Odbor pro kvalitu rmu 2024 Stručný průvodce pro programové rady Pravidelné vnitřní hodnocení bakalářského nebo magisterského studijního programu Odbor pro kvalitu rmu Obsah 1 Úvod 2 2 Základní informace 3 Co je programová rada? 3 Jakou pravomoc má programová rada? 4 V čem spočívá role garanta studijního programu? 5 V čem spočívá role člena programové rady? 6 Jakou roli má v programové radě zástupce studujících? 6 Jak probíhá jmenování členů programové rady? 7 Jak postupovat při výměně člena programové rady? 7 Jak postupovat, bude-li třeba změnit garanta studijního programu? 7 3 Jednání programové rady 8 Kdy se má programová rada sejít poprvé? 8 Musí se programová rada scházet osobně? 8 Jakým tématům se programová rada věnuje? 8 Kde najdu informace o studijním programu? 9 Jak probíhá projednávání změn ve studijním programu? 10 Jak postupovat při výměně, přidání nebo odebrání předmětů ve studijním plánu? 10 Lze ke studijnímu programu přidat další formu, studijní plán nebo vyučovací jazyk? 11 4 Související předpisy 11 Odbor pro kvalitu rmu 2 1 Úvod Vážené garantky, vážení garanti, vážené členky a vážení členové programové rady, stali jste součástí jednoho z klíčových nástrojů v systému zajišťování a hodnocení studijních programů na Masarykově univerzitě. Tento průvodce má za cíl poskytnout vám informace nezbytné pro vaši práci v programové radě. Co můžete od tohoto průvodce očekávat? • Pomůže vám zorientovat se v právech a povinnostech, které máte jako členky a členové programové rady • Poskytne základní informace o systému zajišťování a hodnocení kvality studijních programů na MU • Shrnuje legislativní požadavky související se zajišťováním a hodnocením kvality • Nabízí několik námětů pro činnost a jednání programových rad Přestože jsme se snažili obsáhnout co nejširší spektrum možných situací, tento průvodce není vyčerpávající. Pokud zde nenajdete odpověď na své otázky, můžete využít následující možnosti: Kde najít další informace • kontaktujte koordinátora či koordinátorku pro kvalitu na své fakultě • navštivte webové stránky Zajišťování kvality na MUNI, kde jsou pro vás na jednom místě: o informace o vnitřním systému zajišťování a hodnocení kvality na MU o příslušné předpisy upravující systém řízení a hodnocení kvality na MU o informace pro členy programových rad o informace o roli studentských zástupců v programových radách o souhrn často kladených otázek a odpovědí na ně • na Portále pro zaměstnance MU v sekci Informace pro garanty studijních programů (dostupné po přihlášení pro zaměstnance MU) najdete: o formulář zápisu z jednání programové rady o Průvodce změnami ve studijním programu o veškeré formuláře ke schvalování a hodnocení studijních programů o metodické materiály ke schvalování a hodnocení studijních programů Odbor pro kvalitu rmu 3 2 Základní informace Co je programová rada? Programová rada je jedním z hlavních prvků systému zajišťování kvality studijních programů na Masarykově univerzitě. Programová rada je poradním orgánem garanta studijního programu. Činnost programové rady upravuje čl. 8 vnitřního předpisu Řád kvality studijních programů MU (dále jen Řád kvality). Programová rada je jmenována nejpozději do tří měsíců od zahájení výuky v nově uskutečňovaném studijním programu. Zasedání programové rady probíhá nejméně jednou ročně za účasti alespoň poloviny členů programové rady. Ze zasedání se pořizuje zápis v předepsané struktuře, který se stává součástí dokumentace studijního programu. Složení programové rady Programová rada je nejméně pětičlenná. Povinnými členy programové rady jsou • garant studijního programu (předseda programové rady) • alespoň dva interní členové = vyučující v daném studijním programu • alespoň jeden zástupce studujících daného studijního programu, nebo absolvent daného studijního programu s aktivním