II. PŘEDKLÁDACÍ ZPRÁVA Věcný záměr zákona o finanční pomoci studentům Návrh věcného záměru zákona o finanční pomoci studentům je předkládán v souladu s programovým prohlášením současné vlády, zároveň s tímto zákonem je vládě předkládán věcný záměr zákona o vysokých školách. Oba věcné záměry jsou uvedeny v plánu hlavních úkolů MŠMT i Vlády ČR. Přípravou obou zákonů se od ledna 2009 zabývá individuální projekt národní Reforma terciárního vzdělávání realizovaný MŠMT. Cílem věcného návrhu zákona o finanční pomoci studentům je zlepšení ekonomických podmínek studentů vysokých škol v průběhu vysokoškolského studia, zejména v návaznosti na zavedení povinnosti placení školného. Riziko spojené s nečinností spočívá v tom, že zavedení školného bez odpovídajících podpůrných finančních nástrojů by vedlo ke zvýšení bariéry přístupu občanů k vysokoškolskému vzdělání. Zákon je postaven na těchto principech: · Zabezpečit přístup občanů k vysokoškolskému vzdělání, jejich účast na vzdělávání a rovnost šancí bez ohledu na sociální prostředí, ze kterého pocházejí. · Využití záručních nástrojů státu. · Využití finančních nástrojů ze strany studentů je fakultativní. · Minimalizace dopadů právní úpravy na výdaje státního rozpočtu. · Efektivnost a co nejnižší administrativní náročnost zvolených řešení. Samotný zákon o finanční pomoci studentům zahrnuje tato řešená témata: a) spoření na vzdělání, b) půjčky na školné, c) půjčky na životní náklady studentů, d) veřejnoprávní podpora studentů, e) soukromoprávní podpora studentů. Návrh věcného záměru byl zpracován postupem zahrnujícím hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad a byl konzultován s reprezentacemi vysokých škol, které byly účastny vnějšího připomínkové řízení, které proběhlo ve dnech 16. 11. 2011 – 8. 12. 2011. K návrhu věcného záměru se vyjádřila připomínková místa uvedená v čl. 5 odst. 1 písm. a) až c) Legislativních pravidel vlády. Podrobné vyhodnocení vnějšího připomínkového řízení je součástí materiálu. Materiál se předkládá bez rozporu s připomínkovými místy uvedenými v čl. 5 odst. 1 písm. a) až c) Legislativních pravidel vlády, avšak s nesouhlasnými stanovisky (rozpory) reprezentací vysokých škol (Česká konference rektorů, Rada vysokých škol). Připomínky podstatné povahy, kterým nebylo vyhověno, uplatnila z dalších připomínkových míst ČMKOS. Materiál je s ohledem na výsledek RIA předkládán v některých aspektech odchylně od programového prohlášení vlády. Konkrétně není zaveden základní studijní grant pro všechny studenty z důvodů přílišných dopadů na státní rozpočet. Jednalo by se o nový mandatorní výdaj. Na tento nesoulad poukázala zejména zmocněnkyně vlády pro lidská práva, MPO a Rada vysokých škol. Dále bylo nutno snížit hranici rozhodnou pro splácení půjčky z hodnoty průměrné mzdy na hodnotu dvojnásobku minimální mzdy. Finanční model prokázal, že významný podíl absolventů by nezačal nikdy splácet (týká se zejména absolventů bakalářského studia) a nemalá část absolventů by v režimu splácení zůstávala příliš dlouhou dobu. Na tento nesoulad poukázala zejména zmocněnkyně vlády pro lidská práva, MZV, ČMKOS a Rada vysokých škol. Není navrhován specifický režim příležitostného zaměstnávání studentů, na což upozornilo MZV. Česká konference rektorů odmítá předložený návrh věcného záměru zákona jako celek z obsahových i formálních důvodů. Rada vysokých škol doporučuje návrh nepřijmout a zpochybňuje rozsah provedené RIA. Nesouhlasí s ponecháním omezení věkovou hranicí a s omezením podpory na prezenční formu studia. Dále nesouhlasí zejména se zavedením půjček na školné, z důvodu nesouhlasu s placením školného, ale podporuje zavedení půjček na životní náklady studentů. ČMKOS nesouhlasí zejména se zavedením půjček na školné, z důvodu možných sociálních dopadů vyplývajících ze zavedení školného. Podporuje zavedení půjček na životní náklady studentů. Z vnějšího připomínkového řízení dále vyplynula některá další doporučení, se kterými se předkladatel neztotožňuje. MF navrhuje, aby studenti žádající o půjčku na životní náklady byli příjmově testováni. Dále MF zpochybňuje možnost odečtu zaplacených úroků z půjček od daňového základu. Svaz průmyslu a obchodu navrhuje zvýšení limitu pro daňovou uznatelnost výdajů na podniková stipendia z dnešních 5 000 Kč na 7 000 Kč.