F. Metafyzika |
b. Δύναμις a ἐνέργεια |
Pohyb, δύναμις a ἐνέργεια/ἐντελέχεια
„Neboť jestliže vzniká nějaká věc, je zjevné, že tu bude jistá οὐσία v možnosti (δυνάμει), ale nikoli ve skutečnosti (ἐντελεχείᾳ), z níž se bude dít vznik a do níž se bude nutně měnit zanikající.“
Aristotelés, O vzniku a zániku I 3, 317b23-25
(Upravený překlad A. Kříže.)
„Poněvadž se pak všechno v každém rodu dělí podle možnosti a skutečnosti, jest právě pohyb uskutečňování toho, co jest v možnosti...“
Aristotelés, Fyzika III 1, 201a9-11
Vybrali jsme si úryvky, které nám vysvětlují hlavní důvod pro zavedení pojmů „možnost“ (δύναμις) a „skutečnost“ (ἐνέργεια či ἐντελέχεια). I Aristotelés bral vážně elejské úvahy o jsoucnu a nejsoucnu, proto musel dokázat, že vznik a pohyb nebo změna vůbec nevyžaduje nejsoucno o sobě. Jak se mu to podařilo?
Při každé změně, např. při vzniku rostliny, existují předem určité předpoklady — semeno, půda, voda atd. V okamžiku, kdy jsou tyto předpoklady k dispozici, rostlina může vyrůst, tedy vlastně už určitým způsobem je. (V tuto chvíli už
, že rostlina vyroste.) Když pak skutečně roste, objevuje se sice něco, co tu před tím nebylo, avšak vyrůstá nikoli z nejsoucna, nýbrž z těch . Proto (toho, co už dříve bylo možné) rozhodně nenarušuje základní elejskou tezi „jsoucno nemůže vzniknout z nejsoucna“.Jsoucno jako jsoucno ani podle Aristotela nevzniká. Látka jakožto substrát veškeré změny je totiž věčná a nevzniká ani nezaniká (viz Fyzika I 9, 192a26-34). Může však přijímat různá určení (vlastnosti, tvary), což je právě změna. Z toho vlastně vychází, že
(viz O duši II 1, 412a9-10).Zároveň vidíme, že látka jako taková nemůže existovat sama o sobě, neboť (poslední) látka nemůže mít žádné vlastnosti a nemůže být ničím určitým. Příčinou určitosti a skutečnosti je až látka zformovaná (opět potvrzujeme prioritu formy před látkou, k níž jsme dospěli už v předchozím oddíle).
Jakoukoli změnu pak můžeme popsat jednak výrazem „přechod z možnosti do skutečnosti“, jednak konkrétnějším „určitá látka nabyla určitého tvaru, jenž jí dříve nenáležel“ (a přitom mohla pozbýt té formy, jíž prve měla — např. když vypařením vody vznikne vzduch).
Příklady možností a skutečností
Abychom si udělali konkrétnější představu o možnosti a skutečnosti, uvedeme Aristotelovy vlastní příklady ze 6. kapitoly deváté knihy Metafyziky. Sám totiž dává přednost osvětlení pomocí příkladů před jednoznačnou definicí (dokonce definuje ἐνέργεια jen negativně vzhledem k δύναμις!).
MOŽNOST | SKUTEČNOST |
ten, kdo má zavřené oči, ale zrak v pořádku | ten, kdo právě vidí, |
spící | bdící |
znalec stavitelství | kdo aktuálně staví |
nehotový | hotový |
látka | to, co je z látky vytvořeno |
Skutečnost je dříve než možnost
Aristotelovo uvažování (a řecké uvažování) je
— ve všem rozlišuje vyšší (lepší, přednější, ) a nižší (horší, ) úrovně. Platí to pro geometrické tvary, trajektorie pohybů, látkové elementy kosmu, platí to také pro možnost a skutečnost. V jejich případě Aristotelés říká:„Skutečnost je tedy dříve než každá ... možnost, a to i co do pojmu (λόγῳ), i co do podstaty (οὐσίᾳ); co se týká času (χρόνῳ), je v jednom vztahu dříve, v jiném nikoli.“
Aristotelés, Metafyzika IX 8, 1049b10-12
To nás trochu překvapil, vždyť jsme přece řekli, že pohyb je přechodem od možnosti, jež tedy už je, do skutečnosti, která teprve bude! Pak musí být dřívější možnost, ne?
To je pravda, ale ne celá. Aristotelova úvaha je komplexnější a složitější.
Z kamene může vzniknout socha Sókrata, a tedy kámen je v možnosti sochou. Avšak bez inspirovaného sochaře s kladivem a ostrým majzlíkem se možnost neuskuteční!
Podle tohoto hlediska tedy skutečná rostlina předcházela možnost — semeno. Jenže to trochu připomíná jeden notoricky známý problém: Když rostlina je dříve než semeno, ale rostlina přitom vzniká ze semena — co bylo úplně nejdřív?Zkušeného Aristotela touto otázkou nevyvedeme z míry, neboť pohotově odpoví: na počátku je
.