MANUÁL PRO OBOROVÉHO DIDAKTIKA ÚGNN FF MU Pedagogické praxe imatrikulace do JS 2021 > > Třída JAK FUNGUJÍ PEDAGOGICKÉ PRAXE? KDO V CELÉM PROCESU HRAJE JAKOU ROLI? OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) STUDENT (FF MU) PROV. UČITEL (SŠ) MANAŽER PRAXÍ (FF MU) ADMIN. PRAXÍ (SŠ) OBOROVÝ DIDAKTIK A JEHO ÚLOHA V RÁMCI PROJEKTU ZIP V rámci projektu ZIP je úkolem oborového didaktika inovace předmětu PRAXE stáží a proškolení studentů v této nové podobě předmětu. Nejpodstatnější změnou a hlavním smyslem projektu ZIP je zavést do předmětu Praxe REFLEXI. STUDENT (FF MU) OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) OBOROVÝ DIDAKTIK A JEHO ÚLOHA V RÁMCI PROJEKTU ZIP Pro zajištění kvality odborné praxe jsou považovány za klíčové tyto 4 prvky: 1. Budování vztahu a intenzivní SPOLUPRÁCE mezi studentem, provázejícím učitelům a oborovým didaktikem. 2. REFLEXE praxe: učitelský reflektivní deník; reflektivní setkání 3. Zavedení elektronického PORTFOLIA (= uspořádaného souboru prací studenta za celý průběh odborné praxe). Cílem je jednak zdokumentovat jednotlivé fáze profesního rozvoje studenta, jednak podporovat autonomní učení studenta a jednak poskytnout empirickou evidenci pro hodnocení a sebehodnocení praxe. STUDENT (FF MU) OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) OBOROVÝ DIDAKTIK SPOLUPRÁCE SE STUDENTEM STUDENT (FF MU) OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) OBOROVÝ DIDAKTIK SPOLUPRÁCE SE STUDENTEM OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) STUDENT (FF MU) OBOROVÝ DIDAKTIK SPOLUPRÁCE S MANAŽERKOU PRAXÍ (FF MU) S manažerkou praxí Mgr. Dorotou Egerlovou je oborový didaktik v kontaktu ohledně fungování administrativy praxí studentů (distribuce studentů na jednotlivé školy; administrace dokumentace z praxí včetně elektronického zpracování - na konci semestru proběhne oboustranná kontrola odevzdaných dokumentů v Odevzdávárně předmětu; oboustranná kontrola údajů při vyplňování projektových výkazů práce = timesheetů). KONTAKT: Mgr. Dorota Egerlová, manažerka praxí konzultace podle domluvy e-mail: dorota.egerlova@phil.muni.cz tel.: +420 549 49 3483 nebo +420 771 126 602 MANAŽER PRAXÍ (FF MU) OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) OBOROVÝ DIDAKTIK SPOLUPRÁCE S PROVÁZEJÍCÍM UČITELEM (PU) Oborový didaktik komunikuje s provázejícím učitelem ohledně procesu praxí, je-li potřeba, objasní vše potřebné ohledně organizace, spolupráce se studentem, výstupy apod. (VIZ TENTO MANUÁL a MUNUÁL PRO PROVÁZEJÍCÍ UČITELE!) Oborový didaktik je provázejícímu učiteli v případě potřeby k dispozici buď na e-mailu nebo na osobní konzultaci (MS Teams nebo dle domluvy). S oborovým didaktikem je možné konzultovat organizaci, náplň i reflexi praxí studentů. K diskuzi je vytvoření platformy pro provázející učitele NJ a oborového didaktika, kde bude k dispozici manuál pro provázející učitele a veškeré potřebné informace a dokumenty a kde bude možné konat podle potřeby společná setkání. Součástí praxe studenta je i hospitace oborového didaktika ve výuce studenta se souhlasem provázejícího učitele. Zprostředkovává student po domluvě se všemi účastníky! PROV. UČITEL (SŠ) OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) OBOROVÝ DIDAKTIK SPOLUPRÁCE S PROVÁZEJÍCÍM UČITELEM (PU) SPOLEČNÝ CÍL: SPOLEČNÝMI SILAMI DOPROVÁZÍME STUDENTA V JEHO PROFESNÍM SEBEROZVOJI KONTAKT: Mgr. Martina Trombiková, Ph.D., oborová didaktička ÚGNN e-mail: trombikova@mail.muni.cz Mgr. et Mgr. Markéta Hotařová, Ph.D., oborová didaktička ÚGNN e-mail: marketa.hotarova@mail.muni.cz PROV. UČITEL (SŠ) OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) POVINNOSTI STUDENTA, O KTERÝCH BY MĚL OBOROVÝ DIDAKTIK VĚDĚT •POČET SEMESTRŮ PRAXE? (viz přehledová tabulka 1, 2) •POČTY HODIN PRAXE? (viz přehledová tabulka 1, 2) •NÁPLŇ PRAXE? •VÝSTUP Z PRAXE? •HARMONOGRAM SEMESTRU/ TERMÍNY? •Z ČEHO STUDENT VYCHÁZÍ? MÁ NĚJAKÉ MATERIÁLY? OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) PROV. UČITEL (SŠ) STUDENT (FF MU) Podmínky praxe u jednooborového studia 1. semestr 120 hod 2. semestr 240 hod 3. semestr 260 hod 4. semestr 100 hod Náslechy 20 hod = např. 2x týdně hodina ve výuce po dobu 10 týdnů 40 hod =např. 4x týdně hodina ve výuce po dobu 10 týdnů 40 hod = např. 4x týdně hodina ve výuce po dobu 10 týdnů 20 hod = např. 2x týdně hodina ve výuce po dobu 10 týdnů Vlastní výuka 10 hod = např. 1 x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 20 hod = např. 2x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 20 hod = např. 2x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 5 hod = např. 1x za 14 dní hodina výuky po dobu 10 týdnů Výuka v tandemu, popř. asistence prov. učiteli při výuce či jiné pedagogické činnosti 10 hod = např. 1 x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 20 hod = např. 2x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 20 hod = např. 2x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 5 hod = např. 1x za 14 dní hodina výuky po dobu 10 týdnů Reflexe s provázejícím učitelem 10 hod = po každé odučené hodině společná ca. půlhodinová reflexe studenta a doprovázejícího učitele 20 hod = po každé odučené hodině společná ca. půlhodinová reflexe studenta a doprovázejícího učitele 20 hod = po každé odučené hodině společná ca. půlhodinová reflexe studenta a doprovázejícího učitele 10 hod = po každé odučené hodině společná ca. půlhodinová reflexe studenta a dopr. učitele Další činnost mimo výuku + příprava výuky 70 hod 120 hod 160 hod 60 hod CELKEM NA SŠ 50 HOD z toho 30 hod přímé spolupráce s učitelem 100 HOD z toho 60 hod přímé spolupráce s učitelem 100 HOD z toho 60 hod přímé spolupráce s učitelem 40 HOD z toho 20 hod přímé spolupráce s učitelem Další činnost – účast na workshopech na FF, Asistence, hospitace, exkurze, pomoc s opravováním písemných prací, tvorba učebních pomůcek, doprovod žáků na exkurze, příprava školních projektů, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, třídnické hodiny, suplování ad zpracování úkolů z praxe, tvorba zprávy) Podmínky praxe u dvouoborového studia 1. semestr 120 hod 2. semestr 240 hod Náslechy 20 hod = např. 2x týdně hodina ve výuce po dobu 10 týdnů 40 hod =např. 4x týdně hodina ve výuce po dobu 10 týdnů Vlastní výuka 10 hod = např. 1 x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 20 hod = např. 2x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů Výuka v tandemu, popř. asistence prov. učiteli při výuce či jiné pedagogické činnosti 10 hod = např. 1 x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 20 hod = např. 2x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů Reflexe s provázejícím učitelem 10 hod = po každé odučené hodině společná ca. půlhodinová reflexe studenta a doprovázejícího učitele 20 hod = po každé odučené hodině společná ca. půlhodinová reflexe studenta a doprovázejícího učitele Další činnost mimo výuku + příprava výuky 70 hod 120 hod CELKEM NA SŠ 50 HOD z toho 30 hod přímé spolupráce s učitelem 100 HOD z toho 60 hod přímé spolupráce s učitelem Další činnost – účast na workshopech na FF, Asistence, hospitace, exkurze, pomoc s opravováním písemných prací, tvorba učebních pomůcek, doprovod žáků na exkurze, příprava školních projektů, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, třídnické hodiny, suplování ad zpracování úkolů z praxe, tvorba zprávy) POVINNOSTI STUDENTA, O KTERÝCH BY MĚL OBOROVÝ DIDAKTIK VĚDĚT VÝSTUP Z PRAXE 1. Student si během praxe píše REFLEKTIVNÍ DENÍK: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe#programydokumenty 2. Student si během praxe vede (elektronické) učitelské PORTFOLIO: sbírá materiály k výuce, komentované přípravy, shromažďuje své poznámky k absolvovaným pedagogickým workshopům apod. 3. Student na konci praxe vyplňuje SEBEHODNOTÍCÍ DOKUMENT (online) - tak i provázející učitel a oborový didaktik! https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe#didaktiknfo S (FF MU) OD (FF MU) S (FF MU) S (FF MU) PU (SŠ) CO VYPLŇUJE OBOROVÝ DIDAKTIK V SEBEHODNOTÍCÍM DOKUMENTU? I. Hodnocení studenta/studentky oborovým didaktikem Prosím zhodnoťte úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky v jednotlivých oblastech vymezených Standardem kvality profesních kompetencí studenta. Prosím zaměřte se ve své zpětné vazbě na ty kompetence, jež si student/ka vybral/a jako ty, jimž chce věnovat zvýšenou pozornost. 