Dějiny filosofie II

Obrázek Zénóna Stoika
Obrázek 'Mučení Órigena'
Obrázek Tomáše Akvinského

sipka d. Etika


Díogenés Laërtios, X, 122-135 (List Menoikeovi):

Cíl života

"Správný názor na tyto věci umožňuje totiž každou volbu a každé odmítnutí se zřetelem ke zdraví těla a ke klidu duše, protože to je svrchovaný cíl blaženého života. Za tím účelem totiž všechno konáme, abychom nepociťovali ani bolesti, ani neklidu."
Tento cíl nazývá Epikúros slast.

Slast

Strach z bohů

Bůh je bytost nepomíjející a blažená, jak to o něm říká obecné mínění. Proto mu nelze připisovat nic, co by se tomu příčilo. Lidové názory na bohy jsou totiž bezbožné, např. názor, že bohové působí zlo zlým a dobro dobrým.

Strach ze smrti

Smrt není pro nás ničím. Dobro a zlo totiž spočívá ve smyslovém vnímání, smrt je ukončením smyslové činnosti. Není-li přítomnost smrti zlem, je pošetilé bát se jejího příchodu. Nejobávanější zlo, smrt, pak není pro nás ničím, protože
"když jsme tu my, není tu smrt, a když je tu smrt, nejsme tu již my."

Život a smrt

Mudrc se ani nezbavuje života ani se nebojí smrti. Epikúros rozhodně odmítá Theognidovo tvrzení, že je dobře se nenarodit nebo co nejdříve zemřít.



Odchylka atomů a svoboda vůle (Long, s. 79-85)

Podle Longa jde o "jeden z nejzajímavějších a nejspornějších problémů epikureismu". Pramenem k němu je druhá kniha Lucretiovy básně, v. 251-293.

Odchylka je pohybem atomu, který není determinován předcházejícím kauzálním řetězcem. Je to nezávislý pohyb, který může být počátkem nového jednání, jež bude mimo dosavadní determinaci. Proto ji můžeme pojmout jako počátek svobodného jednání. Umožňuje člověku jednat na základě jeho vlastních sklonů (přirozenosti, výchovy, vzdělání) - to se týká každého svobodného činu. Odchylka tedy není jedinou příčinou svobodného jednání - pak by naše jednání nebylo svobodné, nýbrž zcela nahodilé a mravní pokyny by byly zcela zbytečné.

Shrnutí Epikúrovy etiky

  • Abychom dosáhli nejlepšího možného stavu, musíme se zbavit tělesných bolestí a duševních obav. Takový stav nazývá Epikúros slastí.
  • Tělesných problémů se - pokud je to možno - nejsnáze vyvarujeme uměřeným životem.
  • Pro klid duše je třeba se zbavit jakýchkoli obav. Největšími obavami jsou strach ze smrti a strach z bohů. Strach ze smrti odstraňuje Epikúros tím, že smrt sama nás nijak neohrožuje a po smrti už nejsme, nemusíme se tedy bát posmrtného života.
  • Strach z bohů odstraňuje fyzika, která dokáže vysvětlit všechny přírodní jevy bez božského působení. Navíc obecné pojetí bohů (blaženost a nesmrtelnost) vylučuje jakékoliv zásahy do dění v přírodě nebo ve společnosti.
nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Úprava této publikace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Logolink – ESF, MŠMT, OP VK, MU