Výzva pro akademické senáty a studentské komory akademických senátů vysokých škol. Dovolujeme si Vás oslovit na základě informací v médiích a existující pracovní verze novely zákona o pedagogických pracovnících 563/2004 Sb. i zamýšlené změny vysokoškolského zákona. Zajímá nás Vaše stanovisko k medializovaným záměrům MŠMT v uvedených bodech: - samospráva vysokých škol (vč. omezení role AS), - požadavek na kvalifikaci učitele. Postoj studentské komory AS PdF MU v Brně a AS PdF MU je následující. A/ Požadujeme zachovat postavení akademických senátů jako svobodné a demokratické instituce. Z toho vyplývá i požadavek zachování stávajících pravomocí a zachování poměru účasti studentů v senátech fakult a univerzit. B/ Učitel musí mít vysokoškolské pedagogické vzdělání a musí být zachována kontinuita vzdělání učitele. Varianta § 32 Fyzická osoba, která nesplňuje předpoklad podle § 3 odst. 1 písm. b) (viz níže), může vykonávat přímou pedagogickou činnost po dni nabytí účinnosti tohoto zákona: (a) pokud dlouhodobým výkonem přímé pedagogické činnosti na příslušném druhu nebo typu školy po dobu nejméně 5 let prokázala schopnost výkonu požadované činnosti (dle senátorů, zde není tedy stanoveno žádné vzdělání – zcela neakceptovatelné), (b) nejdéle po dobu deseti let, pokud v této době nezahájí studium, kterým potřebný předpoklad získá, a toto studium úspěšně ukončí (to je nejjednodušší akceptovatelné řešení, dosud bylo 5 let), (c) jestliže vysoké školy pro výuku odborných předmětů ve střední a vyšší odborné škole neumožňují přístup k vysokoškolskému vzdělání v akreditovaném studijním programu příslušného studijního oboru; v tomto případě je postačující získání nejvyššího dosažitelného vzdělání v příslušném oboru považuje předpoklad odborné kvalifikace za splněný (pouze přechodně, ale lze akceptovat). § 3 Předpoklady pro výkon funkce pedagogického pracovníka (1) Pedagogickým pracovníkem může být ten, kdo splňuje tyto předpoklady: (a) je plně způsobilý k právním úkonům, (b) má odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost, kterou vykonává, (c) je bezúhonný, (d) je zdravotně způsobilý, a (e) prokázal znalost českého jazyka, není-li dále stanoveno jinak. Pro kvalifikaci učitele není stanoveno žádné vzdělání. Proto považujeme toto za zcela neakceptovatelné. Tato výzva v tomto okamžiku slouží k rychlému získání základních informací o postoji delegovaných osob reprezentujících instituce na učitelských fakultách v ČR (předsedové studentských komor a předsedové senátů) a akceschopnosti studentů a pedagogů těchto fakult. Hodláme co nejdříve iniciovat setkání členů AS s ministrem MŠMT ČR. V dlouhodobějším horizontu očekáváme vytvoření diskusní platformy zástupců studentstva i učitelů, která bude jednoznačně a razantně reagovat na postoje vlády ovlivňující v budoucnu stav učitelské profese v ČR a roli učitelských fakult v české společnosti. Vaše stanovisko bychom rádi obdrželi nejpozději do 27. dubna 2008. S úctou. Za studentskou komoru AS PdF MU - Mgr. Pavel Sochor, místopředseda AS PdF MU, v r. Za AS PdF MU - doc. PhDr. J. Vaculík, CSc., předseda AS PdF MU, v. r. Za AS PdF MU - doc. RNDr. S. Novák, CSc. ,místopředseda AS PdF MU, v. r. V Brně dne 16. 4. 2008.