Masarykova univerzita Žerotínovo nám. 617/9, 601 77 Brno, Česká republika www.muni.cz Sebehodnoticí zpráva studijního programu Kosmetologie a kosmetické prostředky Vznik nového navazujícího magisterského studijního programu 1 Základní informace Co je sebehodnoticí zpráva? Sebehodnotící zpráva je ústředním nástrojem vnitřního hodnocení studijního programu a součástí systému zajišťování kvality činností MU. Uplatňuje se ve fázi návrhu studijního programu ještě před jeho vznikem a poté v průběhu jeho uskutečňování pravidelně alespoň každých pět let. Cílem sebehodnoticí zprávy je zhodnotit naplnění standardů kvality studijních programů MU, které jsou přílohou vnitřního předpisu Schvalování, řízení a hodnocení kvality studijních programů MU. Kdo sebehodnoticí zprávu zpracovává? Za zpracování sebehodnotící zprávy je odpovědný garant studijního programu, který je klíčovou osobou pro uskutečňování, hodnocení a rozvoj studijního programu. Na přípravě a zpracování sebehodnoticí zprávy se mohou podílet další akademičtí pracovníci zapojení do uskutečňování studijního programu (garanti předmětů, vyučující) a vedoucí pracovišť, na kterých se studijní program uskutečňuje. Co je obsahem sebehodnoticí zprávy? Sebehodnoticí zpráva popisuje a reflektuje klíčové oblasti uskutečňování studijního programu. Sebehodnoticí zpráva a další zdroje se vzájemně prolínají, doplňují a na sebe odkazují; společně tak tvoří kompletní dokument obsahující kvantitativní údaje i jejich kvalitativní posouzení a interpretaci. Ke každé hodnocené sekci mohou tvůrci zprávy dodat další údaje, které považují za relevantní. Jak ke zpracování sebehodnoticí zprávy přistoupit? Sebehodnotící zpráva by jako celek měla být otevřená a reflexivní. Předpokladem formativního výsledku hodnocení a účelných doporučení pro další rozvoj studijního programu jsou otevřené a na konstruktivní kritice založené evaluační texty. Sebehodnoticí zpráva je posuzována i s ohledem na: a) Charakteristiku studijního programu b) Personální listy akademických pracovníků podílejících se na zajišťování studijního programu c) Studijní plány a doporučený průchod studiem d) Charakteristiky studijních předmětů Kde lze najít více informací? • Kontaktuje koordinátora pro kvalitu na příslušné fakultě • Navštivte webové stránky Rady pro vnitřní hodnocení 2 Identifikace navrhovaného studijního programu Název: Kosmetologie a kosmetické prostředky Typ: navazující magisterský Profil: profesně orientovaný Forma: prezenční Jazyk: čeština Fakulta (budoucí nositel oprávnění uskutečňovat studijní program): Farmaceutická fakulta Část I Vymezení studijního programu Studijní program má jasně a srozumitelně vymezenou charakteristiku studijního programu a je v souladu se strategickým záměrem MU. Podklady/Data: Charakteristika studijního programu, Dlouhodobý záměr MU, Dlouhodobý záměr fakulty 1.1. Doložte soulad navrženého studijního programu s Dlouhodobým záměrem Masarykovy univerzity a s dlouhodobým záměrem příslušné fakulty, resp. se záměrem dalšího rozvoje vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání. Uveďte, jaké strategické priority zamýšlený studijní program sleduje. Návrh nového navazujícího magisterského studijního programu (dále jen NMSP) Kosmetologie a kosmetické prostředky je plně v souladu se Strategickým záměrem Masarykovy univerzity (dále jen MU) a Farmaceutické fakulty (dále jen FaF), zejména s dílčími cíli: • Rozšíření studijní nabídky MU o profesně orientované studijní programy • Zajištění flexibility studijních cest na MU a interdisciplinarity kurikula • Rozšíření studijní nabídky FaF MU o nové studijní programy související s oblastí vzdělávání Farmacie • Vznik nových studijních programů ve spolupráci více fakult MU • Vznik nových studijních programů s potenciálem zesílení internacionalizace a mezinárodní spolupráce MU a FaF • Posílení a rozšíření spolupráce MU a FaF s aplikační sférou • Rozvoj naplnění třetí role MU a FaF ve společensky potřebných a prospěšných oblastech Strategický záměr MU 2021-2028: https://www.muni.cz/media/3322127/strategicky_zamer_mu_2021_2028.pdf Strategický záměr FaF MU 2021-2028: https://www.muni.cz/media/3313065/strategicky_zamer_faf_2021-2028.pdf 3 Výstupy z učení studijního programu jsou v souladu s typem, profilem a cíli studijního programu a vycházejí ze soudobého vývoje v dané oblasti vzdělávání. Podklady/Data: Charakteristika studijního programu; 2. 1. Struktura a zaměření navrženého studijního programu reflektují soudobý vývoj v rámci daných oblastí vzdělávání. ☒ Ano, reflektuje, protože: • Kurikulum a doporučená studijní literatura vycházejí ze soudobého stavu poznání a reflektují trendy v dané vědní disciplíně a • akademičtí pracovníci studijního programu uskutečňují relevantní tvůrčí činnost v dané vědní disciplíně (viz část III „Personální zabezpečení a tvůrčí činnost“) Studijní program má s ohledem na svůj typ a profil jasně strukturovaný studijní plán nebo studijní plány umožňující dosáhnout plánovaných výstupů z učení a vytvářející logický celek. Podklady/Data: Charakteristika studijního programu; Charakteristika předmětů 3. 1. Přiřaďte a zhodnoťte v tabulce míru naplnění výstupů z učení studijního programu jednotlivými studijními plány (popř. plánem) na škále: „Zcela – Částečně – Nesouvisí“ (Možné použít pouze počáteční písmena Z – Č - N). Okomentujte případný překryv studijních plánů. V případě, že studijní program obsahuje pouze jeden typ studijního plánu, musí všechny výstupy z učení zcela naplňovat, tzn. tabulka se nevyplňuje. Návaznost studijních plánů na výstupy z učení studijního programu* # Jednooborový Hlavní(maior) Minor (vedlejší) Specializace1 Specializace2 1 uplatnit znalosti základů dermatovenerologie a dermatofarmakologie při aplikaci kosmetických prostředků u různých stavů onemocnění kůže, posuzování jejich přínosu a rizik Z 2 uplatnit pokročilé znalosti principů složení různých skupin kosmetických prostředků (vč. specifických druhů) při formulaci přípravků a poskytování poradenství Z 3 uplatnit znalosti technologických postupů a inovativních technologií při přípravě a výrobě různých druhů kosmetických prostředků Z 4 uplatnit znalosti technologií získávání rostlinných látek a moderních technologií pro získávaní inovativních aktivních komplexů při formulaci kosmetických prostředků Z 5 uplatnit pokročilé znalosti chemie a vlastností látek a materiálů při formulaci kosmetických prostředků Z 4 6 uplatnit znalosti vybraných metod kontroly jakosti a instrumentálních analytických metod při hodnocení a zajišťování kvality kosmetických prostředků Z 7 uplatnit znalosti z oblasti regulace a dohledu nad bezpečností kosmetických prostředků v průběhu celého životního cyklu produktů Z 8 uplatnit znalosti marketingu, managementu a profesní etiky při zacházení s kosmetickými prostředky Z 3. 