1 Rozhodovací praxe Rady pro vnitřní hodnocení Masarykovy univerzity Aktualizováno v únoru 2023 Struktura studijního programu Pokud studijní program obsahuje hlavní nebo vedlejší studijní plán, musí být z podkladů zřejmá jejich kombinovatelnost s jinými studijními plány na MU v rámci sdruženého studia. Návrh na uskutečňování magisterského studijního programu, který nenavazuje na bakalářský studijní program, musí být náležitě odůvodněn. RVH jej může schválit jen v případě, že navrhovatel prokáže, že cílů studia nelze dosáhnout ve standardní době studia určené pro bakalářský a magisterský program, který navazuje na bakalářský studijní program, například z důvodů požadavků praxe nebo regulátora. Studijní plán by měl zahrnovat více než jeden základní teoretický předmět profilujícího základu, v souladu s navrženými výstupy z učení a profilem absolventa. Jsou-li všechny předměty ve studijním plánu označeny jako povinné, tato skutečnost musí být náležitě odůvodněna. Studijní programy s nízkým počtem studentů a vyučujících je žádoucí realizovat ve formě sdruženého studia na úkor jednooborového studijního plánu, umožňuje-li to povaha studijního programu. Má-li být studijní program určen jen pro jednotky studentů, je zapotřebí řádně odůvodnit potřebu vzniku samostatného studijního programu; projektový závazek není sám o sobě tímto odůvodněním. Důvodem pro vrácení návrhu k přepracování může být skutečnost, že navržený studijní program se s jiným studijním programem shoduje do takové míry, že z nich lze vytvořit jeden studijní program se dvěma studijními plány se specializací. 2 Jestliže navržené studijní programy vykazují značnou míru shody v obsahu studia a v personálním zabezpečení, je žádoucí využít v maximální možné míře institut studijních plánů se specializacemi v rámci jednoho studijního programu a omezit tak potenciální duplicity ve studijní nabídce. Požadavky na absolvování předmětu musí být takové, aby student byl schopen výsledek svou činností plně ovlivnit. Nelze například akceptovat požadavek na přijetí písemné práce do odborného periodika, jestliže úspěšnost přijetí záleží na osobě odlišné od studenta. Garant studijního programu Garant neposkytuje dostatečné záruky pro řízení studijního programu, jestliže nemá zkušenosti s vedením závěrečných prací, výukou a nemá náležitou publikační činnost. U profesně zaměřeného studijního programu lze akceptovat nižší vědecký výkon garanta a vyučujících, než je tomu u srovnatelných programů akademicky zaměřených. Jestliže garant studijního programu není habilitován v oblasti vzdělávání, do které je zařazen daný studijní program, musí v této oblasti prokázat odpovídající vědeckou činnost. Je-li studijní program zařazen do více oblasti vzdělávání, měl by jeho garant vykazovat publikační a tvůrčí činnost v té oblasti vzdělávání, která je pro daný program dominantní. Úvazek garanta programu daný pracovním poměrem k fakultní nemocnici se pro účely posouzení standardů personálního zabezpečení započítává do úvazku na příslušné fakultě i do úvazku na MU jako celku. Navrhuje-li fakulta na pozici garanta programu děkana, musí tento návrh náležitě odůvodnit. Návrh lze schválit jen tehdy, pokud program jinak uskutečňovat nelze, zejména je-li děkan jediným akademickým pracovníkem splňujícím požadavky standardů kvality studijních programů. Personální zabezpečení studijního programu Studijní program musí mít dostatečné množství pedagogických pracovníků odpovídající skutečné zátěži dané počtem studentů ve studijním programu. Je vhodné, aby garance předmětů napříč pedagogickými pracovníky byla náležitě rozložena; přiměřeně k výši úvazku a povinnostem pracovníka v rámci jiných studijních programů, bez ohledu na to, zda se jedná 3 o profilující nebo neprofilující předměty. Garant studijního předmětu profilujícího základu má mít odpovídající tvůrčí výkon související s obsahem předmětu. Rozloženo musí být i vedení závěrečných prací studentů. Je-li personální zabezpečení programu navrženo tak, aby splňovalo pouze minimální personální standardy stanovené v nařízení vlády, může být uskutečňování programu ohroženo již při odchodu jednoho klíčového pracovníka. Posuzování naplnění standardu ze strany RVH zahrnuje rovněž hodnocení reálné zátěže pedagogických pracovníků, i v souvislosti se závazky těchto pedagogických pracovníků v