Schůzka s proděkany ohledně reformy ankety Přítomni za studenty: Dalibor Jenne, Zdeněk Ručka, Jana Kralovianska Přítomni za vyučující: prorektorka pro informační technologie prof. Černá, prorektor pro vzdělávací činnost prof. Slaný a děkan FSS prof. Rabušic Při jednání s proděkany jsme vycházeli z následujících, předem určených, východisek: · Předmětová anketa je nepovinná · Jednotlivým vyučujícím nemůžeme zakázat si dělat vlastní ankety, už kvůli tomu, že z nich dostanou bližší a jasnější informace · Naše předmětová anketa je plošná, platná pro všechny fakulty MU, musí tudíž mít univerzální charakter · Učitelé s povděkem přijímají iniciativu studentů na změnu ankety a vidí práci, která za nimi stojí Nyní k jednotlivým bodům navržených změn: Tvrdíme, že anketě je věnována malá pozornost ze strany vedení univerzity a jednotlivých fakult a že studenti nevědí, že se s anketou pracuje dál. Bylo oponováno tím, že se pokaždé konají evaluační návštěvy rektora na každé s fakult, diskutuje se nad jednotlivými problémy a rovněž dlouhodobě negativní výsledky, či negativní hodnocení vedou ke snížení platového ohodnocení jednotlivých pedagogů nebo k tomu, že jim je dokonce předmět odebrán. V rámci ochrany údajů se ale ke studentům takové změny jmenovitě dostat nemohou. Bylo by třeba zlepšit postavení předmětové ankety vůči studentům. Zvážíme možnost napsat články do LEMEURa a Muni.cz. Studentští poradci a Prvákoviny by měli aktivně působit už na nastupující studenty, aby nezapomínali vyplňovat anketu. Učitelská komora totiž často zapomene, že to je třeba neustále studentům připomínat, berou anketu jako rutinu, ale zapomínají, že studenti se na škole neustále mění. Jednotliví garanti oborů pak vidí všechny výsledky u jednotlivých vyučujících v daném oboru a mohou působit už na konkrétním místě. Dalším problémem, který studentská komora na anketě vidí je skutečnost, že mnozí respondenti anketu pouze a jednoduše vyklikají, aby už v ISu nesvítila, a nedávají pozor na jednotlivé odpovědi. Tomuto nešvaru se asi nevyhneme. Naštěstí stále zůstává řada studentů, co využívá možností komentářů k otázkám a jejich názory jsou pro školu důležité. Opět platí pravidlo, že je vidí jak jednotliví učitelé, jimž jsou komentáře určeny, tak i garant daného předmětu. Další problém - anketu vyplňuje jen málo studentů. Ne tomu tak není, naše škola patří mezi školy s nejvyšší návratností ankety. Existují i školy s vyšší návratností výsledků ankety, ale těch je opravdu málo. Stojíme vysoko nad průměrem asi okolo 40-50%. Problém, který se jeví jako podstatný je ovšem rozpor mezi cíli ankety u vyučujících a u studentů. Ten je způsoben převážně faktem, že vztah student - vyučující je asymetrický. Studenti se nevyjadřují nějak razantně k jednotlivým vyučujícím. Předmětová anketa si ani neklade za cíl zmapovat extrémní názory, ale spíše rozptyl jednotlivých odpovědí. Ten nabídne všeobecný přehled, jak si daný předmět a vyučující v něm stojí a eliminuje extrémy. Nyní k bodovací stupnici. Učitel dostává zobrazen v údajích jak průměr hodnocení tak i již výše zmíněný rozptyl odpovědí, nevidí tedy jen výsledek, ale celé spektrum názorů. Studenti předložili požadavek na zkrácení hodnotící škály. Současná má 11 stupňů. Učitelé chtějí zachovat z matematického hlediska relevantnost ankety, tudíž nepřipadá v úvahu, že by nová bodovací stupnice měla mít pod 5 bodů. Shodli jsme se na tom, že bude mít tedy 5-11 bodů, jak uznáme za vhodné a že počet bodů bude lichý. Tedy v úvahu připadá 5, 7, 9 nebo opět 11 bodů. K obsahu ankety: Otázek je 7 a chceme zachovat jejich univerzálnost pro celou školu. Nehodí se tedy je rozlišit podle seminářů, cvičení, laboratoří a přednášek, protože ani seminář na jedné fakultě nemusí být podobný strukturou tomu na fakultě druhé. To, že u některých předmětů jsou napsáni vyučující, kteří ho nevyučují a ti, co ho vyučují, tam chybí, musí řešit jednotliví garanti, nikoli rektorát. A už je to mnohdy v řešení. Anketa musí nadále zůstat samoobslužná. Domluvili jsme se, že nová podoba ankety bude mít mezi 7-10 otázkami a jednotlivé otázky budou obohaceny o vysvětlivky, co každá otázka znamená, aby studenti netápali při odpovídání a věděli, co se po nich chce. Zvážíme, zda dát volné hodnocení ke každé otázce, nebo uděláme komentář, že pod anketu můžou studenti shrnout úplně cokoli ke všem otázkám. Jednotlivé otázky na sebe nyní navazují a jsou tak propojeny, že není možno jednu vynechat. Musíme tedy navrhnout novou sadu otázek tak, aby byly rovněž propojeny a dotazovaly se na důležité prvky (kvalita výuky, kvalita materiálů, schopnosti vyučujícího, jeho chování atp.). Studenti si berou za úkol zkompletovat novou sadu otázek včetně grafického návrhu a komentářů. Samostatně se bude řešit hodnocení státní závěrečné zkoušky absolventy, kteří doteď neměli přístup k anketě. Bude to ošetřeno. Absolventům se rovněž po čase zasílá dotazník kvůli celkovému zhodnocení studia na škole. Je třeba naformulovat samostatné otázky ohledně SZZk tak, aby se opět vystihly nejčastější možné chyby jako např.: že daná zkouška má byt konána před komisí, ale nebyla. Je třeba zvážit opět ponechání volných otázek jako prostoru, kde student může slovně vyjádřit, jak jeho zkouška proběhla. Řada dalších technických nedostatků, na které jsme prostřednictvím sepsaných požadavků na reformu ankety upozornili, je již napravena. S případnými dalšími technickými problémy se nemusíme obracet na rektora, ale stačí kontaktovat prof. Černou, která nápravu zajistí. Otázky v anketě vznikly jako požadovaný kompromis mezi fakultami, jejich změna je tedy otázkou dohody všech. Chybí otázky ohledně e-learningu a dalších nových prvků výuky. Ty by nová anketa měla rovněž zohlednit. Závěrem ještě několik poznatků: Díky otázkám v anketě by si měl každý student uvědomit, jak by měla v ideálním případě výuka vypadat a to v každém předmětu. Anketa tedy směruje studenty, aby kontrolovali předmět a měli od něj patřičná očekávání. Vyučující i garanti předmětů si mohou zobrazit výsledky podle řady různých klíčů a kombinovat je, jak uznají za vhodné. Garant předmětu může žádat změny nastavení ankety v rámci zobrazování. Kdyby chtěl vidět výsledky podle jiného klíče než jaké tam jsou nastaveny, stačí, když zažádá.