2. Poměr přímé výuky a samostudia odpovídá typu, formě a profilu navrženého studijního programu ☒ Ano, poměr výuky a samostudia odpovídá typu, formě a profilu navrženého studijního programu, protože: • umožňuje naplnění cílů studia • studentům navrženého studijního programu umožňuje dosáhnout výstupů z učení 3. 3. Vyhodnoťte, jak velký prostor v rámci kurikula je věnován učení se v cizím jazyce (zahrňte výuku v cizím jazyce i cizího jazyka a stejně tak například povinnou cizojazyčnou literaturu aj.). Výuka cizího jazyka/v cizím jazyce je v navrženém NMSP zastoupena následovně: • Absolvování povinného předmětu „Odborná angličtina“, ukončeného zkouškou • Základní (povinná) a doporučená (rozšiřující) studijní literatura ve většině profilujících předmětů zahrnuje relevantní a recentní literární zdroje publikované v angličtině • Absolvování povinného předmětu „Seminář k diplomové práci“ s cílem zlepšit praktické dovednosti studentů při práci s cizojazyčnými (hlavně anglickými) informačními zdroji, vědeckými databázemi a aplikacemi • Absolvování povinných předmětů „Příprava diplomová práce I, II a III“ – v rámci vypracování diplomové práce se předpokládá, že student si osvojí schopnost pracovat s cizojazyčnou literaturou a informačními zdroji • Povinný předmět „Odborná praxe (6 týdnů)“ může být absolvován na relevantním zahraničním odborném pracovišti (např. v rámci mobilitního programu Erasmus) • Možnost absolvování povinně volitelných a volitelných předmětů vyučovaných v angličtině (např. povinně volitelný předmět „Modern Methods of Extraction and Identification of Natural Compounds“, další předměty vyučované v angličtině z aktuální nabídky FaF a MUNI) 3. 4. V případě, že studijní program obsahuje hlavní (maior) a vedlejší (minor) studijní plán, uveďte vhodné kombinace s hlavními a vedlejšími studijními plány zařazenými do jiných studijních programů. Navrhovaný studijní program obsahuje pouze jeden studijní plán (prezenční, jednooborový). 5 Část II Výuka, učení a hodnocení Standard 4 Cíle, studijní zátěž, metody a hodnocení výuky studijního předmětu odpovídají jeho výstupům z učení. Podklady/Data: Charakteristika studijního programu, Charakteristika předmětů, Návrhy závěrečných prací. 4. 1. Zhodnoťte převažující metody výuky/učení vzhledem k výstupům z učení a cílům studia studijního programu. Při uskutečňování NMSP budou použity výukové metody se zaměřením na získání teoretických poznatků i praktických dovedností založených na soudobém stavu vědeckého poznání, výzkumu a vývoje a na zvládnutí jejich praktické aplikace. Výuka bude realizována s využitím forem teoreticko-aplikačních, teoretickometodologických a prakticko-zkušenostních. Podle charakteru jednotlivých studijních předmětů bude probíhat v různě velkých skupinách, příp. též individuálně, tak, aby bylo studentům umožněno získat potřebné teoretické znalosti a praktické dovednosti a zkušenosti v souladu se studijním plánem studijního programu a předpokládanými výstupy učení. Výuka bude realizována formou přednášek, praktických cvičení, seminářů, exkurzí, praxí a individuálních konzultací. V předmětech, v nichž to charakter výuky bude umožňovat, budou implementovány výukové metody a přístupy, jakými jsou např. kooperativní a kolaborativní koncepce výuky, využívající aktivní spolupráci studentů a vyučujících, projektové vzdělávání, metody umožňující rozvoj prezentačních dovedností studentů, ale také samostatně řízené studium s podporou e-learningových metod. Vzhledem ke skutečnosti, že navržený studijní program se plánuje jako profesně orientovaný, zcela zásadní význam bude mít v průběhu studia praktická výuka v rámci odborných praxí v rozsahu 6 týdnů. 4. 2. V následující tabulce přiřaďte k profilujícím předmětům (předmětům profilujícího základu 1 a základním teoretickým předmětům profilujícího základu2 ) součást SZZ, která dosažení znalostí a dovedností předmětu ověřuje, a související výstup z učení studijního programu (vyplňte pro každý studijní plán samostatně). Studijní plán: jednooborový, prezenční Státní závěrečná zkouška se skládá ze dvou částí: 1) Obhajoba diplomové práce 2) Souborná zkouška: Teoretické a praktické aspekty jednotlivých skupin a druhů kosmetických prostředků ve vztahu k fyziologickým či patofyziologickým podmínkám, efektu účinných látek na organismus, významu pomocných látek při formulaci, možnostem přípravy, adjustace, označovaní a hodnocení kosmetických prostředků, regulačním aspektům a marketingové strategii. Studenti budou demonstrovat získané znalosti na konkrétních modelových příkladech kosmetických prostředků. # Profilující předměty SZZ Závěrečná práce Výstup z učení3 1 Formulace a příprava/výroba kosmetických přípravků I X X 1, 2, 3, 5 2 Formulace a příprava/výroba kosmetických přípravků II X X 1, 2, 3, 5 3 Přírodní a fytokosmetika X X 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8 1 Předmět profilujícího základu [P]: Povinný nebo povinně volitelný předmět, jehož absolvováním student získává znalosti nebo dovednosti podstatné pro dosažení výstupů z učení studijního programu. Obsah těchto předmětů je zahrnut ve státní závěrečné zkoušce. 2 Základní teoretický předmět profilujícího základu [Z]: Podmnožina předmětů profilujícího základu, která je pro dosažení profilu absolventa natolik významná, že tvoří základní jádro všech studijních plánů studijního programu. 3 Number the learning outcome according to the table attached to question 4.1. 