dle inovovaných procesů v souladu s projektem ZIP MUNI (Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI) JS 2021 2 KDE ZÍSKÁM ZÁKLADNÍ INFORMACE? ▪ Veškeré informace a dokumenty jsou uvedeny na webu pedagogických praxí FF MU web FF MU záložka Student Rozcestník pro studenty PEDAGOGICKÉ PRAXE Prostudujte si prosím podrobně popsané postupy. Prosím POZOR, každý předmět praxe musí být dojednán samostatně, i při „pokračování praxe“ z předchozího semestru je nutné informovat manažerku praxí, která je v součinnosti s garantem praxí na škole. S dotazy vztahujícími se k obsahové náplni pedagogické praxe (osnova předmětu, rozsah, cíle, termíny a výstupy) je nutné obracet se na příslušné garanty a vyučující předmětu konkrétního učitelského programu. Podmínkou pro udělení zápočtu je odevzdání všech dokumentů uvedených v této prezentaci, jejichž kompletnost bude potvrzena manažerkou praxí v Poznámkovém bloku předmětu praxe a je jednou z podmínek úspěšného splnění předmětu praxe. JAK ZJISTÍM, KTERÁ PRAVIDLA PRO MĚ PLATÍ? Základní časové rozdělení je dle data imatrikulace. Studenti nově akreditovaných učitelských programů zahájili své studium v akademickém roce 2019-2020 a později. U některých oborů (zejm. FrJ, ŠpJ či dobíhajícího oboru AJ) se však může jednat ještě i v uvedeném časovém období o nástup do studia stávajících oborů. Pokud si nejste jisti, ověřte si prosím informaci u svého didaktika. 3 VYUŽIJTE NABÍDKY VOLNÝCH MÍST K PRAXI SPOLUPRACUJÍCÍCH ŠKOL PROJEKTU ZIP MUNI ZDE, kde je neustále aktualizována nabídka míst a jejich obsazenost. Pokud si z této nabídky vyberete, kontaktujte manažerku praxí, aby Vám konkrétní místo rezervovala, a sdělte jí parametry své plánované praxe dle pokynů na webu pro programové studenty nebo pro studenty dobíhajících oborů. Pokud již máte na uvedené ZIP škole domluveného konkrétního vyučujícího, což není podmínkou, prosím sdělte též jeho jméno a kontakt v rámci zasílaných parametrů praxe. V opačném případě Vám bude Váš provázející učitel vybrán na základě rozhodnutí garanta praxí, který na škole působí. V rámci požadovaných informací je potřeba sdělit všechny parametry plánované pedagogické praxe. Na základě tohoto sdělení bude manažerka praxí dále komunikovat s ředitelstvím školy či ustanovenými garanty praxí o možnosti realizace plánované praxe a dá zpětnou vazbu studentovi, který by měl zůstat s manažerkou praxí v kontaktu a průběžně se dotazovat na stav jednání. 4 UVEDENÁ NABÍDKA JE JIŽ OBSAZENA NEBO CHCI ZE ZÁVAŽNÝCH DŮVODŮ VYKONÁVAT PRAXI JINDE. JE TO MOŽNÉ? ▪ ODPOVĚĎ PRO PROGRAMOVÉ STUDENTY V současné době upřednostňujeme spolupráci na pedagogických praxích se školami zapojenými do projektu ZIP MUNI, jejichž nabídku naleznete na tomto odkazu. Pokud Vám však nabídka v odůvodněných případech nevyhovuje, můžete nominovat školu vlastní. Manažerce praxí sdělte parametry Vaší plánované praxe dle informací na webu a ujistěte se v databází smluvních škol, zda je se školou již uzavřena smlouva. Pokud tomu tak není, sdělte tuto skutečnost i s parametry Vaší plánované praxe manažerce praxí, která školu osloví se žádostí o uzavření Dohody o realizaci pedagogických praxí. V tomto případě je však vhodné mít již výkon praxe předjednaný s ředitelstvím školy a provázejícím učitelem. Pokud ředitelství školy na žádost manažerky o uzavření smlouvy následně nereaguje, není možné praxi na škole vykonat. ▪ ODPOVĚĎ PRO OBOROVÉ STUDENTY Pro studenty dobíhajících oborů, u kterých je počet hodin výrazně nižší než u nově akreditovaných