studiem na MU • alespoň jeden zástupce zaměstnavatelů absolventů daného studijního programu, který není členem akademické obce fakulty • garant přiřazeného programu celoživotního vzdělávání (CŽV) • alespoň jeden účastník přiřazeného programu CŽV podle čl. 2 odst. 4 písm. c) Řádu CŽV Jednotlivé na sebe navazující studijní programy nebo studijní programy jinak příbuzné mohou mít společnou programovou radu. Předseda společné programové rady je určen na základě dohody garantů jednotlivých studijních programů, případně rozhodnutím děkana. Členem programové rady se může stát studující kteréhokoli semestru a kteréhokoli studijního plánu daného studijního programu. Účast studujících zapsaných ve vedlejším studijním plánu (minor) by však měla být pečlivě zvážena, případě je vhodné doplnit programovou radu dalším členem z řad studujících jiného studijního plánu téhož studijního programu. Zástupce absolventů by v ideálním případě měl být absolventem daného studijního programu méně než deset let, aby byl jeho přínos pro programovou radu co největší. Odbor pro kvalitu rmu 4 Jakou pravomoc má programová rada? Programová rada se schází nejméně jednou ročně za účelem vyhodnocení činnosti studijního programu na základě plánu rozvoje, nebo záměru rozvoje obsaženého v sebehodnoticí zprávě, pokud ještě neproběhlo první velké vnitřní hodnocení. Předseda programové rady může svolat programovou radu i mimo termín výročního zasedání, typicky např. k projednání záměru změny studijního programu (čl. 16 Řádu kvality). Programová rada dle potřeby projednává také záměry rozšíření, příp. zrušení studijního plánu (čl. 15 Řádu kvality), prodloužení studijního programu (čl. 17 Řádu kvality), nebo naopak návrh na zrušení studijního programu (čl. 18 Řádu kvality). Z každého zasedání programové rady se pořizuje zápis v předepsané struktuře. Předseda programové rady, případně fakultní koordinátor pro kvalitu, by měl rozeslat zápis ze zasedání všem členům programové rady k připomínkám. Pokud tak neučiní, mohou se členové programové rady se zápisem seznámit na dokumentovém serveru daného studijního programu (přístup z aplikace Garant – záložka „Dokumenty“), kam je předseda programové rady povinen zápis ze zasedání uložit (případně pověřit fakultního koordinátora pro kvalitu, aby zápis na dokumentový server uložil). Zápisy z jednání programových rad jsou nedílnou součástí dokumentace studijního programu. Odbor pro kvalitu rmu 5 V čem spočívá role garanta studijního programu? Činnost garanta studijního programu v souvislosti s procesy zajišťování kvality upravuje čl. 6 Řádu kvality studijních programů MU. Garant nebo garantka studijního programu zejména • zajišťuje přípravu návrhu vzniku studijního programu, jeho rozšíření, změny nebo prodloužení (čl. 14 až 17); • zajišťuje dokumentaci k vnitřnímu hodnocení studijního programu a dohlíží na naplňování cílů vyplývajících z plánu rozvoje studijního programu (čl. 13); • zajišťuje zpracování charakteristiky studijního programu (čl. 4); • odpovídá za kvalitu studijního programu, rozvíjí jej a dohlíží na plnění požadavků vyplývajících ze Standardů kvality studijních programů MU; • průběžně sleduje aktuální vývoj ve svém oboru a oblasti vzdělávání, dbá o využívání nejnovějších poznatků ke zkvalitnění obsahu i způsobu výuky a v návaznosti na to zpracovává návrhy změn v uskutečňování studijního programu (čl. 16); • ve spolupráci s garanty předmětů organizuje obsah předmětů a výuku ve studijním programu (čl. 4 odst. 3 písm. g) a h)); • informuje děkana o blížícím se uplynutí doby, na kterou bylo oprávnění uskutečňovat studijní program uděleno (čl. 14 odst. 18, respektive čl. 17 odst. 7 písm. a)); • zajišťuje projednání záměru prodloužit oprávnění podle čl. 17; • podílí se na pravidelném hodnocení výuky; • zabezpečuje strategický rozvoj studijního programu na základě výsledků pravidelného vnitřního hodnocení (čl. 13); • navrhuje děkanovi členy programové rady – akademické pracovníky a zástupce zaměstnavatelů či absolventů (čl. 8 odst. 2); • odpovídá za uložení kompletní dokumentace hodnocení studijního programu (zápisy z jednání programové rady) na dokumentovém serveru; • vyjadřuje se k podnětům, žádostem a dotazům vztahujícím se ke studijnímu programu; • zpracovává návrh plánu rozvoje studijního programu; • stanoví-li tak Řád celoživotního vzdělávání MU, schvaluje záměr vzniku přiřazeného programu celoživotního vzdělávání (dále jen „CŽV“); o tomto schválení informuje programovou radu na jejím nejbližším zasedání a spolupracuje s garantem přiřazeného programu CŽV. Další oprávnění a povinnosti garanta studijního programu a jeho vztah k příslušnému proděkanovi a vedoucím pracovišť zajišťujících výuku stanoví děkan fakulty. Odbor pro kvalitu rmu 6 V čem spočívá role člena programové rady? Činnost programové rady jako celku je upravena v čl. 8 Řádu kvality studijních programů MU. V této souvislosti však mají své role také jednotliví členové a členky programové rady, včetně zástupců studujících. Člen nebo členka programové rady tak • má povinnost účastnit se jednání, které svolává předseda programové rady; • má právo nahlížet do statistických dat o studijním programu, výsledků předmětové ankety a do dalších podkladů týkajících se daného studijního programu; • může navrhovat body k projednání na zasedání programové rady; • vyhodnocuje odbornou úroveň studijního programu v souladu se současnou úrovní vědeckého poznání; • vyhodnocuje výuku ve studijním programu a plán rozvoje studijního programu, zejména na základě zpětné vazby od studujících získané prostřednictvím předmětové ankety, případně jinými cestami; • vyjadřuje se k sebehodnoticí zprávě k vnitřnímu hodnocení studijního programu; • vyjadřuje se k záměru změny, rozšíření a prodloužení oprávnění uskutečňovat studijní program, stejně jako k záměru zrušit studijní program z iniciativy fakulty. Jakou roli má v programové radě zástupce studujících? Zástupce studujících je velmi důležitým prvkem v programové radě především jako zprostředkovatel zpětné vazby z perspektivy studujících. Studentský člen či studentská členka má v programové radě plnoprávné postavení, má přístup k údajům o studijním programu v aplikaci Garant i k výsledkům předmětové ankety. Zástupce studujících má v programové radě stejné pravomoci jako ostatní členové, např. • vyhodnocuje stav studijního programu a navrhovat doporučení pro jeho budoucí rozvoj; • aktivně se zapojuje do činnosti programové rady, např. přináší podněty a návrhy ke zlepšení kvality studijního programu; • navrhuje body k projednání na zasedání programové rady; • vyhodnocuje odbornou úroveň studijního programu v souladu se současnou úrovní vědeckého poznání; • navíc - jakožto zástupce studujících daného studijního programu je v kontaktu se Studentskou komorou Akademického senátu fakulty (SKAS), sleduje dění ve studijním programu a zjišťuje požadavky a potřeby ostatních studujících daného studijního programu. Odbor pro kvalitu rmu 7 Zpětná vazba studujících je klíčová nejen pro hodnocení výuky ve studijním programu, ale také pro řadu dalších souvisejících činností (studijní oddělení, knihovní služby, koncepce státních závěrečných zkoušek atp.). Od zástupce studujících je proto obzvlášť cenné zprostředkování zpětné vazby • ke studijnímu programu jako celku • k jednotlivým předmětům • ke kvalitě výuky • k problematice sociálního bezpečí a etického chování. Jak probíhá jmenování členů programové rady? Členy programové rady z řad akademických pracovníků a zaměstnavatelů absolventů jmenuje a odvolává děkan na návrh garanta studijního programu. Zástupce studujících jmenuje děkan na základě přímé nominace