6 4 Senzorické, in vivo a instrumentální hodnocení kosmetických přípravků X X 5, 6, 7 5 Klinická propedeutika pro kosmetické účely X X 1, 2, 4 6 Mikrobiologie a mikrobiologická jakost kosmetických přípravků X X 1, 2, 3, 6 7 Makromolekulární chemie a polymery v kosmetice X X 2, 3, 4, 5, 6 8 Tenzidy a jejich uplatnění v kosmetických přípravcích X X 2, 3, 5, 6 9 Dermatovenerologie X X 1, 2, 4, 5, 7 10 Dermatofarmakologie X X 1, 2, 7 11 Regulační a etické aspekty kosmetických prostředků X X 6, 7, 8 12 Marketing X X 7, 8 13 Dekorativní kosmetika X X 1, 2, 3, 4, 5 14 Pokročilé aplikační formy kosmetických přípravků, mikro- a nanotechnologie X X 1, 2, 3, 5 15 Diagnostika pleti a instrumentální kosmetologie X X 1, 2, 3, 7 16 Odborná praxe (6 týdnů) X 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 17 Seminář k diplomové práci X 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 18 Příprava diplomové práce I, II, III X 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Tučně jsou uvedeny základní teoretické předměty profilujícího základu *Vyplňte pro každý studijní plán samostatně **Výstup z učení očíslujte dle tabulky z otázky 4.2. *** SZZ1 apod. označují předměty závěrečné zkoušky. Názvy sloupců můžete pro snadnější orientaci nahradit názvem „předmětu“ SZZ. Studenti mají s ohledem na formu a metody výuky studijního programu přístup k výukovým materiálům, elektronickým a dalším zdrojům pro studium. Podklady/Data: Charakteristika studijního programu, Charakteristika předmětu Studijní a odbornou literaturu a knihovní služby pro studenty a akademické pracovníky FaF MU zabezpečuje Knihovna univerzitního kampusu (https://kuk.muni.cz/). Ve spolupráci s KUK probíhá rekatalogizace knihovního fondu ústavů FaF a akvizice nové literatury pro potřeby akademiků a studentů. S ohledem na nové zaměření studijního programu aktuálně probíhá rozšiřování fondu o tituly relevantní pro oblast kosmetických prostředků. Elektronické informační zdroje jsou pro členy akademické obce MU zajišťovány ve spolupráci s Ústavem výpočetní techniky MU. Informace o aktuálně dostupných zdrojích jsou k dispozici na společném portálu e-zdrojů: https://ezdroje.muni.cz/index.php?lang=en. 5. 1. Popište inovativní a interaktivní prvky ve výuce (např. videonahrávky, on-line vzdělávání), a zhodnoťte, jak přispějí k dosahování plánovaných výstupů z učení navrženého studijního programu4 . Ve vzdělávacím procesu na FaF MU jsou používány následující interaktivní a inovativní formy výuky: 4 Inovativními formami výuky je například myšleno: e-learningová podpora, videonahrávky přednášek, výuka simulující reálné prostředí, výuka v terénu/exkurze, case-study, práce ve skupinách, flipped learning, online prostředí (např. chat, fórum, skupiny, blogy), a další. 7 • E-learningová podpora prostřednictvím funkcí Informačního systému MU (např. funkce: interaktivní sylaby, diskusní fóra, odevzdávání souborů, sdílení studijních materiálů, vzájemné hodnocení studentů, zpětná vazba) • Video nahrávky, on-line kvízy, testy, dotazníky v kombinaci s teoretickou a praktickou výukou (přednášky, semináře), s cílem podpory samostudia a fixování znalostí • Simulace, případové studie charakterizující reálné případy z praxe • Laboratorní cvičení s cílem osvojení si pokročilých praktických dovedností pro laboratorní práce • Skupinová práce – společné projekty studentů se závěrečnou prezentací, diskusí a hodnocením s cílem osvojení si prezentačních, argumentačních dovedností a schopnosti pracovat v týmu • Exkurze a odborné praxe na relevantních pracovištích (propojení výuky v podmínkách fakulty s reálným pracovním prostředím v praxi) Studijní program umožňuje s ohledem na svůj typ a profil zapojení studentů do řešení vědeckých projektů, grantů a další tvůrčí činnosti. Podklady/Data: Přehled grantů dle personálního zajištění 6. 1. Uveďte vědeckovýzkumné aktivity, do kterých budou zapojováni studenti (např. laboratorní, klinická práce apod.). V rámci vypracování svých diplomových prací budou studenti zapojeni do výzkumných aktivit jednotlivých ústavů FaF MU, se zaměřením na různé aspekty kosmetických prostředků, zdravotnických prostředků a léčiv. Studentova aktivita bude zahrnovat experimentální laboratorní práci, zpracování dat, literární rešerši, apod. Výsledky práce studentů mohou být prezentovány na Studentské vědecké konferenci FaF MU, která je organizována každoročně. 6. 2. Uveďte grantové či jiné tvůrčí aktivity získané pro tvůrčí činnost v oblasti vzdělávání navrženého studijního programu, které se uskutečnily/uskutečňují za zapojení studentů. Studenti FaF MU jsou zapojeni do řešení vědeckých a výzkumných projektů s možností finanční podpory jejich práce formou stipendií. Seznam aktuálně řešených projektů na FaF MU: https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/farmaceuticka-fakulta Základní typy interních grantů Grantové agentury MU a forem podpory předpokládající/umožňující zapojení studentů do jejich řešení: • Specifický vysokoškolský výzkum • IGA pro DSP studenty • GAMU Interdisciplinary (mezioborové výzkumné projekty) • Podpora vynikajících diplomových prací Národní a mezinárodní granty realizované se zapojením studentů jsou podporovány například: • Technologická agentura ČR (TA ČR) • Ministerstvo vnitra ČR (MV ČR) • Ministerstvo zemědělství ČR • Grantová agentura ČR (GA ČR) • Ministerstvo zdravotnictví ČR (MZ ČR – AZV) • Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR (MPO ČR) 8 Studijní program realizuje s ohledem na svůj typ a profil spolupráci s praxí, kterou pravidelně vyhodnocuje. Podklady/Data 7. 1. Popište a zhodnoťte zamýšlený systém praxí, praktické výuky a stáží studentů programu. Navržený NMSP zahrnuje řadu předmětů vyučovaných formou praktické výuky. Rozsah prakticky orientovaných cvičení a seminářů je navržen tak, aby si studenti mohli osvojit požadované praktické dovednosti. V praktické a seminární výuce jsou využívány interaktivní formy výuky založeny na individuální laboratorní práci, případových studiích, simulacích, demonstracích, skupinových projektech, diskusích apod. Pro aplikaci teoretických poznatků jsou nezbytné odborné praxe. Povinnou součástí studia programu je řízená odborná praxe na specializovaných pracovištích v celkovém rozsahu 6 týdnů ve 4. semestru studia. Praxe může být absolvována na max. 2 různých pracovištích, na 1 pracovišti v minimální délce 2 týdnů. Praxi lze absolvovat jak v ČR, tak i v zahraničí. Cílem praxe je umožnit studentům aplikování základních teoretických znalostí a získání praktických dovedností, týkajících se rutinních činností na specializovaných pracovištích, zabývajících se výzkumem a vývojem, výrobou, kontrolou, distribucí, regulací, marketingem a aplikací kosmetických prostředků. 7. 