B. Problém přenosu antické vzdělanosti |
b. "Septem artes liberales" |
"Umění" v tomto případě neznamená "umění" v našem moderním smyslu. Latinské ars je ekvivalentem řeckého τέχνη ve významu "odborná znalost", "dovednost". (V platónském kontextu by bylo možné užít i termín ἐπιστήμη, tj. "věda", "vědění". Pak bychom tedy hovořili o "sedmi svobodných vědách".)
"Svobodnými" jsou tyto obory zvány proto, že slouží jen duchovní kultivaci člověka a jeho zvídavosti, ale nemají ekonomický přínos.
Systém "septem artes liberales", tj. sedmi svobodných umění byl náplní vzdělávání na "artistických" (tj. vlastně filosofických) fakultách středověkých univerzit (viz oddíl 5. E. a.). K jeho ustavení však došlo v průběhu dlouhých staletí v antice, přičemž právě doba, v níž se v tomto tématu pohybujeme, přispěla zásadní měrou k propracování systému do standardní podoby:
Trivium | Kvadrivium |
gramatika rétorika dialektika | aritmetika geometrie astronomie hudba |
První tři disciplíny se zabývají jazykem a významem jeho složek ("dialektika" představuje vlastně logiku). Jsou označovány jako trivium, "trojcestí" a představují počátek vzdělávání. Zbývající čtyři disciplíny (kvadrivium, "čtyřcestí" byly náplní vyššího vzdělání a zabývaly se "reálným" světem, tj. nezávislým na člověku (na rozdíl od jazyka).
Ve srovnání s obsahem současného vzdělávání zaujme nejvíc zařazení rétoriky, jež jako jediná ze sedmi nauk nebude dnes mít výraznou obdobu. To dokládá skutečnost, že mluvené slovo mělo v antice mnohem větší význam (a také respekt) než dnes.
Vývoj systému
Přehled umění se stručným naznačením jejich náplně a se zdůrazněním významu filosofie podává následující obrázek ze 12. st. (popisky jsou ovšem latinsky, chcete-li si je přesto přelouskat, klikněte na obrázek pro větší a čitelnější verzi):
Podrobný přehled původu a historických proměn vzdělávacího modelu "sedmi svobodných umění" najdete na Catholic Encyclopedia |
http://www.newadvent.org/cathen/01760a.htm. |