|
|
Podstatu platónského výkladu – a dokonce ve výslovném protikladu k předsókratovskému myšlení – vyjadřuje Sókratés v dialogu Faidón:
Ale jednou jsem slyšel kohosi číst z knihy, jak pravil, Anaxagorovy, že prý rozum je to, co působí řád a co je všeho příčinou; tu jsem měl radost z této příčiny a zdálo se mi, že to je jaksi v pořádku, že rozum je příčinou všech věcí, a pomyslil jsem si, že je-li tomu tak, že tedy rozum, působící řád, všechno pořádá a každou jednotlivou věc klade tam, kde by byla v nejlepším stavu; jestliže by tedy někdo chtěl nalézt u každé věci příčinu, jak vzniká nebo zaniká nebo je, že musí u ní nalézt to, jaké je pro ni nejlepší buď bytí nebo kterýkoli jiný stav nebo činnost; z tohoto tedy důvodu že nenáleží člověku nic jiného zkoumat, jak o té samé věci, tak o ostatních nežli stav nejlepší a nejdokonalejší.
Faidón 97b-d
Platónská otázka tedy míří na „dobro“ věci, na její „účel“ (řecky τέλος, proto „teleologický“ výklad). Zatímco my jsme dnes zvyklí otázku „proč je věc taková?“ chápat ve smyslu „jaké síly a procesy způsobily, že se věc takto realizovala či vyvinula?“, pro Platóna měla význam „k čemu je dobré, že věc byla takto uspořádána, a k jakému účelu tato věc slouží?“ Účel čehokoli je spojen se záměrem a záměrné jednání zase s rozumem, proto Platón neoddělitelně spojuje účel, „dobro“ věci s rozumným plánem či uspořádáním.
Jak vidno, termín „příčina“, který je obecně předmětem otázky „proč?“, je v těchto dvou přístupech pojímán značně odlišně.
Konkrétní podobu zkoumání účelu popisuje Sókratés vzápětí:
... jsem myslil, že jsem nalezl učitele příčiny toho, co jest, odpovídajícího mému přání, Anaxagoru, a ten že mi nejprve poví, zdali je země plochá, či kulatá, a až mi to poví, že mi k tomu vyloží i příčinu a nutnost, a to tak, že řekne, co je lepší, a že bylo lépe, aby byla taková; a jestliže řekne, že je země uprostřed, že k tomu vyloží, že bylo lépe, aby byla ve středu...
Ovšem také o slunci jsem byl připraven zrovna tak se dovědět, i o měsíci a o ostatních hvězdách, o jejich poměrné rychlosti a obratech a ostatních stavech, jak asi je pro každou lépe vykonávat ty činnosti a snášet stavy, které snáší.
Faidón 97d-98a
Protože se setkáváme se skutečně výrazným rozdílem oproti tázání naší moderní vědy (ale i filosofie), zamysleme se nad tím. Platónovo (či obecněji antické) zaměření na účelový výklad přírody obsahuje přinejmenším dva důležité aspekty.
Platón byl hluboce přesvědčen o rozumovém uspořádání celého světa, a proto nepochyboval o potřebě účelového výkladu. My ovšem můžeme trochu pochybovat a Platóna požádat, ať uvede nějaké doklady rozumového a účelného uspořádání kosmu, které by teleologický výklad ospravedlňovaly.
V tom případě nás jistě odkáže na několik pasáží svých dialogů (Tim. 34a, 39d-e, Leg. 898a-c), v nichž za projev rozumného uspořádání označuje pohyb v kruhu, jenž pozorujeme na obloze. Nejvýslovnější vyjádření nabízí dvanáctá kniha Zákonů (a ještě explicitnější a detailnější sporná Epinomis 982a-983b), kde se o nebeských tělesech či „hvězdách“ říká:
... kdyby byly bez duše, nikdy by se neřídily početními zákony tak podivuhodně přesnými, nemajíce v sobě rozumu; ... je to rozum, který uspořádal všechny věci, jež jsou na nebi.
Zákony 967b
Přesvědčení o rozumovém a účelném uspořádání kosmu tedy Platón dokládal především pozorováním pravidelného kruhového pohybu nebeských těles.
Tuto kapitolku uzavřeme obecnější úvahou. Vysvětlení kruhového pohybu nebeských těles – pohybu tolik odlišného od způsobu, jímž se pohybují kameny, tekutiny atd. kolem nás – představovalo nejen pro Platóna, nýbrž pro celou antickou (i středověkou) filosofii a vědu velkou nesnáz. Vyskytla se různá a zvláštní vysvětlení, která se však po objevu gravitačního zákona ukázala jako neplatná či přímo absurdní. A to platí pro Platónovo teleologické vysvětlení ve vrchovaté míře – ale právě až v okamžiku, kdy postup poznání umožnil pochopení gravitačního působení a formulaci gravitačního zákona (I. Newton, druhá polovina 17. st.).
Platónův pokus o vysvětlení je tudíž v kontextu jeho doby pochopitelný.