2. Identifikujte zamýšlené hlavní externí partnery programu (profesní organizace, zaměstnavatelé, poskytovatelé stáží apod.) a zhodnoťte proces vytváření a udržování vztahů s nimi. Hlavní partnery v oblasti navrženého programu budou/se předpokládají: • Regionální hospodářská komora Brno • Česká kosmetologická společnost • Státní zdravotní ústav • Česká lékárnická komora • Česká komora farmaceutických asistentů • Velkodistributoři léčiv, kosmetických a zdravotnických prostředků, např. PHOENIX Lékárenský velkoobchod, ViaPharma, Noviko, Alliance Healthcare • Poskytovatelé lékárenské péče, nabízející specializované dermokosmetické poradenství, např. ČESKÁ LÉKÁRNA Holding, BENU Česká republika, Chytrá lékárna • Poskytovatelé zdravotní péče v oblasti lékárenské a klinicko-farmaceutické péče, dermatologie, např. Fakultní nemocnice Brno, Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně • Společnosti zabývající se vývojem, výrobou, kontrolou, distribucí kosmetických surovin a produktů, např. Almara Soap, Cemio Switzerland, Cosmonde, Dermacol, Fagron, Farmak, Farmak Moravia, For Life, Gayer Cosmetics, Hair Cellcosmetics, Havlíkova přírodní apotéka, LOBEY, L´OREAL, Medic Progress, RYOR, Safic-Alcan Česko, SCE, SynCare Plus, UNIVIT S řadou uvedených organizací a institucí již má FaF MU uzavřenou smlouvu o dlouhodobé spolupráci v oblasti vzdělávání, vědy a výzkumu. V zájmu zajištění dostatečné kapacity specializovaných pracovišť pro účely realizace studentských praxí FaF MU iniciovala uzavření dalších smluv o spolupráci https://www.pharm.muni.cz/spoluprace/partneri-odbornych-praxi.. Některé relevantní organizace již teď mají zastoupení ve fakultních orgánech (např. Česká lékárnická komora, Regionální hospodářská komora Brno – členství ve Vědecké radě FaF) a jsou tak zapojeny do rozhodovacích procesů na úrovni fakulty. Po získání akreditace pro NMSP bude ustanovena Programová rada NMSP se zapojením externího odborníka z praxe. 7. 3. Zhodnoťte rozsah a možnosti zapojení odborníků z praxe do výuky vzhledem k zaměření a profilu studijního programu. Odborníci z praxe budou zapojeni do výuky vybraných přednášek/seminářů v rámci povinných/povinně volitelných předmětů. Některé předměty budou zahrnovat exkurze na vybraná externí pracoviště. Externí 9 odborníci se mohou zapojit do vedení studentů při vypracování jejich diplomových prací. Odborné praxe studentů budou realizovány na externích smluvních pracovištích se zapojením odborníků z praxe. Aktuálně probíhají jednání na několika úrovních o možném zapojení spolupracujících partnerů do přímé výuky. Povinný předmět „Diagnostika pleti a instrumentální kosmetologie“ je garantován odborníkem z praxe, výuka předmětu „Dermatovenerologie“ bude zajištěna ve spolupráci s I. dermatovenerologickou klinikou Fakultní nemocnice u sv. Anny a Lékařské fakulty MU. 7. 4. Zhodnoťte, jak obsah praxe nebo praktické výuky přispěje k naplnění výstupů z učení studijního programu. Praktické formy výuky (laboratorní cvičení, semináře, exkurze, praxe) jsou neoddělitelnou částí výuky v profesně orientovaném studijním programu. Jejich hlavní funkce ve studijním plánu je pomoci studentům zafixovat a procvičit si teoretické znalosti v praktických situacích, při řešení konkrétních problémů z reálného života. Navržený rozsah a forma praktické výuky plně přispěje k naplnění cílů a výstupu z učení navrženého NMSP. Hodnocení studentů probíhá dle transparentních, objektivních a předem stanovených kritérií. Studenti v průběhu studia dostávají zpětnou vazbu, která jim umožňuje se zlepšovat a dosahovat tak plánovaných výstupů z učení. Podklady/Data V obecné rovině je hodnocení studentů prováděno v souladu se Studijním a zkušebním řádem MU (https://www.muni.cz/o-univerzite/uredni-deska/studijni-a-zkusebni-rad-mu). Tento vnitřní předpis definuje práva a povinnosti studentů, akademických pracovníků a administrativních pracovníků v rámci vzdělávacího procesu (studijní plány, kredity, předměty, hodnocení a ukončení předmětů, zkoušky, závěrečné práce a závěrečné zkoušky atd.). 9. 1. Popište a zhodnoťte, v jaké formě a jakým způsobem bude studentům poskytována zpětná vazba v průběhu studia v navrženém studijním programu. Jedná se zpravidla o zpětnou vazbu na úrovni předmětů. Zaměřte se především na hodnocení formativní zpětné vazby Pro každý předmět jsou předem definovány požadavky na studenta a podmínky ukončení. Praktické formy výuky (cvičení, semináře, praxe) jsou povinné, přednášky a konzultace jsou nepovinné. V průběhu praktické výuky studenti musí splnit různé požadavky, např. vypracování protokolů, seminárních prací, projektů, prezentace, řešení kazuistik, aby získali finální hodnocení/mohli se zúčastnit zkoušky. Tyto požadavky jsou transparentní, jsou prezentovány v Katalogu předmětů IS MU a jsou studentům vysvětleny na začátku každého semestru. Studenti mají možnost individuální konzultace s akademiky, podílejícími na jejich výuce. Formativní zpětná vazba je studentům dávána v průběhu praktických hodin v rámci diskusí, workshopů, hodnocení jejich individuálních a skupinových úkolů. Při prezentacích a skupinových úkolech je používaná i možnost vzájemného hodnocení studentů. Individuální konzultace probíhají v rámci vypracování diplomové práce, příp. při řešení problémů souvisejících se studijní neúspěšností. Kvalitní studijní podpora je studentům dostupná bez ohledu na případné sociální nebo zdravotní znevýhodnění. Podklady/Data Cílem MU je poskytnout přístup do studia v uskutečňovaných studijních programech všem osobám bez ohledu na jejich zdravotní či sociální omezení. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky (Středisko Teiresiás, https://www.teiresias.muni.cz/) MU zajišťuje přístupnost potřebných studijních opor a informací o 10 studiu studentům se smyslovým nebo jiným handicapem, například prostřednictvím kompenzačního software pro osoby s postižením, vydáváním hmatové literatury či nahráváním videodokumentů v českém znakovém jazyce. Za účelem dosažení všeobecné přístupnosti vzdělání v uskutečňovaných studijních programech realizuje MU rovněž poradenské aktivity zaměřené na specifické cílové skupiny ohrožené sociálním vyloučením (osoby vykonávající trest odnětí svobody, minoritní etnické menšiny apod.) 11 Část III Personální zabezpečení a tvůrčí činnost Personální zabezpečení odpovídá typu a profilu studijního programu a požadavkům na kvalitu a odbornost akademických pracovníků. MU uskutečňuje tvůrčí činnost v dané oblasti vzdělávání s ohledem na typ a profil uskutečňovaného studijního programu. Podklady/Data: Příslušné tabulky z manažerských dat 12. 1. Zhodnoťte strukturu akademických pracovníků dle počtu a věku s ohledem na personální zajištění navrženého studijního programu do budoucna. Zapojení akademických pracovníků, u nichž se předpokládá účast na realizaci navrženého NMSP, je v souladu s obsahem, cíli a výstupy z učení NMSP. Zapojení akademici z větší části jsou pracovníci FaF MU, ale do výuky budou zapojeni i vybraní akademici z jiných fakult MU (Lékařská fakulta, Ekonomicko-správní fakulta). Kvalifikace a profesní zkušenosti zapojeních vyučujících jsou v souladu s akreditačními standardy. Naprostá většina zapojených akademických pracovníků má ukončena doktorská studia a jsou v perspektivním věku i z hlediska předpokládaného kvalifikačního růstu. 