B. Problém přenosu antické vzdělanosti
|
Problematičnost středověkého využití antické tradice
O jakou "problematičnost" se zde jedná? A jaký význam má toto - spíše historicko-filosofické než filosofické - téma ve výuce
dějin filosofie, tedy dějin myšlení?
Jak bude zřejmé v následujícím, 5. tématu (zvláště v oddíle B. a.), středověk začal filosofovat svým způsobem zcela od počátků, protože středověcí
myslitelé nemohli navázat na nějakou filosofickou tradici svých předků. Proto pro ně bylo velmi cenné a pro rozvoj filosofie zřejmě nepostradatelné
zprostředkování jakýchkoli střípků antické vzdělanostní a filosofické tradice. A zde se budeme věnovat právě nejdůležitějším způsobům
tohoto zprostředkování.
Způsoby zprostředkování antické tradice
- Základní souhrnné, přehledně řazené informace (B. a.).
Jedná se o příručky slovníkového či encyklopedického typu, nebo o přehledové souhrny problémů k určitému tématu.
- Vzdělávací systém - "svobodná umění" (B. b. - c.).
Jednu významnou formu antického dědictví představoval dlouhodobě se ustavující systém vzdělávání, jehož obsahem bylo sedm v dnešním smyslu
"věd" či "nauk" (ve školské terminologii "předmětů"), které byly tehdy nazývány "svobodnými uměními".
- Pseudo-Dionýsios Areopagítés (C.).
Už v minulém tématu jsme viděli, že Augustinus se zasloužil o přenos platónského myšlení do křesťanského prostředí, a tedy
i do středověku. V tomto směru však měla nemenší vliv také díla tohoto blíže neznámého muže.
- Boëthius (D.).
Pro vrcholný středověk však byla významnější tradice aristotelská. O zprostředkování jejích základů se zasloužil tento významný římský
vzdělanec a veřejný činitel.