odpovídají jeho výstupům z učení. Podklady/Data: Charakteristika studijního programu, Charakteristika předmětů, Návrhy závěrečných prací. 4. 1. Zhodnoťte převažující metody výuky/učení vzheldem k výstupům z učení a cílům studia studijního programu. Při uskutečňování BSP budou použity výukové metody se zaměřením na získání teoretických poznatků i praktických dovedností založených na soudobém stavu vědeckého poznání, výzkumu a vývoje a na zvládnutí jejich praktické aplikace. Výuka bude realizována s využitím forem teoreticko-aplikačních, teoretickometodologických a prakticko-zkušenostních. Podle charakteru jednotlivých studijních předmětů bude probíhat v různě velkých skupinách, příp. též individuálně, tak aby bylo studentům umožněno získat potřebné teoretické znalosti a praktické dovednosti a zkušenosti v souladu se studijním plánem studijního programu a předpokládanými výstupy učení. Výuka bude realizována formou přednášek, praktických cvičení, seminářů, exkurzí, praxí a individuálních konzultací. V předmětech, v nichž to charakter výuky bude umožňovat, budou implementovány výukové metody a přístupy, jakými jsou např. kooperativní a kolaborativní koncepce výuky, využívající aktivní spolupráci studentů a vyučujících, projektové vzdělávání, metody umožňující rozvoj prezentačních dovedností studentů, ale také samostatně řízené studium s podporou e-learningových metod. Vzhledem ke skutečnosti, že navržený studijní program se plánuje jako profesně orientovaný, zcela zásadní význam bude mít v průběhu studia praktická výuka v rámci odborných praxí v rozsahu 12 týdnů. 4. 2. V následující tabulce přiřaďte k profilujícím předmětům (předmětům profilujícího základu 1 a základním teoretickým předmětům profilujícího základu2 ) součást SZZ, která dosažení znalostí a dovedností předmětu ověřuje, a související výstup z učení studijního programu (vyplňte pro každý studijní plán samostatně). Studijní plán: jednooborový, prezenční Státní závěrečná zkouška se skládá ze dvou částí: 1) Obhajoba bakalářské práce 2) Teoretické a praktické aspekty kosmetických prostředků – souborná zkouška # Profilující předměty SZZ Závěrečná práce Výstup z učení3 1 Základy fytochemie a farmakognozie X X 1, 3 2 Hygiena kosmetického provozu X X 5 3 Základní složení kosmetických přípravků I, II X X 1, 2, 4 4 Právní úprava kosmetických prostředků X X 5 5 Technologie aplikačních forem kosmetických přípravků I, II X X 4 6 Základy farmakologie pro kosmetické účely X X 1, 2 1 Předmět profilujícího základu [P]: Povinný nebo povinně volitelný předmět, jehož absolvováním student získává znalosti nebo dovednosti podstatné pro dosažení výstupů z učení studijního programu. Obsah těchto předmětů je zahrnut ve státní závěrečné zkoušce. 2 Základní teoretický předmět profilujícího základu [Z]: Podmnožina předmětů profilujícího základu, která je pro dosažení profilu absolventa natolik významná, že tvoří základní jádro všech studijních plánů studijního programu. 3 Number the learning outcome according to the table attached to question 4.1. 6 7 Úvod do problematiky přírodní kosmetiky X X 1, 3, 4 8 Chemie kosmetických pomocných látek X X 1, 4 9 Analýza kosmetických surovin a produktů X X 1, 4 10 Základy toxikologie pro kosmetiku X X 1, 2 11 Kosmetická dermatologie – základní procedury a produkty X X 1, 2, 4 12 Obecná a anorganická chemie X X 1, 3, 4 13 Úvodní chemický seminář X X 1, 4 14 Základy zdravotní péče a dějiny kosmetiky X X 2, 5 15 Předlékařská první pomoc X X 1, 2, 5 16 Struktura a funkce buňky X X 1, 2, 3 17 Úvod do problematiky kosmetických prostředků X X 1, 2, 3, 4, 5 18 Základy fyziky a přístrojové techniky pro kosmetické účely X X 2, 4 19 Základy anatomie a fyziologie X X 2 20 Chemie organických látek X X 1, 3, 4 21 Základní praktikum z chemie X X 1, 3, 4 22 Základy botaniky X X 3 23 Základy managementu a marketingu X X 5 24 Základy kosmetické péče o pokožku, vlasy a dutinu ústní X X 2 25 Základy biochemie X X 1, 2, 3 26 Základy mikrobiologie pro kosmetické účely X X 1, 2, 4 27 Úvod do analytické chemie X X 1, 3, 4 28 Základy patologie a patofyziologie X X 2 29 Práce s informačními zdroji X 1, 2, 3, 4, 5 30 Odborná praxe I, II, III, IV X 1, 2, 3, 4, 5 31 Příprava bakalářské práce I, II X 1, 2, 3, 4, 5 Tučně jsou uvedeny základní teoretické předměty profilujícího základu *Vyplňte pro každý studijní plán samostatně **Výstup z učení očíslujte dle tabulky z otázky 4.2. *** SZZ1 apod. označují předměty závěrečné zkoušky. Názvy sloupců můžete pro snadnější orientaci nahradit názvem „předmětu“ SZZ. Studenti mají s ohledem na formu a metody výuky studijního programu přístup k výukovým materiálům, elektronickým a dalším zdrojům pro studium. Podklady/Data: Charakteristika studijního