c. Italská léta |
Následujících necelých 10 let strávil Tomáš Akvinský v Itálii, konkrétně v dominikánských institucích v Neapoli, Orvietu
a Římě. Působil převážně jakou učitel.
Během této doby sepsal následující významné texty:
Summa proti pohanům (Summa contra gentiles)
Komentář k Pseudo-Dionýsovu spisu O božských jménech
Toto dílo Tomáše velmi ovlivnilo a při jeho studiu si uvědomil, že spis náleží nikoli k aristotelské, nýbrž k platónské linii myšlení. Touto cestou se tedy Tomáš seznámil i s platónskou tradicí. (Zajímavé je, že tento spis Tomáš nekomentoval pro účely své pedagogické činnosti, nýbrž – jen ze zájmu, pro svou osobní potřebu...)
Compendium theologiae
Vyznačuje se ve srovnání s dalšími syntézami stručností a novátorským členěním materiálu: Je koncipováno kolem tří
křesťanských ctností – víry, naděje a lásky. To mohlo iniciovat novou orientaci ve velkém tematickém
rozsahu středověké teologie, avšak Tomáš dílo nedokončil.
(Hotová je pouze první sekce o víře – 246 kapitol, ze sekce o naději vzniklo 10 kapitol, z poslední nic. Navíc zpracovaná
témata jsou podrobněji rozebrána v SPP, proto Compendium není tak významné.)
Sententia super De anima
Také tento komentář (stejně jako další aristotelské komentáře) Tomáš sepsal mimo své učitelské povinnosti. Na jeho komentářích se oceňuje skutečnost, že dokázal jakoby kongeniálně porozumět i velmi temným pasážím Aristotelových textů a odhalit jejich smysl.
V jednom komentáři (ke spisu O nebi) Tomáš představil jakési své „komentátorské krédo“, tedy vysvětlení, proč se vůbec studiem starých filosofických textů zabývá:
Studium filosofie má za cíl vědět nikoli, co si lidé mysleli, nýbrž spíše pravdu o tom, jak se věci mají.
(Sententia super libros De caelo et mundo I.22)
Nešlo tedy v prvé řadě o to, co řekl Aristotelés, nýbrž o to, v čem se Aristotelés přiblížil pravdě. (Z tohoto metodického východiska pak lze bez problémů Aristotela i kritizovat – pokud se někde neblíží pravdě, Tomáš tedy nebyl nekritickým příjemcem aristotelských myšlenek.)
Summa theologická
Tento spis je Tomášovým nejvýznamnějším a metodologicky nejcharakterističtějším dílem. Pokračoval v ní po zbytek života, přesto ji zanechal nedokončenou. Sestává ze tří částí: