D. Roscellinus (11. - 12. st.) |
b. Realita a řeč podle nominalimu |
Jestliže jsou univerzálie pro Roscellina pouze konkrétními fyzikálními procesy (které plní funkci slovních znaků), je jasné, že nepředstavují něco společného mnohým věcem, tedy nějaké reálné obecné jsoucno. Společný je pouze konvenční, dohodnutý znak.
Tento postoj je v souladu s dalšími Roscellinovými názory, jež mu připisuje Anselm vedle flatus vocis:
Tento přístup je pochopitelný, když si uvědomíme, že běžně a samozřejmě - ovšem velmi subjektivně - členíme např. dějin na století, kruh na stupně, prostorové délky na tradiční jednotky atd., a těmto jednotkám přitom často naivně připisujeme objektivní význam.
To, co víme o Roscellinově logice, souhlasí s názory z díla nazvaného Dialectica, které je datováno do poloviny nebo závěru 11. st. a za jehož autora je považován jistý Garland:
Je pravděpodobné, že
Roscellinova pozice byla tomuto postoji
velmi blízká. Toto nahrazení intenzionální stránky významu pouhými "mody" odstraňuje z logiky pokušení zavádět reálné entity
společné mnoha individuím dříve, než je vyjasněn vztah těchto entit (tj. jejich označovací funkce) k individuím.
Roscellinus sice tvrdil, že univerzálie jsou věci - vydechnutý vzduch při hlasovém projevu, avšak "věci" zcela jiného druhu
než to, co je jimi označováno. Jejich obecnost se pak zakládá
na pouhém arbitrárním, tj. libovolně zvoleném, užití
těchto věcí jako znaků - např. zvuk vzniknuvší při pronesení slova "člověk" je takovým arbitrárním znakem pro Sókrata, Platóna...
Kdybychom chtěli, můžeme si pro stejný účel zvolit jakýkoli jiný zvuk, třeba "ksoja".
|