Zápis z jednání Ekonomické komise Akademického senátu MU (EK AS) ustavené Akademickým senátem MU (AS MU) ve volebním období 2024-2027 Termín konání: pondělí 25. 11. 2024 ● 15:00-17:50 ● Zasedací místnost č. 340A + MS Teams Přítomni prezenčně: Mgr. Josef Menšík, Ph.D.; Mgr. Jan Čech, Ph.D.; Jozef Diškanec; Bc. Martin Gregor; doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.; PhDr. Markéta Horáková, Ph.D.; doc. Mgr. Jan Lochman, Ph.D.; Jakub Okruhlica; JUDr. Ivana Pařízková, Ph.D.; Bc. Jan Procházka; Mgr. Tomáš Vojtíšek Přítomni online: prof. RNDr. Jan Slovák, DrSc; Mgr. Damir Solak; Adam Špiřík; doc. RNDr. Josef Tomandl, Ph.D.; Mgr. David Novák; Mgr. Roman Jaroš; doc. PharmDr. Jan Gajdziok, Ph.D. Omluveni: prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. Hosté: RMU: prof. MUDr. Martin Bareš, Ph.D. (rektor) Mgr. Bc. David Póč (kvestor) prof. RNDr. Šárka Pospíšilová, Ph.D. (prorektorka pro výzkum a doktorské studium MU) Ing. Lenka Hrdličková (EkonO RMU) Ing. Lukáš Palko (OdbV RMU) Ing. Aleš Havránek (EkonO RMU) Mgr. Michal Petr (OddSci OdbV RMU) AS MU: doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (předseda AS MU) Program: 1) Úvod 2) Pravidla sestavování rozpočtu pro kalendářní rok 2025 Předseda EK na úvod pozdravil přítomné a konstatoval komisi usnášeníschopnou. Poté se přistoupilo k prvnímu bodu. 2. Pravidla sestavování rozpočtu pro kalendářní rok 2025 EK projednala návrh směrnice „Pravidla sestavování rozpočtu pro kalendářní rok 2025.“ Bod podrobně představil rektor na základě připravené prezentace, byl doplněn kvestorem a prorektorkou Pospíšilovou. Konstatoval, že změny jsou nerevoluční, zásadní je klást důraz na strategické směřování univerzity. Kvestor doplnil, že všechny plánované změny byly diskutovány také za účasti zástupců fakult kontinuálně se všemi dalšími povolanými osobami z rektorátu a ostatních pracovišť. V rámci proběhlé diskuse zazněla debata ohledně navyšování počtu studentů, problematika byla diskutována z pohledu různých oborů na jednotlivých fakultách. Rektor konstatoval, že pokud se bude zásadním způsobem snižovat studijní neúspěšnost, budou se studenti lépe vybírat, budou lépe popsány jednotlivé studijní programy, tak k navyšování přijímaných studentů docházet nutně nemusí. Doc. Horáková poznamenala, že i na Filosofické fakultě jsou obory jako anglistika nebo psychologie, které by mohly přijímat více studentů, rezervy tu jsou, ale samozřejmě to závisí i na přijímaní akademických pracovníků za dodržení kritérií a parametrů, ale v konečném důsledku z toho může benefitovat celá univerzita. Doc. Lochman odpověděl, že situace na Přírodovědecké fakultě je odlišná, v některých případech lze jít nahoru, ale ve většině případů jsou v přijímacím řízení přijati všichni studenti. Rektor doplnil, že studijní neúspěšnost má několik rovin, a jen některé z nich lze přímo ovlivnit. Od Bc. Gregora zazněla obava, jestli zvyšování studijní úspěšnosti, se kterou bude souviset i finanční stránka, nemůže v dlouhodobém horizontu způsobit to, že budou vyučující snižovat podmínky nutné pro úspěšné vykonání daného předmětu. Jestli poté nedojde ke snižování kvality některých studijních programů? Rektor odpověděl, že toto je zásadní otázka, a že tato praxe by ze střednědobého a dlouhodobého hlediska způsobila univerzitě značné problémy. Riziko to je, ale k tomuto by samozřejmě docházet nemělo. Důležitá je zde komunikace a role jak akademických senátorů, tak RVH. Tento parametr bude ale ze strany MŠMT stejně centrálně zavedený, je především důležité dbát na mechanismy hodnocení kvality výuky, které jsou na univerzitě dlouhodobě zavedené. Ing. Havránek doplnil, že je možné pracovat také na snížení studijní neúspěšnosti, zjišťovat důvody studentů, kteří studium nedokončí a zamezit jejich odlivu na jinou vysokou školu. Bc. Procházka poznamenal, že vzhledem k tomu, že cílem je vybírat stejné procento přijatých studentů jako dříve, jen ze širší kohorty silnějšího demografického ročníku, není důvod, aby se faktické studijní předpoklady u přijatých studentů snižovaly. Předseda EK konstatoval, že zahrnutí Farmaceutické fakulty je očekávaný krok, který logickým způsobem. Následně položil otázku ohledně kooperované výuky a výpočtu výukových kreditů, kde nově dochází k zahrnutí do pravidel vedle fakult i vysokoškolských