Na základě přečteného textu napište jeho résumé Zdeněk Jirotka O kanárkovi Já jsem kdysi – jako student – bydlel v Hradci Králové u paní Gabrielové. To byla taková drobná, milá stařenka se stříbrnými vlásky, čisťounká a úhledná, a ráda se smála. Měla dceru, slečnu Marii, která s ní žila, a kanárka, kterému říkali Žužík. Paní Gabrielová pronajímala pokoj studentům, bydlili jsme tam tři a paní Gabrielová nám taky vařila. Vařila výborně a nevím, jak to dokázala z těch směšných částek, které jsme jí platili. Ale já chci vyprávět o kanárkovi. Žužík si mě, z neznámého důvodu a bez mého přičinění, oblíbil. Paní Gabrielová ho občas, když byla zavřená okna, pouštívala z klece a on si poletoval po kuchyni. Jednou jsme seděli u oběda a kanárek přiletěl a sedl si mi na temeno hlavy. Všichni užasli, a já – pochopitelně – taky. A tak jsem jedl s kanárem na hlavě, ale moc jsem hlavou nehýbal, aby neuletěl. Když už to trvalo delší dobu, sklonil jsem se nad talířem, ale Žužík neuletěl; zatřepetal křidélky, aby neztratil rovnováhu, ale nehnul se. Tak jsem si na hlavu sáhl, vzal jsem kanára do dlaně a zahodil ho do vzduchu, jako že už ho nechci. On jásavě zacvrlikal, obletěl dvakrát kuchyni a sedl si mi do vlasů zas. Já jsem ho chytl druhou rukou a zase jsem ho zahodil, on zase přiletěl, a tak jsme si k úžasu všech hráli. Od té doby jsem si s ním mohl dělat, co jsem chtěl. V pátek jsme měli vždycky k obědu buchty a ty jsme jedli doslova spolu. Seděl na buchtě, kterou jsem držel v ruce, zobal, a já jsem ho vždycky čelem odtlačil, aby mi dal kousnout. Dával jsem si ho do kapsy nebo jsem ho jemně válel po ubrusu, tak jako když se válejí šišky a on při tom tak jásavě křičel, že bylo patrno, že se mu to líbí. Dcera paní Gabrielové, slečna Marie, začala trošičku žárlit, a právem. Říkala: to je zvláštní, já mu tolik čistím klec a sháním mrkvičku, oříšky a všechny ty dobroty, které kanárci rádi, a ode mne se nedá chytit a vy si s ním můžete dělat takovýhle cirkus, to je nevděčnost. A dost ji to mrzelo. Jednou jsem se vrátil ze školy a našel jsem obě dámy uplakané a zoufalé – Žužík jim ulít. Nezavřely dveře do pokoje, tam bylo otevřené okno a kanár uletěl. Přes ulici, proti oknu, byly Žižkovy sady, to je takový pěkný park v Hradci Králové, dost rozlehlý, takže hledat tam kanárka není jen tak. Mimoto když jsem se vrátil domů, byl už Žužík pryč asi dvě hodiny. Paní Gabrielová a její dcera se ho snažily přilákat tím, že na otevřené okno postavily klec s různými pochoutkami s otevřenými dvířky, ale bylo to marné. A tak už měly jedinou naději, že bych ho mohl přilákat já. Nerad jsem viděl jejich slzy, a tak jsem trochu ukvapeně prohlásil, že – samozřejmě – kanárka najdu a přinesu, to je přece maličkost, že ano? Šel jsem do parku a hlavou mi táhly myšlenky na to, co jsem o podobných případech slyšel nebo četl: že kanárek, který vyletí oknem, ztrácí orientaci a netrefí už zpátky; že ostatní ptáci začnou na nezvyklého druha útočit a byl jsem si téměř jist, že Žužík by se neuměl – třeba s vrabcem – prát; myslil jsem i na to, že možná poprvé, a taky naposled, v životě zblízka uviděl kočku. Já vám nikdy nezapomenu na to, jak jsem chodil parkem, pískal jsem takovou triolu, kterou jsem Žužíka vždycky lákal, a jak zoufale jsem si přál, abych ho našel. Představoval jsem si svůj vítězný návrat domů a předstíranou ležérnost, s níž bych odmítal obdiv nad tím, že se mi to povedlo, radost staré paní i slečny Marie. S tím vším jsou pro mne ty sady spojeny do dneška. Jenže naděje se menšila a rozplývala, chodil jsem tam marně už asi hodinu, ale nechtěl jsem se vzdát a vrátit se domů. Nevěděl jsem, co mám dělat. A najednou jsem koutkem oka zahlédl takovou žlutou šmouhu a už jsem měl Žužíka na hlavě. Kdyby to bylo doma, v klidu, byl bych si pro něj klidně sáhl, ale takhle jsem myslil na to, že je třeba k smrti vyděšen, a nechtěl jsem riskovat, aby mi třeba zase uletěl. Tak jsem si ho nechal na hlavě a šel jsem domů. Totiž, já říkám šel, ale to byste museli vidět. Šoural jsem se, jako kdybych měl na hlavě sklenici s vodou, a myslím, že jsem vypadal jako člověk raněný mrtvicí, bál jsem se hnout hlavou a když jsem z okna bytu zaslechl tlumený jásavý pokřik, ani jsem se nepodíval. Dorazil jsem domů jako toporný panák, ale přinesl jsem Žužíka. Na začátku příběhu byla zmínka o tom, že stará paní Gabrielová znamenitě vařila. Vždycky dobře vařila. Ale jakou mi tenkrát udělala večeři, to se vymyká všem představám. Test jazykové způsobilosti /čeština pro cizince/ jméno _______________________ stát ______________ hodnocení ___________________ 1) Doplňte tvary sloves být nebo mít (se). Např.: Jana je studentka. Jan .......................... z Brna. Odkud ....................... ty? ................................. zítra čas, Petře? ................................. z Prahy, Dano? – Ne, ............................ . Maďar ....................... Slovan. Kde ............................ tady pošta? .................................... hodný! .................................... dobře! Karlovi včera ............................. 10 let. .................................... tak laskav a pomohl mi? Pavel říkal, že ................................ odpoledne přijít na návštěvu, děti. /12/ 2a) Dejte věty do préterita (minulého času). Je moc teplo. _____________________________________________________ Co to čtete? ______________________________________________________ Jsem šťastný, že mohu studovat. ______________________________________ Všechno zapomene. ________________________________________________ V pondělí jdeme do kina. ____________________________________________ Prohlížíš si časopis? ________________________________________________ /7/ b) Převeďte věty do futura (budoucího času). Jdeme domů. _____________________________________________________ Prší a také zahřmělo. _______________________________________________ Jedu do Brna. _____________________________________________________ Čtou časopis. _____________________________________________________ Bojím se bouřky. __________________________________________________ Otevřel víno a pil celou noc. _________________________________________ /8/ c) Převeďte do kondicionálu (podmiňovacího způsobu) přítomného. Lehni si. _________________________________________________________ Sníme to a pojedeme. _______________________________________________ /3/ d) Utvořte opisné pasivum. Nemocného přivezli do nemocnice. ___________________________________ Hlasují o jeho návrhu. ______________________________________________ Lev poranil lovce. _________________________________________________ /7/ e) Vytvořte vokativ (5. pád) a imperativ (rozkazovací způsob). přítel Vojtěch – sednout si /2. os. sg./ ___________________________________ kolega (pl.) – vzít si /2. os. pl./ ________________________________________ nesmát se /1. os. pl./ ________________________________________________ /6/ 3) Doplňte prefixy (předpony) verb (sloves). ..........pil celé stipendium. Jan Hus byl ..........pálen v Kostnici. Maminka se ..........plakala radostí. ..........milovala se nešťastně. ..........pil všechno pivo a ..........šel domů. ..........cestovali celý svět. ..........kouří za měsíc deset balíčků cigaret, tedy ..........kouří více než 700 Kč. Ráno se ..........budil v šest, ale zase ..........snul, takže ..........spal a vlak mu ..........jel. /13/ 4) Doplňte tvary slov v závorkách. Dívám se na (televize) ..................................., (komedie) ..................................., (můj dobrý přítel Petr) ................................................, (má přítelkyně Lucie Poláková) ............................................., (náš pes) ......................., (tvá dcera) ................................., (fotbalový zápas) ..................................., (oni) ......................., (ona) ......................., (on) ...................., (vy) ........................., (já) ........................... . Pomohu (moje hodná dcera) ................................................................., (starý přítel) ......................................., (nemocný člověk) ........................................., (dobří přátelé) ............................................., (oni) ......................, (já) ..................., (on) ................. . Četl jsem několik (zajímavá kniha) ............................................, (dobrý časopis) ..............................., (noviny) ............................., (významné dílo) ................................, (odborná stať) ................................., (poslední dopis) ..................................................... . Mluvil o (pan kolega Josef Novák) .............................................................., (malé kotě) .............................., (jeho učitel Jiří Veselý) ............................................, (starý známý) ............................................, (jeho kolegové) .........................................., (čeští básníci) ................................................, (kníže-pl.) ................................................... . Pomozte