Zápis ze zasedání Rady pro vnitřní hodnocení dne 22. října 2024 Přítomni: dle prezenční listiny Místo jednání: Rektorát Masarykovy univerzity Sp. zn.: MU-IS/266857/2024/2517332/RMU Program: 1. návrh prodloužení studijního programu Filozofické fakulty; 2. zpráva z tematického hodnocení ověřování výstupů z učení; 3. kompetenční rámec vysokoškolských vyučujících na MU a související témata; 4. aktualizace Průvodce člena RVH a rozhodovací praxe RVH; 5. informace o výstupech projektu CRP RVH 2023 (dotazníková šetření); 6. informace o činnosti studentského panelu pro kvalitu; 7. různé. Úvod Místopředsedkyně Rady pro vnitřní hodnocení MU (dále také jen „RVH“) doc. Pitrová přivítala přítomné členy a členky RVH a seznámila je s programem tohoto koncepčního zasedání. Na úvod jednání v souvislosti se zařazením návrhu prodloužení studijního programu Filozofické fakulty připomněla problematiku studijních opor pro distanční a kombinované studium a zmínila, že na některých fakultách byly zahájeny kroky k analýze stavu studijních opor a uvedení do souladu s platným metodickým předpisem. 1. Návrh prodloužení studijního programu Filozofické fakulty I. Zvukový design a multimediální technologie (N) Místopředsedkyně RVH doc. Pitrová připomněla, že fakulta předkládá návrh, který RVH vrátila k přepracování z důvodu chybějících či nedostatečných studijních opor pro předměty v kombinované formě studia. Proděkanka doc. Burešová poděkovala za příležitost k opravě a uvedla, že i Filozofická fakulta se zaměřila na neprodlené uvedení studijních opor do souladu s metodickými předpisy a vyčlenila k tomuto účelu nejen finanční, ale také personální kapacity. Členové a členky RVH diskutovali nad předloženým materiálem, přičemž zdůraznili, že zatímco u některých studijních opor je patrný značný progres, v jiných stále přetrvávají zásadní nedostatky. RVH má za to, že studijní opory jsou jedním ze zásadních zdrojů informací pro studující v kombinované formě studia a mají být připravovány právě s ohledem na užitečnost a využitelnost pro tyto studující. V této souvislosti 2 požádala RVH fakultu, aby prověřila nastavení kombinovaného studia, a to především z hlediska míry průniku výuky se studiem prezenčním. Návrh usnesení: Rada pro vnitřní hodnocení MU v souladu s čl. 17 Řádu kvality studijních programů MU schvaluje návrh prodloužení navazujícího magisterského studijního programu Zvukový design a multimediální technologie předložený Filozofickou fakultou MU a záměr předložit žádost o prodloužení platnosti akreditace tohoto studijního programu Národnímu akreditačnímu úřadu pro vysoké školství. Rada pro vnitřní hodnocení MU oceňuje významné zlepšení kvality studijních opor pro kombinovanou formu studia od předchozího projednání návrhu. V obsahu a struktuře některých těchto opor však shledává přetrvávající nedostatky. Požaduje proto v termínu do 30. listopadu 2024 předložení kontrolní zprávy dokládající úplný soulad studijních opor pro kombinovanou formu studia v uvedeném studijním programu s metodickým listem Distanční a kombinovaná výuka na MU. Hlasování: Počet přítomných členů před zahájením hlasování: 12 Pro: 12 Proti: 0 Zdržel se: 0 Usnesení bylo přijato. 2. Zpráva z tematického hodnocení ověřování výstupů z učení Dr. Havlíček z Odboru pro kvalitu seznámil členy a členky RVH s průběhem a výsledky tematického hodnocení ověřování výstupů z učení, které probíhalo formou moderované diskuse s respondenty z řad vyučujících i studujících, analýzou dat sylabů k vybranému souboru předmětů v Informačním systému a pomocí dotazníku pro studující. Z výstupů tematického hodnocení vyvstala mj. potřeba sjednocení a zkvalitnění informací uváděných v základní kartě předmětu (sylabus) v Katalogu předmětů v IS, posílení role formativního hodnocení a širší metodické podpory pro vyučující. Členové a členky RVH diskutovali o vztahu údajů uváděných v Katalogu předmětů a v Interaktivní osnově, kdy Katalog předmětů slouží pro přehled základních informací o předmětu, zatímco v Interaktivní osnově je prostor pro více podrobností. Faktické informace na obou platformách musí být shodné, liší se v míře detailu. RVH zdůraznila potřebu aktuálních a platných