G. Fyzika |
Předmětem fyziky jako disciplíny je už podle jejího názvu
. To jsme se ale ještě příliš nedozvěděli, neboť — jak asi Aristotelés chápe termín φύσις? Takto:„Příroda je však principem a příčinou pohybu a klidu v tom, čemu původně náleží, a to o sobě, nikoli nahodile.“
Aristotelés, Fyzika II 1, 192b21-23
Fyzika se tedy zabývá pohybem a tím, co se pohybuje. V Aristotelově systému (viz D. b.) patří fyzika — „druhá filosofie“ (viz Met. VII 11, 1037a14-17) — mezi vědy teoretické. Právě kvůli pohyblivosti (a případně i pomíjivosti) svého předmětu zaostává co do hodnoty za filosofií první, jež se má zabývat především nehybnými οὐσίαι (Met. VI 1).
Fyzice však můžeme přiřknout jednu velkou přednost oproti první filosofii — věnuje se totiž světu a věcem, jež vnímáme všude kolem sebe, jejich proměnám a veškerému dění ve světě. Při fyzikálním zkoumání tedy můžeme vycházet z pozorování, a pak hledat příčiny jevů. Tak budeme postupovat i v našem výkladu (což by Aristotelés musel schválit).
Nejprve se podíváme kolem sebe (a taky na sebe, ovšem čistě fyzikálně) a představíme Aristotelův výklad počátků pozemské skutečnosti a pohybů v ní (G. a.). Přitom zjistíme, že dění v této oblasti univerza je podle něj odvozené od dění ve vyšší oblasti — od oběhů nebeských těles. Přejdeme k výkladu kosmu a ukážeme, jak jsou tyto dvě oblasti univerza propojeny a jak je celé univerzum svázáno účelností (G. b.).