programu, Charakteristika předmětu Studijní a odbornou literaturu a knihovní služby pro studenty a akademické pracovníky FaF MU zabezpečuje Knihovna univerzitního kampusu (https://kuk.muni.cz/). Ve spolupráci s KUK probíhá rekatalogizace knihovního fondu ústavů FaF a akvizice nové literatury pro potřeby akademiků a studentů. S ohledem na nové zaměření studijního programu aktuálně probíhá rozšiřování fondu o tituly relevantní pro oblast kosmetických prostředků. Elektronické informační zdroje jsou pro členy akademické obce MU zajišťovány ve spolupráci 7 s Ústavem výpočetní techniky MU. Informace o aktuálně dostupných zdrojích jsou k dispozici na společném portálu e-zdrojů: https://ezdroje.muni.cz/index.php?lang=en. 5. 1. Popište inovativní a interaktivní prvky ve výuce (např. videonahrávky, on-line vzdělávání), a zhodnoťte, jak přispějí k dosahování plánovaných výstupů z učení navrženého studijního programu4 . Ve vzdělávacím procesu na FaF MU jsou používány následující interaktivní a inovativní formy výuky: • Základní e-learningová podpora prostřednictvím funkcí Informačního systému MU a e-learningového systému MOODLE (např. funkce: interaktivní sylaby, diskusní fóra, odevzdávání souborů, sdílení studijních materiálů, vzájemné hodnocení studentů, zpětná vazba) • Video nahrávky, on-line kvízy, testy, dotazníky v kombinaci s teoretickou a praktickou výukou (přednášky, semináře), s cílem podpory samostudia a fixování znalostí • Simulace, případové studie charakterizující reálné případy z praxe (např. se zaměřením na klinické, komunikační dovednosti) • Laboratorní cvičení s cílem osvojení si základních praktických dovedností pro laboratorní práce • Skupinová práce – společné projekty studentů se závěrečnou prezentací, diskusí a hodnocením s cílem osvojení si prezentačních, argumentačních dovedností a schopnosti pracovat v týmu • Exkurze a odborné praxe na relevantních pracovištích (propojení výuky v podmínkách fakulty s reálným pracovním prostředím v praxi) Studijní program umožňuje s ohledem na svůj typ a profil zapojení studentů do řešení vědeckých projektů, grantů a další tvůrčí činnosti. Podklady/Data: Přehled grantů dle personálního zajištění 6. 1. Uveďte vědeckovýzkumné aktivity, do kterých budou zapojováni studenti (např. laboratorní, klinická práce apod.). V rámci vypracování svých bakalářských prací budou studenti zapojeni do výzkumných aktivit jednotlivých ústavů FaF MU, se zaměřením na různé aspekty kosmetických prostředků, léčiv, zdravotnických prostředků. Studentova aktivita může zahrnovat experimentální laboratorní práci, zpracování dat, literární rešerši, apod. Výsledky práce studentů mohou být prezentovány na Studentské vědecké konferenci FaF MU, která je organizována každoročně. 6. 2. Uveďte grantové či jiné tvůrčí aktivity získané pro tvůrčí činnost v oblasti vzdělávání navrženého studijního programu, které se uskutečnily/uskutečňují za zapojení studentů. Studenti FaF MU jsou zapojeni do řešení vědeckých a výzkumných projektů s možností finanční podpory jejich práce formou stipendií. Seznam aktuálně řešených projektů na FaF MU: https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/farmaceuticka-fakulta Základní typy interních grantů Grantové agentury MU a forem podpory předpokládající/umožňující zapojení studentů do jejich řešení: • Specifický vysokoškolský výzkum • IGA pro DSP studenty • GAMU Interdisciplinary (mezioborové výzkumné projekty) 4 Inovativními formami výuky je například myšleno: e-learningová podpora, videonahrávky přednášek, výuka simulující reálné prostředí, výuka v terénu/exkurze, case-study, práce ve skupinách, flipped learning, online prostředí (např. chat, fórum, skupiny, blogy), a další. 8 • Podpora vynikajících diplomových prací Národní a mezinárodní granty realizované se zapojením studentů jsou podporovány například: • Technologická agentura ČR (TA ČR) • Ministerstvo vnitra ČR (MV ČR) • Grantová agentura ČR (GA ČR) • Ministerstvo zdravotnictví ČR (MZ ČR – AZV) • Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR (MPO ČR) Studijní program realizuje s ohledem na svůj typ a profil spolupráci s praxí, kterou pravidelně vyhodnocuje. Podklady/Data 7. 1. Popište a zhodnoťte zamýšlený systém praxí, praktické výuky a stáží studentů programu. Navržený BSP zahrnuje řadu předmětů vyučovaných formou praktické výuky. Rozsah prakticky orientovaných cvičení a seminářů je navržen tak, aby si studenti mohli osvojit požadované praktické dovednosti. V praktické a seminární výuce jsou využívány interaktivní formy výuky založeny na individuální laboratorní práci, případových studiích, simulacích, demonstracích, skupinových projektech, diskusích apod. Pro aplikaci teoretických poznatků jsou nezbytné odborné praxe. BSP je navržen jako profesně orientovaný, tudíž obsahuje povinnou odbornou praxi v celkovém rozsahu 12 týdnů za celé studium (rozděleno do 4 předmětů). Odborná praxe začíná ve druhém semestru studia a je založena na principu rotace studentů na relevantních odborných pracovištích různého druhu, se zaměřením na výrobu, kontrolu kvality, dokumentaci, regulaci, distribuci, prodej a aplikaci kosmetických prostředků. Odborná praxe může být absolvována v ČR i v zahraničí. 