a. Přirozená teologie |
Tím je možnost racionálního poznávání světa (v nejširším rozsahu všech možných věd, termín "filosofie" označuje jejich souhrn) zajištěna - věci jsou stvořeny tak, že mezi nimi existují jim vlastní kauzální vztahy, člověk byl stvořen s autonomním rozumem, kterým může tyto vztahy pravdivě poznávat.
Filosofii či přirozenou teologii Tomáš představuje v prvních třech knihách Summy proti pohanům. Staví pouze na principech poznatelných "přirozeným světlem rozumu", tj. takových principech, jež jsou základem Aristotelovy metafyziky, která podle Tomáše také vrcholí v teologii.
Tomášovým cílem je však také ukázat, že přirozená teologie má určité kompetence i vzhledem k pravdám křesťanské víry, tedy že a do jaké míry může být nadpřirozené zjevení odhaleno i přirozenou cestou.
Přirozená teologie ve svém nejvyšším zkoumání hledá nejvyšší příčiny, a tedy nejobecnější pravdu, univerzální zdroj všech věcí. Dospívá tedy k prvnímu principu - umí dokázat, že takový první princip (Bůh) existuje (viz oddíl 6. F.). Ovšem lidský rozum už není s to odhalit podstatu tohoto prvního principu, proto ji poznáváme pouze ze zjevení v rámci teologie zjevené (např. trojjedinost Boha).
Racionální zkoumání podstaty světa a jeho vztahu k první příčině v SPP má následující strukturu: