D. Boëthius |
c. Opuscula sacra |
Informace v předchozích oddílech líčí Boëthia jako antického vzdělance. To by však byl neúplný obraz, protože tento
Říman přispěl zásadním způsobem také křesťanské teologii. Pět traktátů, souhrnně označovaných jako Opuscula
sacra (tj. "Posvátná dílka") prozrazuje, že Boëthius se zabýval i problémy spjatými s křesťanskými dogmaty.
Přitom se snažil podat jejich logické vysvětlení, a tím problémy vyřešit při zachování dogmat. Z toho je zřejmé,
že sám byl křesťanem.
Řešení věroučných nejasností pomocí logiky předpokládá, že rozum a víra představují nezávislé, ale paralelní a
kompatibilní cesty k poznání vyšších metafyzických pravd.
Metodologie (traktát O sedmi otázkách)
Boëthius stanovuje základní pravidla uvažování, jimiž by se měl řídit každý filosofický výklad, tedy i výklad dogmatických nejasností. Jedná se přitom vesměs o racionálně přijatelná a odůvodněná pravidla, z čehož plyne, že vysvětlování náboženských dogmat podléhá stejným pravidlům a metodám jako vysvětlování filosofických či vědeckých otázek. K těmto pravidlům patří např.:
(Viz De Libera, Středověká filosofie, s. 252-255.)
Trojice z hlediska logiky (traktát O Trojici)
Křesťanský Bůh je jeden, navíc by měl být jednoduchý, ale zároveň má mít tři osoby. Boëthius tento paradox vysvětlí na základě odlišení predikace na úrovni materiálního světa a na úrovni nemateriálního Boha:
Přirozenost Krista (traktát Proti Eutychovi a Nestoriovi)
V tomto případě vyplývá problém z toho, že Kristus byl přece Boží syn, tj. měl božskou přirozenost, ale stal se kvůli naší spáse člověkem a zemřel jako člověk, tedy mu musí náležet i lidská přirozenost. Vnucuje se několik otázek: Nemusel zemřít i jakožto Bůh (což by ovšem bylo nemyslitelné), když zemřel jako člověk? Zrodila jeho matka Maria Boha nebo jen smrtelného člověka? (K tomuto významnému dogmatickému sporu viz text Monophysites and Monophysitism a další odkazy v tomto hesle na Catholic Encyclopedia.)
V Boëthiově době existovaly dvě protikladné krajní odpovědi na tyto otázky:>
To však může mít následující důsledek, který je ještě ve větším rozporu s ortodoxií: Božská přirozenost v Kristu podstupuje všechno to, co podstupuje lidská - tedy i utrpení a smrt. Ovšem božská přirozenost je společná pro všechny tři osoby, z čehož by plynulo, že to všechno podstupuje i Otec a Duch svatý (jinak by tu byly tři božské osoby s třemi odlišnými přirozenostmi => triteismus).
Těchto pět traktátů (zbývajícími dvěma jsou O katolické víře a Zda se Otec, Syn a Duch svatý vypovídají o Bohu podle podstaty mělo velký vliv zvláště od 12. st. Podle některých soubodých kritiků tehdejší teologové znali více Boëthia než Bibli.