mi, (Alexandr) .........................................., (otec) ............................................, (přítel) .................................., (kolega) ................................, (Marie) ............................, (Jana) ......................................., (pan soudce) ......................................., (doktor Vlach) .................................................., (Lukáš) ............................................. ! Mluvil s (jeho bratři) ...................................., (přátelé) ..........................................., (milí lidé) .................................., (děvčata) ................................, (dítě) ........................., (oni) ......................., (ty) ....................., (děti) ........................, (sousedé) ......................., (návštěvníci) ............................., (všichni) .............................................. . /85/ 5) Doplňte správný tvar numerálií (číslovek) a substantiv (podstatných jmen). Narodil se 31. 12. 1996 _____________________________________________ 3. ______________ (den) _______________ je středa. Koupil jsem 6 ______________ (vejce) ____________________, 3 ______________ (rohlík) ___________________, ¼ _____________ (litr) ______________ (mléko) _____________, 8 ______________ (pivo) ____________________, 5 ______________ (cigareta) __________________, 45 _____________ (dkg) ______________ (salám) ____________, 2 ______________ (zápalka) __________________ . Po 22 _____________ (rok) _____________ se vrátil. /30/ 6)Napište komparativ (II. stupeň) následujících adjektiv (přídavných jmen) a adverbií (příslovcí). brzy ................................ pozdě .............................. špatný ............................. nový ............................... sladký ............................. hodně .............................. tichý ............................... málo ............................... krátký ............................. hluboko .......................... drahý .............................. dlouho ............................ /12/ 7) Rozhodněte, kde je možné vyjádřit posesivitu posesivním adjektivem (přivlastňovacím přídavným jménem). V případě, že to možné není, vyjádřete ji jiným vhodným způsobem. Od sousedů slyšel (pláč – dítě) ........................................ . Po koncertě všichni mluvili o (Bach – Braniborské koncerty) ................................................................. . Prošli jsme okolo (Smetana – památník) ..................................... a vydali jsme se (Nezval – ulice) .............................................. k (sestra – byt) .................................. . Poslechli jsme (rada – přátelé) ................................................................ a cestu na (kamarád – chata) ......................................................... jsme odložili. Mluvili jsme o (kolegyně – práce) ................................................ . Už mluvil s (Lucie – sestra) ......................................... . Děti nadšeně poslouchaly (babička – pohádky) ................................................... . /21/ 8) Doplňte do vět správné tvary slov v závorkách v předložkových i přímých (bezpředložkových) pádech. Např.: (Léto) .................... přijedu (Brno) ...................... . V létě přijedu do Brna. Děkuji (vy všichni) ......................................... (pozornost) ........................................ . Prosil (jeho rodiče) ....................................... (rada) ................................... . Odpovím (všichni přítomní) ........................................ (jejich otázky) ....................................... . Starám se (nemocní rodiče) ........................................................ . Snědl (půlka – kuře) .................................. a napil se (minerálka) .............................. . Zabývám se (filatelie) ........................................... .Všimla sis (ti lidé) ............................................... . (Jaro) ......................... pojedeme (Kypr) ........................., (léto) ............................ (Španělsko) ............................................., (zima) ...................................... někam (hory) ................................... . Jel (filozofická fakulta) ................................................, (škola) ...................................................., (seminář) .............................................., (profesor) ......................................................., (dobrý přítel) .............................................., (řeka) ............................................., (zámecký park) ............................................ , (výstava) .................................................., (hlavní nádraží) .........................................., (pošta) ................................, (restaurace) ......................................... . Myslel (ona) ..................................... . Přemýšlel (oni) .......................................... . Zajímám se (politická situace) ........................................................... . /67/ 9 a) Následující věty spojte pomocí spojovacích výrazů, vytvořte souvětí. Pište celé věty! Nemohla přijít. Onemocněla. ________________________________________ Mluv pravdu. Raději mlč. ___________________________________________ Skončí semestr. Pojedu hned k moři. __________________________________ Učil jsem se. Venku bylo hezké počasí. ________________________________ Byli jsme u řeky. Nekoupali jsme se. __________________________________ /5/ b) Přímou řeč převeďte na nepřímou. Petr mi řekl: „Neboj se!“ ____________________________________________ Ptali se: „Zůstanete tady?“ ___________________________________________ /4/ c) Slova v řádku sestavte do vět. Dodržujte správný pořádek slov! o – poradit – s – jsem – tom – zapomněl – se – Pavlem. ________________________________________________________________ babička – narozeninám – co – ti – k – koupila? ________________________________________________________________ /14/ 10) Napište antonyma (slova opačného významu). starý chléb Mluvil potichu a smutně. sladký čaj Stál u vchodu do metra. sladké pečivo Snad přijď zítra dříve. ostrý nůž Máme opět rozdílný názor, ačkoli se milujeme. vítězství To je jeho síla. /15/ 11) Napište synonyma (slova stejného nebo podobného významu). Přijdu za chvíli. ___________________________________________________ Měl pořád otázky. _________________________________________________ Chápu to jen trochu. _______________________________________________ Už tomu rozumíš? _________________________________________________ Jsem spokojen, potkal jsem celkem hezkou a inteligentní holku. ____________________________________________________________ /13/ 12) Napište ke slovům cizího původu české ekvivalenty. export ................................................... vertikální .............................................. pauza .................................................... recept ................................................... industriální ........................................... analýza ................................................. jubileum ............................................... muzikant .............................................. fotbal .................................................... kvantita ................................................ /10/ 13) Vyberte a podtrhněte náležitý výraz. Podepište se (tiskovým – tiskacím – tiskařským) písmem. Ve dne je slunce krásně (horoucí – hořící – hřejivé), ale noci jsou už (chladivé – chladící – chladné – chladnoucí). Onemocněl (cukrárnou – cukrářkou – cukrovkou). Při automobilové havárii utrpěl těžký (úraz – náraz – podraz). Einstein (domyslel – vymyslel – rozmyslel) teorii relativity. Na té transakci můžeš (udělat – vydělat – podělat – zadělat) velké peníze. Jana (zatancovala – protancovala – utancovala) celou noc. /8/ 14) Co znamenají tyto zkratky? tzn. __________________________________________________ tzv. __________________________________________________ např. _________________________________________________ atd. __________________________________________________ tj. ___________________________________________________ /5/ 15) Do textu doplňte chybějící slova (vždy chybí pouze jedno slovo!). Lidstvo ohrožené _____________ Krysy patří _____________ nejhouževnatějším nepřátelům _____________. Odhady o __________ počtu na zeměkouli kolísají. Někteří vědci ____________, že jich je ______________ deset miliard! _____________ je lidé již celá staletí _____________ otrávenými _____________, krys neubývá. Jsou dokonce odolné i ___________ dávkám radioaktivity, _______________ jsou pro _______________ živočichy smrtelné. Krysy jsou rovněž ________________ adaptabilní: mohou například celé generace _____________ v korunách palem, aniž sestoupí na ___________. Krysa dokáže přehryzat silnou olověnou trubku ___________ prokousat se cihlovou ______________. Odhaduje se, ______________ dospělý jedinec _______________ rok _______________ 18 – 37 kilogramů potravin. /20/