Stabilnější část skutečnosti (také se proměňuje, ale méně než akcidenty).
Existuje (je) skrze sebe (per se; o sobě) a v sobě (in se).
Substance existuje sama o sobě, ne však ve smyslu, že by byla příčinou svého bytí, je principem pouze způsobu
svého bytí (tedy toho, že je právě tím, čím je).
Z toho vyplývá její samostatnost - není určena okolím a vnějšími působícími příčinami, nýbrž svou vnitřní povahou. Podle ní
jsou vnější vlivy modifikovány.
Jedině Bůh je substancí, která je příčinou svého bytí - je tedy nejen per se, ale i
a se (= "od sebe", "ze sebe"). Tato první substance, která je bytím samým, je příčinou všech ostatních substancí.
Stejně jako Aristotelés Tomáš rozlišuje substanci
první - konkrétní jednotlivina, složená z látky a formy;
a druhou - společná přirozenost více individuí.
Akcident
Proměnlivější část jsoucna.
Existuje vždy jen skrze něco jiného a v něčem jiném (skrze nějakou substanci), tedy není
ontologicky svébytný, není sám o sobě.
Akcident = stav, vlastnost, aktivita určité substance.
Př.: Naše duše je substance. Naše jednotlivá rozhodnutí nebo jednotlivé poznatky jsou jejími akcidenty, skrze něž
si ji uvědomujeme.
Látka a forma
Shodně s Aristotelem:
Látka a forma tvoří jednotlivé (první) substance.
Látka je pasivní princip, forma aktivní. Forma dává věci určitý tvar a je v ní přítomna.
Látka je principem mnohosti, tedy různosti, forma principem sjednocování, tedy něčím obecným, a jako taková předmětem vědění.
Duše živých organismů jsou jejich formami.
Lze rozlišit
první (materia prima) - nejméně dokonalý způsob bytí, téměř nicota, látka zcela nezformovaná, bez jakýchkoliv
vlastností, zcela pasivní;
a druhou látku (materia secunda) - zformovaná do smyslově vnímatelné podoby, náleži jí určitá charakteristika -
dispozice k mnohosti, kvantitě.
Na rozdíl od Aristotela:
Forma je pojata pouze jako něco obecného, proto individua se neliší co do formy, nýbrž pouze co do látky, která je tak
principem individuace.
Lidská duše jako forma těla může existovat po smrti těla odloučeně.
Existují dokonalé formy, které existují pouze samostatně - andělé (dokonalá rozumná duše bez těla). Protože se nemohou lišit
co do látky, řeší Tomáš jejich individualitu růzností obecné formy - každý anděl je jiný druh.
Formy ve věcech jsou obrazy idejí v Boží mysli, na nichž stvořené věci svými formami participují. Tak je Aristotelés spojen
s Platónem.
Možnost a skutečnost
Tyto pojmy se stejně jako u Aristotela uplatňují se při popisu pohybu. Pohybem je i pro Tomáše
nejen přemísťování, nýbrž i růst rostlin, instinkt živočichů a lidské myšlení - spění k pravdě.
Pohyb je směřováním k určitému cíli - naplnění formální a účelové příčiny.
Bůh jako čirý akt (actus purus), tj. skutečnost bez možnosti:
V této myšlence už Tomáš Aristotela překračuje. Bůh podle něj předchází každou možnost a je jejím počátkem i cílem. Je čistou skutečností, a proto
dokonalým bytím, zatímco všechny věci složené z látky (možnosti) a formy (skutečnosti) ke svému dovršení, plnému uskutečnění
pouze směřují.