ROLE PSYCHOLOGA V LŮŽKOVÉM ZAŘÍZENÍ. DOC. PHDR. HANA PŘIKRYLOVÁ KUČEROVÁ PH.D. KLINICKÁ PSYCHOLOGIE • APLIKOVANÁ PSYCHOLOGIE • REDUKCE PSYCHOLOGICKÉHO DISTRESU A PODPORA ZÍSKÁNÍ A UDRŽENÍ PSYCHICKÉ POHODY (WELL-BEING) • PSYCHOLOG HODNOTÍ POTŘEBY KLIENTŮ/PACIENTŮ, POSKYTUJE PÉČI, INTERVENCE, TERAPIE ZALOŽENÉ NA PSYCHOLOGICKÝCH TEORIÍCH A VÝZKUMU. PROFESE PSYCHOLOGA VE ZDRAVOTNICTVÍ • PSYCHODIAGNOSTIKA • PSYCHOTERAPIE • REŽIMOVÁ TERAPIE • KLINICKÉ PORADENSTVÍ • VÝZKUM PSYCHODIAGNOSTIKA • K ZÁKLADNÍM ČINNOSTEM PSYCHOLOGŮ PATŘÍ PSYCHODIAGNOSTICKÁ ČINNOST. • NEJDE JEN O SAMOTNOU PSYCHODIAGNOSTIKU, ALE I O SEZNÁMENÍ S METODOLOGIÍ, PSYCHOMETRIKOU A DALŠÍMI PŘÍBUZNÝMI DISCIPLÍNAMI. • S PSYCHODIAGNOSTIKOU SE VE VĚTŠÍ ČI MENŠÍ MÍŘE SETKÁVÁ VE SVÉ PRAXI MAJORITNÍ ČÁST PSYCHOLOGŮ. PSYCHODIAGNOSTIKA • VĚTŠINA POSTGRADUÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ OBSAHUJE I PROHLUBOVÁNÍ VÝUKY PSYCHODIAGNOSTIKY, KTERÁ BÝVÁ ZKOUŠENA NAPŘ. PŘI ZÍSKÁVÁNÍ ATESTACÍ, LICENCÍ ČI JINÝCH OPRÁVNĚNÍ. • PSYCHODIAGNOSTIKA VYCHÁZÍ Z PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI A DIFERENCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE. DEFINICE DIAGNOSTICKÉ ČINNOSTI – SOUHRN OPERACÍ, POSTUPŮ A TECHNIK, JEJICHŽ CÍLEM JE STANOVIT DIAGNÓZU (PSYCHICKÝ STAV JEDINCE), A TO PODLE KONKRÉTNÍHO CÍLE • URČENÍ STUPNĚ VÝVOJE • ZJIŠTĚNÍ PŘÍČIN ODCHYLNÉHO VÝVOJE OD VĚKOVÉ NORMY • ZJIŠTĚNÍ INDIVIDUÁLNÍCH ZVLÁŠTNOSTÍ OSOBNOSTI • ZJIŠTĚNÍ PODSTATY, PODMÍNEK A PŘÍČIN INDIVIDUÁLNÍCH ROZDÍLŮ • PROGNÓZA NEBO PREDIKCE • PRVNÍ ZMÍNKY O PSYCHODIAGNOSTICE JSOU Z TŘETÍHO TISÍCILETÍ PŘED NAŠÍM LETOPOČTEM ZE STARÉ ČÍNY. • PO VZNIKU VĚDECKÉ PSYCHODIAGNOSTIKY, SPOJENÉ SE JMÉNY BINETA A SIMONA V R. 1905, DOCHÁZÍ K MASIVNÍ AKCELERACI PSYCHOLOGICKÉHO TESTOVÁNÍ ZEJMÉNA MEZI DVĚMA SVĚTOVÝMI VÁLKAMI. • Z TÉ DOBY POCHÁZÍ VĚTŠINA NEJROZŠÍŘENĚJŠÍCH, TZV. „VELKÝCH“ TESTŮ. • TYTO TESTY JSOU STÁLE POUŽÍVÁNY, DOCHÁZÍ VŠAK K JEJICH PSYCHOMETRICKÝM ZPŘESNĚNÍM VLIVEM METODOLOGICKÉ A STATISTICKÉ TECHNOLOGIE. • LZE OČEKÁVAT I „ON-LINE“ VERZE ŘADY EXISTUJÍCÍ METOD (ZEJMÉNA DOTAZNÍKŮ) I MASIVNÍ NÁSTUP