12. 2. Zhodnoťte zabezpečení výuky profilujících předmětů navrženého studijního programu s ohledem na kvalifikaci akademických pracovníků a počet studentů, pro které je výuka zabezpečována (podíl povinných předmětů vyučovaných profesory a docenty, interními/externími vyučujícími a odborníky z praxe apod.).5 Povinné předměty profilujícího základu navrženého NMSP jsou garantovány a vyučovány akademickými pracovníky min. s titulem Ph.D./CSc. v souladu s akreditačními standardy. 10 povinných předmětů z celkového počtu 20 je garantováno akademickými pracovníky s kvalifikačním stupněm doc./prof. Do výuky předmětů budou zapojeni 3 profesoři a 10 docentů, jejichž podíl na výuce bude významný (přednášky, vedení seminářů, zkoušení). Do speciálních profilujících předmětů je plánováno zapojení externích odborníků z praxe z relevantních pracovišť, s nimiž aktuálně probíhají jednání o možnostech a formách zapojení. Někteří členové akademického sboru jsou zároveň zaměstnáni ve zdravotnických zařízeních a na klinických pracovištích, s potenciálem přenosu jejich praktických zkušeností do vzdělávacího procesu. Povinné předměty „Diagnostika pleti a instrumentální kosmetologie“ a „Dermatovenerologie“ jsou zajišťovány pracovníky z aplikační sféry a klinické praxe. 12. 3. Zhodnoťte podíl zahraničních odborníků na výuce v navrženém studijním programu. Ze zapojených osob aktuálně 7 vyučujících je jiného než českého občanství. Zapojení cizích vyučujících se plánuje formou mobilitních programů a dalších spoluprací se zahraničními vzdělávacími institucemi a aplikační sférou. 5 Garanti základních teoretických předmětů profilujícího základu se významně podílí na výuce (např. vedou přednášky). V magisterských studijních programech navíc musí být garant docentem nebo profesorem, v bakalářských studijních programech musí mít alespoň titul Ph.D. nebo CSc. Garanti předmětů profilujícího základu se v magisterských studijních programech dostatečně podílí na výuce a musí mít alespoň titul Ph.D. nebo CSc. 12 12. 4. Uveďte nejvýznamnější grantové projekty (alespoň 5) a publikace (alespoň 5) realizované za posledních 5 let akademickými pracovníky, kteří mají zabezpečovat studijní program, s ohledem na oblast vzdělávání studijního programu. Případné další klíčové tvůrčí aktivity odlišné od grantů a publikací (např. konference) uveďte v komentáři. # Název grantu/projektu Zdroj (poskytovatel) Období realizace projektu 1 Role prenylace a glykosylace v protizánětlivé aktivitě a metabolismu přírodních fenolových látek GA ČR, GA23-04655S 2023- 2025 2 Racionální design částicových polysacharidových systémů pro přívod léčiv s širokým spektrem biologické aktivity k terapii sliznic GA ČR, GA22-03187S 2022-2024 3 Komplexy vybraných přechodných kovů s rostlinnými látkami s anti-NFkappa B a pro-PPAR duální aktivitou GA ČR, GF21-38204L 2021-2023 4 Nová bioaktivní hemostatika a krytí ran na bázi kolagenu a celulózy TA ČR, TH04020540 2019-2022 5 Vývoj syntetického postupu Naphthol AS a jeho derivátů MPO ČR, CZ.01.1.02/0.0/0.0/21_374/0026925 2021-2022 Publikační aktivity (uveďte citaci publikace): 1. URBANOVA, Martina, Jan MACKŮ, Kateřina KUBOVÁ, Jakub VYSLOUŽIL, Jan MUSELÍK, Miroslav SLOUF, Ivana SEDENKOVA, Olga KOCKOVA, Larisa JANISOVA, Josef MASEK, Eliska MASKOVA, Adam NOVOBILSKY, Martina PARENICOVA, Rafal KONEFAL, Jiri CZERNEK, David VETCHÝ, Miroslava PAVELKOVÁ a Jiri BRUS. Structure, dynamics, and functional properties of hybrid alginate-pectin gels dually crosslinked by Ca2+ and Zn2+ ions designed as a delivery device for self-emulsifying systems for lipophilic phytotherapeutics. Food Hydrocolloids. 2023, 150. doi: 10.1016/j.foodhyd.2023.109693. 2. KURSVIETIENE, Lolita, Dalia M KOPUSTINSKIENE, Inga STANEVICIENE, Ausra MONGIRDIENE, Kateřina KUBOVÁ, Ruta MASTEIKOVÁ a Jurga BERNATONIENE. Anti-Cancer Properties of Resveratrol: A Focus on Its Impact on Mitochondrial Functions. Antioxidants. 2023, 12 (12), 1-24. ISSN 2076-3921. doi:10.3390/antiox12122056. 3. GÁBOROVÁ, Mária, Karel ŠMEJKAL a Renata KUBÍNOVÁ. Abietane diterpenes of the genus plectranthus sensu lato. Molecules.2022, 27(1), 1-64. ISSN 1420-3049. doi:10.3390/molecules27010166. 4. MOLČANOVÁ, Lenka, Jakub TREML, Veronika BREZANI, Petr MARSIK, Sebnem KURHAN, Zdenek TRAVNICEK, Pavel UHRIN a Karel ŠMEJKAL. C-geranylated flavonoids from Paulownia tomentosa Steud. fruit as potential antiinflammatory agents. JOURNAL OF ETHNOPHARMACOLOGY. 2022, 296, 1-14. ISSN 0378-8741. doi:10.1016/j.jep.2022.115509. 5. HELCMAN, Martin a Karel ŠMEJKAL. Biological activity of Cannabis compounds: a modern approach to the therapy of multiple diseases. Phytochemistry reviews. 2022, 21, 429-490. ISSN 1568-7767. doi:10.1007/s11101-021-09777-x. 6. TENOROVÁ, Kateřina, Ruta MASTEIKOVÁ, Sylvie PAVLOKOVÁ, et al. Formulation and Evaluation of Novel Film Wound Dressing Based on Collagen/Microfibrillated Carboxymethylcellulose Blend. Pharmaceutics. 2022, 14(4), 1-15. ISSN 1999-4923. doi:10.3390/pharmaceutics14040782. 13 7. ŠVESTKA, David, Jan OTEVŘEL a Pavel BOBÁĽ. Asymmetric Organocatalyzed Friedel-Crafts Reaction of Trihaloacetaldehydes and Phenols. Advanced Synthesis and Catalysis. 2022, 364, 13, 2174-2183. ISSN 1615-4150. doi:10.1002/adsc.202200180. 8. KOPUSTINSKIENE, Dalia M., Ruta MASTEIKOVA, Robertas LAZAUSKAS, Jurga BERNATONIENE. Cannabis sativa L. Bioactive Compounds and Their Protective Role in Oxidative Stress and Inflammation. Antioxidants. 2022, 11, 660. E-ISSN 2076-3921. doi.org/10.3390/antiox11040660. 9. KOTOLOVÁ, Hana, Martina NOVÁKOVÁ. Využití zinku v dermatologii u vybraných indikací (Use of zinc in dermatology in selected indications). Dermatologie pro praxi. 2022, 16(1), 33-40. ISSN 1802-2960. doi:10.36290/der.2022.006. 10. KRIDIN, K., M. C. BRUGGEN, S. L. CHUA, A. BYGUM, S. WALSH, M. C. NAGELI, V. KUCINSKIENE, L. FRENCH, F. TETART, B. DIDONA, B. MILPIED, A. RANKI, C. SALAVASTRU, Eva BŘEZINOVÁ, S. DIVANIPATEL, T. LORENTZEN, J. L. NAGEL, S. VALIUKEVICIENE, V. KARPAVICIUTE, G. S. TIPLICA, E. OPPEL, A. OSCHMANN, N. DE PROST, A. VOROBYEV a S. INGEN-HOUSZ-ORO. Assessment of Treatment Approaches and Outcomes in Stevens-Johnson Syndrome and Toxic Epidermal Necrolysis Insights From a Pan-European Multicenter Study. JAMA dermatology. 