MANUÁL PRO PROVÁZEJÍCÍ UČITELE NJ Pedagogické praxe ÚGNN FF MU imatrikulace do JS 2021 > > Třída JAK FUNGUJÍ PEDAGOGICKÉ PRAXE? KDO V CELÉM PROCESU HRAJE JAKOU ROLI? OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) STUDENT (FF MU) PROV. UČITEL (SŠ) MANAŽER PRAXÍ (FF MU) ADMIN. PRAXÍ (SŠ) PROVÁZEJÍCÍ UČITEL (PU) SPOLUPRÁCE SE STUDENTEM PROV. UČITEL (SŠ) STUDENT (FF MU) PROVÁZEJÍCÍ UČITEL (PU) SPOLUPRÁCE SE STUDENTEM KROK 2 Náplň spolupráce může tvořit: PROFESNÍ, INSTITUCIONÁLNÍ a OSOBNOSTNÍ AGENDA, tedy: •náslechy v hodinách PU, tandemová výuka: student + PU, vlastní výuka studenta, konzultace příprav, reflexe •doprovodná pedagogická činnost: provoz školy, dozory, administrativa, komunikace s rodiči i s dalšími kolegy, reflexe •budování osobnostní důvěry, time management, zátěžové faktory a stres, riziko vyhoření, reflexe Provázející učitel nechává studenta nahlédnout do své vlastní praxe, postupně ho zapojuje do výuky a posléze nechá studenta vést vlastní výuku, na jejíž podobě se se studentem domlouvá: student Vám má být nápomocen, neváhejte mu zadávat cíle hodin, jak jen budete potřebovat, může Vám být při ruce i při opravování domácích úkolů, testů apod. Vše se odvíjí od nastavení spolupráce mezi Vámi provázejícími učiteli a Vašimi praktikanty! Provázející učitel dává studentovi feedback (= REFLEXE) na jeho vlastní výuku (i další pedagogické činnosti), poukazuje na to, co se studentovi povedlo, ale i na to, co méně a na čem by bylo dobré ještě zapracovat. Reflektovat můžete jednu vyučovací hodinu, jeden den, pojetí výuky, ale i komplex profesních činností. Určete si svou vlastní hranici, do jakého typu otázek jste se studentem ochotni jít a kam již ne (fokus: profesní konkrétní i obecné otázky). Provázející učitel přijímá omluvenky studenta kvůli krátkodobé absenci. Více k Vaší roli: workshop Stínování (ZIP MUNI) PROV. UČITEL (SŠ) STUDENT (FF MU) PROVÁZEJÍCÍ UČITEL (PU) SPOLUPRÁCE SE STUDENTEM PROV. UČITEL (SŠ) STUDENT (FF MU) PROVÁZEJÍCÍ UČITEL (PU) SPOLUPRÁCE S MANAŽERKOU PRAXÍ (FF MU) S manažerkou praxí Mgr. Dorotou Egerlovou budete řešit vše administrativní, tedy především smlouvu s provázejícím učitelem. KONTAKT: Mgr. Dorota Egerlová, manažerka praxí konzultace podle domluvy e-mail: dorota.egerlova@phil.muni.cz tel.: +420 549 49 3483 nebo +420 771 126 602 PROV. UČITEL (SŠ) MANAŽER PRAXÍ (FF MU) PROVÁZEJÍCÍ UČITEL (PU) SPOLUPRÁCE S OBOROVÝM DIDAKTIKEM (FF MU) Oborový didaktik komunikuje s provázejícím učitelem ohledně procesu praxí, objasní vše potřebné ohledně organizace, spolupráce se studentem, výstupy apod. (VIZ TENTO MANUÁL!) Oborový didaktik je provázejícímu učiteli v případě potřeby k dispozici buď na e-mailu nebo na osobní konzultaci (MS Teams nebo dle domluvy). S oborovým didaktikem je možné konzultovat organizaci, náplň i reflexi praxí studentů. K diskuzi je vytvoření platformy pro provázející učitele NJ a oborového didaktika, kde naleznete tento manuál a veškeré potřebné informace a dokumenty a kde bude možné konat podle potřeby společná setkání. Součástí praxe studenta je i hospitace oborového didaktika ve výuce studenta se souhlasem provázejícího učitele. Zprostředkovává student po domluvě se všemi účastníky! PROV. UČITEL (SŠ) OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) PROVÁZEJÍCÍ UČITEL (PU) SPOLUPRÁCE S OBOROVÝM DIDAKTIKEM (FF MU) SPOLEČNÝ CÍL: SPOLEČNÝMI SILAMI DOPROVÁZÍME STUDENTA V JEHO PROFESNÍM SEBEROZVOJI KONTAKT: Mgr. Martina Trombiková, Ph.D., oborová didaktička ÚGNN e-mail: trombikova@mail.muni.cz Mgr. et Mgr. Markéta Hotařová, Ph.D., oborová didaktička ÚGNN e-mail: marketa.hotarova@mail.muni PROV. UČITEL (SŠ) OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) POVINNOSTI STUDENTA, O KTERÝCH BY MĚL PROVÁZEJÍCÍ UČITEL VĚDĚT •POČET SEMESTRŮ PRAXE? (viz přehledová tabulka 1, 2) •POČTY HODIN PRAXE? (viz přehledová tabulka 1, 2) •NÁPLŇ PRAXE? •VÝSTUP Z PRAXE? •HARMONOGRAM SEMESTRU/ TERMÍNY? •Z ČEHO STUDENT VYCHÁZÍ? MÁ NĚJAKÉ MATERIÁLY? OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) PROV. UČITEL (SŠ) STUDENT (FF MU) Podmínky praxe u jednooborového studia 1. semestr 120 hod 2. semestr 240 hod 3. semestr 260 hod 4. semestr 100 hod Náslechy 20 hod = např. 2x týdně hodina ve výuce po dobu 10 týdnů 40 hod =např. 4x týdně hodina ve výuce po dobu 10 týdnů 40 hod = např. 4x týdně hodina ve výuce po dobu 10 týdnů 20 hod = např. 2x týdně hodina ve výuce po dobu 10 týdnů Vlastní výuka 10 hod = např. 1 x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 20 hod = např. 2x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 20 hod = např. 2x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 5 hod = např. 1x za 14 dní hodina výuky po dobu 10 týdnů Výuka v tandemu, popř. asistence prov. učiteli při výuce či jiné pedagogické činnosti 10 hod = např. 1 x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 20 hod = např. 2x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 20 hod = např. 2x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 5 hod = např. 1x za 14 dní hodina výuky po dobu 10 týdnů Reflexe s provázejícím učitelem 10 hod = po každé odučené hodině společná ca. půlhodinová reflexe studenta a doprovázejícího učitele 20 hod = po každé odučené hodině společná ca. půlhodinová reflexe studenta a doprovázejícího učitele 20 hod = po každé odučené hodině společná ca. půlhodinová reflexe studenta a doprovázejícího učitele 10 hod = po každé odučené hodině společná ca. půlhodinová reflexe studenta a dopr. učitele Další činnost mimo výuku + příprava výuky 70 hod 120 hod 160 hod 60 hod CELKEM NA SŠ 50 HOD z toho 30 hod přímé spolupráce s učitelem 100 HOD z toho 60 hod přímé spolupráce s učitelem 100 HOD z toho 60 hod přímé spolupráce s učitelem 40 HOD z toho 20 hod přímé spolupráce s učitelem Další činnost – účast na workshopech na FF, Asistence, hospitace, exkurze, pomoc s opravováním písemných prací, tvorba učebních pomůcek, doprovod žáků na exkurze, příprava školních projektů, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, třídnické hodiny, suplování ad zpracování úkolů z praxe, tvorba zprávy) Podmínky praxe u dvouoborového studia 1. semestr 120 hod 2. semestr 240 hod Náslechy 20 hod = např. 2x týdně hodina ve výuce po dobu 10 týdnů 40 hod =např. 4x týdně hodina ve výuce po dobu 10 týdnů Vlastní výuka 10 hod = např. 1 x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 20 hod = např. 2x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů Výuka v tandemu, popř. asistence prov. učiteli při výuce či jiné pedagogické činnosti 10 hod = např. 1 x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů 20 hod = např. 2x týdně hodina výuky po dobu 10 týdnů Reflexe s provázejícím učitelem 10 hod = po každé odučené hodině společná ca. půlhodinová reflexe studenta a doprovázejícího učitele 20 hod = po každé odučené hodině společná ca. půlhodinová reflexe studenta a doprovázejícího učitele Další činnost mimo výuku + příprava výuky 70 hod 120 hod CELKEM NA SŠ 50 HOD z toho 30 hod přímé spolupráce s učitelem 100 HOD z toho 60 hod přímé spolupráce s učitelem Další činnost – účast na workshopech na FF, Asistence, hospitace, exkurze, pomoc s opravováním písemných prací, tvorba učebních pomůcek, doprovod žáků na exkurze, příprava školních projektů, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, třídnické hodiny, suplování ad zpracování úkolů z praxe, tvorba zprávy) POVINNOSTI