studujících daného studijního programu prostřednictvím nominační aplikace v Informačním systému MU, případně na základě nominace Studentskou komorou Akademického senátu fakulty (SKAS). Nominován může být kterýkoli studující daného studijního programu nebo jeho absolvent s aktivním studiem na MU. Nominovaný zástupce studujících má možnost nominaci odmítnout. Pokud je již do programové rady jmenován, je potřeba na členství v programové radě rezignovat, tzn. informovat předsedu programové rady. Odmítnutí nominace po jmenování do programové rady nemá na členství v programové radě vliv. Jak postupovat při výměně člena programové rady? Funkce člena programové rady může zaniknout z důvodu rezignace, odvolání, zániku pracovního poměru nebo ukončení studia. Při výměně člena programové rady se postupuje bez zbytečného odkladu tak, aby se nově jmenovaný člen mohl účastnit již bezprostředně následujícího jednání programové rady. Jak postupovat, bude-li třeba změnit garanta studijního programu? Programová rada do procesu změny garanta nebo garantky studijního programu nezasahuje, změna garanta je v kompetenci děkana/děkanky fakulty. Zánikem funkce garanta studijního programu zaniká též členství v programové radě. Pokud má tedy dosavadní garant studijního programu zůstat i nadále (řadovým) členem programové rady, je potřeba jej do programové rady formálně jmenovat. Děkan předkládá návrh na jmenování nového garanta studijního programu Vědecké radě fakulty, po jejím schválení pak změnu garanta do 30 dnů oznamuje Radě pro vnitřní hodnocení MU, obvykle prostřednictvím koordinátora či koordinátorky pro kvalitu. Nový garant se automaticky z titulu této funkce stává předsedou programové rady1 . 1 Neplatí pro společné programové rady. Odbor pro kvalitu rmu 8 3 Jednání programové rady Zasedání programové rady svolává její předseda (garant studijního programu) dle potřeby, nejméně však jednou ročně. Zasedání lze uskutečnit za přítomnosti alespoň poloviny členů programové rady. Z jednání programové rady je pořízen zápis v předepsané struktuře, který je následně uložen na dokumentovém serveru příslušného studijního programu. Kdy se má programová rada sejít poprvé? Rozvrh jednání programové rady je plně v kompetenci jejího předsedy – garanta studijního programu. Programová rada se schází dle potřeby, první setkání může proběhnout již při příležitosti jmenování jejích členů. Platí však, že nejpozději se programová rada musí sejít do jednoho roku od svého vzniku a poté nejméně jednou ročně. Musí se programová rada scházet osobně? Pro zajištění náležitého prostoru pro diskusi za účelem hodnocení studijního programu je preferováno osobní setkávání členů programové rady. Programová rada se osobně sejde alespoň jednou ročně – v případě, že není možné či účelné osobní účast některého člena zajistit, lze využít formu videokonference. Jakým tématům se programová rada věnuje? V průběhu akademického roku programová rada dle potřeby projednává návrhy podstatných a nepodstatných změn studijního programu, každoročně pak vyhodnocuje plán rozvoje studijního programu. Programová rada se zaměřuje především na • shrnutí nepodstatných změn ve studijním programu za poslední období; • výsledky přijímacího řízení; • průběh a výsledek státních závěrečných zkoušek a obhajob kvalifikačních prací; • výsledky předmětové ankety za poslední období; • stav internacionalizace a zahraničních výjezdů studujících studijního programu; • míru a příčiny studijní neúspěšnosti; • problematiku sociálního bezpečí a etického chování; • propagaci studijního programu směrem k potenciálním uchazečům apod. Odbor pro kvalitu rmu 9 Kde najdu informace o studijním programu? Po jmenování členem programové rady najdete ve svém ISu novou aplikaci – aplikaci Garant: https://is.muni.cz/auth/garant – dále je nutné kliknout na „Programy“ a zvolit příslušný studijní program. V levém menu pak najdete odkazy na další aplikace související se studijním programem. Důležitá je aplikace „Dokumenty“ (žlutá šipka), která vede na dokumentový server studijního programu, kde jsou uloženy veškeré zápisy ze zasedání programových rad a také materiály týkající se velkého vnitřního hodnocení studijního programu. Můžete se tak seznámit s tím, co se projednávalo na programových radách v minulých letech. Za uložení dokumentů na dokumentový server odpovídá garant studijního programu, kterému poskytuje administrativní podporu fakultní koordinátor nebo koordinátorka pro kvalitu. Pokud zde dokumenty nenajdete, obraťte se na buď přímo na garanta, nebo kontaktujte fakultního koordinátora pro kvalitu s žádostí o doplnění dokumentace. V aplikaci „Manažerská data“ (červená šipka), pak najdete statistická data související se studijním programem jako např. údaje o studiích, zahraničních studijních pobytech, závěrečných pracích, ukazatele studijní neúspěšnosti, informace o studijních oporách a přijímacím řízení. V této sekci najdete také odkaz na výsledky předmětové ankety, které si můžete buď zobrazit a prostudovat, nebo je vygenerovat v PDF formátu. Členové programové rady mají přístup ke kompletním výsledkům předmětové ankety k danému studijnímu programu, včetně slovního hodnocení. Výsledky předmětové ankety by měly být projednávány na výročním zasedání programové rady. V případě problému s přístupem do aplikace Garant či k Manažerským datům se prosím obraťte na kvalita@rect.muni.cz, uveďte Vaše UČO a přesně specifikujte, kam se nemůžete dostat. Pro rychlejší identifikaci problému a jeho nápravu ideálně přiložte screenshot. Odbor pro kvalitu rmu 10 Jak probíhá projednávání změn ve studijním programu? Programová rada na svém zasedání projednává všechny změny ve studijním programu. Podrobné informace k přípravě změn v uskutečňovaných studijních programech jsou k dispozici v metodickém návodu Průvodce změnami ve studijním programu. Nepodstatné změny ve studijním programu nemají vliv na profil absolventa a není třeba je předkládat ke schválení Radě pro vnitřní hodnocení MU. Mezi nepodstatné změny typicky patří např. změny v rámci jednotlivých předmětů – jejich názvu, obsahu, cílů, výstupů z učení, osoby garanta předmětu apod. Tyto změny ve studijním programu je možné projednat i zpětně. Podstatné změny jsou takové změny, které mají podstatný dopad na profil absolventa studijního programu, jedná se především o změnu podmínek studia či státních závěrečných zkoušek nebo formy kvalifikačních prací. Podstatnou změnou je také zahájení spolupráce na uskutečňování studijního programu s jiným subjektem, zpravidla se jedná o zahraniční univerzitu při společné realizaci joint/double degree studijního programu. Dále se za podstatné změny považuje i změna formy výuky v profilujících předmětech (např. online výuka namísto kontaktní), výraznější úprava rozsahu povinné praxe či profilujících předmětů – klíčové je vždy to, zda mají změny podstatný vliv na profil absolventa. V rámci podstatné změny oprávnění uskutečňovat studijní program standardně nelze měnit např. název studijního programu, profil studijního programu, oblast vzdělávání, udělovaný titul nebo standardní dobu studia. Dle charakteru změny postupuje programová rada různými způsoby: • Je-li změna nepodstatná, rada ji projedná a zaznamená ji do zápisu. Projednání v tomto případě může proběhnout i zpětně, např. při výročním zasedání. Nepodstatné změny je potřeba důsledně evidovat, aby bylo možné v dlouhodobějším časovém horizontu vyhodnotit celkovou proměnu studijního programu. Míra podrobnosti evidence je ponechána na rozhodnutí garanta studijního programu. Doporučuje se evidovat minimálně změny celých předmětů a kreditové ohodnocení, protože tyto změny