2021, 157, 10, 1182-1190. ISSN 2168-6068. doi:10.1001/jamadermatol.2021.3154. 11. SVĚTLÍKOVÁ, Kamila, Ruta MASTEIKOVÁ, Kateřina TENOROVÁ, et al. Filmy z kyseliny poly-γ-glutamové a polyε-lysinu jako potenciální prostředek pro terapii ran – formulace, příprava a hodnocení (Films from poly-γ-glutamic acid and poly-ε-lysine as the potential wound dressings – formulation, preparation and evaluation). Česká a slovenská farmacie. 2021, 70(5), 186-195. ISSN 1210-7816. doi:10.5817/CSF2021-5-186. 12. YEUNG, Andy W.K., Andrei MOCAN, Nikolay T. TZVETKOV, Karel ŠMEJKAL, Elke H. HEISS a Atanas G. ATANASOV. Natural Products, the Continuous Source of Therapeutic Molecules for Various Diseases: Literature Landscape Analysis. Current Molecular Pharmacology. 2021, 14(6), 993-1002. ISSN 1874-4672. doi:10.2174/1874467213666201214124327. 13. PAPRSKÁŘOVÁ, Alice, Pavel SUCHÝ, Marta CHALUPOVÁ, et al. Evaluation and comparison of structurally different cellulose-based hemostatic agents in a rat kidney model. Cellulose. 2021, 28(14), 9369-9382. ISSN 0969-0239. doi:10.1007/s10570-021-04104-1. 14. HUANG, YY, Hana JEDLIČKOVÁ, Y CAI, A REHMAN, L GAMMON, Ahmad US, J UTTAGOMOL, EK PARKINSON, F FORTUNE a H WAN. Oxidative Stress-Mediated YAP Dysregulation Contributes to the Pathogenesis of Pemphigus Vulgaris. Frontiers in Immunology. 2021, 12, 1-17. ISSN 1664-3224. doi:10.3389/fimmu.2021.649502. 15. ROHAĽOVÁ, Simona, Jan GAJDZIOK, Tomáš WOLASCHKA a David VETCHÝ. Polyméry reagujúce na stimuly pre prípravu in situ gélov. CHEMICKÉ LISTY. 2021, 115(1), 25-31. ISSN 0009-2770. 16. MALANÍK, Milan, Jakub TREML, Veronika LELÁKOVÁ, Daniela NYKODÝMOVÁ, Michal ORAVEC, Jaromír MAREK a Karel ŠMEJKAL. Anti-inflammatory and antioxidant properties of chemical constituents of Broussonetia papyrifera. Bioorganic Chemistry, 2020, 104, 104298-104304. ISSN 0045-2068. doi:10.1016/j.bioorg.2020.104298. 17. GREGA, Dominik, Tünde AMBRUS, Adam MATEJOVIC, et al. Analysis of the effectiveness of the pharmacy network. Farmacia. 2021, 69(4), 799-805. ISSN 0014-8237. doi:10.31925/farmacia.2021.4.23. 18. ŠALAMÚNOVÁ, Petra, Lucie CUPALOVÁ, Monika MAJERSKÁ, et al. Incorporating natural anti-inflammatory compounds into yeast glucan particles increases their bioactivity in vitro. International Journal of Biological Macromolecules. 2021, 169, 443-451. ISSN 0141-8130. doi:10.1016/j.ijbiomac.2020.12.107. 19. BOSTANCI, N., K. MITSAKAKIS, B. AFACAN, et al. Validation and verification of predictive salivary biomarkers for oral health. Nature Scientific Reports. 2021, 11(1), 1-12. ISSN 2045-2322. doi:10.1038/s41598-021-85120-w. 20. SUCHÝ, Pavel, Alice PAPRSKÁŘOVÁ, Marta CHALUPOVÁ, et al. Composite Hemostatic Nonwoven Textiles Based on Hyaluronic Acid, Cellulose, and Etamsylate. Materials. 2020, 13(7). ISSN 1996-1944. doi:10.3390/ma13071627. 14 21. HAVRÁNKOVÁ, Eva, Nikola ČALKOVSKÁ, Tereza PADRTOVÁ, et al. Antioxidative Activity of 1,3,5-Triazine Analogues Incorporating Aminobenzene Sulfonamide, Aminoalcohol/Phenol, Piperazine, Chalcone, or Stilbene Motifs. Molecules. 2020, 25(8). ISSN 1420-3049. doi:10.3390/molecules25081787. 22. KURHAJEC, Slavomír, Klára KOSTELANSKÁ, Sylvie PAVLOKOVÁ, David VETCHÝ, Tomáš WOLASCHKA, Jan GAJDZIOK a Aleš FRANC. Stabilized antioxidative plant extracts formulated by liquisolid technique. JOURNAL OF DRUG DELIVERY SCIENCE AND TECHNOLOGY. 2020, 60 (102022), 1-13. ISSN 1773-2247. doi:10.1016/j.jddst.2020.102022. 23. ČULENOVÁ, Marie, Alice SYCHROVÁ, Sherif T.S. HASSAN, et al. Multiple In vitro biological effects of phenolic compounds from Morus alba root bark. Journal of Ethnopharmacology. 2020, 248. ISSN 0378-8741. doi:10.1016/j.jep.2019.112296. 24. MAŠKOVÁ, Eliška, Kateřina KUBOVÁ, Bahijja T. RAIMI-ABRAHAM, et al. Hypromellose – A traditional pharmaceutical excipient with modern applications in oral and oromucosal drug delivery. Journal of Controlled Release. 2020, 324, 695-727. ISSN 0168-3659. doi:10.1016/j.jconrel.2020.05.045. 25. BALAZS, Viktória Lilla, Rita FILEP, Tünde AMBRUS, et al. Ethnobotanical, historical and histological evaluation of Helleborus L. genetic resources used in veterinary and human ethnomedicine. Genetic Resources and Crop Evolution. 2020, 67(3), 781-797. ISSN 0925-9864. doi:10.1007/s10722-019-00876-5. 26. URBANOVA, Martina, Miroslava PAVELKOVA, Jiri CZERNEK, et al. Interaction Pathways and Structure–Chemical Transformations of Alginate Gels in Physiological Environments. Biomacromolecules. 2019, 20(11), 4158-4170. ISSN 1525-7797. doi:10.1021/acs.biomac.9b01052. Komentář: Další relevantní aktivity: 1) Organizace konferencí • Pracovní den farmaceutické technologie (05/10/2023, 14/10/2022, 25/10/2021, 04/09/2019) • Květinův den – mezioborová konference mladých farmakologů a toxikologů (v přípravě 30/05/2024, 25/05/2023, 26/05/2022, 23/06/2021, 02/09/2020) • Brněnský den léčivých rostlin (14/10/2022) • Sympozium z historie farmacie a zdravotnictví (14/10/2022) • Mezinárodní konference Syntéza a analýza léčiv (07-09/09/2022) • Studentská vědecká konference PHARM MUNI (25/04/2023, 26-28/04/2022, 27/04/2021) • Mezinárodní konference „PSE Trends in Natural Products – Young Scientists Meeting“ (v přípravě 21-24/05/2024) 2) Vzdělávací aktivity v rámci celoživotního vzdělávání (pro odbornou a laickou veřejnost) • Přírodní antioxidanty a jejich vliv na naše zdraví (11-18/09/2023) • Jídlo jako lék I.: Složení potravin a vliv zpracování potravy na naše zdraví (19/09- 14/11/2023) • Přírodní cesta ke zdraví: Léčivé rostliny, přípravky a čajové směsi (06/11-11/12/2023) • Toxikologie přírodních látek (29/11/2022-24/1/2023) • Kosmetické produkty v péči o pokožku – on-line kurz (18/1/2022-12/04/2023, 03/11/2021-09/02/2022) • Management ve farmacii – on-line kurz (09/02-27/04/2023, 25/11/2021-17/02/2022) • Léčivé rostliny v samoléčení – on-line kurz (07-21/06/2022) • Rostlinné extrakty v kosmetice a jejich možné využití při předčasném stárnutí pleti – on-line kurz (04-11/10/2022) 3) Mezinárodní spolupráce ve vzdělávání • BIP (Blended Intensive Programme) program, "Creating Safe Cosmetic Products" (organizátor: Lithuanian University of Health Sciences), 2022, 2023 – zapojení přednášejících z FaF MU (doc. Kubová, dr. Pavelková) 15 Akademickým pracovníkům jsou poskytovány příležitosti a dostatečný prostor pro rozvoj pedagogických a výzkumných kompetencí. Podklady/Data: Manažerská data Akademičtí pracovníci zabezpečující uskutečňování studijního programu mohou využít podporu Centra pro rozvoj kompetencí MU, jehož cílem je formou kurzů a školení systematicky zvyšovat úroveň kompetencí akademických pracovníků MU spojených s přípravou výuky, jejím vedením, využíváním nových technologií ve výuce, zapojováním studentů do výuky a jejich hodnocením. Současně je jim umožněno rozvíjet jazykové kompetence formou kurzů cizích jazyků pro odborné a akademické účely, které pořádá Centrum jazykového vzdělávání MU. Motivačním nástrojem MU pro podporu akademických kompetencí je oceňování výjimečně kvalitní pedagogické činnosti, a to v podobě Ceny rektora pro vynikající pedagogy. 