programů, vstupujete do součinnosti s manažerkou praxí pouze v případě, že si ke své praxi vyberete školu zapojenou do projektu ZIP dle této nabídky. V ostatních případech probíhá praxe dle stávajících praktik Vaší katedry a řídí se organizačními pokyny Vašich didaktiků. ZÁKLADNÍ DOKUMENTY JSOU: ❑ Sebe/ hodnoticí nástroj - k dispozici v IS MUNI, prosím prostudujte si důkladně metodické instrukce k jeho vyplnění a nezapomeňte svému provázejícímu učiteli zaslat link na jeho část odpovědníku. Na vypracování tohoto dokumentu se podílí student společně s provázejícím učitelem a didaktikem. Dokument je veden v elektronické podobě v IS a po jeho kompletaci jej student vloží do odevzdávárny předmětu praxe vytištěný do PDF. ❑ Reflektivní deník – k Vaší dispozici je elektronická verze Reflektivního deníku, kterou doplníte dle požadavků studijního programu. Pro jeho finální podobu je možné využít podklady k diskusi a instruktážní video. Odevzdání dokumentu je vyžadováno v elektronické podobě, kterou student vloží po ukončení praxe do odevzdávárny předmětu praxe. ❑ Učitelské portfolio - dle definice je „uspořádaný soubor prací studenta za průběh pedagogické praxe“. Jeho obsahem (vyjma Sebe/hodnoticího nástroje a Reflektivního deníku, tedy povinných dokumentů) by měly být dále např. náslechové listy, textové, grafické a jiné výstupy studenta, přípravy na výuku, učební pomůcky, prezentace, seminární práce atd., tedy dohromady minimálně celkem 3 dokumenty, všechny v elektronické podobě. 5 ▪ POKUD JSTE SI K PRAXI VYBRALI ŠKOLU ZAPOJENOU DO PROJEKTU ZIP MUNI nemusíte dokládat žádné další dokumenty týkající se smluvního nebo administrativního zajištění Vaší pedagogické praxe. Povinnými jsou pro Vás dokumenty uvedené na snímku 5. Konkrétní požadavky na jednotlivé části učitelského portfolia dle specifik Vašeho programu/ oboru Vám sdělí Váš didaktik. ▪ STUDENTI NOVÝCH UČITELSKÝCH PROGRAMŮ, KTEŘÍ NOMINOVALI ŠKOLU VLASTNÍ, tedy jedná se o tzv. spolupracující školy (které se neúčastní ZIPu), dále dokládají před začátkem pedagogické praxe Protokol o přijetí – spolupracující škola, podepsaný před termínem začátku praxe studentem, provázejícím učitelem a didaktikem. Podpis dokumentu lze administrovat skenem a do odevzdávárny předmětu praxe se vkládá také pouze sken. Prosím pozor, vzhledem k plné funkčnosti Sebe/ hodnoticího nástroje, který byl zaveden v průběhu PS 2020-21 již není od JS 2021 vyžadováno od studentů vykonávajících svou praxi na školách mimo projektu ZIP závěrečné Potvrzení o absolvování pedagogické praxe, neboť tento dokument svou funkcí a obsahem nahradil právě Sebe/ hodnoticí nástroj. 6 7 ▪ VYŘIZUJI JEŠTĚ NĚJAKÉ DALŠÍ SMLOUVY/ DOKUMENTY S PROVÁZEJÍCÍM UČITELEM? Nikoliv, smluvní zajištění provázejícího učitele probíhá bez součinnosti studenta. Pokud Vás provázející učitel přesto pověří doručením nějakého dokumentu k rukám manažerky praxí (může se tak stát na základě jeho rozhodnutí), prosím informujte o této skutečnosti manažerku praxí a následně dokument vložte na podatelnu budovy D, Arna Nováka 1, přízemí, do schránky „Pedagogické praxe.“ ▪ DOKDY MUSÍM MÍT PRAXI SPLNĚNU? U škol projektu ZIP MUNI prosím o splnění praktické stránky výkonu praxe do 31. 5. 2021, vložení všech dokumentů do Odevzdávárny předmětu praxe potom prosím nejpozději do 10. 6. 2021, nestanoví-li Váš didaktik dříve. U spolupracujících škol mimo projekt ZIP MUNI dle pokynů Vašich didaktiků a harmonogramu Vašeho studia. 8 Mgr. Dorota Egerlová manažerka praxí dorota.egerlova@phil.muni.cz +420 771 126 602