Adobe Systems Verze listopad 2024 1 Opory pro kombinovanou a distanční výuku na MU Prezentace obsahu metodiky Jakub Havlíček, Odbor pro kvalitu RMU Obsah obrázku text, počítač, snímek obrazovky, Počítačová klávesnice Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Verze listopad 2024 2 Vznik a cíle metodiky •„Metodika: Distanční a kombinovaná výuka na MU“ •Vzniká jako analogie podobných dokumentů jiných VŠ, na MU doposud nebyl •Pracovní skupina prorektora pro vzdělávání a kvalitu M. Bulanta •12 členů – pedagogika, OpK, vedení MU, připravuje metodiku v r. 2023 •Přijata na RVH a účinná od 15. ledna 2024 • •Cíle dokumentu •Standardizace kvality výuky v dist. a kombi. programech na MU •Specifikovat parametry studijních opor ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Třída obrys Adobe Systems Verze listopad 2024 3 Výchozí normy a předpisy • • Zákon o vysokých školách č. 111/1998 Sb. • Nařízení vlády o standardech pro akreditace ve vysokém školství č. 274/2016 Sb.​ • Metodické materiály NAÚ, průběžně aktualizované: •„Bližší informace a pokyny k údajům požadovaným v přílohách A–D žádosti o akreditaci studijního programu“ •„Metodická pomůcka pro posuzování žádostí o akreditaci studijního programu“ • Vnitřní normy a předpisy MU: •„Řád kvality studijních programů Masarykovy univerzity“ •„Směrnice Masarykovy univerzity č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů“ •„Studijní a zkušební řád MU“ ̶ ̶ ̶ ̶ Třída obrys Adobe Systems Verze listopad 2024 4 Co je/není studijní opora • •Soubor didakticky zpracovaných informačních a studijních zdrojů pro distanční a kombinované studium •Podpora samostudia, asynchronní výuky •Oproti běžným studijním materiálům je systematicky strukturována, má úkoly a pokyny k samostudiu •Ideálně je vytvořena pomocí „interaktivní osnovy“ v IS, ale i Moodle aj., link je v sylabu v IS v kolonce pro oporu •Není to rozšířený sylabus, soubor četby ve „studijních materiálech“ bez dalšího zpracování, ale není třeba psát „skripta“ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Třída obrys Adobe Systems Verze listopad 2024 5 Funkce studijní opory • •Stanovuje cíl a výstupy vyuč. předmětu i jednotlivých lekcí Co bude studující umět/znát po dokončení lekce •Podává informace o harmonogramu studia s plánovanou časovou náročností a klíčovými termíny Co a kdy splnit, kdy a co studovat, odevzdat, časový postup studia •Udává, co je klíčové, co je povinné a doporučené Shrnout klíčový obsah, glosář klíčových pojmů apod. •Obsahově odpovídá struktuře celého vyuč. předmětu Není možné vytvořit např. jen tři jednotky (lekce) a nepokrýt celek učiva předmětu ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Třída obrys Adobe Systems Verze listopad 2024 6 Funkce studijní opory • •Podporuje samostatnou práci studujících, jejich „učení se“ •Obsahuje úkoly ke studiu k jednotlivým lekcím a informace k hodnocení úkolů Za co, jak bude hodnocen •Zahrnuje procvičování učiva, úkoly pro aktivní práci s obsahem Spojeno s průběžnými úkoly a zpětnou vazbu k jejich plnění •Aktivity podporující sebereflexi a zhodnocení vlastního pokroku •Aktivity ke spolupráci studujících – diskusní fóra, společné úkoly apod. ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Třída obrys Adobe Systems Verze listopad 2024 7 Funkce studijní opory • •Monitorování průchodu studiem •Ověřování splnění úkolů, cílů a výstupů z učení •Informuje o parametrech a podmínkách celkového hodnocení •Informuje o způsobech komunikace s vyučujícím a mezi studujícími navzájem (e-mail, konzultace, chat a diskusní fórum, skupina MS Teams…) • •… a vlastní studijní obsah v různé formě: komentované prezentace, četba, video/audio nahrávky… ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Třída obrys Adobe Systems Verze listopad 2024 8 Zajištění a hodnocení kvality opor • •Za opory ve stud. programu ručí garant SP Garant ví, co je v jednotl. vyuč. předmětech potřeba z hlediska programu jako celku, formálně i obsahově, zná odborný obsah z hlediska SP, koordinuje tvorbu opor v rámci SP •Při re-/akreditaci prováděna kontrola opor garant SP (obsah, formální náležitosti dle metodiky), koordinátor fakulty/OpK (jsou opory zpracovány?), zpravodaj RVH (úroveň zpracování dle metodiky) •U nových programů 1. ročník, další pomocí kontrolní zprávy RVH, u stávajících všechny ročníky ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Třída obrys Adobe Systems Verze listopad 2024 9 3 přístupy ke zpracování opor • •Formalistický – nežádoucí! Vytvoří se „nějaké studijní materiály“ – opora však musí být zejména užitečná pro studující v programu! •Fungující, funkční opora, užitečná pro studující Žádoucí stav, v základní rovině jej lze naplnit poměrně jednoduše s využitím nástroje IO v IS, naplnění základních funkcí opory •Vyučující – experimentátor(ka) Zkouší, co a jak jim IS nebo Moodle dovolí, aktivně testuje a vymýšlí různé aplikace a nástroje pro opory, jak jim to jen další povinnosti umožní J ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Třída obrys Adobe Systems Verze listopad 2024 10 Vzory, návody a rady pro e-learning • •Návod k základům tvorby interaktivní osnovy: https://is.muni.cz/auth/napoveda/elearning/osnova •Doporučení k distanční výuce: https://is.muni.cz/auth/do/mu/samostudium/index.html •Návody k e-learningu: https://is.muni.cz/napoveda/elearning#elearning •Příklad studijní opory s potřebnými náležitostmi: Právo Evropské unie II – seminář, přednášky a zkouška ̶ ̶ ̶ ̶ Třída obrys Adobe Systems Verze listopad 2024 11 Opory pro kombinovanou a distanční výuku na MU Děkuji za pozornost Jakub Havlíček, Odbor pro kvalitu RMU havlicek@rect.muni.cz Obrázky, slide 1,11: ChatGPT4o /DallE Obsah obrázku text, kreslené Popis byl vytvořen automaticky