Vážené předsedkyně a vážení předsedové oborových rad, vážené vedoucí a vážení vedoucí pracovišť, ráda bych Vás se začátkem nového semestru alespoň touto cestou informovala o aktuálním dění v oblasti kvality doktorských studijních programů. S ohledem na skutečnost, že se finanční rámec zajišťování prostředků na stipendia doktorských studentů týká i vedoucích pracovišť, dovoluji si Vás tímto zahrnout rovněž. V přípravě: V kontextu problematiky kvality studijních programů je v přípravě materiál upravující následující vztahy: garant předmětu, garant studijního programu, předseda oborové rady (pro DSP), vedoucí pracoviště, děkan. Jakmile bude dokument připraven, nasdílím vám ho s žádostí o Vaše poznámky/připomínky. Do budoucna plánuji úzkou spolupráci s komisí pro kvalitu studijních programů Akademického senátu FF MU. Na konci září by měla být v IS MU plně funkční nově upravená agenda související s ISP, ve struktuře: ISP, hodnocení semestru, klíčové povinnosti, doplňující dokumenty k ISP. Aktuálně na MU probíhá pilotní projekt aplikace umožňující monitoring doktorských příjmů (LF, PřF, CEITEC). Zapojení fakulty do další pilotní fáze monitoringu nám bude umožněno za předpokladu souhlasu fakulty s přístupem k informacím o mzdách a za podmínky definice, jaké mzdy a jaká stipendia mají do reportu vstupovat. Odboru výzkumu Rektorátu Masarykovy univerzity aktuálně připravuje Metodický list Zásady a doporučení pro efektivní a kvalitní doktorské studium na Masarykově univerzitě, který bude zahrnovat: Zásady a doporučení pro efektivní a kvalitní doktorské studium na Masarykově univerzitě, Doporučení pro DSP, Doporučení pro OR, Doporučení pro školitele, Doporučení pro doktorandy. Následně bude připraven materiál specificky upravující výše uvedené pro naši fakultu, který Vám bude opět předložen k připomínkám. V rámci zvýšení informační podpory studentů v prezenční i kombinované formě DSP jsem se rozhodla vytvořit nepovinný kurz PhD FF START, jehož obsah je aktuálně v kooperaci s příslušnými fakultními pracovišti v přípravě. K tomuto kroku jsem přistoupila s ohledem na skutečnost, že podobné kurzy nabízené v rámci MU jsou většinou příliš obecné a nerespektují naše fakultní, respektive oborová specifika. Od jeho realizace si slibuji nejen předání shodné úrovně informací k níže uvedeným oblastem směrem k DS, ale i snížení zátěže kladené na školitele i zapojená oddělení. Výuku pilotního běhu kurzu s informační podporou interaktivní osnovy plánuji již na následující semestr, následně by měl být kurz po jeho zhodnocení a případných úpravách vypisován vždy v podzimním semestru (pro studenty v kombinované formě studia by mohl být dostupný online – užitý formát bude řešen). Studenti by si měli kurz zapisovat ideálně na počátku studia. Velmi předběžně bude zahrnovat následující tematické oblasti: I: Blok: Úvod do kurzu: Plánování akademické kariéry, aneb Co, kdy, jak a proč v PGS Proděkan/ka pro DSP/Studijní oddělení Úvod do průběhu doktorského studia, plánování akademické kariéry. Hlavní principy komunikace v akademickém prostředí. II. Blok: Setkání s Ústřední knihovnou FF MU Ústřední knihovna FF MU Citační zásady a nástroje (včetně citace AI), principy OPEN SCIENCE, hodnocení výsledků VaV, osobní profily autorů/budování osobních portfólií, identifikátory (ORCID, ResearcherID), práce s odbornými a sociálními sítěmi (od WOS, SCOPUS po ResearchGate a LinkedIn). III. Blok: Hlavní grantová schémata a vhodné strategie při podávání grantů Oddělení projektové podpory FF MU Interní, národní a mezinárodní grantová schémata a jejich specifika. Zásady pro přípravu návrhu a úspěšnou realizaci projektu, řízení projektů. IV. Blok: Zásadní otázky duševního vlastnictví Centrum pro transfer technologií MU Duševní vlastnictví na MU, možnosti a podmínky spolupráce s aplikační praxí, projektový management, business development. V. Blok: Internacionalizace v PGS, mobilita (mobilitní projekty) Zahraniční oddělení FF MU Zásady a podmínky realizace, uznávání a vykazování mobility v PGS, (možnosti a podmínky zapojení do mobilitních projektů). VI. Blok: Využití technických prostředků ve výuce Centrum informačních technologií Možnosti využití technologických prostředků ve výuce v učebnách FF MU. VII. Blok: Popularizace výsledků vědy a výzkumu Oddělení vnějších vztahů Zásady komunikace výsledků VaV se širokou veřejností i aplikační praxí, zásady užívání genderově senzitivního jazyka atd. Upřesněná náplň kurzu bude k Vašim připomínkám a