e. Etika |
Výklad o autonomii stoické etiky vůči vnějšímu osudu a o přednosti vnitřní pohnutky před vnějším výsledkem mravního konání i podrobnou úvahu o "lhostejných věcech", zvláště o kritériích pro rozlišení upřednostnitelných a zavrženíhodných věcí najdete v textu (ano, opět od Andreje Kalaše) |
"Stoická etika"
(http://profil.muni.cz/01_2002/kalas_stoicka-etika.html). |
Předpokládá fyziku, která poskytovala porozumění racionální struktuře a dobrosti světa a také pochopení, jaké místo ve světě zaujímá individuum a člověk vůbec.
Úkolem člověka
je žít ve shodě s přírodou = s vlastní přirozeností.
Příroda, jsouc řízena božským logem, je totiž nejenom skutečností, nýbrž - jakožto božská - i hodnotou a vzorem. Moudrý
člověk má
uznat její dokonalost a neprotivit se jí.
Podstatou božské prozřetelnosti je rozumnost, na níž má člověk, tj. lidská přirozenost, podíl. Proto žít ve shodě s přírodou
znamená
žít podle rozumu, na základě vědění o božském řízení přírody. Fyzika (a s ní i logika) tedy je pro správný lidský život zcela
nezbytná, poznání přírody
podmiňuje blaženost - na rozdíl od Epikúrovy filosofie.
Podrobné vysvětlení tohoto stoického příkazu a jeho uvedení do souvislosti s φύσις jako takovou podává článek: |
Mikeš, V. "Scala naturae u starých stoiků." In Chvátal, L. - Hušek, V. (eds.). "Přirozenost" ve filosofii minulosti a současnosti. Brno: CDK 2008. S. 44-53. |
Ctnost = dobro
dobro |
upřednostnitelné věci (např. zdraví) |
zcela lhostejné věci |
zavrženíhodné věci (např. nemoc) |
zlo |
Ctnost je záležitostí rozumu
Vášeň = zlo