Zásady vnitřních legislativních pravidel Masarykovy univerzity Návrh Kolegium rektora MU 17. 4. 2007 Východiska n Vnitřní normotvorba – jeden ze základních nástrojů řízení n Potřeba respektovat význam vnitřních norem, jejich specifika (oproti právním předpisům) i různé druhy vnitřních norem v prostředí VVŠ n Systémový přístup k vnitřním normám n Standardizace procesů vnitřní normotvorby n Standardizace legislativní techniky Kategorizace vnitřních norem n Vnitřní předpisy schvalované AS n Ostatní vnitřní normy: n Směrnice n Opatření n Rozhodnutí n Pokyny (k provedení směrnice nebo opatření) Cílem je dosažení přehlednosti systému vnitřních norem a jeho vnitřní hierarchizace (např. využívání prováděcích pokynů k regulaci detailů, které by jinak zatěžovaly základní normy). Diferenciace normotvorných procesů n Vydání nové normy n Novelizace stávající normy: změna obsahu vnitřní normy bez jejího komplexního nahrazení novou normou n Aktualizace stávající normy: přizpůsobení obsahu vnitřní normy změnám externí legislativy Odlišný stupeň náročnosti přípravy a projednávání pro každý z těchto typů. Zásady procesu tvorby vnitřních norem n Povinnost zpracovat věcný záměr (mimo případy aktualizace nebo zcela jednoduché novelizace): tvůrce návrhu si má předem ujasnit, čeho chce dosáhnout, jakou regulací toho chce dosáhnout, jaké náklady to přinese a zda je to vůbec potřeba n Připomínkové řízení již k věcnému záměru: koncepční otázky nemají být řešeny nad již hotovým „paragafovaným“ zněním n V připomínkovém řízení k samotnému textu normy už řešit převážně otázky formulační n Stabilizovat a standardizovat lhůty pro jednotlivé fáze legislativního procesu n Plně elektronizovat proces vnitřní normotvroby (s použitím modulu spisové služby a DMS) Rada pro vnitřní legislativu n Zřídit nový poradní orgán k poskytování odborné garance pro vnitřní normotvorbu n Složení: cca 9 členů, min. 1/3 členů zástupci AS MU n Povinné přípomínkové místo ke všem návrhům vnitřních norem n Právo i povinnosti periodicky zhodnocovat vývoj vnitřní normotvorby a dávat doporučení n Možnost podílet se na výkladu vnitřních norem ve složitých a sporných případech Cíle nově navrhovaných vnitřních legislativních pravidel n Srozumitelný systém vnitřních norem n Snížení náročnosti vnitřní normotvorby n Sjednocení pravidel pro všechny typy vnitřních norem na úrovni MU i součástí Další postup práce n Do 15. května 2007 – připomínky k zásadám n Červen 2007 – na základě připomínek k zásadám představení první verze návrhu vnitřních legislativních pravidel kolegiu rektora n Do 31. srpna 2007 – připomínkové řízení k návrhu n Září 2007 – vypořádání připomínkového řízení, projednání výsledku v kolegiu rektora n Říjen 2007 – vydání vnitřních legislativních pravidel s účinností od 1. ledna 2008