C. Patristika - počátky |
d. Órigenés (185-254) |
Informace o Órigenově životě, zdrojích, tématech, nových problémech a významu jeho myšlení najdete v IEP
|
http://www.iep.utm.edu/o/origen.htm |
Život a dílo
Platón v rámci křesťanství
Platón je pro Órigena po Písmu největší autoritou. To, v čem měl Platón pravdu, mu totiž zjevil Bůh a i podle Órigena se Platón snad učil u Židů a četl spisy proroků. To ovšem neznamená, že by Platón byl zárukou pravdy. Órigenés nesouhlasil s těmito myšlenkami (vesměs z Tímaia a Zákonů:
Toto platónské přesvědčení by totiž znamenalo omezení boží všemohoucnosti, proto Órigenés hájil křesťanskou myšlenku o stvoření světa z ničeho. Přesto však ji pojímal v (novo)platónském duchu: Bůh-syn i Bůh-duch svatý jsou postupné emanace nejvyššího Boha-otce. "Druhý bůh", Kristus-logos, je zrozen Bohem-otcem a sám tvoří pomíjející svět, s nímž otec nechce mít nic společného.
Platón překračující rámec křesťanství
Příliš silný platónský vliv se u Órigena projevil především v jeho pojetí duše:
Duše je věčná (avšak byla stvořena Bohem jako rozumová netělesná
bytost) a na základě své svobodné vůle se odklání od Boha a "padá" => z padlých duší se stávají andělé, lidé, ďáblové. Je tedy zřejmé, že lidské duše existují už před zrozením v těle. Vtělené duše se pak mají napravovat a
všechny mají šanci získat Boží milost a spásu (včetně ďábla samotného).
Pomocí této myšlenky o preexistenci duší se Órigenés snažil ospravedlnit Boha z výtky, že je počátkem zla v jím stvořeném světě. Zároveň se však přiblížil zcela ne-křesťanské myšlence reinkarnace, převtělování, již dokonce byl ochoten přijmout, nebude-li v důsledku spojena s fatalismem. Tento bod jeho filosofie byl později odsouzen.
Křesťanství nad filosofii
Vrcholem křesťanského života však je poznání Boha a spása. K tomu nelze dospět pouze rozumem a přirozenou zbožností a mravností. Spásy člověk nedosáhne vlastními schopnostmi, nýbrž jen Boží pomocí a milostí. Filosofie samotná tedy zdaleka nestačí.
Pro zajímavost a kvůli srovnání s Tertulliánem ještě doplňme, že Órigenés jako první z křesťanských myslitelů zdůvodňoval nemateriálnost Boha, která vyplývá z jeho dokonalosti a věčnosti. Poprvé mu také připsal nekonečnost. Zachoval i biblickou představu o osobním bohu, kterému je vlastní dobro a láska.