Pravidla soutěže Fond rozvoje Masarykovy univerzity pro rok 2016 (dále jen Pravidla FRMU 2016) 18. září 2015 Obsah 1 Odpovědné osoby, systém pro administraci 2 2 Tematické zaměření soutěže FRMU 2016. 3 3 Finanční rámec soutěže. 5 4 Návrhy projektů. 6 5 Náležitosti návrhu projektu. 6 6 Závazné podmínky realizace projektů. 7 7 Kontrola a hodnocení návrhů projektů. 8 8 Řízení a realizace projektů. 9 9 Odchylky a změny v řešení projektů. 10 10 Ukončování projektů. 10 11 Harmonogram pro rok 2016. 11 1 Odpovědné osoby, systém pro administraci Znění těchto Pravidel FRMU 2016 bylo odsouhlaseno pracovními skupinami FRMU. Členy pracovních skupin jsou zástupci vedení MU, akademického senátu i fakult. Jmenný seznam členů je uveden na webových stránkách Odboru pro rozvoj RMU (dále jen OPR). (http://projekty.rect.muni.cz/cs/fond-rozvoje-mu/pracovni-skupiny-frmu) Kontaktní osoba pro administraci a koordinaci soutěže: Příslušným pracovištěm pro koordinaci a administrativní podporu FRMU je OPR · Ing. Renata Danielová Odbor pro rozvoj Tel.: 549 49 5646 E-mail: danielova@rect.muni.cz Kontaktní osoby na fakultách/HS: V souvislosti s vyhlášením výzvy pro předkládání návrhů projektů do FRMU jsou určeny kontaktní osoby pověřené touto agendou na dané fakultě/HS: · Jmenný seznam včetně kontaktů je zveřejněn na webových stránkách OPR http://projekty.rect.muni.cz/cs/fond-rozvoje-mu/kontaktni_osoby. Administrace projektových záměrů Probíhá prostřednictvím informačního systému pro evidenci projektů MU – ISEP (přístup přes https://inet.muni.cz/app/proj/navrh_find). 2 Tematické zaměření soutěže FRMU 2016 Rektor MU vyhlašuje pro rok 2016 Interní soutěž o podporu projektů v těchto tematických okruzích: A) Podpora pedagogické práce akademických pracovníků a profilace a inovace studijních programů/oborů na úrovni předmětů/kurzů; B) Tvůrčí práce studentů směřující k inovaci vzdělávací činnosti. Vyhlášení soutěže FRMU 2016 navazuje na „Vyhlášení institucionálního programu pro veřejné vysoké školy pro roky 2016 - 2018“ ze strany MŠMT, které stanovuje vyčlenit část přidělených finančních prostředků (v minimální výši 10 % z finanční částky přidělené na řešení institucionálního plánu vysoké školy) na výše uvedené tematické okruhy, a to formou vnitřní soutěže. Předkládané projektové záměry musí být v souladu s prioritními cíli Dlouhodobého záměru Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy nebo prioritami Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity. Bližší specifikace tematických okruhů: A) Podpora pedagogické práce akademických pracovníků a profilace a inovace studijních programů/oborů na úrovni předmětů/kurzů Specifikace tematického okruhu A - z hlediska obsahového zaměření: 1. Posilování výuky v angličtině a v jiných cizích jazycích v českých studijních programech – jasné definování výstupů z učení, příprava studijních materiálů, realizace kontaktní výuky, hostování zahraničních akademických pracovníků ve výuce, posilování formálních či neformálních aspektů výuky atd. 2. Posilování praktických aspektů vzdělávání výukou předmětů přímo odborníky z praxe i jinými formami. 3. Posilování projektově orientované výuky ve vybraných předmětech studijních programů např. formou spolupráce s konkrétními firemními partnery s cílem definování reálných zadání pro tvůrčí práci studentů, realizací studentských týmových projektů ve výuce, využití výsledků vědecké činnosti ve výuce atd. 4. Posilování pedagogických kompetencí akademických pracovníků zejména vzděláváním v oblasti testování a výukových metod. 5. Posilování jazykových kompetencí akademických pracovníků s cílem přípravy na výuku konkrétního předmětu v angličtině či v jiném cizím jazyce. 6. Zvyšování odpovídajících kompetencí studentů doktorského studia pro výuku i vědeckou práci - např. příprava a efektivní uplatňování publikací, prezentační dovednosti v angličtině, práce s informacemi a statistické zpracování výzkumných dat atd. 7. Rozvoj aktivit pro talentované studenty ve vybraných předmětech studijních programů např. formou odborných soutěží, stáží na vybraných pracovištích, specializovaných seminářů/přednášek atd. 8. Inovace předmětů s cílem rozvoje stylistických, komunikačních a analytických dovedností studentů vedoucích k požadované úrovni správného akademického psaní. 9. Téma dle aktuální potřebnosti fakulty/součásti/HS v souladu s vyhlášeným tematickým okruhem A Specifikace tematického okruhu A - z hlediska kritérií: a) Řešitelem projektu je akademický pracovník MU. b) Spoluřešitelem projektu může být zaměstnanec MU, student nebo externí pracovník. Spoluřešitelé budou v návrhu projektu jmenovitě uvedeni. c) V rámci jednoho projektu může být realizována inovace/tvorba více předmětů. d) Projektový záměr, který je zaměřen na inovaci předmětů/kurzů musí být v souladu s deklarovaným profilem absolventa daného studijního programu, zejména s ohledem na znalosti, dovednosti a způsobilosti, které student skutečně získá a které jsou relevantní pro jeho další uplatnění. e) Předmět, jenž je inovován (jakoukoliv formou) musí mít v Katalogu předmětů v Informacích o předmětu úplný popis v českém i anglickém jazyce, zejména jasně definovány výstupy z učení dle metodologie ECTS. f) Analogicky platí podmínka pro předmět, jenž je nově tvořen. Uvedené je povinným výstupem realizovaného projektu. g) Řešitel uvede v návrhu projektu jasně termín, kdy bude inovace do výuky zavedena h) K realizaci projektu musí vyslovit souhlasné písemné stanovisko garant studijního programu příp. oboru, pod který inovovaný nebo vytvářený předmět spadá. i) Aktivity předkládaného projektu nesmí být financovány z jiného zdroje. j) Pokud byl projektový záměr v jednom z ročníků interní soutěže FRMU schválen, nevzniká tak automaticky nárok na financování obdobných či stejných aktivit v následujících letech. Za dostatečnou inovaci nemusí být považována implementace nového tématu výuky do projektového záměru, podpořeného z FRMU již v minulosti, např. letní školy, kurzu apod. Důraz je kladen především na dlouhodobou udržitelnost výstupů projektu (opakovaná využitelnost), nikoli jen na jednorázové využití. B) Tvůrčí práce studentů směřující k inovaci vzdělávací činnosti Specifikace tematického okruhu B - z hlediska obsahového zaměření: 1. Realizace studentských projektů a aktivit, jejichž výstupy povedou k inovaci studijních programů/oborů. 2. Téma dle aktuální potřebnosti fakulty/součásti/HS v souladu s vyhlášeným tematickým okruhem B. Specifikace tematického okruhu B - z hlediska kritérií: a) Řešitelem projektu je buď student MU (v jakémkoli stupni a formě studia – bakalářský, magisterský, doktorand; prezenční či kombinované), který bude ke studiu na MU zapsán po celou dobu realizace projektu, nebo akademický pracovník MU. b) Povinným spoluřešitelem projektu, jehož řešitelem je student MU (dále jen studentský projekt) je akademický pracovník, jenž plní roli odborného garanta projektu (může být totožný s garantem studijního programu/oboru, pod který inovovaný předmět spadá). c) Dalším spoluřešitelem projektu může být zaměstnanec univerzity, student nebo externí pracovník. Spoluřešitelé budou v návrhu projektu jmenovitě uvedeni. d) Podporovány budou studentské projekty v obsahové návaznosti na konkrétní akreditovaný studijní program/obor. e) Projektové záměry směřující k inovaci studijních oborů/programů se dále řídí specifickými podmínkami dle tematického okruhu A d) – g). f) K realizaci projektu musí vyslovit souhlasné písemné stanovisko garant studijního programu příp. oboru, pod který inovovaný nebo vytvářený předmět spadá. g) Aktivity předkládaného projektu nesmí být financovány z jiného zdroje. 