7. 2. Identifikujte zamýšlené hlavní externí partnery programu (profesní organizace, zaměstnavatelé, poskytovatelé stáží apod.) a zhodnoťte proces vytváření a udržování vztahů s nimi. Hlavní partnery v oblasti navrženého programu budou/se předpokládají: • Česká kosmetologická společnost • Regionální hospodářská komora Brno • Státní zdravotní ústav • Česká lékárnická komora • Česká komora farmaceutických asistentů • Velkodistributoři léčiv, kosmetických a zdravotnických prostředků, např. PHOENIX Lékárenský velkoobchod, ViaPharma, Noviko, Alliance Healthcare • Poskytovatelé lékárenské péče, nabízející specializované dermokosmetické poradenství, např. ČESKÁ LÉKÁRNA Holding, BENU Česká republika, Chytrá lékárna • Poskytovatelé zdravotní péče v oblasti lékárenské a klinicko-farmaceutické péče, dermatologie, např. Fakultní nemocnice Brno, Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně • Společnosti zabývající se výrobou, kontrolou, distribucí kosmetických surovin a produktů, např. Notino, Hlubna, Ryor, Gayer Cosmetics, Almara Soap, Safic Alcan Česko, SynCare Plus S některými uvedenými organizacemi a institucemi FaF MU již má uzavřenou smlouvu o dlouhodobé spolupráci v oblasti vzdělávání, vědy a výzkumu. V zájmu zajištění dostatečné kapacity specializovaných pracovišť pro účely realizace studentských praxí FaF MU bude iniciovat uzavření dalších smluv o spolupráci. Některé relevantní organizace již teď mají zastoupení ve fakultních orgánech (např. Česká lékárnická komora, Regionální 9 hospodářská komora Brno – členství ve Vědecké radě FaF) a jsou tak zapojeny do rozhodovacích procesů na úrovni fakulty. Po získání akreditace pro BSP bude ustanovena Programová rada BSP se zapojením externího odborníka z praxe. 7. 3. Zhodnoťte rozsah a možnosti zapojení odborníků z praxe do výuky vzhledem k zaměření a profilu studijního programu. Odborníci z praxe budou zapojeni do výuky vybraných přednášek/seminářů v rámci povinných/povinně volitelných předmětů. Některé předměty budou zahrnovat exkurze na vybraná externí pracoviště. Externí odborníci se mohou zapojit do vedení studentů při vypracování jejich bakalářských prací. Odborné praxe studentů budou realizovány na externích pracovištích se zapojením odborníků z praxe. Aktuálně probíhají jednání na několika úrovních o možném zapojení spolupracujících partnerů do přímé výuky. 7. 4. Zhodnoťte, jak obsah praxe nebo praktické výuky přispěje k naplnění výstupů z učení studijního programu. Praktické formy výuky (laboratorní cvičení, semináře, exkurze, praxe) jsou neoddělitelnou částí výuky v profesně orientovaném studijním programu. Jejich hlavní funkce ve studijním plánu je pomoci studentům zafixovat a procvičit si teoretické znalosti v praktických situacích, při řešení konkrétních problémů z reálného života. Navržený rozsah a forma praktické výuky plně přispěje k naplnění cílů a výstupu z učení navrženého BSP. Hodnocení studentů probíhá dle transparentních, objektivních a předem stanovených kritérií. Studenti v průběhu studia dostávají zpětnou vazbu, která jim umožňuje se zlepšovat a dosahovat tak plánovaných výstupů z učení. Podklady/Data V obecné rovině je hodnocení studentů prováděno v souladu se Studijním a zkušebním řádem MU (https://www.muni.cz/o-univerzite/uredni-deska/studijni-a-zkusebni-rad-mu). Tento vnitřní předpis definuje práva a povinnosti studentů, akademických pracovníků a administrativních pracovníků v rámci vzdělávacího procesu (studijní plány, kredity, předměty, hodnocení a ukončení předmětů, zkoušky, závěrečné práce a závěrečné zkoušky, atd.). 9. 1. Popište a zhodnoťte, v jaké formě a jakým způsobem bude studentům poskytována zpětná vazba v průběhu studia v navrženém studijním programu. Jedná se zpravidla o zpětnou vazbu na úrovni předmětů. Zaměřte se především na hodnocení formativní zpětné vazby Pro každý předmět jsou předem definovány požadavky na studenta a podmínky ukončení. Praktické formy výuky jsou povinné, přednášky a konzultace jsou nepovinné. V průběhu praktické výuky studenti musí splnit různé požadavky, např. vypracování protokolů, seminárních prací, projektů, prezentace, řešení kazuistik, aby získali finální hodnocení/mohli se zúčastnit zkoušky. Tyto požadavky jsou transparentní, jsou prezentovány v Katalogu předmětů IS MU a jsou studentům vysvětleny na začátku každého semestru. Studenti mají možnost individuální konzultace s akademiky, podílejícími na jejich výuce. Formativní zpětná vazba je studentům dávána v průběhu praktických hodin v rámci diskusí, workshopů, hodnocení jejich individuálních a skupinových úkolů. Při prezentacích a skupinových úkolech je používaná i možnost vzájemného hodnocení studentů. Individuální konzultace probíhají v rámci vypracování bakalářské práce, příp. při řešení problémů souvisejících se studijní neúspěšností. 