mají vliv na studijní plán a na doporučený průchod studiem, který je zveřejňován na webu univerzity i v katalogu programů. • Je-li změna podstatná, programová rada ji projedná a následně je zpracován návrh změny oprávnění uskutečňovat studijní program, který děkan předloží ke schválení Radě pro vnitřní hodnocení MU. Pokud RVH MU návrh podstatné změny schválí, je změna účinná a může být promítnuta do dalšího uskutečňování programu. Jak postupovat při výměně, přidání nebo odebrání předmětů ve studijním plánu? Tyto situace představují změnu ve studijním programu a na zasedání programové rady je vyhodnoceno, zda se jedná o změnu podstatnou, nebo nepodstatnou (viz předchozí bod). Pří přidání či odebrání předmětu nebo při výměně jednoho předmětu za jiný je jedním ze zásadních kritérií, zda se jedná o předmět profilující (označený P nebo Z) či neprofilující a dále pak také zda je předmět zařazen mezi povinné, povinně volitelné nebo volitelné předměty. Předměty profilujícího základu (P) a základní teoretické předměty profilujícího základu (Z) jsou prostředkem k dosažení deklarovaných výstupů z učení, a tím zásadně ovlivňují profil absolventa studijního Odbor pro kvalitu rmu 11 programu. Výstupy z učení a profil absolventa jsou základními parametry pro udělení oprávnění uskutečňovat studijní program a jejich změna je obvykle vyhodnocena jako změna podstatná. V případě neprofilujících povinných a povinně volitelných předmětů je potřeba individuálně zvážit dosavadní i výslednou skladbu předmětů jak po stránce obsahové, tak z hlediska optimálního rozvržení studijní zátěže atp. Pokud se nejedná o rozsáhlejší změny ve skladbě předmětů studijního plánu, změny v neprofilujících povinných a povinně volitelných předmětech obvykle spadají mezi změny nepodstatné. Lze ke studijnímu programu přidat další formu, studijní plán nebo vyučovací jazyk? V těchto případech nejde o změny ve studijním programu. V případě přidání další formy studia nebo dalšího studijního plánu se jedná o rozšíření oprávnění uskutečňovat studijní program. Záměr rozšíření studijního programu projedná programová rada, následně je zpracován návrh, který garant předloží k vyjádření akademickému senátu fakulty a společně s tímto vyjádřením vědecké radě fakulty. Schválený návrh rozšíření studijního programu je následně předložen Radě pro vnitřní hodnocení MU. V případě záměru vytvořit jazykovou mutaci stejného studijního programu, například v angličtině, je potřeba vytvořit samostatný nový studijní program. V takovém případě se postupuje podle pravidel platných pro vznik oprávnění uskutečňovat studijní program, která jsou ovšem pro vznik jazykové mutace již existujícího studijního programu zjednodušena (viz čl. 14 odst. 20 Řádu kvality studijních programů MU). 4 Související předpisy Systém zajišťování a hodnocení kvality studijních programů na Masarykově univerzitě je zakotven ve třech spolu souvisejících předpisech: • Klíčovým dokumentem, který upravuje fungování studijních programů na MU, je vnitřní předpis Řád kvality studijních programů MU; programovým radám je věnován článek 8. Součástí tohoto předpisu je také příloha „Standardy kvality studijních programů na MU“. • Strukturu a podobu studijního programu a programu CŽV upravuje Směrnice MU č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. • Obecný rámec celého systému zajišťování kvality na MU udává vnitřní předpis Pravidla systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností na MU. Tyto tři předpisy Masarykovy univerzity vycházejí z příslušných ustanovení zákona o vysokých školách a zejména z Nařízení vlády o standardech pro akreditace ve vysokém školství. Vedle legislativních požadavků jsou v pravidlech Masarykovy univerzity přiměřeně zohledněny také metodické pokyny Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství.