d. Etika
|
Díogenés Laërtios, X, 122-135
(List Menoikeovi):
Cíl života
"Správný názor na tyto věci umožňuje totiž každou volbu a každé odmítnutí se zřetelem ke zdraví těla a ke klidu duše, protože
to je svrchovaný cíl blaženého života. Za tím účelem totiž všechno konáme, abychom nepociťovali ani bolesti, ani neklidu."
Tento cíl nazývá Epikúros slast.
Slast
- Slast je počátkem a cílem blaženého života. Je pro nás vrozeným dobrem a k ní přihlížíme při každé volbě a odmítnutí, je
tedy měřítkem dobra. Ale proto nelze volit každou
slast a odmítat každou bolest.
- Slast jako svrchovaný cíl neznamená prostopášnosti a požitkářství, nýbrž stav
- bez bolesti v těle a
- bez neklidu v duši.
- Slast
chceme jen tehdy, když cítíme bolest pro její nepřítomnost, bez bolesti nechceme slast. Prosté jídlo působí stejnou
slast jako bohatá hostina, protože odstraňuje bolest z nedostatku. Tedy - slastí je už sama nepřítomnost bolesti, i když zrovna
žádný pozivitně slastný pocit nemáme.
Epikúros rozlišuje:
- slast v pohybu - např. odstraňování nepříjemné žádosti (žízně pitím); tato slast skončí s odstraněním žádosti.
- slast v klidu, která je stavem odstranění všech nepříjemných žádostí a bolestí. Tato slast je vyšší.
- Příjemný život nespočívá ve smyslových rozkoších, ale ve střízlivém úsudku, který vyhledává důvody pro každou volbu a odmítnutí.
"Toho všeho počátkem a vůbec největším dobrem rozumnost (φρόνησις); proto má
větší cenu než sama filosofie. Z ní totiž pocházejí
všechny ostatní ctnosti, ježto ona nás učí, že nelze žít slastně, nežijeme-li rozumně, krásně a spravedlivě, ani že nelze žít
rozumně, krásně a spravedlivě, nežijeme-li slastně."
Ctnosti jsou tedy pevně spjaty se slastným
životem a naopak.
Strach z bohů
Bůh je bytost nepomíjející a blažená, jak to o něm říká obecné mínění. Proto mu nelze připisovat nic, co by se tomu příčilo.
Lidové názory na bohy jsou totiž bezbožné, např. názor, že bohové působí zlo zlým a dobro dobrým.
Strach ze smrti
Smrt není pro nás ničím. Dobro a zlo totiž spočívá ve smyslovém vnímání, smrt je ukončením smyslové činnosti.
Není-li přítomnost smrti zlem, je pošetilé bát se jejího příchodu. Nejobávanější zlo, smrt, pak není pro nás ničím, protože
"když jsme tu my, není tu smrt, a když je tu smrt, nejsme tu již my."
Život a smrt
Mudrc se ani nezbavuje života ani se nebojí smrti. Epikúros rozhodně odmítá Theognidovo tvrzení, že je dobře se nenarodit nebo co
nejdříve zemřít.
Odchylka atomů a svoboda vůle (Long, s. 79-85)
Podle Longa jde o "jeden z nejzajímavějších a nejspornějších problémů epikureismu". Pramenem k němu je druhá kniha Lucretiovy
básně, v. 251-293.
Odchylka je pohybem atomu, který není determinován předcházejícím kauzálním řetězcem. Je to nezávislý pohyb, který může být
počátkem nového jednání, jež bude mimo dosavadní determinaci. Proto ji můžeme pojmout jako počátek svobodného jednání. Umožňuje
člověku jednat na základě jeho vlastních sklonů (přirozenosti, výchovy, vzdělání) - to se týká každého svobodného činu. Odchylka
tedy není jedinou příčinou svobodného jednání - pak by naše jednání nebylo svobodné, nýbrž zcela nahodilé a mravní pokyny by byly
zcela zbytečné.
Shrnutí Epikúrovy etiky
- Abychom dosáhli nejlepšího možného stavu, musíme se zbavit tělesných bolestí a duševních obav. Takový stav
nazývá Epikúros slastí.
- Tělesných problémů se - pokud je
to možno - nejsnáze vyvarujeme uměřeným životem.
- Pro klid duše je třeba se zbavit jakýchkoli obav. Největšími obavami jsou strach ze smrti a strach
z bohů. Strach ze smrti odstraňuje Epikúros tím, že smrt sama nás nijak neohrožuje a po smrti už nejsme, nemusíme se
tedy bát posmrtného života.
- Strach z bohů odstraňuje fyzika, která dokáže vysvětlit všechny přírodní jevy bez božského působení.
Navíc obecné pojetí
bohů (blaženost a nesmrtelnost) vylučuje jakékoliv zásahy do dění v přírodě nebo ve společnosti.