STUDENTA, O KTERÝCH BY MĚL PROVÁZEJÍCÍ UČITEL VĚDĚT VÝSTUP Z PRAXE 1. Student si během praxe píše REFLEKTIVNÍ DENÍK: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe#programydokumenty 2. Student si během praxe vede (elektronické) učitelské PORTFOLIO: sbírá materiály k výuce, komentované přípravy, shromažďuje své poznámky k absolvovaným pedagogickým workshopům apod. 3. Student na konci praxe vyplňuje SEBEHODNOTÍCÍ DOKUMENT (online) - tak i provázející učitel a oborový didaktik! https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe#uciteleinfo S (FF MU) OD (FF MU) S (FF MU) S (FF MU) PU (SŠ) CO VYPLŇUJE PROVÁZEJÍCÍ UČITEL V SEBEHODNOTÍCÍM DOKUMENTU? Část pro provázející učitele I. Hodnocení studenta/studentky provázejícím učitelem/učitelkou 1) Prosím zde vyplňte závěrečné hodnocení studentova/studentčina působení na škole: Jednal/a se mnou a s dalšími pracovníky školy s respektem. Přistupoval/a k praxi a k úkolům z ní vyplývajících odpovědně. Diskutoval/a se mnou, v čem konkrétně se chce profesně rozvíjet, a systematicky na tom pracoval/a. Vykonávané činnosti na praxi realisticky zpětně reflektoval/a). Jevil/a zájem o celkové dění na škole. 2) Pokud jste se při spolupráci se studentem/studentkou při realizaci praxe setkal/a s nějakými problémy, prosím upřesněte: 3) Nejvíce oceňuji, že student/studentka: 4) Příležitost k dalšímu profesnímu rozvoji studenta/studentky vidím zejména v: 5) Další případné komentáře PU (SŠ) KDE NAJDE PROVÁZEJÍCÍ UČITEL SEBEHODNOTÍCÍ DOKUMENT? Před realizací praxe student, s nímž budete spolupracovat, v Informačním systému vyplní Vaše jméno, příjmení a e-mailovou adresu, na niž Vám bude automaticky zaslán odkaz na odpovědník (Sebe/hodnoticí nástroj) a Váš unikátní přístupový kód. V případě, že Vám e-mail s odkazem zapadl nebo jste ho zpětně měli problémy dohledat, může Vám student e-mail opětovně zaslat. Odpovědník prosím vyplňujte po ukončení studentovy praxe. V případě, kdy otevíráte odpovědník poprvé kliknutím na odkaz, se automaticky vyplní jméno studenta a přístupový kód. Před vstupem do odpovědníku naleznete také pokyny pro vyplnění zahrnující popis a funkcionalitu jednotlivých tlačítek. PU (SŠ) POVINNOSTI STUDENTA, O KTERÝCH BY MĚL PROVÁZEJÍCÍ UČITEL VĚDĚT HARMONOGRAM SEMESTRU/ TERMÍNY TERMÍNY SI HLÍDÁ STUDENT!!! Praxe se konají vždy v 1. PODZIMNÍM SEMESTRU 2. JARNÍ SEMESTRU O přesných termínech jsou studenti informováni každý semestr mailem jak manažerkou praxí, tak i oborovým didaktikem. Aktuální harmonogramy období k nahlédnutí zde: https://is.muni.cz/predmety/obdobi STUDENT (FF MU) POVINNOSTI STUDENTA, O KTERÝCH BY MĚL PROVÁZEJÍCÍ UČITEL VĚDĚT Z ČEHO STUDENT VYCHÁZÍ? MÁ NĚJAKÉ MATERIÁLY? Student absolvuje v rámci svého studia Učitelství NJ na FF MU teoretické přednášky i prakticky orientované semináře: •Pedagogicko-psychologický základ: Školní pedagogika, Kompendium pro učitele, Školní didaktika; Psychologie pro učitele, Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika •Didaktika NJ I, II, III •Didaktická dílna: jazyk a literatura •PRAXE se koná v rámci extra předmětu Praxe 1-4/1-2: Součástí tohoto předmětu je společná reflexe praxí s oborovým didaktikem. V rámci předmětu se studenti účastní různých workshopů k vybraným tématům jako např. využití moderních technologií ve výuce. •Student má k dispozici materiály vycházející z těchto předmětů, popř. dalších workshopů pro studenty učitelství nabízených FF MU. STUDENT (FF MU) Další informace naleznete na webových stránkách k pedagogickým praxím: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe PROSTOR PRO DALŠÍ NÁMĚTY A OTÁZKY! Děkujeme za pozornost a spolupráci! Martina Trombiková Markéta Hotařová Oborové didaktičky ÚGNN