10 Kvalitní studijní podpora je studentům dostupná bez ohledu na případné sociální nebo zdravotní znevýhodnění. Podklady/Data Cílem MU je poskytnout přístup do studia v uskutečňovaných studijních programech všem osobám bez ohledu na jejich zdravotní či sociální omezení. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky (Středisko Teiresiás, https://www.teiresias.muni.cz/) MU zajišťuje přístupnost potřebných studijních opor a informací o studiu studentům se smyslovým nebo jiným handicapem, například prostřednictvím kompenzačního software pro osoby s postižením, vydáváním hmatové literatury či nahráváním videodokumentů v českém znakovém jazyce. Za účelem dosažení všeobecné přístupnosti vzdělání v uskutečňovaných studijních programech realizuje MU rovněž poradenské aktivity zaměřené na specifické cílové skupiny ohrožené sociálním vyloučením (osoby vykonávající trest odnětí svobody, minoritní etnické menšiny apod.) 11 Část III Personální zabezpečení a tvůrčí činnost Personální zabezpečení odpovídá typu a profilu studijního programu a požadavkům na kvalitu a odbornost akademických pracovníků. MU uskutečňuje tvůrčí činnost v dané oblasti vzdělávání s ohledem na typ a profil uskutečňovaného studijního programu. Podklady/Data: Příslušné tabulky z manažerských dat 12. 1. Zhodnoťte strukturu akademických pracovníků dle počtu a věku s ohledem na personální zajištění navrženého studijního programu do budoucna. Zapojení akademických pracovníků, u nichž se předpokládá účast na realizaci navrženého BSP, je v souladu s obsahem, cíli a výstupy z učení BSP. Zapojení akademici z větší části jsou pracovníci FaF MU, ale do výuky budou zapojeni i vybraní akademici z jiných fakult MU (Přírodovědecká fakulta, Lékařská fakulta, Pedagogická fakulta). Kvalifikace a profesní zkušenosti zapojeních vyučujících jsou v souladu s akreditačními standardy. Velká část zapojených akademiků má ukončena doktorská studia a jsou v perspektivním věku i z hlediska předpokládaného kvalifikačního růstu. 12. 2. Zhodnoťte zabezpečení výuky profilujících předmětů navrženého studijního programu s ohledem na kvalifikaci akademických pracovníků a počet studentů, pro které je výuka zabezpečována (podíl povinných předmětů vyučovaných profesory a docenty, interními/externími vyučujícími a odborníky z praxe apod.).5 Povinné předměty profilujícího základu navrženého BSP jsou garantovány a vyučovány akademickými pracovníky min. s titulem Ph.D./CSc. v souladu s akreditačními standardy. 14 povinných předmětů je garantováno akademickými pracovníky s kvalifikačním stupněm doc./prof., kteří se významným způsobem podílejí na jejich výuce (přednášky, vedení seminářů, zkoušení). Do speciálních profilujících předmětů je plánováno zapojení externích odborníků z praxe z relevantních pracovišť, s nimiž aktuálně probíhají jednání o možnostech a formách zapojení. Někteří členové akademického sboru jsou zároveň zaměstnáni ve zdravotnických zařízeních a na klinických pracovištích, s potenciálem přenosu jejich praktických zkušeností do vzdělávacího procesu. 12. 3. Zhodnoťte podíl zahraničních odborníků na výuce v navrženém studijním programu. Ze zapojených osob aktuálně tři vyučující jsou jiného než českého občanství. Zapojení cizích vyučujících se plánuje formou mobilitních programů a dalších spoluprací se zahraničními vzdělávacími institucemi a aplikační sférou. 5 Garanti základních teoretických předmětů profilujícího základu se významně podílí na výuce (např. vedou přednášky). V magisterských studijních programech navíc musí být garant docentem nebo profesorem, v bakalářských studijních programech musí mít alespoň titul Ph.D. nebo CSc. Garanti předmětů profilujícího základu se v magisterských studijních programech dostatečně podílí na výuce a musí mít alespoň titul Ph.D. nebo CSc. 12 12. 