3 Finanční rámec soutěže · Projektové záměry jsou neinvestičního charakteru, tedy bez možnosti žádat o investiční prostředky. · Finanční podpora pro jeden projekt je stanovena v rozmezí: min. 50.000,- Kč, max. 100.000,- Kč · Celková alokace na soutěž činí 10 % z finanční částky přidělené na řešení Institucionálního plánu MU pro rok 2016 (částka bude upřesněna dle skutečné alokace ze strany MŠMT). · Na projekty, jejichž řešitelem je student (v rámci tematického okruhu B), je dohromady vyčleněno maximálně 20 % celkové alokace na soutěž. Rozpočet projektu – závazná struktura: Položka OSOBNÍ NÁKLADY 1 Mzdové náklady (mzdy, odměny) 2 Dohody o provedení práce a o pracovní činnosti (DPP/DPČ) 3 Zákonné odvody a sociální fond (35%) 4 Stipendia[1] OSTATNÍ NÁKLADY 5 Cestovné (domácí i zahraniční, včetně konferenčních poplatků) 6 Spotřeba materiálu (spotřební materiál vč. drobného hmotného majetku) 7 Služby 8 Jiné ostatní náklady Veškeré úkony, související s čerpáním přidělených finančních prostředků podléhají pravidlům finanční kontroly platným na MU. 4 Návrhy projektů · Přihláškou do soutěže je návrh projektu zpracovaný v ISEP. (Stručný návod jak založit návrh projektu FRMU do ISEP naleznete na webových stránkách OPR (http://projekty.rect.muni.cz/cs/fond-rozvoje-mu/navrh-projektu-frmu). · Jeden projekt může být zpracován v souladu s více tématy v rámci jednoho tematického okruhu - např. A1+A3, přičemž řešitel vždy uvede jedno téma, které je pro projekt hlavní. · Kontaktním osobám na fakultách/HS odevzdá řešitel z ISEP: ü vytištěný vygenerovaný „Návrh projektu“ a současně ü vytištěný vygenerovaný „Evidenční záznam návrhu projektu – část A“, opatřený příslušnými podpisy zodpovědných osob na řešitelské fakultě/HS (pozn.: proces zajištění podpisů zodpovědných osob se může na jednotlivých střediscích lišit, koordinaci zajišťují kontaktní osoby na fakultách/HS) · Obdobím řešení projektů je 1. 1. 2016 – 31. 12. 2016. 5 Náležitosti návrhu projektu Návrh projektu musí mít tyto obsahové náležitosti (dle struktury dané v ISEP): · Anotace (max. 500 znaků) · Charakteristika projektu (max. 3 000 znaků): o zdůvodnění proč má být projekt realizován, zdůraznění jeho přidané hodnoty; o stanovení cílů a kvantifikace (počty) výstupů projektu – explicitní popis výstupů tak, aby byly snadno ověřitelné; o způsob dosažení výstupů projektu – důraz je kladen na dlouhodobou udržitelnost výstupů projektu (opakovaná využitelnost), nikoli jen jednorázové využití; o informaci o tom, jaké projekty navrhovatel podával v posledních dvou ročnících soutěže FRMU (generuje se automaticky z ISEP, není třeba zadávat); o Je-li v rámci projektu požadováno cestovné, je nutné uvést jasnou specifikaci účelu cesty a prokázat souvislost s výstupy projektu. o Popis pracovní činnosti osob zapojených do projektu (jmenný seznam pak bude uveden na záložce „Lidé“) · Rozpočet projektu dle stanovené závazné struktury (viz oddíl 3 Finanční rámec soutěže) a specifikace využití plánovaných finančních prostředků (max. 4 000 znaků) · Jmenný seznam spoluřešitelů projektu, pokud je v době podání návrhu projektu znám (v ISEP záložka „Lidé“, uvést jako „Člen realizačního týmu“ příp. „Administrátor“). V případě, že není jmenný seznam znám, pak v charakteristice projektu řešitel uvede předpokládaný