ústavů a pracovišť, o která pracoviště se jedná? Ing. Havránek reagoval, že jde vedle vysokoškolských ústavů o pracoviště CERPEK. CERPEK vyučuje jeden předmět celouniverzitního základu, a protože ostatní předměty celouniverzitního základu vstupují do kooperované výuky, aby tím získaly finanční prostředky, bylo tam pracoviště zahrnuto. Rektor doplnil, že se vysokoškolské ústavy a pracoviště CERPEK dlouhodobě podílejí na výuce a byť nemají akreditace studijních programů, podílejí se na řadě aktivit. Dr. Čech položil dotaz ohledně složky, která vychází z „kafemlejnku“ a byla tedy dána výkonností v dávnější minulosti: teď klesá na 60 %, jaký je výhled do budoucna, jak ambiciózní chce být univerzita a kam až chce tento parametr do budoucna posouvat? Rektor odpověděl, že pro rok 2025-2026 dle jeho názoru hodnota zůstane stejná, potom bude záležet na vývoji prostředků, důležité je ale zachovat určitou míru predikovatelnosti a stability. Předseda EK souhlasil s rektorem ohledně nutnosti zachování stabilizační složky. Dr. Čech se následně zeptal v souvislosti s počtem publikací, které vstupují do výpočtu, jaký je ve výpočtu poměr publikací v porovnání STM a SSH modelu? Rektor odpověděl, že mohou být poskytnuta přesná data, řádově více na počty publikací je to v oblasti STM, protože tam jsou jiné publikační zvyklosti, včetně spoluautorství, zatímco u SSH modelu je to často o menším počtu autorů, monografiích a publikacích, které jsou jednou za čas. Prorektorka Pospíšilová doplnila, že pro každý model jsou různá kritéria, v SSH modelu jsou zahrnuty také monografie, přičemž proběhla podrobná diskuse ohledně toho, která kvalitní nakladatelství zde zahrnout. Předseda EK poznamenal, že oprosti minulému roku nedošlo v seznamu nakladatelství k žádné změně, Dr. Čech se zeptal na základě čeho seznam nakladatelství vzniká, jsou brány v potaz i vnější vstupy, nebo je to na základě vnitřní diskuse? Prorektorka Pospíšilová odpověděla, že v úvahu se bere obojí, při vytváření se inspirovali i zahraničními pracovišti. Bc. Procházka položil dotaz v rámci výkonové části příspěvků na vzdělávací činnost, ohledně 5% parametru studentů z ciziny, jestli se do něj počítají i studenti ze Slovenska? Ing. Havránek odpověděl, že ne. Druhý dotaz směřoval na samotnou funkci a motivaci tohoto parametru, a to v ohledu přijíždějících studentů z ciziny v kontextu zvýhodňování fakult. Rektor odpověděl, že je to motivováno snahou zavádět více studijních programů v anglickém jazyce, pro fakulty to přináší finanční prostředky a v konečném důsledku to zvyšuje visibilitu univerzity jako celku a může mít i dopad na hodnocení v mezinárodních žebříčcích. Mgr. Vojtíšek položil dotaz směřující k rozdílnému Q3 Scopus a Q3 WoS. Rektor odpověděl, že do WoS spadla řada ESCI a tím došlo k této změně. Prorektorka Pospíšilová doplnila, že na základě grafu z prezentace (snímek č. 65) u Scopusu nedošlo k žádné změně, před 2 měsíci ale došlo ke změně ve WoS, kdy se zvýšil počet publikací ze 12 na 21 tisíc. ESCI zdroje se rozprostřely do jednotlivých kvartilů a kvůli této inkorporaci se kvartily změnily a do Q2 přešla významná část Q3. Pokud by univerzita tuto změnu v rámci WoS na mezinárodní úrovni neakceptovala, byly by kvartily jiné a způsobovalo by to rozličné problémy při hodnocení v mezinárodním prostředí. Mgr, Vojtíšek reagoval dotazem, jak moc tento nový systém reflektuje nastavení na národní úrovni? Rektor odpověděl, že nekopíruje přesně národní systém, protože je snaha brát v potaz mezinárodní úroveň, podobně jako je snaha i Univerzity Karlovy. Mgr. Petr doplnil, že metodika, podle které se kvartily vypočítávají, se stejně vypočítává z celého objemu časopisů včetně ESCI, proto by nedávalo smysl do kvartilů ESCI nezahrnovat. Národní metodiku to nemůže kopírovat i z toho důvodu, že naše metodika pracuje v mnohem rozsáhlejším a robustnějším oboru v rámci mezinárodního prostředí. Usnesení: EK AS MU doporučuje AS MU vyslovit souhlas se směrnicí Pravidla sestavování rozpočtu pro kalendářní rok 2025. Jednomyslně přijato. Rektor poděkoval všem přítomným za nastudování problematiky, projednání bodu a následnou diskusi. Předseda Menšík taktéž poděkoval za diskusi, ocenil její podrobnost a fundovanost a ukončil zasedání. Zasedání ukončeno v 17:50. Zapsala: Marie Hynková Ověřil: Josef Menšík