4. Uveďte nejvýznamnější grantové projekty (alespoň 5) a publikace (alespoň 5) realizované za posledních 5 let akademickými pracovníky, kteří mají zabezpečovat studijní program, s ohledem na oblast vzdělávání studijního programu. Případné další klíčové tvůrčí aktivity odlišné od grantů a publikací (např. konference) uveďte v komentáři. # Název grantu/projektu Zdroj (poskytovatel) Období realizace projektu 1 Racionální design částicových polysacharidových systémů pro přívod léčiv s širokým spektrem biologické aktivity k terapii sliznic GA ČR, GA22-03187S 2022-2024 2 Komplexy vybraných přechodných kovů s rostlinnými látkami s anti-NF-kappa B a pro-PPAR duální aktivitou GA ČR, GF21-38204L 2021-2023 3 Nová bioaktivní hemostatika a krytí ran na bázi kolagenu a celulózy TA ČR, TH04020540 2019-2022 4 Vývoj syntetického postupu Naphthol AS a jeho derivátů MPO ČR, CZ.01.1.02/0.0/0.0/21_374/0026925 2021-2022 5 Matricové systémy pro hojení kožních defektů pro humánní a veterinární použití TA ČR, TA04010065 2014-2017 Publikační aktivity (uveďte citaci publikace): 1. TENOROVÁ, Kateřina, Ruta MASTEIKOVÁ, Sylvie PAVLOKOVÁ, et al. Formulation and Evaluation of Novel Film Wound Dressing Based on Collagen/Microfibrillated Carboxymethylcellulose Blend. Pharmaceutics. 2022, 14(4), 1-15. ISSN 1999-4923. doi:10.3390/pharmaceutics14040782. 2. KOPUSTINSKIENE, Dalia M., Ruta MASTEIKOVA, Robertas LAZAUSKAS, Jurga BERNATONIENE. Cannabis sativa L. Bioactive Compounds and Their Protective Role in Oxidative Stress and Inflammation. Antioxidants. 2022, 11, 660. E-ISSN 2076-3921. doi.org/10.3390/antiox11040660. 3. KOTOLOVÁ, Hana, Martina NOVÁKOVÁ. Využití zinku v dermatologii u vybraných indikací (Use of zinc in dermatology in selected indications). Dermatologie pro praxi. 2022, 16(1), 33-40. ISSN 1802-2960. doi:10.36290/der.2022.006. 4. SVĚTLÍKOVÁ, Kamila, Ruta MASTEIKOVÁ, Kateřina TENOROVÁ, et al. Filmy z kyseliny poly-γ-glutamové a polyε-lysinu jako potenciální prostředek pro terapii ran – formulace, příprava a hodnocení (Films from poly-γ-glutamic acid and poly-ε-lysine as the potential wound dressings – formulation, preparation and evaluation). Česká a slovenská farmacie. 2021, 70(5), 186-195. ISSN 1210-7816. doi:10.5817/CSF2021-5-186. 5. YEUNG, Andy W.K., Andrei MOCAN, Nikolay T. TZVETKOV, Karel ŠMEJKAL, Elke H. HEISS a Atanas G. ATANASOV. Natural Products, the Continuous Source of Therapeutic Molecules for Various Diseases: Literature Landscape Analysis. Current Molecular Pharmacology. 2021, 14(6), 993-1002. ISSN 1874-4672. doi:10.2174/1874467213666201214124327. 6. PAPRSKÁŘOVÁ, Alice, Pavel SUCHÝ, Marta CHALUPOVÁ, et al. Evaluation and comparison of structurally different cellulose-based hemostatic agents in a rat kidney model. Cellulose. 2021, 28(14), 9369-9382. ISSN 0969-0239. doi:10.1007/s10570-021-04104-1. 13 7. HAVRÁNKOVÁ, Eva, E.M. PEÑA-MÉNDEZ, Jozef CSÖLLEI, et al. Prediction of biological activity of compounds containing a 1,3,5-triazinyl sulfonamide scaffold by artificial neural networks using simple molecular descriptors. Bioorganic Chemistry. 2021, 107. ISSN 0045-2068. doi:10.1016/j.bioorg.2020.104565. 8. GAJDÁR, Július, Jiří KOS, Tomáš GONĚC, et al. Substituent effect of ring-substituted 3-hydroxynaphthalene-2carboxanilides and 2-hydroxynaphthalene-1-carboxanilides in relation to their electrochemical and biological activity. Journal of Electroanalytical Chemistry. 2021, 899. ISSN 15726-657. doi:10.1016/j.jelechem.2021.115667. 9. GREGA, Dominik, Tünde AMBRUS, Adam MATEJOVIC, et al. Analysis of the effectiveness of the pharmacy network. Farmacia. 2021, 69(4), 799-805. ISSN 0014-8237. doi:10.31925/farmacia.2021.4.23. 10. ŠALAMÚNOVÁ, Petra, Lucie CUPALOVÁ, Monika MAJERSKÁ, et al. Incorporating natural anti-inflammatory compounds into yeast glucan particles increases their bioactivity in vitro. International Journal of Biological Macromolecules. 2021, 169, 443-451. ISSN 0141-8130. doi:10.1016/j.ijbiomac.2020.12.107. 11. BOSTANCI, N., K. MITSAKAKIS, B. AFACAN, et al. Validation and verification of predictive salivary biomarkers for oral health. Nature Scientific Reports. 2021, 11(1), 1-12. ISSN 2045-2322. doi:10.1038/s41598-021-85120-w. 12. SUCHÝ, Pavel, Alice PAPRSKÁŘOVÁ, Marta CHALUPOVÁ, et al. Composite Hemostatic Nonwoven Textiles Based on Hyaluronic Acid, Cellulose, and Etamsylate. Materials. 2020, 13(7). ISSN 1996-1944. doi:10.3390/ma13071627. 13. HAVRÁNKOVÁ, Eva, Nikola ČALKOVSKÁ, Tereza PADRTOVÁ, et al. Antioxidative Activity of 1,3,5-Triazine Analogues Incorporating Aminobenzene Sulfonamide, Aminoalcohol/Phenol, Piperazine, Chalcone, or Stilbene Motifs. Molecules. 2020, 25(8). ISSN 1420-3049. doi:10.3390/molecules25081787. 14. ČULENOVÁ, Marie, Alice SYCHROVÁ, Sherif T.S. HASSAN, et al. Multiple In vitro biological effects of phenolic compounds from Morus alba root bark. Journal of Ethnopharmacology. 2020, 248. ISSN 0378-8741. doi:10.1016/j.jep.2019.112296. 15. MAŠKOVÁ, Eliška, Kateřina KUBOVÁ, Bahijja T. RAIMI-ABRAHAM, et al. Hypromellose – A traditional pharmaceutical excipient with modern applications in oral and oromucosal drug delivery. Journal of Controlled Release. 