rámci jiných studijních programů na MU nebo na jiných vysokých školách. Rada pro vnitřní hodnocení v rámci posuzování perspektivy rozvoje studijního programu zohledňuje i dobu trvání pracovní smlouvy akademických pracovníků zajišťujících studijní program, není-li pracovní smlouva uzavřena na dobu neurčitou. Cizojazyčné studijní programy Návrh hodnotitelů studijního programu, který má být uskutečňován v cizím jazyce, zahrnuje alespoň jednoho hodnotitele působícího v současnosti na relevantní zahraniční instituci. Rada pro vnitřní hodnocení dále požaduje, aby podklady pro schválení studijního programu, včetně záměru vzniku, byly předloženy v anglickém jazyce. Nedostatečná kvalita návrhu může po formální stránce spočívat v českých popisech studijních předmětů zařazených do datové přílohy návrhu studijního programu k uskutečňování v cizím jazyce. Tvůrčí činnost navrženého garanta studijního programu, jež má být uskutečňován v cizím jazyce, zahrnuje v přiměřeném rozsahu i relevantní tvůrčí výstupy v cizím jazyce. Jestliže jde o studijní program uskutečňovaný v cizím jazyce, veškerá výuka v tomto studijním programu by měla probíhat v daném cizím jazyce. Doktorské studium V případě prezenčního studia považuje RVH zahraniční pobyt studenta doktorského studijního programu v souhrnné délce alespoň jeden měsíc za nezbytný, v případě kombinovaného studia je možné jej nahradit účastí na relevantním projektu zahraniční spolupráce. Povinnost absolvovat zahraniční stáž v rozsahu nejméně jednoho měsíce, 4 zahrnutou ve studijních plánech pro prezenční formu doktorského studijního programu, nelze nahradit kratšími zahraničními pobyty studenta, byť v součtu dosahují rozsahu jednoho měsíce. Doktorský studijní program poskytuje dostatečné záruky personálního zabezpečení, jestliže: a) školitel s vědeckou hodností docent nebo profesor vede souběžně nejvýše 5 studentů doktorského studia, b) v případě pracoviště Akademie věd ČR, s nímž má fakulta uzavřenou dílčí dohodu o spolupráci při uskutečňování příslušného doktorského studijního programu, vede kmenový zaměstnanec pracoviště Akademie věd ČR zařazený na pracovní pozici, která je srovnatelná s vědeckou hodností docent nebo profesor, souběžně nejvýše 5 studentů doktorského studia, c) školitel s vědeckou hodností Ph.D., CSc. nebo Dr., popřípadě titulem ekvivalentním, který byl pro tuto činnost schválen vědeckou radou fakulty, vede souběžně nejvýše 1 studenta doktorského studia. Procesní pravidla Za účelem zajištění objektivity hodnocení studijního programu nelze navrhnout tutéž osobu jako hodnotitele studijního programu a člena oborové, respektive programové rady. Neúčast navrhovaného garanta studijního programu na jednání o záměru vzniku studijního programu nebrání projednání Radou pro vnitřní hodnocení. Vyjde-li však v průběhu jednání najevo, že účast garanta studijního programu je nezbytná s ohledem na potřebu zodpovědět dotazy nebo nejasnosti týkající se návrhu, přeruší RVH projednávání věci tak, aby mohla být projednána za účasti garanta studijního programu. Vnitřní předpis nemá specifickou proceduru pro rušení studijních plánů (počítá pouze s rozšířením o studijní plán), formálně jde o změnu (tj. „takové odchýlení od dosavadní podoby studijního programu, které není rozšířením oprávnění uskutečňovat studijní program“). Do doby, než bude vnitřní předpis novelizován tak, aby proces rušení studijních plánů svými náležitostmi více odpovídal procesu rozšiřování programů o studijní plány, a to včetně obligatorního projednání fakultní vědeckou radou, RVH navrhuje postupovat podle ustanovení o změně studijního programu s tím, že je vhodné, aby návrh změny předem projednala také fakultní vědecká rada, případně i akademický senát fakulty. Návrh na podstatnou změnu musí obsahovat konkrétní datum, ke kterému bude změna účinná 5 (a studijní plán zrušen), toto datum musí být voleno tak, aby poskytovalo dostatečnou časovou rezervu pro dostudování stávajících studentů. Předložení návrhu na prodloužení akreditace studijního programu krátce před datem vypršení akreditace může být důvodem k prodloužení akreditace na kratší dobu, neboť to může svědčit o tom, že návrhu nebyla věnována dostatečná pozornost; je tím také vyloučena možnost nápravy problematického či špatně zpracovaného návrhu (vrácením k přepracování) či jen diskuse o něm.