E. Plótínos
|
b. Lidské bytí podle Plótína
|
Plótínova filosofie však nebyla jen metafyzickým systémem a výkladem celku skutečnosti. Podstatnou částí novoplatónského
výkladu skutečnosti totiž byla také úvaha o podstatě člověka a jeho životních úkolech.
- Plótínos viděl ve všech věcech i druhých lidech božský počátek, a tato myšlenka jej vedla k tomu, že se ke všemu
světskému choval s trpělivostí a jemností. Přestože pohrdal tělesným světem a vyzýval k zaměření pozornosti duše k její
nejvyšší složce, nespojené s tělesností, měl pochopení pro nutnost, že člověk žije v těle a ve hmotném světě.
- Proto také nenabádal filosofa k sebevraždě (naopak Porfyriovi zakázal, aby to učinil, protože by to
prý stejně nebylo z filosofických důvodů, nýbrž z organických příčin...):
- kdyby člověk vysvobodil svou duši z těla násilím, tak by duše neodešla čistá. Při sebevraždě totiž
člověk není prost vášní - naopak jedná ze zármutku, z nevole nebo jiného afektu.
- duše bude mít na onom světě takové místo, jaké má tady v době odchodu. Dokud tedy nevyprší čas určený člověku osudem,
má se snažit co nejvíce vylepšit své místo v tomto životě.
- Podle Plótína naše existence v tomto světě není naší pravou, vlastní existencí. Člověkovo pravé já není z tohoto hmotného,
tělesného světa. Ale když se člověk zahledí do svého nitra, jestliže se soustředí na to, co v sobě pociťuje jako svoje já,
zapomene-li na své zájmy v tomto světě, může toto své pravé já objevit už během tělesného života.
- O těchto okamžicích, v nichž Plótínos nalezl podle svého přesvědčení své skutečné bytí, sám říká:
"tu pak nejspíše věřím tomu, že mám
vyšší úděl: skutečně žiji nejlepším životem, jsem totožný s božstvím a usazen v něm."
Vždycky jej pak zaráželo to, že byl
přinucen sestoupit z takových výšin vědomí zpět ke svému všednímu já, spojenému s tělem.
- Člověk je svobodný, a má tedy možnost volby, k čemu se přikloní:
- zda ke své tělesnosti a nikdy nepozná svoje pravé já (svou
duši) a svůj pravý život,
- anebo zda si uvědomí své pravé já a bude zapomínat na starost o pozemské věci.
- K Bohu, Jednu se duše vztahuje v extási. Takové splynutí je mystická záležitost, a proto je nelze popsat. Člověk je
musí prožít, aby věděl, o co se jedná. Duši a Boha nelze při takovém aktu rozlišit, jsou ve stavu naprostého
sjednocení.
- Tím se
duše dostala k prameni všeho dobra, k Dobru samotnému, proto v extási nalézá nejvyšší blaženost, a má se tedy neustále
snažit o splynutí.
- Taková extáse je však náboženský zážitek, a proto nepatří příliš do filosofie.
- V extási, v nalezení skutečně původní jednoty duše s nejvyšším principem, s Bohem, musí pominout vědomí sebe sama. Abychom
nalezli své pravé bytí a byli v něm, musíme se vzdát vědomí sebe samých, nesmíme si to uvědomovat.
- Živý člověk však nedokáže setrvat trvale v jednotě s Bohem, musí se vrátit ke svému vědomí. Teprve v něm si uvědomí, kde při extási
byl a že se mu to líbilo. Pokud se bude do extáse navracet, bude mít obojí - i jednotu s Bohem, i vědomí této jednoty, které
je už ukončení onoho splynutí.
- To ovšem není v lidské moci, ztráta sama sebe a splynutí s Bohem je dar. Duše se může pouze očišťovat, aby byla připravena
na jeho milost, avšak musí čekat, až On přijde k ní.
Plótínova filosofie tedy
souvisí s lidským životem:
Je to nauka, v jejímž centru stojí
problém lidské existence. Nejde o
doktrínu, ale o způsob života. Tak to bylo v pozdní antice běžné, také pýthagorejci tvořili filosofické komunity,
v nichž se podle
filosofických zásad žilo. Filosofie = nikoliv souhrn poznatků, nýbrž konverse, změna života.
Učitel, vůdce komunity (ta žila pohromadě, konkrétně Plótínova komunita v domě jedné bohaté vdovy v Římě)
nepřednášel, spíše byl
duchovním vůdcem, mistrem pro své žáky. Kdo přišel do školy, musel se přizpůsobit jejímu životu. Filosofie v této době byla lékařkou
lidského života.