2020, 324, 695-727. ISSN 0168-3659. doi:10.1016/j.jconrel.2020.05.045. 16. BALAZS, Viktória Lilla, Rita FILEP, Tünde AMBRUS, et al. Ethnobotanical, historical and histological evaluation of Helleborus L. genetic resources used in veterinary and human ethnomedicine. Genetic Resources and Crop Evolution. 2020, 67(3), 781-797. ISSN 0925-9864. doi:10.1007/s10722-019-00876-5. 17. URBANOVA, Martina, Miroslava PAVELKOVA, Jiri CZERNEK, et al. Interaction Pathways and Structure–Chemical Transformations of Alginate Gels in Physiological Environments. Biomacromolecules. 2019, 20(11), 4158-4170. ISSN 1525-7797. doi:10.1021/acs.biomac.9b01052. Komentář: Další relevantní aktivity: 1) Organizace konferencí • Pracovní den farmaceutické technologie (14/10/2022, 25/10/2021, 04/09/2019, 12/09/2018) • Květinův den – mezioborová konference mladých farmakologů a toxikologů (26/05/2022, 23/06/2021, 02/09/2020) • Konference Syntéza a analýza léčiv (07-09/09/2022, 12-14/09/2018) • Studentská vědecká konference PHARM MUNI (26-28/04/2022, 27/04/2021) 2) Vzdělávací aktivity v rámci celoživotního vzdělávání (pro odbornou a laickou veřejnost) • Kosmetické produkty v péči o pokožku – on-line kurz (03/11/2021-09/02/2022) • Management ve farmacii – on-line kurz (25/11/2021-17/02/2022) • Léčivé rostliny v samoléčení – on-line kurz (07-21/06/2022) • Rostlinné extrakty v kosmetice a jejich možné využití při předčasném stárnutí pleti – on-line kurz (04-11/10/2022) 14 Akademickým pracovníkům jsou poskytovány příležitosti a dostatečný prostor pro rozvoj pedagogických a výzkumných kompetencí. Podklady/Data: Manažerská data Akademičtí pracovníci zabezpečující uskutečňování studijního programu mohou využít podporu Centra pro rozvoj kompetencí MU, jehož cílem je formou kurzů a školení systematicky zvyšovat úroveň kompetencí akademických pracovníků MU spojených s přípravou výuky, jejím vedením, využíváním nových technologií ve výuce, zapojováním studentů do výuky a jejich hodnocením. Současně je jim umožněno rozvíjet jazykové kompetence formou kurzů cizích jazyků pro odborné a akademické účely, které pořádá Centrum jazykového vzdělávání MU. Motivačním nástrojem MU pro podporu akademických kompetencí je oceňování výjimečně kvalitní pedagogické činnosti, a to v podobě Ceny rektora pro vynikající pedagogy. 15 Část IV Internacionalizace Studijní program rozvíjí mezinárodní spolupráci, která umožňuje akademickou i studentskou mobilitu. 14. 1. Uveďte, se kterými zahraničními institucemi zamýšlíte spolupracovat při uskutečňování studentské a akademické zahraniční mobility v rámci navrženého studijního programu. Identifikujte nejvýznamnější partnerské vysoké školy z hlediska cílů studia a výstupů z učení studijního programu. FaF MU má aktuálně uzavřeno cca 40 bilaterálních smluv o spolupráci se zahraničními univerzitami a vzdělávacími institucemi. Všechny tyto univerzity realizují vzdělávání v oblasti farmacie, některé z nich nabízejí, příp. připravují i studium v oboru kosmetologie. K podpoře zahraničních mobilit stávající smlouvy procházejí revizí a bude snaha rozšířit jejich soubor o nové partnery nabízející podobné studijní programy. Ze stávajících partnerských univerzit podobné vzdělávání je nabízeno např. Lithuanian University of Health Sciences (Kaunas, Lithuania), G. E. Palade University of Medicine, Pharmacy, Science, and Technology (Targu Mures, Romania). 14. 2. Zhodnoťte mezinárodní rozměr studijního programu (např. akreditace ve spolupráci se zahraniční institucí, joint degree, double/ multiple degree, mezinárodní projekty, nabídka předmětů vyučovaných zahraničními vyučujícími nebo v cizích jazycích apod.). V navrženém BSP bude k dispozici relativně velký prostor k realizaci mobilit studentů v rámci odborných praxí a vypracování diplomových prací. Přijíždějící akademici budou zapojeni do výuky vybraných přednášek/seminářů. V rámci spolupráce s partnerskými univerzitami např. v projektu EDUC bude prostor ke společné výuce studentů z více univerzit. Internacionalizace bude perspektivně posílena i plánovaným otevřením ekvivalentního studijního programu v angličtině (v horizontu několika let). 16 Část V Podpůrné procesy Studijní program je dostatečně materiálně i finančně zabezpečen pro uskutečňování kvalitního vzdělávání. Prostorové zázemí FaF MU v současnosti představují tři objekty v areálu Veterinární univerzity Brno (Palackého tř. 1946/1, Brno-Královo Pole), které jsou ve vlastnictví VETUNI Brno a pronájmu MU (do 30. 6. 