16 Část IV Internacionalizace Studijní program rozvíjí mezinárodní spolupráci, která umožňuje akademickou i studentskou mobilitu. 14. 1. Uveďte, se kterými zahraničními institucemi zamýšlíte spolupracovat při uskutečňování studentské a akademické zahraniční mobility v rámci navrženého studijního programu. Identifikujte nejvýznamnější partnerské vysoké školy z hlediska cílů studia a výstupů z učení studijního programu. FaF MU má aktuálně uzavřeno cca 40 bilaterálních smluv o spolupráci se zahraničními univerzitami a vzdělávacími institucemi. Všechny tyto univerzity realizují vzdělávání v oblasti farmacie, některé z nich nabízejí, příp. připravují i studium v oboru kosmetologie. K podpoře zahraničních mobilit stávající smlouvy procházejí revizí a bude snaha rozšířit jejich soubor o nové partnery nabízející podobné studijní programy. Ze stávajících partnerských univerzit podobné vzdělávání je nabízeno např. Lithuanian University of Health Sciences (Kaunas, Lithuania), G. E. Palade University of Medicine, Pharmacy, Science, and Technology (Targu Mures, Romania). 14. 2. Zhodnoťte mezinárodní rozměr studijního programu (např. akreditace ve spolupráci se zahraniční institucí, joint degree, double/ multiple degree, mezinárodní projekty, nabídka předmětů vyučovaných zahraničními vyučujícími nebo v cizích jazycích apod.). V navrženém NMSP bude k dispozici relativně velký prostor k realizaci mobilit studentů v rámci odborných praxí a vypracování diplomových prací. Přijíždějící akademici budou zapojeni do výuky vybraných přednášek/seminářů. V rámci spolupráce s partnerskými univerzitami např. v projektu EDUC bude prostor ke společné výuce studentů z více univerzit. Internacionalizace bude perspektivně posílena i plánovaným otevřením ekvivalentního studijního programu v angličtině (v horizontu několika let). 17 Část V Podpůrné procesy Studijní program je dostatečně materiálně i finančně zabezpečen pro uskutečňování kvalitního vzdělávání. Prostorové zázemí FaF MU v současnosti představují tři objekty v areálu Veterinární univerzity Brno (Palackého tř. 1946/1, Brno-Královo Pole), které jsou ve vlastnictví VETUNI Brno a pronájmu MU (do 30. 6. 2025, s možností prodloužení). Výukové prostory FaF pro teoretickou a praktickou výuku zahrnují: 2 posluchárny s celkovým počtem míst 340, které jsou vybaveny audiovizuálním zařízením, počítačovou technikou a přístupem k internetu; 9 seminárních místností s kapacitou 236 míst (kapacita jednotlivých místností 12-50 míst); 1 počítačovou seminární místnost s 26 PC stanicemi; 9 výukových laboratoří s celkovou kapacitou 200 míst (kapacita jednotlivých laboratoří 20-24 míst), rozdělených podle zaměření výuky na chemické analytické, chemické syntetické, farmaceuticko-technologické, biochemické a biotechnologické a biologickomikroskopické. Místnosti jsou adekvátně vybaveny nábytkem, audio-vizuální technikou, laboratorním zařízením v souladu s jejich zaměřením, kapacitou a účelem využití ve výuce pregraduálních studentů. Nejpozději do poloviny roku 2026 se očekává přestěhování FaF z areálu VETUNI do nově vybudovaného objektu v Univerzitním kampusu Bohunice v rámci strategického projektu MUNI BioPharma Hub, kde fakulta získá zcela nové prostory pro výuku, výzkum a spolupráci s průmyslovými partnery a umístění v těsné blízkosti Lékařské fakulty, Přírodovědecké fakulty, Fakulty sportovních studií, CEITEC a Fakultní nemocnice Brno. Knihovní a informační služby jsou FaF poskytovány Knihovnou univerzitního kampusu Bohunice. V prostorách fakulty jsou umístěny dílčí knihovní fondy jednotlivých ústavů a ve spolupráci s KUK probíhá rozvoj a rozšiřování centrálního fondu KUK v souladu se zaměřením FaF. FaF dlouhodobě spolupracuje, resp. má uzavřeny rámcové smlouvy o spolupráci v oblasti vzdělávání, tvůrčí činnosti a zajišťování odborné praxe studentů s několika subjekty v celé ČR – např. Fakultní nemocnice Brno, Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně, Masarykův onkologický ústav, Fakultní nemocnice Olomouc, Nemocnice České Budějovice, Česká lékárna Holding a.s., BENU Česká republika s.r.o., oncomed manufacturing a.s., Almara Soap, Cemio Switzerland, Cosmonde, Dermacol, Fagron, Farmak, Farmak Moravia, For Life, Gayer Cosmetics, Hair Cellcosmetics, Havlíkova přírodní apotéka, LOBEY, L´OREAL, Medic Progress, RYOR, Safic-Alcan Česko, SCE, SynCare Plus, UNIVIT a další. Informace o studijním programu jsou srozumitelné, aktuální a veřejně přístupné. Studijní program uskutečňovaný v cizím jazyce poskytuje informace o studiu a podpůrné činnosti související se studiem také v příslušném jazyce. Informace o studijním programu jsou povinně vyplňovány v IS MU, odkud se automaticky promítají do veřejného katalogu studijních programů (po udělení oprávnění uskutečňovat studijní program), na webu MU (www.muni.cz/uchazeci) nebo v e-přihlášce (v e-přihlášce jsou informace dostupné vždy s ohledem na aktuální běh přijímacího řízení). Jednotlivé fakulty i pracoviště mají možnost si informace rovněž přejímat na své webové stránky a prezentace. Podobu a úplnost informací o studijním programu je možné zhodnotit z podkladů sebehodnoticí zprávy, jež tyto informace obsahují. Informace týkající se ČJ AJ* Doloženo v Zveřejní se v Přijímacího řízení Ano - Popsáno v bodě 18.1 sebehodnoticí zprávy e-přihláška Studijního programu Ano - Charakteristika studijního programu IS MU, Web MU Průchodu studiem Ano - Studijní plány IS MU, Web MU Praxe Ano - Charakteristika studijního programu IS MU Státní závěrečné zkoušce Ano - Charakteristika studijního plánu(ů) IS MU 18 Kvalifikační práce Ano - Charakteristika studijního plánu(ů) IS MU *Namísto anglického jazyka lze uvést jazyk, v němž bude studijní program uskutečňován, liší-li se od českého nebo anglického jazyka 17. 1. Bude-li se studijní program uskutečňovat v cizím jazyce, zhodnoťte (Ano – Ne – Nerelevantní), zda v příslušném jazyce, 1. jsou učitelé zajišťující výuku adekvátně jazykově vybaveni; Nerelevantní 2. jsou zpracovány studijní opory; Nerelevantní 3. jsou dostupné poradenské služby; Nerelevantní 4. je zabezpečena odborná praxe; Nerelevantní 5. jsou zpracovány kvalifikační práce a oponentské posudky. Nerelevantní Studijní program pravidelně vyhodnocuje informace klíčové pro jeho uskutečňování a pracuje se zpětnou vazbou od relevantních aktérů. 18. 1. Popište podmínky přijímacího řízení, požadavky a součásti přijímací zkoušky. Zhodnoťte nastavení přijímacího řízení vzhledem k cílům studia a profilu absolventa a předpokládaný počet přijímaných uchazečů do budoucna. Obecné podmínky přijetí ke studiu v NMSP jsou: 1) dosažení minimálně bakalářského vzdělání v relevantních oblastech vzdělávání (Biologie, Chemie, Farmacie, Všeobecné lékařství a zubní lékařství, Zdravotnické obory, Veterinární lékařství); 2) absolvování přijímacího řízení. Přijímací zkouška bude mít písemnou formu a zahrnovat znalostní test z problematiky biologických a chemických aspektů kosmetických prostředků vycházejících z profilu absolventa BSP Kosmetické prostředky, realizovaného FaF MU. Pro přijetí bude rozhodující výsledek dosažený z přijímacích zkoušek. Uchazeči, kteří se umístí mezi 30 % nejhorších, nebudou ke studiu přijati. Úspěšní uchazeči budou pozváni k zápisu. Předpokládaný počet přijatých uchazečů do 1. roku studia: 48. Podmínky přijímacího řízení ke studiu v NMSP pro každý akademický rok budou schváleny Akademickým senátem FaF MU v souladu s § 27, odst. 1, písm. e) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách. 18. 2. Zhodnoťte poptávku po absolventech navrženého studijního programu. V ČR aktuálně není nabízen podobný profesně orientovaný, multidisciplinárně zaměřený studijní program na vysokoškolské úrovni. Z toho důvodu předpokládáme zájem potenciálních zaměstnavatelů o takto vzdělané odborníky. Na českém trhu jsou desítky společností zabývající se výrobou, kontrolou, regulací, prodejem kosmetických prostředků, kteří zaměstnávají absolventy příbuzných oblastí (přírodovědných, farmaceutických, medicínských). Absolvent programu bude připraven k práci v oblasti výroby kosmetických prostředků jako odborný pracovník/technolog ve výrobě a v laboratoři hodnocení jakosti, ve společnostech zabývajících se prodejem kosmetických surovin a prostředků jako obchodní zástupce, klientský pracovník a konzultant, v laboratořích certifikujících a regulačních orgánů jako laborant, jako pracovník poskytující základní dermokosmetické poradenství při prodeji a aplikaci kosmetických prostředků (lékárny, kliniky estetické dermatologie, kosmetické salony, wellness centra, apod.). 19 Část VI SWOT analýza Formulujte silné a slabé stránky studijního programu, jakož i příležitosti a hrozby jeho uskutečňování. Vnitřní silné stránky Vnitřní slabé stránky • Silné institucionální zázemí Masarykovy univerzity • Interdisciplinární zaměření programu ve spolupráci více fakult MU • Bohaté zkušenosti akademických pracovníků FaF v oblasti farmacie, která je příbuzná oblasti kosmetických prostředků • Zkušenosti s přípravou a realizace (od akad. roku 2023/2024) BSP Kosmetické prostředky na FaF MU • Mladý a dynamický tým akademických pracovníků FaF MU s perspektivou dalšího rozvoje • Nízký celkový počet akademických pracovníků FaF MU • Nízký celkový počet administrativních pracovníků FaF • Částečné zkušenosti akademiků v oblasti kosmetických prostředků Vnější příležitosti Vnější hrozby • V ČR není akreditovaný obdobný studijní program • Odborný, vědecký, personální a ekonomický růst FaF MU • Posílení spolupráce FaF s ostatními fakultami MU • Rozšíření a posílení spolupráce FaF MU s externími partnery a aplikační sférou • Rozšíření aktivit FaF MU v oblasti realizace celoživotního vzdělávání a třetí role • Aktuální demografická situace může mít negativní vliv na počet uchazečů o studium a studentů, v horizontu několika let se však předpokládá její zlepšení • Nedostatečná kvalita uchazečů o studium/studentů • Potenciální riziko nižší flexibility externích partnerů při zajišťování odborných praxí 20 Návrh záměru rozvoje studijního programu Na základě výsledků SWOT analýzy a výstupů sebehodnocení nastiňte záměr rozvoje navrženého studijního programu. Jedná se o nepovinnou část sebehodnoticí zprávy, která umožňuje definovat témata, kterým by měla být věnována pozornost při hodnoticí schůzce. Výstupem hodnoticí schůzky je „Záměr rozvoje studijního programu“. Záměr rozvoje je možné uchopit v podobě a) slovního shrnujícího komentáře nebo b) ve strukturované podobě v rámci níže uvedené tabulky. a) Shrnující komentář: Hodnotící schůzka proběhla 19. 3. 2024 za účasti garantky navrženého NMSP, dvou externích hodnotitelek, děkana, proděkanky a manažerky kvality FaF MU. V průběhu hodnoticí schůzky byly diskutovány následující závěry a doporučení obsažené ve vyjádření hodnotitelů. Doporučují: • upravit náplň a doporučenou literaturu k vybraným předmětům, zahrnout relevantní evropské předpisy a směrnice; • poskytnout studentům více zdrojů pro výuku v českém jazyce; • upravit návaznosti předmětů a témat v klinicky orientovaných předmětech, více se zaměřit na problematiku a potřeby kosmetologie, témata s ní nesouvisející redukovat, duplicity eliminovat; • kontinuálně pracovat na vzdělávání a vědeckém rozvoji akademických pracovníků v oblasti kosmetických prostředků; • posílit kooperaci s dermatology a dalšími experty oboru, a to v oblasti klinické, vzdělávací i vědecko- výzkumné; • posílit program na poli internacionalizace, navázat spolupráci s relevantními zahraničními institucemi a výhledově rozšířit o možnost studia programu v angličtině. Některá doporučení již byla zapracována do předkládaného finálního návrhu studijního programu, některé mají dlouhodobý charakter, akademičtí pracovníci a vedení FaF MU budou průběžně pracovat na jejich implementaci v návaznosti na přípravu a realizaci studijního programu. Akreditací NMSP Kosmetologie a kosmetické prostředky získají budoucí absolventi BSP Kosmetické prostředky možnost pokračovat ve studiu ve stejně orientovaném, ale pokročilejším, více specializovaném studijním programu. Následně FaF MU plánuje připravit návrh a žádost o akreditaci ekvivalentů obou studijních programů vyučovaných v angličtině (BSP Cosmetic Products, NMSP Cosmetology and Cosmetic Products). Zpracovaly: Kateřina Kubová, Tünde Ambrus Datum: 19. 3. 2024