informací v sylabech předmětů. Debata se dále vedla o potřebě lépe rozlišit cíle výuky a výstupy z učení nebo metody hodnocení a průběh hodnocení. Rada pro vnitřní hodnocení projednala výstupy tematického hodnocení ověřování výstupů z učení a konstatovala, že vedle zvyšování kvality výuky je nezbytné také sledovat transparentnost a správnost zveřejňovaných informací. RVH se shodla na následujících doporučeních a opatřeních: • úprava nápovědy k vyplňování klíčových položek sylabů v Katalogu předmětů v IS. Nápověda má být upravena tak, aby poskytla katalog vzorů dobré praxe při uvádění klíčových údajů jako jsou cíle, výstupy z učení, metody výuky a metody hodnocení k různým typům předmětů (znalostně zaměřené, dovednostně zaměřené, technické/evidenční apod.); 3 • vypracování návodu pro vyučující ve formě „katalogu dobré praxe“ v konkrétních postupech a metodách hodnocení pro různé typy předmětů, vč. rozšíření a úpravy ve výběru možností vyplňování položky metod hodnocení v sylabu v Katalogu předmětů v IS; • pokračovat v činnosti pracovní skupiny pro IS jako Learning Management System a aktualizovat její cíle dle výstupů tematického hodnocení tak, aby mohly být implementovány změny a úpravy IS, které povedou k efektivnější využitelnosti IS jako plně funkčního LMS; • analýza možnosti sloučení položek sylabu „cíle předmětu“ a „výstupy z učení“ v Katalogu předmětů v IS; • shrnutí klíčových výstupů šetření do popularizační zprávy pro akademickou obec MU s cílem zvýšit povědomí o problematice ověřování výstupů z učení. RVH dále vyzývá fakulty, aby vhodným způsobem zajistily systematickou aktualizaci informací uvedených v sylabech v Katalogu předmětů a zajistili správnost údajů. V průběhu projednávání tohoto bodu z jednání odešel prof. Zemčík. 3. Kompetenční rámec vysokoškolských vyučujících na MU a související témata Dr. Oleksíková a Mgr. Zlámalová z Odboru pro kvalitu představily návrh systémového nastavení rozvoje a podpory pedagogických kompetencí na MU. Členové a členky RVH debatovali o kritériích kvalitní výuky a jejich hodnocení na MU. RVH se seznámila s kompetenčním rámcem VŠ vyučujících a diskutovala o jeho obsahu. Členové a členky upozornili na nejednoznačně definovaného adresáta a přílišnou míru obecnosti. Zajímali se také o plánované nastavení systému center pro rozvoj pedagogických kompetencí na fakultách. Rada pro vnitřní hodnocení upozorňuje, že Masarykova univerzita je vedle své vědecké role primárně vysokou školou a je proto nezbytné věnovat pozornost způsobu předávání vědomostí, tedy kvalitě výuky, včetně potenciálu inovací v této oblasti. Při systémovém nastavení rozvoje a podpory pedagogických kompetencí doporučuje čerpat inspiraci ze zahraničí. V průběhu projednávání tohoto bodu z jednání odešel doc. Tomandl. 4. Aktualizace Průvodce člena RVH a rozhodovací praxe RVH Mgr. Bláha z Odboru pro kvalitu informoval o každoroční aktualizaci uvedených dokumentů, jejichž podoba byla utvářena během koncepčních zasedání RVH v listopadu 2022 a únoru 2023. RVH odsouhlasila upravenou podobu rozhodovací praxe, k revidovanému Průvodci pak přislíbili členové RVH doplnit další podněty, které budou do textu zapracovány. 5. Informace o výstupech projektu CRP RVH 2023 (dotazníková šetření) Mgr. Bláha z Odboru pro kvalitu informoval o výsledcích dotazníkového šetření provedeného na přelomu let 2023/2024 na MU v rámci centralizovaného rozvojového programu „RVH – PRO: Rady pro vnitřní hodnocení – praxe, rozvoj a organizace“. Šetření proběhlo na všech 15 zapojených vysokých školách mezi vedením fakult, garanty studijních programů a členy RVH a bylo jedním z podkladů pro hlavní projektový výstup, tj. analýzu a metodická doporučení uplatnitelná pro činnost rad pro vnitřní hodnocení napříč vysokými školami. 