počet zapojených osob. · Návrh projektu, který je cílen k inovaci jednotlivých předmětů či vytvoření předmětu nového, musí mít souhlas příslušného garanta studijního programu příp. oboru. Ten svým souhlasem potvrzuje: - odbornou kvalitu navrhovaného projektu, - soulad s akreditovaným oborem a deklarovaným profilem absolventa daného studijního programu, - potřebnost plánovaných výstupů a jejich realizovatelnost v řešeném období · V případě studentského projektu také souhlas odborného garanta projektu. · Projektový záměr musí být v souladu s Dlouhodobým záměrem MU nebo dalšími strategickými dokumenty jednotlivých součástí MU (např. Dlouhodobý záměr fakulty) - bude doloženo prohlášením, které je součástí návrhu projektu (generuje automaticky z ISEP, není tedy třeba jej dokládat samostatně). 6 Závazné podmínky realizace projektů Závazná specifická kritéria pro schválení a realizaci projektu jsou definována u každého tematického okruhu (viz oddíl 2 Tematické zaměření soutěže). Obecně platná kritéria jsou následující: Aktivity předloženého projektového záměru nemohou být zároveň financovány z jiných zdrojů (např. z projektů operačních programů či specifického výzkumu). Bude doloženo prohlášením garanta studijního programu příp. oboru, které je součástí návrhu projektu (generuje automaticky z ISEP, není tedy třeba jej dokládat samostatně). Vedení fakulty tuto skutečnost stvrzuje podpisem Evidenčního záznamu k návrhu projektu. Jeden zaměstnanec či student může být řešitelem pouze jednoho projektu a zároveň spoluřešitelem dalšího jednoho projektu FRMU v daném kalendářním roce (toto ustanovení se netýká spoluřešitele v roli odborného garanta studentského projektu). Řešitel odpovídá za pravdivost a úplnost uváděných údajů. Finančním disponentem (příkazcem operace zakázky projektu) je v případě studentského projektu akademický pracovník, který je odborným garantem projektu. Návrhy projektů, přijaté projekty, závěrečné zprávy a žádosti o změnu jsou evidovány elektronicky v databázi ISEP, stejně tak evidenční záznamy návrhu projektu a realizovaného projektu. Za evidenci v ISEP odpovídá řešitel projektu. Realizace projektů FRMU se řídí platnými zákony, Směrnicí rektora č. 4/2009 „Řízení a správa projektů na MU“ a souvisejícími platnými vnitřními normami MU či fakulty/HS. Na fakultě/HS mohou být specifická pravidla řízení projektů FRMU dále upravena samostatnou normou vydanou vedoucím daného HS, nesmí být ale v rozporu s těmito Pravidly. Veškeré výstupy, které byly financovány z projektu FRMU, musí být označeny logem MU (dle platného jednotného vizuálního stylu MU (http://www.muni.cz/general/mu_presentation) nebo opatřeny informací o zdroji financování. 7 Kontrola a hodnocení návrhů projektů Celkový proces kontroly a hodnocení návrhů projektů je podrobněji zpracován v Metodickém listu pro hodnocení projektů FRMU 2016, který mají k dispozici členové hodnotící komise a kontaktní osoby na HS. Kritéria pro hodnocení jsou zejména: a) Soulad obsahu projektu s obsahem Vyhlášení soutěže b) Soulad projektového záměru s Dlouhodobým záměrem MU a jeho Aktualizací na rok 2016 / Institucionálním plánem 2016 - 2018 c) Reálnost splnění stanovených cílů a výstupů projektu d) Celková kvalita a připravenost projektu e) Využitelnost výstupů a jejich udržitelnost do budoucna Proces kontroly a hodnocení návrhů projektů probíhá v několika fázích: 1) Kontrola na úrovní fakulty/HS 2) Hodnocení na úrovni fakulty/ HS 3) Kontrola na OPR RMU 4) Hodnocení na úrovni členů hodnotící komise 5) Finální výběr projektů Fáze 1 – Kontrola na úrovni fakulty/HS Na fakultě/HS probíhá komunikace s řešiteli projektů prostřednictvím určených kontaktních osob (http://projekty.rect.muni.cz/cs/fond-rozvoje-mu/kontaktni_osoby). Zde také probíhá první kontrola návrhů projektů po formální stránce. Nový návrh projektu může řešitel vložit a finalizovat v databázi ISEP nejpozději 10. 