41 Pollachová, Ingrid, Bc. (stud FF MU), učo 438365 Pokyny: Vyplňte nejpozději měsíc před předpokládaným začátkem sběru dat I. průchod: 6. 11. 2018 20.21 (3b) 1. Název práce • Klima školní třídy na státních a nestátních školách 2. Vedoucí práce • PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. 3. Cíl práce, výzkumné otázky • Cílem práce je zjistit, v čem a o kolik se odlišuje či shoduje klima školní třídy na státních a nestátních školách, protože v této oblasti panují poměrné neshody. VO1: V čem spočívá shodnost/rozdílnost klimatu školní třídy na státní a nestátní škole? VO2: Jaká shoda/rozdíl byly naměřeny dotazníkem CES na státní a nestátní škole? VO2: Jaká je rozdílnost vnímání klimatu třídy na státní a nestátní škole z hlediska pohlaví žáka? 4. Metoda - design výzkumu, cílová populace, procedura sběru dat, postup získávání účastníků výzkumu • Jedná se o kvantitativní studii, která cílí na žáky 7.-8. tříd základní školy. Data od žáků budou získávána prostřednictvím dotazníku CES (Classroom Environment Scale), což je dotazník o 24 položkách a 6 proměnných. Žák na položky odpovídá Ano-Ne. Účastníci výzkumu budou vybráni následovně: do 5 státních a do 5 nestátních základních škol zašlu e-maily s informacemi o výzkumu a s žádostí o provedení výzkumného šetření na dané škole. Pokud bude ředitel/ka souhlasit, přinesu do školy připravené informované souhlasy, které nechám podepsat rodiči. Po několika dnech informované souhlasy převezmu. Následně se dostavím do školy a vyberu žáky, u kterých rodič souhlasil s účastí jeho dítěte na výzkumném šetření. Zároveň však musí být tito žáci sami ochotni se dobrovolně dotazníkového šetření účastnit. Poté jim předám instrukce a poprosím je o vyplnění dotazníku CES. 5. (0b) Budou účastníci výzkumu (nebo jejich zákonní zástupci) podepisovat informovaný sou- hlas? • ano (vložte dokument s textem informovaného souhlasu do odevzdávárny) ne 6. (1b) Budou účastníci součástí výzkumu dobrovolně? ano, zcela dobrovolně ⊗ ano, ale mohou být k účasti motivováni např. v rámci své pozice studenta, pacienta atd. účast ve výzkumu nemusí být zcela dobrovolná (např. v pozici zaměstnance) 7. (2b) Je možno považovat účastníky výzkumu za zranitelnější ve srovnání s běžnou dospělou populací? Tj. jsou mezi nimi např. děti do 15 let, duševně nemocní, drogově závislí, delik- venti... ⊗ ano ne 8. (0b) Budou v rámci výzkumu zjišťovány citlivé údaje, týkající se např. užívání drog, sexuality, trestné činnosti apod.? ano • ne 9. (0b) Budou účastníci ve kterékoli fázi výzkumu klamáni, např. o pravém účelu studie, postupu při sběru dat apod.? ano • ne 10. (0b) Jak byste popsali rizika, kterým mohou být vystaveni účastníci výzkumu? • žádná jako v běžném životě vyšší než v běžném životě 67 11. Upřesněte rizika pro účastníky výzkumu a postupy pro jejich zmírnění • Domnívám se, že dotazníkové šetření pro účely tohoto výzkumu nepřináší pro participanty žádná rizika. Dotazník CES obsahuje položky, týkající se klimatu školní třídy, které zjišťují angažovanost žáka, vtahy mezi žáky, učitelovu pomoc žákům, orientaci žáků na úkoly, pořádek a jasnost pravidel (Lašek, 2007). Položky nejsou zaměřeny na citlivé informace, nýbrž se táží na žákem vnímané fungování třídy jako celku a jeho pohled na slabé a silné stránky třídy. Zdroj: Lašek, J. (2007). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. 12. (0b) Osobní údaje účastníků výzkumu • nebudou zjišťovány - výzkum je plně anonymní budou zjišťovány, ale při analýze dat se bude pracovat výhradně s anonymními daty a osobní údaje nebudou dále uchovávány budou uchovávány i po dokončení výzkumu (např. v longitudinálním výzkumu) 13. (0b) Bude projekt práce předkládán k posouzení externí etické komisi? (např. etické komisi zdravotnického zařízení) ano • ne 14. Předpokládaný termín začátku sběru dat • leden 2019 68