H. Vilém Occam (13. - 14. st.)
|
b. Univerzálie jako znaky
|
Nic obecného v realitě tedy neexistuje. Ale jaký status pak mají obecné pojmy? A jak může fungovat věda, která se přece snaží o obecné
poznání? Ve stručnosti lze Occamovy odpovědi shrnout následovně:
- Obecný je myšlený, vyslovený nebo napsaný terminus (= "termín"), tedy zjednodušeně myšlený pojem, vyslovené nebo
napsané slovo, reprezentující mnohá individua.
- Myšlené termíny jsou přirozeně vzniklé, a proto jednoznačné. Vznikají díky přirozené operaci mysli: vnímání a myšlení
obecné pojmy přirozeně produkují.
- Umělé termíny (tj. mluvená nebo psaná slova) jsou zcela libovolná - žádný obecný pojem utvořený i jen podle jednoho
z velmi podobných (tj. druhově totožných) individuí není vhodnější než jakýkoliv jiný.
- Takový obecný termín pak platí nerozlišeně a zaměnitelně pro každé z těch velmi podobných individuí.
- Věda se zabývá větami, jež obsahují termini (a to myšlenými termíny). Proto může být obecná. Ale
zároveň se vztahuje na reálně existující jednotliviny, protože termíny suponují ("zastupují") něco jiného.
- Supozice je reprezentace toho, co leží v rozsahu nějakého pojmu, prostřednictvím nějakého (např. slovního) znaku,
který tento pojem označuje.
- Ve srovnání s Abélardem je tedy pro Occama rozhodující krok od obecného termínu k jednotlivé věci; význam slova - jeho
pojem - není zdůrazněn. Proto by Occamova odpověď na Abélardovu otázku musela být záporná.
|
Poznámka:
Při vyvracení reálné existence obecného Occam nepoužívá metodologický princip - "mnohost nemá být zaváděna, pokud není nutná",
"je zbytečné činit s větším počtem [tj. prvků, počátků, jsoucen] to, co může být učiněno s menším" - nazvaný v 19. st. Occamovou břitvou.
Tento princip totiž vede pouze k pravděpodobným závěrům, zatímco jeho argumenty založené na principu bezrozpornosti jsou nutné. Occam
tedy neříká pouze to, že předpokládat existenci obecného znamená zbytečné, "neekonomické" zavádění mnohosti, nýbrž přímo ukazuje, že
takový předpoklad je vnitřně rozporný. |