11. 2015 (interní uzávěrka může být na každé fakultě/HS stanovena již před tímto termínem, proto je nutné se včas spojit s kontaktní osobou na dané fakultě/HS). Po tomto termínu již s návrhem projektu může pracovat pouze pověřená kontaktní osoba na fakultě/HS. Fáze 2 – Hodnocení na úrovni fakulty/HS Všechny projekty, které prošly kontrolou formálních náležitostí, jsou dále hodnoceny na úrovni fakulty/HS. Fakulta/HS má možnost označit až 20 % připravených akademických návrhů projektů (netýká se studentských projektů) jako prioritní projekty fakulty/HS (% bude upřesněno až dle počtu přijatých žádostí a alokovaných prostředků). Termín pro ukončení Fáze 1 a 2, tedy kontrola a hodnocení na úrovni fakulty/HS, stanovení prioritních projektů a předložení projektů (tj. dodání vytištěných návrhů projektů včetně „Evidenčního záznamu návrhu projektu – část A“ s příslušnými podpisy, hromadně za celou fakultu/HS) na OPR RMU je stanoven do 20. 11. 2015. Fáze 3 – Kontrola na OPR RMU Na OPR RMU probíhá druhá kontrola formálních náležitostí, kontrola souladu návrhu projektu s Vyhlášením a Pravidly FRMU 2016. Kontrola projektů na OPR RMU bude ukončena do 24. 11. 2015. Fáze 4 – Hodnocení na úrovni členů hodnotící komise O výběru projektů k realizaci rozhoduje hodnotící komise jmenovaná rektorem MU. Do hodnotící komise (dále jen HK) jsou jmenováni zástupci fakult, vedení MU i obou komor akademického senátu. Za realizaci této fáze odpovídá prorektorka pro rozvoj, administrativní podporu zajišťuje OPR RMU. Hodnocení probíhá odděleně pro: 1) Studentské projekty (tj. řešitel je student v rámci tematického okruhu B) – samostatná HK složená ze zástupců vedení MU a zástupců studentské komory akademického senátu MU. Každý projekt hodnotí nezávisle minimálně tři hodnotitelé, z nichž jeden je student MU (zástupce SK AS). 2) Akademické projekty (tj. řešitel je akademický pracovník v rámci tematického okruhu A nebo B) - každý projekt hodnotí minimálně dva hodnotitelé. Členům HK jsou k hodnocení předloženy všechny projekty bez ohledu na to, zda byly ve Fázi 2) označeny jako prioritní projekty fakulty/HS či nikoliv. Fáze 5 - Finální výběr projektů K finálnímu výběru projektů dojde na společné schůzce všech členů HK. Výsledkem bude seznam projektů, které jsou a) schválené beze změny; b) schválené s redukcí rozpočtu (příp. s doporučením); c) neschválené. Seznam podpořených projektů, bude zveřejněn na webových stránkách OPR (http://projekty.rect.muni.cz/cs/fond-rozvoje-mu), a to nejpozději k datu 18. 12. 2015. 8 Řízení a realizace projektů Všechny projekty, které byly schváleny k realizaci, budou převedeny v systému ISEP mezi „Realizované projekty“. Při tomto převodu je nutné provést aktualizaci schváleného rozpočtu a všech dalších skutečností (např. dle doporučení HK). Řešitel akademického projektu řídí práci řešitelského týmu a současně disponuje přidělenými finančními prostředky v souladu s platnými zákony a vnitřními normami MU. Řešitel studentského projektu řídí práci řešitelského týmu, finančním disponentem/příkazcem operace je však odborný garant projektu. Řešitel je povinen řádně řešit projekt v rámci schváleného rozpočtu, v souladu s definovanými cíli a výstupy, dodržovat stanovené podmínky, s poskytnutými prostředky nakládat hospodárně, účelně a efektivně. Masarykova univerzita je oprávněna kdykoli v průběhu realizace projektů provést kontrolu čerpání přidělených finančních prostředků a vyzvat řešitele k prezentaci dosažených výsledků. 9 Odchylky a změny v řešení projektů · Veškeré změny v projektech musí být uskutečněny tak, aby byly v každé fázi projektu v souladu se všemi ustanoveními relevantních právních předpisů a vnitřních norem MU. · Odchylky a změny v průběhu řešení projektu ve věcné/odborné části projektu konzultuje řešitel individuálně s garantem studijního programu příp. oboru, v případě studentského projektu také s odborným garantem projektu. · V případě, že v průběhu řešení projektu dojde ke změně, která může významně ovlivnit realizaci celého projetu (např. změna řešitele, změna výstupů projektu), je třeba doložit písemný souhlas příslušného garanta programu příp. oboru s touto změnou. · Změny položkového členění a čerpání rozpočtu konzultuje řešitel individuálně se správcem rozpočtu daného projektu. · Řešitel je povinen veškeré změny při řešení projektu uvést v závěrečné zprávě k projektu. · Změna řešitele je možná pouze ve výjimečných případech, a to s předchozím souhlasem garanta studijního programu příp. oboru. 10 Ukončování projektů Řešitel vypracuje závěrečnou zprávu o výsledcích projektu dosažených k datu 31. 12. 2016 (zpráva bude zpracována nejpozději do 31. 1. 2017). Závěrečná zpráva bude obsahovat popis výsledků řešení projektu s komentářem ke změnám v projektu a čerpání jednotlivých položek rozpočtu včetně vyúčtování poskytnutých finančních prostředků. Formulář pro závěrečnou zprávu a jejich sběr bude probíhat v ISEP. Koordinací celého procesu jsou pověřeny kontaktní osoby na příslušné fakultě/HS. Kontrola správnosti uvedených údajů a závěrečných zpráv je plně v gesci jednotlivých fakult/HS. Na OPR RMU předávají kontaktní osoby souhrnnou zprávu za celé HS (konkrétní podobu reportu upřesní OPR RMU). Pokud řešitel od projektu ustoupí v průběhu období řešení projektu nebo není možné naplnit výstupy projektu a projekt předčasně ukončí, je povinen oznámit tuto skutečnost neprodleně OPR RMU, a to prostřednictvím určené kontaktní osoby z projektového oddělení příslušného HS. Současně s tímto předloží: - zprávu o dílčích výsledcích dosažených při řešení projektu s podpisem řešitele; - vyúčtování finančních prostředků, které již byly na řešení projektu vynaloženy. Správnost uvedených údajů stvrzuje svým podpisem správce rozpočtu; - vyjádření garanta studijního programu příp. oboru, v případě studentského projektu také vyjádření odborného garanta projektu, a jeho/jejich souhlas se skutečnostmi uvedenými ve zprávě. Finanční vypořádání prostředků se provede na základě dohody RMU a příslušného HS. Řešitel je povinen vrátit stanovenou část finančních prostředků dle stavu řešení projektu. O její výši bude rozhodnuto na základě předložených materiálů. Způsob a termín vrácení prostředků dohodne řešitel s OPR RMU. Projekty řešené v rámci FRMU 2016 jsou součástí Institucionálního plánu Masarykovy univerzity na rok 2016 - 2018. Vyhodnocení projektů bude nedílnou součástí Výroční zprávy o činnosti MU za rok 2016 (zpracovává Odbor pro strategii RMU). 11 Harmonogram pro rok 2016 · Zveřejnění výzvy – 18. 9. 2015 · Sběr projektových záměrů – 1. 10. - 10. 11. 2015 · Kontrola a hodnocení návrhů projektů – 10. 11. - 11. 12. 2015 · Předložení výsledků hodnocení rektorovi a vedení MU – 15. 12. 2015 · Zveřejnění výsledků soutěže – do 18. 12. 2015 · Zahájení řešení projektů – 1. 1. 2016 · Předložení závěrečné zprávy (stav k datu 31. 12. 2016) – 31. 1. 2017 ________________________________ [1] Stipendium se přiznává podle stipendijního řádu MU, je odměnou za tvůrčí práci studentů při zpracování projektu a při jeho řešení.