4 6. Informace o činnosti studentského panelu pro kvalitu Studentská členka RVH Mgr. Antalová seznámila ostatní členy a členky RVH s činností studentského panelu pro kvalitu, který funguje jako neformální poradní orgán studentského člena RVH od ledna 2023 a jsou v něm zastoupeny všechny fakulty MU (momentálně není obsazena pozice FI a ESF). Role studentského panelu se již osvědčila při posuzování návrhů předkládaných RVH a nyní je v plánu jeho činnost rozšířit, kdy se panel bude setkávat se studentskými zástupci v programových radách na jednotlivých fakultách. Mgr. Antalová také zmínila pozitivní ohlasy ze strany tuzemských vysokých škol. RVH vzala informace o činnosti studentského panelu na vědomí a poděkovala Mgr. Antalové za její úsilí při vytvoření, činnosti a propagaci této platformy. 7. Různé Rada pro vnitřní hodnocení se vrátila k otázce stanovení počtu kvalifikačních prací, které může vést jedna osoba, tentokrát ve vztahu k bakalářským a magisterským studijním programům. Diskutovala znění Nařízení vlády: „Vysoká škola má přijata dostatečně účinná opatření zajišťující úroveň kvality kvalifikačních prací a systematicky dbá na kvalitu obhájených kvalifikačních prací a obhájených rigorózních prací. V rámci svých pravidel stanoví požadavky na způsob vedení těchto prací a kvalifikační požadavky na osoby, které vedou kvalifikační práce nebo rigorózní práce, a stanoví nejvyšší počet kvalifikačních prací nebo rigorózních prací, které může vést jedna osoba.“ (NV 274/2016, část I, Hlava II, bod C II 4). Identifikovala nedostatek naplnění tohoto požadavku v pregraduální oblasti. U disertačních prací stanovila RVH maximální počet vedených prací jedním školitelem svým usnesením z 18. dubna 2023. RVH si je vědoma veliké heterogenity zvyklostí vedení závěrečných prací včetně odlišných postupů a formátů napříč MU. Současně si uvědomuje požadavek v nařízení vlády, kde je nezbytné stanovit kvalifikační parametry vedoucích závěrečných kvalifikačních prací a určit nejvyšší počet prací vedených jednou osobou. Diskutovala o možných řešeních s tím, že se bude této problematice dále věnovat na nejbližším jednání. S maximálním respektem ke zvyklostem a potřebám jednotlivých programů na MU se RVH domnívá, že: 1) Stanovení maximálního počtu vedených kvalifikačních prací, které může vést jedna osoba (tedy celkem bakalářských a magisterských prací) musí odrážet potřeby konkrétních programů, jejich množstevní parametry, styl a charakter vedených prací. Dříve doporučený limit počtu vedených disertačních prací je součástí celkového limitu vedených závěrečných prací. 2) Stanovení kvalifikačních parametrů pro vedoucí práce musí respektovat potřebu vysoké kvality kvalifikačních prací. Případy, kdy fakulta připouští zapojení doktorských studentů jako vedoucích práce tam, kde je jejich odborný potenciál významným příspěvkem pracovišť, by měly odrážet již získané zkušenosti v rámci doktorského studia. Současně by měl vedoucí pracoviště zajistit účinné mechanismy pro nestandardní situace. 5 Příští jednání se uskuteční v úterý 19. listopadu 2024. Zpracovali: Mgr. Bc. Pavlína Studená, Mgr. Jan Bláha Schválila: doc. Markéta Pitrová, místopředsedkyně RVH MU Prezenční listina členů Rady pro vnitřní hodnocení MU Přítomen Přítomen na část jednání Nepřítomen prof. MUDr. Martin Bareš, Ph.D. * doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D. * Mgr. Natália Antalová * doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. * doc. PaedDr. Emanuel Hurych, Ph.D. * prof. PhDr. Josef Krob, CSc. * doc. PharmDr. Kateřina Kubová, Ph.D. * doc. RNDr. Lenka Luhová, Ph.D. * doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. * doc. Mgr. Jan Obdržálek, PhD * prof. JUDr. Naděžda Rozehnalová, CSc. * prof. Ing. Antonín Slaný, CSc. * doc. RNDr. Josef Tomandl, Ph.D. * prof. RNDr. Michaela Wimmerová, Ph.D. * prof. Dr. Ing. Pavel Zemčík, dr. h. c. * Prezenční listina hostů Mgr. Kateřina Oleksíková, Ph.D. Odbor pro kvalitu RMU Mgr. Jan Bláha Odbor pro kvalitu RMU Mgr. Jakub Havlíček, Ph.D. Odbor pro kvalitu RMU Mgr. Soňa Nantlová Odbor pro kvalitu RMU Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. Odbor pro kvalitu RMU Mgr. Bc. Pavlína Studená Odbor pro kvalitu RMU Mgr. Karolína Zlámalová Odbor pro kvalitu RMU doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. Filozofická fakulta MU Mgr. Kateřina Kalová, Ph.D. Filozofická fakulta MU doc. Mgr. Jozef Cseres, Ph.D. Filozofická fakulta MU doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. Filozofická fakulta MU PhDr. Petr Macek, Ph.D. Filozofická fakulta MU