2025, s možností prodloužení). Výukové prostory FaF pro teoretickou a praktickou výuku zahrnují: 2 posluchárny s celkovým počtem míst 340, které jsou vybaveny audiovizuálním zařízením, počítačovou technikou a přístupem k internetu; 9 seminárních místností s kapacitou 236 míst (kapacita jednotlivých místností 12-50 míst); 1 počítačovou seminární místnost s 26 PC stanicemi; 9 výukových laboratoří s celkovou kapacitou 200 míst (kapacita jednotlivých laboratoří 20-24 míst), rozdělených podle zaměření výuky na chemické analytické, chemické syntetické, farmaceuticko-technologické, biochemické a biotechnologické a biologickomikroskopické. Místnosti jsou adekvátně vybaveny nábytkem, audio-vizuální technikou, laboratorním zařízením v souladu s jejich zaměřením, kapacitou a účelem využití ve výuce pregraduálních studentů. Nejpozději do poloviny roku 2026 se očekává přestěhování FaF z areálu VETUNI do nově vybudovaného objektu v Univerzitním kampusu Bohunice v rámci strategického projektu MUNI BioPharma Hub, kde fakulta získá zcela nové prostory pro výuku, výzkum a spolupráci s průmyslovými partnery a umístění v těsné blízkosti Lékařské fakulty, Přírodovědecké fakulty, Fakulty sportovních studií, CEITEC a Fakultní nemocnice Brno. Knihovní a informační služby jsou FaF poskytovány Knihovnou univerzitního kampusu Bohunice. V prostorách fakulty jsou umístěny dílčí knihovní fondy jednotlivých ústavů a ve spolupráci s KUK probíhá rozvoj a rozšiřování centrálního fondu KUK v souladu se zaměřením FaF. FaF dlouhodobě spolupracuje, resp. má uzavřeny rámcové smlouvy o spolupráci v oblasti vzdělávání, tvůrčí činnosti a zajišťování odborné praxe studentů s několika subjekty v celé ČR – např. Fakultní nemocnice Brno, Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně, Masarykův onkologický ústav, Fakultní nemocnice Olomouc, Nemocnice České Budějovice, Česká lékárna Holding a.s., BENU Česká republika s.r.o., oncomed manufacturing a.s., atd. Informace o studijním programu jsou srozumitelné, aktuální a veřejně přístupné. Studijní program uskutečňovaný v cizím jazyce poskytuje informace o studiu a podpůrné činnosti související se studiem také v příslušném jazyce. Informace o studijním programu jsou povinně vyplňovány v IS MU, odkud se automaticky promítají do veřejného katalogu studijních programů (po udělení oprávnění uskutečňovat studijní program), na webu MU (www.muni.cz/uchazeci) nebo v e-přihlášce (v e-přihlášce jsou informace dostupné vždy s ohledem na aktuální běh přijímacího řízení). Jednotlivé fakulty i pracoviště mají možnost si informace rovněž přejímat na své webové stránky a prezentace. Podobu a úplnost informací o studijním programu je možné zhodnotit z podkladů sebehodnoticí zprávy, jež tyto informace obsahují. Informace týkající se ČJ AJ* Doloženo v Zveřejní se v Přijímacího řízení Ano - Popsáno v bodě 18.1 sebehodnoticí zprávy e-přihláška Studijního programu Ano - Charakteristika studijního programu IS MU, Web MU Průchodu studiem Ano - Studijní plány IS MU, Web MU Praxe Ano - Charakteristika studijního programu IS MU Státní závěrečné zkoušce Ano - Charakteristika studijního plánu(ů) IS MU Kvalifikační práce Ano - Charakteristika studijního plánu(ů) IS MU *Namísto anglického jazyka lze uvést jazyk, v němž bude studijní program uskutečňován, liší-li se od českého nebo anglického jazyka 17 17. 1. Bude-li se studijní program uskutečňovat v cizím jazyce, zhodnoťte (Ano – Ne – Nerelevantní), zda v příslušném jazyce, 1. jsou učitelé zajišťující výuku adekvátně jazykově vybaveni; Nerelevantní 2. jsou zpracovány studijní opory; Nerelevantní 3. jsou dostupné poradenské služby; Nerelevantní 4. je zabezpečena odborná praxe; Nerelevantní 5. jsou zpracovány kvalifikační práce a oponentské posudky. Nerelevantní Studijní program pravidelně vyhodnocuje informace klíčové pro jeho uskutečňování a pracuje se zpětnou vazbou od relevantních aktérů. 18. 1. Popište podmínky přijímacího řízení, požadavky a součásti přijímací zkoušky. Zhodnoťte nastavení přijímacího řízení vzhledem k cílům studia a profilu absolventa a předpokládaný počet přijímaných uchazečů do budoucna. Obecné podmínky přijetí ke studiu v BSP jsou: dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou a absolvování přijímacího řízení. Přijímací zkouška bude mít písemnou formu a zahrnovat test z Biologie (40 %) a Chemie (40 %) v rozsahu gymnaziálního učiva, a dále test všeobecných studijních předpokladů (20 %). Pro přijetí bude rozhodující výsledek dosažený z přijímacích zkoušek. Uchazeči, kteří se umístí mezi 30 % nejhorších, nebudou ke studiu přijati. Úspěšní uchazeči budou pozváni k zápisu. Předpokládaný počet přijatých uchazečů do 1. roku studia: 48. Podmínky přijímacího řízení ke studiu BSP pro každý akademický rok budou schváleny Akademickým senátem FaF MU v souladu s § 27, odst. 1, písm. e) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách. 18. 2. Zhodnoťte poptávku po absolventech navrženého studijního programu. V ČR aktuálně není nabízen podobný profesně orientovaný, multidisciplinárně zaměřený studijní program na vysokoškolské úrovni. Z toho důvodu předpokládáme zájem potenciálních zaměstnavatelů o takto vzdělané odborníky. Na českém trhu jsou desítky společností zabývající se výrobou, kontrolou, regulací, prodejem kosmetických prostředků, kteří zaměstnávají absolventy příbuzných oblastí (přírodovědných, farmaceutických, medicínských). Absolvent programu bude připraven k práci v oblasti výroby kosmetických prostředků jako odborný pracovník/technolog ve výrobě a v laboratoři hodnocení jakosti, ve společnostech zabývajících se prodejem kosmetických surovin a prostředků jako obchodní zástupce, klientský pracovník a konzultant, v laboratořích certifikujících a regulačních orgánů jako laborant, jako pracovník poskytující základní dermokosmetické poradenství při prodeji a aplikaci kosmetických prostředků (lékárny, kliniky estetické dermatologie, kosmetické salony, wellness centra, apod.). 18 Část VI SWOT analýza Formulujte silné a slabé stránky studijního programu, jakož i příležitosti a hrozby jeho uskutečňování. Vnitřní silné stránky Vnitřní slabé stránky • Silné institucionální zázemí Masarykovy univerzity • Interdisciplinární zaměření programu ve spolupráci více fakult MU • Bohaté zkušenosti akademických pracovníků FaF v oblasti farmacie, která je příbuzná oblasti kosmetických prostředků • Mladý a dynamický tým akademických pracovníků FaF MU s perspektivou dalšího rozvoje • Nízký celkový počet akademických pracovníků FaF MU • Nízký celkový počet administrativních pracovníků FaF • Částečné zkušenosti akademiků v oblasti kosmetických prostředků Vnější příležitosti Vnější hrozby • V ČR není akreditovaný obdobný studijní program • Odborný, vědecký, personální a ekonomický růst FaF MU • Posílení spolupráce FaF s ostatními fakultami MU • Rozšíření spolupráce FaF MU s externími partnery • Rozšíření aktivit FaF MU v oblasti realizace třetí role • Aktuální demografická situace může mít negativní vliv na počet uchazečů o studium a studentů • Nedostatečná kvalita uchazečů o studium/studentů • Potenciální riziko nižší flexibility externích partnerů při zajišťování odborných praxí 19 Návrh záměru rozvoje studijního programu Na základě výsledků SWOT analýzy a výstupů sebehodnocení nastiňte záměr rozvoje navrženého studijního programu. Jedná se o nepovinnou část sebehodnoticí zprávy, která umožňuje definovat témata, kterým by měla být věnována pozornost při hodnoticí schůzce. Výstupem hodnoticí schůzky je „Záměr rozvoje studijního programu“. Záměr rozvoje je možné uchopit v podobě a) slovního shrnujícího komentáře nebo b) ve strukturované podobě v rámci níže uvedené tabulky. a) Shrnující komentář: Hodnotící schůzka proběhla 2. 9. 2022 za účasti garantky BSP, dvou externích hodnotitelek, děkana, proděkanky a manažerky kvality FaF MU a zástupkyně RVH MU. V průběhu hodnoticí schůzky byly diskutovány následující závěry a doporučení obsažené ve vyjádření hodnotitelů. Doporučují: a) připravit vlastní učebnice, skripta a další studijní opory související s klíčovými obory kosmetiky b) připravit akreditaci ekvivalentního studijního programu v angličtině c) zrevidovat, rozšířit a prodloužit bilaterální smlouvy k mobilitám s univerzitami poskytujícími obdobné studijní programy d) rozšířit seznam spolupracujících partnerů z kosmetického průmyslu, zdravotnických zařízení a dalších relevantních pracovišť e) upravit poměr mezi výukovými tématy a kredity: doporučení ponížit množství chemických témat, a naopak navýšit podíl témat s lékařskou/klinickou orientací f) doplnit akademický sbor o dermatologa k problematice nejčastějších kosmetických poruch kůže g) kromě tradičních kosmetických postupů doplnit výuku o novější směry a trendy v kosmetologii (omlazení, dermální výplně, atd.) h) poskytnout účastníkům programů relevantní aktualizovaný seznam literatury Některá doporučení již byla zapracována do návrhu studijního programu, některé mají dlouhodobý charakter, akademičtí pracovníci a vedení FaF MU budou průběžně pracovat na jejich implementaci v návaznosti na přípravu a otevření studijního programu. FaF MU plánuje v horizontu 2 let připravit a předložit návrh navazujícího magisterského programu Kosmetologie a kosmetické prostředky. Akreditací tohoto studijního programu získají budoucí absolventi BSP Kosmetické prostředky možnost pokračovat ve studiu ve stejně orientovaném, ale pokročilejším, více specializovaném studijním programu. Následně FaF MU připraví návrh ekvivalentů obou studijních programů vyučovaných v angličtině (BSP Cosmetic Products, NMSP Cosmetology and Cosmetic Products). Zpracovaly: Ruta Masteiková, Tünde Ambrus, Kateřina Kubová Datum: 2. 9. 2022