Anotace modulů Kurz práce s informacemi

   

   Modul Definování problému a práce s tématem

   PRESOVÁ, Silvie, PAZDERSKÝ, Michal, ŠKYŘÍK, Petr. Definování problému a práce s tématem

   Modul se zaměřuje na práci s tématem vysokoškolské písemné práce. Tato oblast je dána do
   souvislosti s procesem řešení problému a studenti by měli pochopit, co znamená řešit problém,
   jeho vztah k tématům písemných prací a měli by se naučit přemýšlet o tématu a problematizovat
   ho. Důsledkem toho by mělo být, že si studenti dokáží vybrat vhodné téma pro zpracování
   odborného textu a rozpoznat specifické a obecné téma. Dále jim byly představeny fáze
   definování problému a tématu: uvedení tématu otázkou, identifikování klíčových pojmů a
   vytvoření množiny synonym a souvisejících pojmů.

   

   

   Modul Kde hledat informace I

   NEDOMOVÁ, Martina, KŘIVÁNEK, Petr, ŠKYŘÍK, Petr. Kde informace hledat: část první.

   

   Tento modul pojednává o jednotlivých druzích a typech informačních pramenů, charakterizuje
   základní pojmy jako je dokument nebo informační pramen. Hlavním úkolem je naučit se jednotlivé
   informační prameny používat a znát, jaké informace lze v těchto zdrojích najít. Dále se zde
   lze dovědět, kde hledat (v jakých institucích) primární, sekundární nebo terciární informační
   prameny. Animovaná interaktivní přednáška je doplněna textovou oporou v pdf formátu, na
   procvičení nově nabytých znalostí jsou zde dva testy a pro zvídavé studenty doporučená a
   použitá literatura a motivační video Prohlídka knihovny.

   

   

   Modul Kde hledat informace II

   NEDOMOVÁ, Martina, KŘIVÁNEK, Petr, ŠKYŘÍK, Petr. Kde informace hledat: část druhá.

   

   Tento modul navazuje na modul na Kde hledat informace I a představuje různé druhy informačních
   institucí, které lze pro vyhledávání dokumentů využívat, zaměřuje se na knihovny a jejich
   služby - jaké služby poskytují a jak je využívat. Charakterizuje pojmy jako knihovna,
   informační instituce nebo databázové centrum. Dále tento modul nabízí návod, jak postupovat
   při získávání jednotlivých dokumentů (knihy, skripta, časopisu, článků) nebo jejich kopií
   (služba elektronické dodávání dokumentů). Animovaná interaktivní přednáška je doplněna
   textovou oporou v pdf formátu, pro zvídavé studenty doporučená a použitá literatura.

   

   Modul Jak informace hledat

   PRESOVÁ, Silvie, PAZDERSKÝ, Michal, ŠKYŘÍK, Petr. Jak informace hledat

   Modul seznamuje s procesem vyhledávání informací, s jeho jednotlivými fázemi a s jejich
   obsahem, dále se strategiemi a taktikami, jež lze při vyhledávání využít. Mimoto se modul
   věnuje problematice formulování rešeršního požadavku, používání booleovských operátorů a 
   vysvětlení rozdílu mezi klíčovými slovy a řízenými termíny a jejich aplikaci.

   

   

   Modul Elektronické informační zdroje I

   ŠEDINOVÁ, Petra, KŘIVÁNEK, Petr, ŠKYŘÍK, Petr. Elektronické informační zdroje – využití pro
   život : část první.

   

   Úvodní modul pro oblast odborných elektronických informačních zdrojů. Seznamuje praktickou
   metodou s různými druhy volně dostupných a placených seriózních informačních zdrojů, které lze
   využít především pro studium, výzkum a praxi. Srozumitelnou formou jsou v modulu zobecněny
   způsoby a nástroje vyhledávání v EIZ. V praktických ukázkách je zásadní prostor věnován práci
   s online katalogy knihoven. Součástí modulu je interaktivní přednáška, textová opora,
   autotesty, motivační video Elektronické informační zdroje a odkazy na rozšíření studia.

   

   

   Modul Elektronické informační zdroje II

   ŠEDINOVÁ, Petra, KŘIVÁNEK, Petr, ŠKYŘÍK, Petr. Elektronické informační zdroje – využití pro
   život : část druhá.

   

   Modul ve zaměřen především na ukázku možností odborných elektronických informačních zdrojů,
   které jsou zakoupené pro studijní a výzkumné potřeby studentů a zaměstnanců MU. Jedná se o
   zahraniční externí zdroje - časopisecké odborné články, digitálních knihovny,

   konkrétní tituly elektronických knih a časopisů, informační brány a portály. Společným
   jmenovatelem pro tyto zdroje je garance kvality textů a jednoznačná odpovědnost za vydání a
   autorství textů. Součástí modulu je interaktivní přednáška, textová opora, autotesty  a odkazy
   pro rozšíření studia.

   

   Vyhledávací nástroje na internetu I

   HOŘÍNKOVÁ-KOUŘILOVÁ, Lenka, PAZDERSKÝ, Michal, ŠKYŘÍK, Petr. Vyhledávací nástroje na
   internetu: část první.

   

   Modul uvádí do problematiky vyhledávacích nástrojů na internetu. Úvodem stručně pojedná o
   historii internetu a jeho charakteristice. Vysvětlí, co je služba WWW, přiblíží její stavební
   kameny. Modul dále seznámí s vyhledávacími službami na internetu, a to zejména s vyhledávacími
   stroji, předmětovými katalogy a metavyhledávacími stroji. Zejména se zaměří na jejich popis,
   skladbu, využití a poukáže na jejich výhody a nevýhody. Představí rovněž oblast internetu,
   která bývá označována termínem neviditelný web.

   

   

   

   Vyhledávací nástroje na internetu II

   NEDOMOVÁ, Martina, KŘIVÁNEK, Petr, ŠKYŘÍK, Petr. Vyhledávací nástroje na internetu: část
   druhá.

   

   Cílem modulu je rozšířit znalosti a praktické dovednosti při používání vyhledávacích nástrojů
   na internetu. Modul představuje různé druhy vyhledávacích strojů a pokročilé techniky
   formulování dotazů včetně tipů na vyhledávání tzv. neviditelného webu. Součástí modulu je také
   kapitola, která se zabývá evaluací informací na internetu, resp. zásad kritického hodnocení
   vyhledaných informací. Součástí modulu je interaktivní přednáška, textová opora, písemná úloha
   a odkazy pro rozšíření studia.

   

   

   

   Modul Informační etika a hodnocení informací

   HOŘÍNKOVÁ-KOUŘILOVÁ, Lenka, PAZDERSKÝ, Michal, ŠKYŘÍK, Petr. Informační etika a hodnocení
   informací.

   

   Cílem tohoto modulu je uvedení do problematiky etiky, resp. informační etiky. Modul by měl
   pomoci učinit si představu o tom, čím se konkrétně informační etika zabývá a zároveň ozřejmit
   na jaké etické problémy lze v informační praxi narazit a jak se v nich orientovat. Modul
   pojednává rovněž o etice všech účastníků procesu přenosu informace, tj. o etice tvůrce
   informací, uživatele a zprostředkovatele informací. Součástí modulu je rovněž seznámení se
   s etickými kodexy, kterými by se měli řídit ti, jejichž práce je neodmyslitelně spjata
   s informacemi. Modul představí také kritéria, podle kterých je možné informace hodnotit, a to 
   pomocí ukázky jednoho z možných souborů kritérií hodnocení kvality informačních zdrojů
   na internetu.

   

   

   Modul Jak správně citovat

   ŠEDINOVÁ, Petra, KŘIVÁNEK, Petr, ŠKYŘÍK, Petr. Jak správně citovat.

   

   Modul Citace je zaměřen na zvládnutí citování dokumentů v seznamu použité literatury v různých
   vysokoškolských pracích, používaní citační normy ČSN ISO 690, 690-2, vysvětlení pojmu a metod
   odkazování v textu. Charakterizuje pojmy jako bibliografická citace nebo bibliografický
   soupis. V modulu je zmíněna také problematika citační etiky, autorského zákona nebo citačních
   rejstříků.Všechna teorie je názorně předvedena na příkladech citování jednotlivých typů
   dokumentů (tištěných i elektronických) v animované interaktivní přednášce, kterou doplňuje
   textová opora v pdf formátu. Nově získané znalosti lze procvičit v autotestu a pro doplnění
   jsou zde materiály pro zvídavé studenty.

   

   Modul Jak efektivně číst odborné texty a správně psát seminární a diplomové práce?

   PRESOVÁ, Silvie, PAZDERSKÝ, Michal, ŠKYŘÍK, Petr. Jak efektivně číst odborné texty a správně
   psát seminární a diplomové práce?.

   Modul se skládá ze dvou částí. První část se zabývá aktivním a efektivním čtením odborných
   textů, zaměřuje se na praktickou rovinu tohoto procesu a osvojení techniky čtení SQ3R. Druhá
   část seznamuje s procesem tvorby vysokoškolských písemných prací, jejich formální úpravou a
   členěním. Důležitou součástí této části je objasnění náplně hlavních oddílů písemné práce,
   přičemž jsou vyzdviženy jejich důležité charakteristiky.