1) Zhodnoťte prosím úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky, co se týče plánování výuky. 2) Zhodnoťte prosím úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky, co se týče vytváření podmínek pro učení. 3) Zhodnoťte prosím úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky, co se týče podpory učení. 4) Zhodnoťte prosím úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky, co se týče poskytování zpětné vazby a hodnocení. 5) Zhodnoťte prosím úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky, co se týče reflexe výuky. OD (FF MU) KDE NAJDE OBOROVÝ DIDAKTIK SEBEHODNOTÍCÍ DOKUMENT? Náhled celého dokumentu lze nalézt v ISu: https://is.muni.cz/auth/do/fi/is/sebehodnotici_nastroj/Sebehodnotici_nastroj_kompletni_nahled.pdf Nástroj naleznete v Záznamníku učitele předmětu, v rámci něhož student praxi vykonává, v sekci Praxe, pod odkazem Evaluace. K dispozici máte seznam studentů daného předmětu v přehledném zobrazení, kde vidíte sebe/hodnocení studenta, jeho provázejícího učitele až po odkaz na hodnocení Vaše, jako oborového didaktika. Po kliknutí na tento odkaz můžete vyplnit hodnocení daného studenta. Po uložení odpovědí se nad odkazem pro hodnocení zobrazí časová informace o vyplnění Vašeho hodnocení. Jakmile budou vyplněny všechny odpovědníky, vytvoří systém přes noc čtvrtý odpovědník obsahující odpovědi jak studenta, tak provázejícího učitele a Vás. V této podobě si můžete formulář jednoduše uložit prostřednictvím běžně používaného „ctrl + p“ přímo při zobrazení za zvolení tisku do souboru PDF. Touto možností disponuje také student, který by si měl být vědom své povinnosti souhrnný výstup vložit do příslušné odevzdávárny předmětu praxe. OD (FF MU) POVINNOSTI STUDENTA, O KTERÝCH BY MĚL OBOROVÝ DIDAKTIK VĚDĚT HARMONOGRAM SEMESTRU / TERMÍNY Praxe se konají vždy v 1. PODZIMNÍM SEMESTRU 2. JARNÍM SEMESTRU Aktuální harmonogramy období k nahlédnutí zde: https://is.muni.cz/predmety/obdobi OBOROVÝ DIDAKTIK INFORMUJE STUDENTY O TERMÍNECH UKONČENÍ VÚKONU PRAXE (V KOOPERACI S MANAŽERKOU PRAXÍ), ODEVZDÁNÍ DOKUMENTŮ, REFLEKTIVNÍCH SETKÁNÍ ČI NABÍZENÝCH WORKSHOPECH. MŮŽE TAKÉ DOHLÉDNOUT, ABY BYLY TERMÍNY STUDENTY DODRŽENY. HLAVNÍ ZODPOVĚDNOST NAD DODRŽENÍM TERMÍNŮ PŘEBÍRÁ VŠAK STUDENT! STUDENT (FF MU) POVINNOSTI STUDENTA, O KTERÝCH BY MĚL OBOROVÝ DIDAKTIK VĚDĚT Z ČEHO STUDENT VYCHÁZÍ? MÁ NĚJAKÉ MATERIÁLY? Student absolvuje v rámci svého studia Učitelství NJ na FF MU teoretické přednášky i prakticky orientované semináře: •Pedagogicko-psychologický základ: Školní pedagogika, Kompendium pro učitele, Školní didaktika; Psychologie pro učitele, Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika •Didaktika NJ I, II, III •Didaktická dílna: jazyk a literatura •PRAXE se koná v rámci extra předmětu Praxe 1-4/1-2: Součástí tohoto předmětu je společná reflexe praxí s oborovým didaktikem. V rámci předmětu se studenti účastní různých workshopů k vybraným tématům jako např. využití moderních technologií ve výuce. •Student má k dispozici materiály vycházející z těchto předmětů, popř. dalších workshopů pro studenty učitelství nabízených FF MU. STUDENT (FF MU) Další informace naleznete na webových stránkách k pedagogickým praxím: DALŠÍ ÚKOLY OBOROVÉHO DIDAKTIKA V RÁMCI PROJEKTU ZIP •Měsíční vyplňování timesheetu v Inetu (viz manuál), kolem 15. dne v měsíci •Čtvrtletní sepisování monitorovacích zpráv pro projekt ZIP •Účast na společných setkáních a vzdělávacích aktivitách projektu ZIP (workshopy: Nastavení spolupráce, Stínování, Reflexe, apod.) •Inovace předmětu Praxe (úpravy náplně a sylabů předmětu; návrhy na odborné pedagogické publikace apod.) OD (FF MU) PROSTOR PRO DALŠÍ NÁMĚTY A OTÁZKY! •NOVĚ (podzim 21) registrace studentů přes portál praxí, který je umístěn v informačním systému IS MU •NOVĚ (podzim 21) jsou v Záznamníku učitele pro PS 2021 dva poznámkové bloky: „Kontrola dokumentů k pedagogické praxi“ a NOVĚ „Kontakt na provázejícího učitele“, ve kterém bude uvedeno jméno a e-mailový kontakt na provázejícího učitele na základě jeho schválené registrace v portálu praxí. Děkujeme za pozornost. Martina Trombiková Markéta Hotařová Oborové didaktičky ÚGNN