doporučením k dispozici v průběhu listopadu. V realizaci: MUNI PhD Day 2024 se bude konat 23. září 2024, 14:00-17:00 v nových prostorách Akademického senátu, Komenského nám. 2. Filozofickou fakultu se od PS 2024 podařilo zapojit společně s PdF, ESF, LF a PřF do pilotní fáze Alumni/career tracking na MU, následně je plánováno zapojení fakulty do univerzitní sítě ALUMNI. Na dokumentovém serveru Filozofické fakulty ve složce Akreditace, vytvořila Dr. Kalová složku "Setkání garantů studijních programů – zápisy a prezentace" (Dokumentový server FF (muni.cz)), do které budou postupně vkládány informace ze setkání s garanty SP/DSP. Do složky bude vložen i tento dokument. Od PS 2024 budou doktorští studenti v obou formách studia postupně seznamování prostřednictvím příslušné aplikace v IS MU se všemi relevantními dokumenty (Studijní a zkušební řád, ML Zahraniční výjezdy atd.). 1. 9. 2024 nabyl platnosti Metodický list Odboru výzkumu Rektorátu MU č. 2/2024 Zahraniční pobyty doktorandů (Dokumentový server MU (muni.cz)). Dokument vychází z doporučení Rady pro vnitřní hodnocení MU (zejm. bod 1 v zápisu ze zasedání dne 20. 11. 2018), doporučení Mezinárodní vědecké rady MU a výstupů vnitřního hodnocení výzkumu a doktorských studijních programů MU. V této souvislosti bych školitele i předsedy oborových rad velmi ráda požádala o laskavou součinnost v následující věci: ze strany RMU byl v rámci auditu doktorského studia, který byl realizován počátkem toho roku, kladen značný důraz na skutečnost, že podmínka uskutečňování zahraničních pobytů by měla být s ohledem na Nařízení vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství (dále jen „nařízení vlády“) – především Část druhá, Hlava II, písm. H, odst. I, bod 3 Přílohy nařízení, který specifikuje požadavek na zahraniční pobyty, plněna všemi studenty, kteří nastoupili do doktorského studia od roku 2017. Podmínku zahraničního výjezdu akcentují závěry jednání zahraničních boardů a ISAB, pozornost jí bude nepochybně věnována i ze strany Rady pro vnitřní hodnocení. Prosím proto školitele a předsedy oborových rad, abyste s ohledem na výše uvedené motivovali i studenty, kteří zahájili studium podle tzv. „starých“ akreditací k plnění této povinnosti v maximální možné míře, případně alespoň náhradní formou plnění – prezentací výsledků výzkumu na zahraniční konferenci, spoluprací se zahraničím, publikačním výstupem ve spoluautorství se zahraničními kolegy atpod. Vše by mělo být plánováno v rámci ISP a vykazováno v IS MU. Studijní oddělení i já osobně Vám v této věci poskytneme maximální možnou podporu a součinnost. Pro doktorské studenty nastupující do studia od PS 2024 bude v souvislosti s plánem rozvoje přenositelných dovedností platit povinnost absolvování online kurzu FRESHERS: Skills for Research Career v anglickém jazyce, který je zajišťován Oddělením doktorského studia a vědeckých kvalifikací RMU. Oborová rada přitom bude samozřejmě moci rozhodnout o nahrazení tohoto kurzu jinou vhodnou alternativou (např. kurz PhD FF START, některý z obsahově odpovídajících kurzů pořádaných Akademií věd, či MU atpod.). Kurz studentům umožní získat základní úroveň znalostí/dovedností spojených s vědecko-výzkumnou prací, přičemž pro studenty nepředstavuje žádnou zvýšenou zátěž a současně umožní školitelům i oborovým radám zachytit již na konci druhého semestru nedostatečně motivované, či neaktivní studenty a přijmout příslušná opatření. Toto opatření bude platné pro DS v prezenční i kombinované formě studia, přičemž zahrnuje povinnost absolvovat daný kurz do konce 2. semestru. Absolvování kurzu, nebo jeho ekvivalentu, bude vedeno v ISP, kontrolou plnění této povinnosti bude pověřen školitel/oborová rada neprodleně po ukončení 2. semestru studia. Tím bude dosaženo sjednocení jednoho z kontrolních bodů studia, který má aktuálně každý DSP nastaven v jiné podobě a v jiném období. Pokud DS nesplní v daném období povinnost absolvovat kurz, bude mu na návrh školitele po schválení oborovou radou pro neplnění studijních povinností odebráno stipendium, či podán návrh na ukončení studia. Všem stávajícím studentům DSP bude absolvování kurzu pouze doporučováno. Děkuji Váš za čas, který jste věnovali výše uvedenému. V případě jakýchkoli podnětů, či dotazů jsem Vám ráda k dispozici – další setkání s garanty studijních programů, předsedy oborových rad a školiteli v DSP plánuji předběžně na listopad. Se srdečným pozdravem přeji úspěšný vstup do nového semestru Iva Burešová 09.09.2024