POČÍTAČOVÉ DIAGNOSTIKY OBLAST DIAGNOSTICKÉ PRÁCE • KLINICKÁ PSYCHOLOGIE 43,7% • PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE 34,8% • MANAŽERSKÁ PSYCHOLOGIE 14,6% • PSYCHOLOGIE V OZBROJENÝCH SLOŽKÁCH 10,1% KDO NEJČASTĚJI ŽÁDÁ O VYŠETŘENÍ • PSYCHIATR • JINÝ LÉKAŘ • KLIENT SÁM • PŘÍBUZNÍ KLIENTA • ORGÁN VYŠETŘOVÁNÍ • KOLEGA PSYCHOLOG NEBO SÁM PSYCHOLOG • OSTATNÍ • 75,4% • 74,6% • 44,2% • 23,2% • 13,8% • 19,5% • 6,5% DIAGNOSTIKOVANÉ PSYCHICKÉ JEVY • INTELEKT 95,7% • OSOBNOST 89,1% • PATOLOGIE OSOBNOSTI 84,1% • PAMĚŤ 82,6% • NEUROPSYCHOLOGICKÉ JEVY 55,8% • PSYCHICKÝ VÝVOJ 49,3% • VNÍMÁNÍ 43,5% • RODINNÉ VZTAHY 41,5% • KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI 21,0% • TVOŘIVOST 5,8% • SOCIABILITA 5,1% TYPY POUŽÍVANÝCH METOD • VÝKONOVÉ TESTY 46,7% • PROJEKTIVNÍ METODY 28,0% • DOTAZNÍKY 24,7 % • POSUZOVACÍ ŠKÁLY 0,9% • NEJOBLÍBENĚJŠÍMI METODAMI JSOU VÝKONOVÉ TESTY. • JSOU PSYCHOLOGY NEJVÍCE POVAŽOVÁNY ZA DŮLEŽITÉ A SOUČASNĚ JSOU NEJVÍCE ŽÁDÁNY, POKUD JDE O VYŠETŘENÍ INTELEKTU, PAMĚTI, POZORNOSTI, A DALŠÍCH KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ. • ROVNĚŽ LZE UVAŽOVAT O JEJICH OBLIBĚ I Z DŮVODU, ŽE JSOU JEDNOZNAČNĚ VYHODNOTITELNÉ A INTERPRETOVATELNÉ A PSYCHOLOG SE NEMUSÍ POUŠTĚT NA TENKÝ LED MNOHOZNAČNOSTI. • DOTAZNÍKY JSOU PRO SVOJI JEDNODUCHOST ZADÁNÍ, ADMINISTRACE A VĚTŠINOU I VYHODNOCENÍ A INTERPRETACE POUŽÍVÁNY JAKO DRUHÉ NEJFREKVENTOVANĚJŠÍ. • PROJEKTIVNÍ METODY JIMIŽ JE MOŽNO DIAGNOSTIKOVAT HLUBŠÍ STRUKTURY OSOBNOSTI A HLAVNĚ JE U NICH MINIMALIZOVÁNA MOŽNOST ZKRESLENÍ VÝPOVĚDI • V NEJMENŠÍ MÍŘE JSOU EXPLOATOVÁNY POSUZOVACÍ ŠKÁLY, I KDYŽ JSOU POMĚRNĚ SNADNO ADMINISTROVATELNÉ A VYHODNOTITELNÉ CO V ČESKÉ DIAGNOSTICE NEJVÍCE CHYBÍ • NORMY • CELEK • SEMINÁŘE, VÝCVIKY • INFORMACE • STANDARDIZACE • ROZŠÍŘENÍ NABÍDKY • FINANČNÍ DOSTUPNOST • AKTUALIZACE • PC FORMA • KRATŠÍ VERZE • ODBORNÝ ČASOPIS ODMÍTANÉ METODY, DŮVODY • ČASOVÁ NÁROČNOST • VÝPOVĚDNÍ HODNOTA • VALIDITA NEGATIVNÍ ZKUŠENOSTI S APLIKOVANÝMI METODAMI, DŮVODY • VALIDITA • NORMY • DÉLKA • PROVEDENÍ • VÝPOVĚDNÍ HODNOTA PSYCHOLOGICKÝ NÁLEZ • CÍLEM DIAGNOSTICKÉ ČINNOSTI NENÍ POUHÁ SUMA ZÍSKANÝCH ÚDAJŮ, ZJIŠTĚNÝCH PSYCHOLOGICKÝM ŠETŘENÍM - OSOBNÍ A ANAMNESTICKÁ DATA, POPIS CHOVÁNÍ A JEHO PORUCH, SKÓRY, INDEXY A JINÉ ÚDAJE ZÍSKANÉ Z TESTŮ – INTERPRETACE TĚCHTO DAT, JEJICH KATEGORIZACE, SROVNÁNÍ S NORMAMI A RESP. PREDIKTIVNÍMI ZÁVĚRY, NÝBRŽ SYNTÉZA A INTEGRACE, VYÚSŤUJÍCÍ V PSYCHOLOGICKÝ NÁLEZ INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOTERAPIE • KRIZOVÁ INTERVENCE • KRÁTKODOBÁ (CÍLENÁ) PSYCHOTERAPIE • DLOUHODOBÁ (SYSTEMATICKÁ) PSYCHOTERAPIE PRVNÍ (PSYCHICKÁ) POMOC - KDOKOLIV • INFORMACE • KONTAKT S BLÍZKÝMI • ZAJIŠTĚNÍ BAZÁLNÍCH POTŘEB KRIZOVÁ INTERVENCE • VENTILACE A SDÍLENÍ EMOCÍ • KOGNITIVNÍ ZPRACOVÁNÍ SITUACE • DEFINOVÁNÍ AKTUÁLNÍCH POTŘEB • PODPORA PRINCIPY INDIVIDUÁLNÍ PST • CÍL: POROZUMĚNÍ MINULOSTI A VÝVOJI MALADAPTIVNÍCH INTERPERSONÁLNÍCH PŘEKÁŽEK • PROPRACOVÁNÍ PŘENOSU • NÁHLED • KOREKTIVNÍ EMOČNÍ ZKUŠENOST • TERAPEUTICKÝ VZTAH: DŮVĚRNOST, VŘELOST, EMPATICKÉ POROZUMĚNÍ A PŘIJETÍ SKUPINOVÁ PST • PSYCHOLOGICKÁ SYMPTOMATOLOGIE PRAMENÍ Z PORUŠENÝCH MEZILIDSKÝCH VZTAHŮ. ÚKOLEM PST JE NAUČIT PACIENTA VYTVÁŘET USPOKOJIVÉ, NEZKRESLENÉ INTERPERSONÁLNÍ VZTAHY. • PST SKUPINA SMĚŘUJE KE VZNIKU SOCIÁLNÍHO MIKROSVĚTA, ZMENŠENÉ PODOBY VNITŘNÍHO SVĚTA PACIENTŮ. • ČLENOVÉ SKUPINY SI PROSTŘEDNICTVÍM ZPĚTNÉ VAZBY ZAČNOU UVĚDOMOVAT RYSY SVÝCH VZTAHŮ A CHOVÁNÍ. • PACIENT SI VÍCE UVĚDOMUJE SVÉ CHOVÁNÍ, JAK PŮSOBÍ NA POCITY OSTATNÍCH, UTVÁŘENÍ POSTOJŮ OSTATNÍCH I VLASTNÍCH,.. • PŘEVZETÍ OSOBNÍ ZODPOVĚDNOSTI. SKUPINOVÁ PST – TERAPEUTICKÉ FAKTORY • DODÁVÁNÍ NADĚJE • UNIVERZALITA – SDÍLENÍ • POSKYTOVÁNÍ INFORMACÍ (REDUKCE ÚZKOSTI, NÁCVIK ŘEŠENÍ) • ALTRUISMUS • KOREKTIVNÍ REKAPITULACE PRIMÁRNÍ RODINY • ROZVOJ SOCIÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ • NAPODOBUJÍCÍ CHOVÁNÍ • INTERPERSONÁLNÍ UČENÍ (OCENĚNÍ X NESOUHLAS, KOREKCE) • KOREKTIVNÍ EMOČNÍ ZKUŠENOST (EMOCE+KOGNICE) • SKUPINOVÁ SOUDRŽNOST • EXISTENCIÁLNÍ FAKTORY VZDĚLÁVÁNÍ V OBORU • PREGRADUÁLNÍ: STUDIUM PSYCHOLOGIE – ABSOLVOVÁNÍ AKREDITOVANÉHO MAGISTERSKÉHO JEDNOOBOROVÉHO STUDIJNÍHO OBORU PSYCHOLOGIE • POSTGRADUÁLNÍ: • KURZ PSYCHOLOG VE ZDRAVOTNICTVÍ – DVOUSEMESTRÁLNÍ AKREDITOVANÝ KURZ MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ ČR, JE REALIZOVÁN NA VŠ • SPECIALIZOVANÁ ZPŮSOBILOST – INSTITUT POSTGRADUÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ VE ZDRAVOTNICTVÍ, ZŘIZOVATELEM JE MZČR – SPECIALIZAČNÍ PŘÍPRAVA V OBORU KLINICKÁ PSYCHOLOGIE – OZNAČENÍ ODBORNOSTI PSYCHOLOGA VE ZDRAVOTNICTVÍ SE SPECIALIZAČNÍ ZKOUŠKOU JE KLINICKÝ PSYCHOLOG PSYCHOLOG A PRÁVO • ZPŮSOBILOST K VÝKONU – 3 SLOŽKY • ODBORNÁ ZPŮSOBILOST (VIZ VZDĚLÁVÁNÍ V OBORU) • ZDRAVOTNICKÁ ZPŮSOBILOST (LÉKAŘSKÁ PROHLÍDKA U PRAKTICKÉHO LÉKAŘE) • BEZÚHONNOST (VÝPIS Z EVIDENCE REJSTŘÍKU TRESTŮ, NESMÍ BÝT STARŠÍ JAK 3 MĚSÍCE) ZDRAVOTNICKÉ PRÁVO • CELÁ ŘADA ZÁVAŽNÝCH TÉMAT, KTERÁ JSOU V RÁMCI ZDRAVOTNICTVÍ ŘEŠENA, NAPŘ: • INFORMOVANÝ SOUHLAS SE ZDRAVOTNÍM VÝKONEM • DETENČNÍ ŘÍZENÍ • NEGATIVNÍ REVERZ • PRAVIDLA VÝZKUMU VE ZDRAVOTNICTVÍ • PRÁVNÍ ODPOVĚDNOST ZDRAVOTNICKÝCH PRACOVNÍKŮ A ZAŘÍZENÍ • ZACHÁZENÍ SE ZDRAVOTNICKOU DOKUMENTACÍ ZÁSADY LÉKAŘSKÉ ETIKY • AUTONOMIE – POUČENÝ SOUHLAS • NONMALEFICIENCE – NEŠKODIT • BENEFICIENCE – USILOVAT O DOBRO PACIENTA • SPRAVEDLNOST • DOBRÝ VZTAH – PRAVDIVOST, SOUKROMÍ, LÉKAŘSKÉ TAJEMSTVÍ PSYCHOLOGICKÁ ETIKA • PROSPĚCH KLIENTA – LIDSKÁ PRÁVA, ODPOVĚDNOST, MLČENLIVOST, POUČENÝ SOUHLAS. • KVALITA PRÁCE – KVALIFIKACE, ODBORNÁ ZPŮSOBILOST. • RÁMEC PRACOVNÍHO VZTAHU – PODMÍNKY, KONTRAKT. SUPERVIZE • ZNALOSTI, DOVEDNOSTI, TECHNIKY A METODY • ETIKA, HODNOTY • OSOBNOST, ZRÁNÍ • ŘÍZENÍ LIDÍ (VEDENÍ) • ROZVOJ ODBORNOSTI (VZDĚLÁNÍ) • ZVLÁDÁNÍ PROFESIONÁLNÍCH NÁROKŮ (PODPORA) • CÍL. „ABY PSYCHOLOG VŽDY VĚDĚL, CO DĚLÁ A PROČ TO DĚLÁ.“ SUPERVIZE • PRŮBĚH PRÁCE, REFLEXE, SEBEREFLEXE. • POROZUMĚT PODPŮRNÝM A BRZDÍCÍM MOMENTŮM KONTAKTU. • ZAKÁZKA POTŘEBY KLIENTA. • SPOLEČNÝ CÍL KLIENTA A PSYCHOLOGA. • MOŽNOSTI PSYCHOLOGA A ZAŘÍZENÍ. PSYCHOHYGIENA • TRPÍCÍ/SELHÁVAJÍCÍ NENÍ NAŠÍM OSOBNÍM SELHÁNÍM. • SPOLU S PACIENTY A JEJICH RODINOU PROŽÍVÁME POCITY BEZMOCI, STRACHU, SMUTKU, NEJISTOTY, NADĚJE, ZKLAMÁNÍ,… • EMOCE JE TŘEBA ZPRACOVAT (SUPERVIZE, SDÍLENÍ, PODPORA,..) • ODBOURÁVÁNÍ STRESOVÝCH HORMONŮ – FYZICKÁ AKTIVITA, RELAXACE. • ZPRACOVAT TÉMA (NEMOCI, SMRTI) SÁM PRO SEBE – ČÍST, PŘEMÝŠLET O NĚM,.. SYNDROM VYHOŘENÍ • K SYNDROMU VYHOŘENÍ U POMÁHAJÍCÍCH DOCHÁZÍ V DLOUHOTRVAJÍCÍCH A STRESUJÍCÍCH SITUACÍCH, KTERÉ PŘESAHUJÍ MOŽNOSTI JEJICH ZVLÁDÁNÍ. • POMÁHAJÍCÍ JSOU: DÁVAJÍCÍ, SILNĚJŠÍ, PEČUJÍCÍ • PODŘIZUJÍ VLASTNÍ POTŘEBY, PŘÁNÍ, ÚZKOSTI, ZÁJMY PACIENTŮM. • JSOU ČASTO JEDINÝMI POMOCNÍKY. • 0. FÁZE, PŘEDFÁZE: JEDINEC PRACUJE, CO NEJLÉPE, MÁ POCIT, ŽE POŽADAVKŮM NENÍ MOŽNÉ DOSTÁT A JEHO SNAHA NENÍ DOSTATEČNĚ OHODNOCENA – TATO FÁZE PŘEDSTAVUJE JAKÉSI PODHOUBÍ PRO VZNIK SY VYHOŘENÍ • 1. FÁZE: POCIT, ŽE JEDINEC NIC NESTÍHÁ, JEHO PRÁCE ZAČÍNÁ ZTRÁCET SYSTÉM • 2. FÁZE: VYSKYTUJÍ SE SYMPTOMY NEURÓZY (NAPŘ. ÚZKOST) SPOLU S POCITEM, ŽE JEDINEC STÁLE MUSÍ NĚCO DĚLAT, PŘIČEMŽ VÝSLEDKEM JE CHAOTICKÉ JEDNÁNÍ • 3. FÁZE: POCIT, ŽE „NĚCO UDĚLÁNO BÝT MUSÍ“, MIZÍ A NAHRAZUJE HO OPAČNÝ POCIT – ŽE SE NEMUSÍ NIC; POUHÁ PŘÍTOMNOST DRUHÝCH LIDÍ JEDINCE DRÁŽDÍ, PŘIDRUŽUJE SE ZTRÁTA VEŠKERÉHO ZÁJMU A NADŠENÍ, PŘEVLÁDÁ ÚNAVA, ZKLAMÁNÍ A VYČERPÁNÍ MOTIVACE POMÁHAJÍCÍCH • VĚDOMÉ MOTIVY • SMYSLUPLNÁ ČINNOST • NEVĚDOMÉ MOTIVY • ZÍSKAT POMOC • USPOKOJENÍ VLASTNÍCH EMOČNÍCH POTŘEB „ASYMETRICKÉ VZTAHY“ • NEURÓZY „MÁM HODNOTU JEN, KDYŽ POMÁHÁM OSTATNÍM…“ • NARCISTICKÉ POTŘEBY, POTŘEBY MOCI • SELHÁNÍ V OSOBNÍM ŽIVOTĚ KOMPENZUJÍ NADMĚRNÝM ÚSILÍM V PROFESNÍM ŽIVOTĚ JAK VZNIKÁ SYNDROM POMÁHAJÍCÍCH • ODMÍTNUTÍ PRIMÁRNÍ VZTAHOVOU OSOBOU • NENAPLNĚNÁ TOUHA PO PŘIJETÍ – PRIMÁRNÍ NARCISMUS • VYHÝBÁ SE VZTAHŮM, KDE OSTATNÍ NEPOTŘEBUJÍ POMOC, NENÍ SILNĚJŠÍ, DÁVAJÍCÍ • SLABOST – POCIT MÉNĚCENNOSTI • SÍLA – LÁSKA ZE STRANY DRUHÝCH ZNAKY PATOLOGICKÉHO SYNDROMU POMÁHAJÍCÍCH • OBAVA POŽADOVAT NĚCO PRO SEBE • UPŘEDNOSTŇOVÁNÍ POMÁHAJÍCÍCH INTERAKCÍ • NEOČEKÁVÁNÍ PŘIMĚŘENÉ ODMĚNY • SKRÝVÁNÍ VLASTNÍ TOUHY PO UZNÁNÍ A ODMĚNĚ • ZÁVISLOST NA PRÁCI ODBORNÉ PROFESNÍ SPOLEČNOSTI • AKP (ASOCIACE KLINICKÝCH PSYCHOLOGŮ) • ČMPS (ČESKOMORAVSKÁ PSYCHOLOGICKÁ SPOLEČNOST) • UPA (UNIE PSYCHOLOGICKÝCH ASOCIACÍ ČR) • AMRP (ASOCIACE MANŽELSKÝCH A RODINNÝCH PORADCŮ) • ČLS JEP (ČESKÁ LÉKAŘSKÁ SPOLEČNOST JANA EVANGELISTY PURKYNĚ) DĚKUJI ZA POZORNOST